IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Omista kokemuksista voin sanoa, että joka kierto voi olla aika erilainen riippuen lääkkeistä, kierrosta ja tähtien asennosta 😅 Ultrassakaan ei aina nähdä kaikkia follikkeleita ja punktiopäivänä tulos voi ollakin parempi.
Tsemppiä kaikille! Tiedän miten kamalaa on vain odottaa ja toivoa parasta. Itse kun ei voi tuloksiin vaikuttaa.

Muokattu viimeksi:
Oliko sulla lyhyt kaava millä perusteella? Reservin koon vuoksi / AMH? Oliko puhetta että jos tästä ei päästä niin olisko seuraava pitkällä kaavalla sit, vai lyhyellä ja isommilla annoksilla?
Mullahan ei oo AMH-arvoa koskaan edes katsottu 😑
Seuraavaa kiertoa lääkäri miettii sit maanantaina, kun nähdään mikä on tilanne ultrassa. Ei halunnut vielä heittää hanskoja tiskiin, vaan sanoi, että haluaa varoittaa, ettei tule sitten järkytyksenä jos ei punktioon pääsekään..
Mä oon kirjotellu ittelleni muistiin HUSin materiaaleista, että tavoite on saada 5-15 kypsää munasolua, ja että keskimäärin 65% hedelmöittyy normaalisti ja 50% kehittyy blastokysyiksi 🤔
Me ollaan tosiaan Keski-Suomessa, oisko niillä sit jotain eroja näissä ohjeistuksissa 🤷‍♀️

Mullahan ei oo AMH-arvoa koskaan edes katsottu 😑
Aijaa, oho! Onkohan siellä keskisuomessa sit joku periaate että AMH:lla ei oo väliä, follikkelimäärä kertoo kaiken tarpeellisen 🤔 ja onhan tuo "tavotemäärä" vähän hämärä konsepti, koska voihan sitä tavotella vaikka kuuta taivaalta mutta jos jollakulla on valmiiks alhanen reservi niin tuo viiskin voi olla tosi hyvä saalis.

Toivotaan kovasti että uusi annos kasvattaa tarvitut seuralaiset sinne ja pääsette tästä punktioon!

Itse olen ymmärtänyt että julkisella saa kromosomitutkimuksen vain jos on joku todettu translokaatio/muu periytyvä sairaus. Eli sellainen pitäisi varmaan todeta ensin. Musta voisi olla hyödyllistä kontaktoida tuota lääkäriä, joka kommentoi tuota että onko tehty kromosomitutkimusta, jos hän voisi olla se joka sellaisen lähetteen tekee.
Toi on kyllä harmi, ettei julkisella saa mitään välitietoa. Ja monesti julkisella pakastellaan eri ikäisiä alkioita senkin vuoksi, ettei mene siirtopäivä hukkaan viikonlopun takia, että jopa hassua että teillä kaikki kasvatellaan suoraan blastoiksi. Koska ihan hyvin olisi voinut siirtää vaikka nuoremman alkion viime viikolla. Blastoissa toki on se ero että niissä on korkeampi raskaus ja onnistumisprosentti, koska on jo kasvatettu "huonot" alkiot pois. Mutta osa lääkäreistä on kuitenkin sitä mieltä että alkion oikea paikka kasvaa on kohtu ja aina ei voi tietää josko maljalla joku kuukahtaa, mutta olisi onnistunut kohdussa. Mutta kokonaisuusluvuissa blastoilla onnistutaan paremmin.

Me ollaan alusta saakka oltu yksityisellä mun iän vuoksi, niin testaus tuntui meille tarpeelliselta ekan IVF:n jälkeen, mistä 8 kolmipäiväistä alkiota mutta vain yksi blasto, siitä raskaus mutta kkm. Mun ikä oli tässä kohtaa selkeä vaikuttava tekijä jonka vuoksi haluttiin alkiodiagnostiikka. Toki myöhemmin meistä mitattiin myös meidän omat kromosomit translokaatioiden varalta, mutta niitä ei ollut.
Kyllä tuo kato on normaalia. Miten se menee per hoitokerta voi olla erilaista. Tää on ehkä hyvä ketju, niin saa kuvaa miten kirjavasti voi mennä eri kerroilla samalla ihmiselläkin.

