Keskiraskauden oireita ja olotiloja

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Owlet
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lohduttavaa kuulla että en oo ainut ketä tämä päänsärky vaivaa.
Mulla myös on alkanut jo selkä ja lonkat vähän kipuilemaan, mutta ei onneksi vielä paljoa.. Toivotaan että tässä nyt selvittäis ilman sen suurempia kipuja.. :/ Jos ei loppuun asti niin ainakin vielä monta viikkoa!
 
Minä oon saanu suuren avun foam rollerista selän kanssa! Kannattaa koittaa. Minullakin kun pysähtyy issias ilmoittaa itsestään, kun taas jos ei levähdä supistelee... Mikä lie paras....
 
Mullakin särkee päätä voimakkaasti aika usein, mutta ei sentään ole migreeniksi äitynyt. Iskiashermo on ollut jo pidempään hieman puristuksissa ja viime päivinä olen huomannut, että pidemmän istumisen jälkeen meinaa jalka lähteä alta kun nousee ylös. Olen menossa kalevalaiselle jäsenkorjaajalle muutaman viikon kuluttua, jospa hän pystyisi vapauttamaan hermon pinteestä.
 
Moikka! Mulla nyt 19+2 ja mahan venymis ja lihaksien kivut on todella tuskaisia. Yks päivä oli vasemmalla ala mahassa niin hirveet venymiskivut että itku meinas tulla ja joka askeleella tuntu että joku olisi mahaan puukolla pistänyt.. Nythän se maha vasta on alkanut kunnolla kasvaan :)
 
Mulla ollu nyt kans kaks päivää putkeen jotain venymiskipuja, siis tuntuu tuolla kohdun seudulla. Ei oo ollu tuskaista, mutta varovaisesti pitää olla, ettei tuu pistäviä kipuja.
 
Mahaa on alkanut kiristää, vesilasillisenkin jälkeen tuntuu, kuin olisi syönyt ison satsin ruokaa. Nälkä sen sijaan ei vedellä häviä :D
 
Joo mulla sama, iltasin ja kunnon ruuan jälkeen varsinkin tuntuu että maha poksahtaa.. Mites onko kellään muulla ollu sydämmen tykytyksiä? Ihan kamalia välillä kun vaan makaa niin hirvee tykytys :/
 
Selkä ja iskias vihoittelee ja ruoka ei maistu. Päätäkin särkee jatkuvasti mutta oon laittanu sen hartiajumin piikkiin. Ja tässä yks päivä hoksasin että "tulee" jo maitoa!:oops::oops: ja nännit tosi arat.. mutta ei sitä nyt valumalla valu mutta tippoja tulee.
Onko muita keillä tulis jo maitoa?
 
Täällä turvottaa iltapäivästä eteenpäin niin, että tuntuu et maha räjähtää. Ja yöunet on tippunu siitä 8-10 tunnista kuuteen tuntiin. Mut pikkuisen potkut tekee mut niin onnelliseksi, et sillä ilolla jaksetaan kivut ja väsymys :wink
 
Itse olen kyllä päässyt tähän saakka (rv 20+1) aika vähillä vaivoilla. Alkuraskaudesta pari yllättävää aamuoksennusta, muttei juurikaan pahoinvointia.
Olen ilokseni pystynyt urheilemaan melko mukavasti vaikka olenkin vaihtanut crossfitin ja pitkät juoksulenkit bodypumpiin, spinningiin ja 6 km juoksulenkkeihin. Lisäksi yrittänyt käydä kävellen nauttimassa syysmaisemista.
Eilen oli ensimmäistä kertaa juostessa hieman ahdistava olo alavatsalla, tuntui että joutui koko ajan keskittymään lantionpohjan lihasten jännittämiseen. Saa nähdä oliko tämä vielä jälkimaininkeja alkuviikon mahataudista vai onko juoksut loppumassa tähän?

Välillä aina mietityttää paljonko uskaltaa tehdä. Välillä tulee urheillessa kivuttomia "kohdun kovettumisia", kai ne ovat jotain harjoitussupistuksia, silloin yrittänyt hidastaa tahtia. Toisaalta minun kohdallani urheileminen on pitänyt poissa kaikki selkä, niska ja päänsäryt, jotka kyllä jonkin verran vaivanneet jos on tullut useamman päivän taukoja liikkumiseen.

Siinä 17 viikon tienoilla heräsin myös useampana yönä sydämen tykytyksiin. Mietin silloin onko syynä Hb- lasku tai jokin kilpirauhasongelma. Kävin viime viikolla kokeissa ja kilpirauhasarvot olivat normaalit ja Hb 135 ( edeltävästä mahataudista johtuen voi olla hieman korkea kuivuman vuoksi). Päädyin siihen että todennäköisesti selällään nukkuminen oli syynä, koska kyljellänukkumisen opettelun jälkeen näitä ei enää ole ollut. Tosin raskaudenaikainen fysiologinen sykkeennousu tuntuu lähes tykytykseltä kun on aiemmasta tottunut matalahkoon leposykkeeseen.