Toivotaan että saatte parempia uutisia kasvattelusta tällä kertaa :Heartred

Kysyin tästä kromosomitutkimuksesta lääkäriltä siirron aikana (päästiin tuoresiirtoon!) ja lääkäri oli ihmeissään koko kysymyksestä, ei tosiaan tehdä julkisella ainakaan täällä.
Tuota blastoiksi kasvattamista ollaan miehen kanssa myös ihmetelty, koska tuolloin aiempaa kommenttiani kirjoittaessa perjantaina sain käsityksen, että useampaakin alkiota seuraillaan viikonlopun yli. Tuoresiirtoon päästiin maanantaina, jolloin enää 2 jäi seurantaan ja lopulta nämäkin hiipuivat.
Nyt odotellaan vielä reilu viikko että saa tehdä testin. 🤞😬

Minäkin malttamattomana odotan miten kävi meidän 4 alkiolle, jotka jäi viljelyyn. Se tieto tulee kai vasta viikkojen jälkeen postitse 😅
Mulla on nyt pp8 eli dpo10 ja tein haaleen positiivisen testin. Ovitrellestä on 11-12 päivää, mutta en tiedä yhtään kuinka kauan se voi näkyä. Jatkan testailua joka päivä 🤣

Minäkin malttamattomana odotan miten kävi meidän 4 alkiolle, jotka jäi viljelyyn. Se tieto tulee kai vasta viikkojen jälkeen postitse 😅
Mulla on nyt pp8 eli dpo10 ja tein haaleen positiivisen testin. Ovitrellestä on 11-12 päivää, mutta en tiedä yhtään kuinka kauan se voi näkyä. Jatkan testailua joka päivä 🤣
Ovitrelle näkyy kuulemma korkeintaan kymmenen päivää. Selvittelin juuri viikko sitten asiaa, kun sain itse haalean positiivisen 11 päivää Ovitrellen jälkeen. En usko, että johtuu sinullakaan positiivinen tulos enää pistoksesta! 🥰

@Nurppu mä niin ootan, että te pääsette aloittamaan! Onneks ovis oli kohdallaan ilman temppujakin niin teidän vuoro on toivottavasti vihdoin. Olis jo aika.

@Harmi89 kuulostavat kyllä vaativilta siellä päin follien tavoitemäärissä. Toivotaan hyvää kasvuspurttia alkuviikoksi, jotta ei tän kierroksen pistelyt menis hukkaan, kun ei toi nyt niin halpaakaan ole.

@Kisu83 mahtavaa, että kaikki oli just niin kuin pitikin ja pääsit kohti seuraavaa vaihetta. Mulle kans aktiivinen pistosvaihe oli henkisesti moninkertaisesti helpompaa kuin pelkkä odottaminen. Tsemppiä myös tulevaan vuosipäivään, kun sen aika koittaa. ❤

Kiitos kun kysyit punktion kuulumisia! Hyvin meni mun osalta ja vointi nyt vuorokauden jälkeen aika normaali jo, pelkäsin pahempaa. Kaikki tiistain ultrassa nähdyt (myös ne pienemmät) follikkelit tais sisältää munasolun ni niitä saatiin lopulta 10(/11). Nyt jännitellään sit niiden kohtaloa. Lisätwistinä miehellä oli ollut aikamoinen lisädroppi sperman määrässä ja pesusta selvis lopulta vain 20 häntäheikkiä, mutta riittävän monta ICSIin. Olis voinu harmittaa, jos munasoluja olis tullut yli 20.

Muokattu viimeksi:
Ovitrelle näkyy kuulemma korkeintaan kymmenen päivää. Selvittelin juuri viikko sitten asiaa, kun sain itse haalean positiivisen 11 päivää Ovitrellen jälkeen. En usko, että johtuu sinullakaan positiivinen tulos enää pistoksesta! 🥰
Kyselin kans tätä monelta fb ryhmältä niin siellä oli taas kokemusta, että voi näkyä kauemminkin kuin 10päivää. Tosin se on varmaan paljon kiinni siitä mikä toisille on haamuviiva 😅 ja kuinka paljon niitä tihrustaa. Eipä tässä voi muuta kuin odottaa.
Pahin vaihe koko prosessissa on todellakin tää odottaminen. Pistokset ja muut ihan helppo homma!

@Goldilocks onneksi pääsitte tuoresiirtoon! ❤️ Toivotaan kovasti että se yksi oli mallialkio ja tarraa nyt kunnolla kiinni! Oletteko miettineet yksityisellä sitä vanhempien kromosomitestausta jos julkista ei kiinnosta?

@Tinttinen22 onpa raastavaa ja jännittävää! Toivotaan kovasti että se viiva ei ollut ovitrelle! 🤩

@Kumma ihana että meni hyvin, ja simppojakin oli aivan riittävästi! Toivotaan että mahdollisimman moni jatkaisi matkaa!

Ihanaa kun kävit @Kumma kertomassa punktion kuulumiset, mielenkiinnolla täällä aina odottelee kaikkien tilannepäivityksiä, vaikkei niitä tule kyseltyä.