Tsemppiä ja nautinnollista syksyä kaikille odottajille :)
 
MaalisPapu, mahtavaa et oot voinu noinki paljon liikkua, monilla se on meinaan jääny lähestulkoon kokonaan tai vaihtunut reilusti kevyempiin lajeihin, kuten joogaan :). Mulla alkaa jo reippaat ostosreissut tehdä vaikutusta (kerran jo iski sukkapuikkokivut), joten voin vain haaveilla lenkeistä :D. Joogaa sit oon kotona harrastanu dvd:n avulla. Tuota sydämen tykytystä on muistaakseni ollu muillakin jonkun verran, mut en muista selviskö se, mistä voi johtua. Itekin oon pari kertaa huomannu, et jopa levossa voi jostain syystä välillä tykyttää hetken, mut onneksi tuo on ollut vaan ajottaista. Ainakaan omalla kohdalla ei oo johtunut hemoglobiinista eikä verenpaineesta, sillä molemmat ollu ok (kilpparia ei tosin oo huomattu kattoa).
 
Onko muille tullut jalkoihin turvotusta? Mulla alkaa pikkuhiljaa nilkat näyttämään päivän päätteeksi sydämenvajaatoiminnan seurauksilta tai 30 tunnin lentomatkan jäljiltä olevilta. Suorastaan hirvittää missä kunnossa koivet on loppuraskaudesta. Varmaan on kohta tukisukat ostettava, kun ei liikunta laita nesteitä nousemaan yhtään paremmin. Kunhan pumppu kestäisi ja ei tulisi mitään tulppaa tonne sukanvarren tietämille. :eek:
 
Mä oon töiden puolesta ollu parissa koulutuksessa missä puhuttiin tukisukista/comprilan sidoksista, nii kouluttaja on suositellu aina raskaana olevia käyttämään tukisukkia tai lentosukkia =D et kaipa semmoset vois hankkia ja käyttää jos tarvii. Ja varsinki jos turvotusta on niin kannattaa sitten ainaki hankkia. =)
 
kikki86, suosittelen myös tukivyötä! Kävin hakemassa apuvälineyksiköstä äitiysvyön, joka tukee sekä vatsaa että selkää. Helpottaa kipuja paljon! Mulla oli alussa 3 kk kestävä krapula jonka kruunasi migreeninkaltainen päänsärky, sekä järkyttävä väsymys. Nyt viikoilla 19 +1 ja nuo oireet ovat onneksi jääneet pois, mutta myös sitä repivää venymiskipua vatsalihaksissa, alaselkä kipeytyy ja kovempi (hyppyjä sisältävä) treeni on jäänyt nyt pois, tosin ihan alkuraskaudessa sitä en pystynyt harrastamaan muutenkaan. Nyt mietinkin että onko minun luovuttava jumppatunnista jota ohjaan, jossa tulee paljon hyppyä / hölskettä vatsalle.. Millään ei meinaa antaa periksi mutta järki sanoo, että pitäisi miettiä... Keventänyt olen omaa tekemistä siinä paljon. Mutta iloista on se että ei ole huono olo, vauvan liikkeet tuntuu ja salillakäynti tuntuu taas hyvältä pahoinvoinnin ja muun sairastelun jälkeen! Tsemppiä kaikille!!!:)
 
Mulla ei viime raskaudessa juurikaan jalat turvonneet, joten mitään tukisukkia en tarvinnut. Toivon, ettei nytkään.

Kyllähän raskaus aktivoi kilpirauhasta, ja se voi herkillä aiheuttaa tykyttelyä vaikka olisi viitealueilla.

Mulla on nyt SI-nivelet alkaneet kipuilla. Erityisesti löhöilyn tai makaamisen jälkeen vaikeuksia nousta ylös kun on vähän kankea ja kipeä.
 
Selkä on ollu todella kipeä. Jos erehdyn menemään makuulleen kesken päivän niin ei loppupäivänä pysty tekemään kyllä mitään. Ruokahaluttomuutta on ollu kans jonkun verran. Pitää ittensä oikei pakottaa syömään jotain, että sais painon nousuun. Huimausta on kans matalan verenpaineen takia ja muutamaan otteeseen on tajukin lähteny ko erehtyny liian nopeaa nousemaan ylös.
 
Mullakin on ollut jalkavaivaa, lähinnä niin että jalat väsyy tosi helposti, tuntuu raskailta ja sukista jää välillä hirveät painaumat jalkoihin. Mitään sen kummempaa turvotusta ei kuitenkaan ole. Ostin just tukisukat, katotaan olisko niistä apua etenkin töissä kun joudun paljon olemaan jaloillani :)
 
Takaisin
Top