Onneksi on monta täällä päivittelemässä tilanteitaan! Kiva seurata kaikkien matkaa ja toivottavasti monet nyt pian saisi kokea sen kauan odotetun onnistuneen raskauden 💕

Hei! Ihanaa, kun olette rohkeasti kirjoittaneet omia kokemuksia. Meillä juuri alkamassa ensimmäisen kerran IVF-hoito. Vielä olen pihalla termeistä, mutta eiköhän ne pikkuhiljaa selkiydy 😉 Parin päivän päästä olisi tarkoitus aloittaa Synarela. Onko teille tullut minkälaisia oireita eri lääkkeistä?

View attachment 116677

@Nurppu ja muut keitä kiinnostaa, kuvassa Menopurin piikki 12mm pitkä.
Aineiden kirvely on aina tapauskohtaista: itellä on kokemusta insuliinien piikittelystä menneisyydessä ja niistä(kin) johtuen mun alavatsassa on arpikudosta joten tällaisilla pistäminen ”tuntuu” ohuempaan neulaan verratessa. Ja tää aine tuntuu kudoksessa kans sen pari minuuttia ja jälkeenpäin saattaa tuikkia vielä levitessään. Mutta enemmän tuntuvat rokotteet olkavarressa 😅 Ja pakarassa ruusunestopiikki oli ihan kauhea 🫢
Tällainen oli minulla jarrupiikki. Vieressä normaali vauvanruokapurkin kansi vertailun vuoksi.
IMG_20171013_132420-992x744~2.jpg

Poistan viestin, ajatukseni ovat niin keskeneräisiä...

Muokattu viimeksi:
Onko syliin saadun lapsen jälkeen pakko odottaa vuosi, ennen kuin tekevät uudestaan PASin? Ajattelin kysyä tätä infokäynnillä, mutta kysyn nyt täälläkin jos joku tietää. Eikö esimerkiksi 9 kk kuluttua edellisen syntymästä tehdä, jos kaikki on ok? Tämän kysymyksen pohjana on se, että jos luomuna onnistuisi meillä, antaisin uudelle pienelle luvan tulla paljon aikaisemmin kuin edellisen ollessa vuosi. Minä ja sisarukseni olemme n. 1,5 vuoden välein syntyneitä ja se tyntuu ihan luonnolliselta. Ja eihän se PAS välttämättä heti onnistu, jolloin lasten ikäero tulee isommaksi. Tässä jo laskeskelen ja ne laskeskelut vähän stressaa...

Hyvä kun mietin tätä jo nyt nyt - vaikka ei ole koko ivf vielä edes alkanut. Itsellänikin alkaa tulla ikä kohta vastaan ja haluaisin ehtiä käyttää kaikki mahdolliset alkiot ennen kuin olen 42-43 v. Toki useampi vuosi on aikaa, mutta silti. Olen ajatellut että kun lähden tähän, niin haluaisin antaa kaikille alkioille mahdollisuuden elämään... Pelkään että alkioita jää yli, se on ainoa suuri pelkoni tässä touhussa. Vaikka luultavasti huoli on turha, eikö monesti ole niin päin että alkiot loppuvat ja joudutaan uudelle kierrokselle. Mutta jos alkioita tulee paljon, on ristiriitaista että joudun toivomaan ettei kaikki kiinnity.

Olen varmaan vähän kummallinen täällä.
Mä en muista miten nuo aikarajat meni vaikka varmaan niistä puhuttiin. Voihan niissä olla hoitopiirikohtaisia erojakin. Mut tuli tuosta mieleen että mä kyselin suunnittelukäynnillä että jos tulis 10 alkioo ja jokasesta tulis aina lapsi niin tuleeko julkisella stoppi jossain vaiheessa että eikö ne lapset nyt riitä 🙈 sanoivat että kaikki saa käyttää vaikka kuinka monta lasta tulis, jos ikä antaa myöten 😄 nauroin siis siinä itsekin että ei oo vielä kaikki toivo menny ku tällästä kyselee. Mut sama homma, että vaikka tässä vaiheessa tuntuu siltä että jos nyt edes yhden lapsen saisi, niin vähän kuitenkin toivoisi että olishan se unelma että olis enemmän kuin yksi. En osaa kuitenkaan sanoa, että jos nyt olisi tuo hypoteettinen tilanne että jokanen alkio olis terve ja kiinnittyisi (eh eh) niin kauanko sitä silloin jatkaisi. Mulle itselleni se ei ole ongelma että meiltä jäisi alkioita yli, ja ne menisi joko jollekulle niitä tarvitsevalle lahjana, tai sitten tieteen käyttöön. Mutta ymmärrän ihan täysin, että jotkut kokee sen erilailla!

Mä en muista miten nuo aikarajat meni vaikka varmaan niistä puhuttiin. Voihan niissä olla hoitopiirikohtaisia erojakin. Mut tuli tuosta mieleen että mä kyselin suunnittelukäynnillä että jos tulis 10 alkioo ja jokasesta tulis aina lapsi niin tuleeko julkisella stoppi jossain vaiheessa että eikö ne lapset nyt riitä 🙈 sanoivat että kaikki saa käyttää vaikka kuinka monta lasta tulis, jos ikä antaa myöten 😄 nauroin siis siinä itsekin että ei oo vielä kaikki toivo menny ku tällästä kyselee. Mut sama homma, että vaikka tässä vaiheessa tuntuu siltä että jos nyt edes yhden lapsen saisi, niin vähän kuitenkin toivoisi että olishan se unelma että olis enemmän kuin yksi. En osaa kuitenkaan sanoa, että jos nyt olisi tuo hypoteettinen tilanne että jokanen alkio olis terve ja kiinnittyisi (eh eh) niin kauanko sitä silloin jatkaisi. Mulle itselleni se ei ole ongelma että meiltä jäisi alkioita yli, ja ne menisi joko jollekulle niitä tarvitsevalle lahjana, tai sitten tieteen käyttöön. Mutta ymmärrän ihan täysin, että jotkut kokee sen erilailla!
Kiitos Nurppu. ❤️😍 Olit nopea vastaamaan. Ehdin jo poistaakin alkuperäisen viestin kun jotenkin nolotti nämä ajatukset.

Laitoin reaktioksi hauska koska ajattelin tilannetta, jossa yhdeksän lapsen äiti menee kymmenenteen PASiin.

Niinpä se varmaan on, ettei ne kaikki kiinnity, jos tulee vaikka 10 alkiota. Luultavasti huoleni että alkioita jäisi yli, on turha. Mutta kukaan ei voi luvata sitä.

Tiedän yhden perheen, jotka ovat saaneet neljä lasta yhdestä ivf-kierroksesta. Vau. Varmaan tosi harvinaista kyllä.

Lisäys: Ja toivon, ettei nämä minun pohdinnat loukkaa ketään tai muuten aiheuta pahaa mieltä. En aio kenellekään tuputtaa omia näkemyksiäni mutta omalle kohdalle olen miettinyt ja pelännyt tällaista.

Muokattu viimeksi:
Kiitos Nurppu. ❤️😍 Olit nopea vastaamaan. Ehdin jo poistaakin alkuperäisen viestin kun jotenkin nolotti nämä ajatukset.

Laitoin reaktioksi hauska koska ajattelin tilannetta, jossa yhdeksän lapsen äiti menee kymmenenteen PASiin.

Niinpä se varmaan on, ettei ne kaikki kiinnity, jos tulee vaikka 10 alkiota. Luultavasti huoleni että alkioita jäisi yli, on turha. Mutta kukaan ei voi luvata sitä.

Tiedän yhden perheen, jotka ovat saaneet neljä lasta yhdestä ivf-kierroksesta. Vau. Varmaan tosi harvinaista kyllä.
Ohhoh, huima määrä yhdestä kierroksesta! Uskon kanssa, että tuo on harvinaista!

Mä joskus löysin tälläisen kaavion, joka näyttää sitä mikä määrä saaduista alkioista on keskimäärin terveitä (pystyakseli) suhteessa naisen ikään (vaaka-akseli). Tuosta ny ite oon kattovinani että mun kohdalla (35v) hitusen yli 60% alkioista on tilastollisesti kromosomillisesti terveitä. Eli siitä pessimistisesti omalla kohdalla pyöristän alaspäin ja arvioin, että ehkä puolet on terveitä. Ja eihän nekään aina kiinnity. Näillä tiedoilla oon ite koittanut pitää itseni realistina odotusten suhteen 🤔

Screenshot_20220930-112733.png

Ohhoh, huima määrä yhdestä kierroksesta! Uskon kanssa, että tuo on harvinaista!

Mä joskus löysin tälläisen kaavion, joka näyttää sitä mikä määrä saaduista alkioista on keskimäärin terveitä (pystyakseli) suhteessa naisen ikään (vaaka-akseli). Tuosta ny ite oon kattovinani että mun kohdalla (35v) hitusen yli 60% alkioista on tilastollisesti kromosomillisesti terveitä. Eli siitä pessimistisesti omalla kohdalla pyöristän alaspäin ja arvioin, että ehkä puolet on terveitä. Ja eihän nekään aina kiinnity. Näillä tiedoilla oon ite koittanut pitää itseni realistina odotusten suhteen 🤔

View attachment 116708
Kiitos tästä diagrammista! Itselläkin yllättävän hyvät prosentit! Jostain muusta se on kai sitten kiinni, ettei tärppää...

Takaisin