IVF/ICSI-HOIDOT 2022

CherryRed

Keskustelun kolmiottelija
Joulukuiset 2022
Heippa 2021 ja tervetuloa uusi vuosi 2022.

Voin päivittää omia kuulumisia tähän alkuun. Tammikuussa piti olla toisiksi viimeisen alkion siirto, mutta kohdussa oli nestettä, eikä siirtoa voinut tehdä. Kävin kohdun tähystyksessä mistä ei löytynyt mitään, eli siirtosuunnitelmat voi jatkua. Jos kohdussa oli esim. vielä edellisen raskauden materiaalia, niin se oli poistunut kuukautisissa sitten itsekseen.

Tässä välissä sain endometrioosia kuivattavan pistoksen Procren sekä minipillerit. Kohdun tähystys oli ihan "pala kakkua" mutta sitä edeltävä ultraus oli todella kivuliasta ja lääkäri oli kamalan riuska otteissaan. Sain viikoksi kipeitä kramppeja endometrioosipaikoissa tuon ultrauksen takia.

Meillä oli nyt tauon jälkeen taas lääkärikäynti ja kaikki oli OK; eli siirtosuunnitelmat jatkuu.
Minimpilleri lopetettiin ja tilalle tuli Letrozolit. Ens viikolla taas ultra ja kattellaan onko munasarjat heränneet kuivattelupiikin jälkeen. Voin tarvita matalaa hormonipiikkiä limakalvon paksuntamiseen jos toi piikki on toiminut hyvin. Nyt ultrassa limakalvo oli 3mm, mikä sen pitikin olla piikin jälkeen.

Mitä muille kuuluu?
 
Kiva kun aloitit uuden ketjun CherryRed! Ja toivon että pääsette nyt siirtoon.

Vaimolla oli punktio tämän viikon keskiviikkona ja torstaina biologi soitti klinikalta ja kertoi että kymmenen solua on hedelmöittynyt. Tosi hyvä tulos siis!

Meidän on tarkoitus tutkituttaa alkiot, mutta jos kävisikin huono tuuri ja tulisi vain yksi tai kaksi blastoa, ei tehdä alkiodiagnostiikkaa. Tämä on joka tapauksessa meidän viimeinen punktio, niin jos alkiota on vaan pari, ei ole taloudellisesti kannattavaa tutkia niitä emmekä tee tiedolla mitään. Biologi soittaa siis vielä maanantaina (kun alkiot ovat viisipäiväisiä) ja kertoo mikä on tilanne. Toki joukossa on todennäköisesti alkioita joita seurataan kuudennelle tai seitsemännelle päivälle, kehittyvätkö blasoiksi, mutta silloin pitää päättää kun ekat biopsiat tehdään.

Mulla pitäis alkaa menkat ihan näinä päivinä, niin tähän kiertoon ei tulokset vielä ehdi.
 
Kiva kun aloitit uuden ketjun CherryRed! Ja toivon että pääsette nyt siirtoon.

Vaimolla oli punktio tämän viikon keskiviikkona ja torstaina biologi soitti klinikalta ja kertoi että kymmenen solua on hedelmöittynyt. Tosi hyvä tulos siis!

Meidän on tarkoitus tutkituttaa alkiot, mutta jos kävisikin huono tuuri ja tulisi vain yksi tai kaksi blastoa, ei tehdä alkiodiagnostiikkaa. Tämä on joka tapauksessa meidän viimeinen punktio, niin jos alkiota on vaan pari, ei ole taloudellisesti kannattavaa tutkia niitä emmekä tee tiedolla mitään. Biologi soittaa siis vielä maanantaina (kun alkiot ovat viisipäiväisiä) ja kertoo mikä on tilanne. Toki joukossa on todennäköisesti alkioita joita seurataan kuudennelle tai seitsemännelle päivälle, kehittyvätkö blasoiksi, mutta silloin pitää päättää kun ekat biopsiat tehdään.

Mulla pitäis alkaa menkat ihan näinä päivinä, niin tähän kiertoon ei tulokset vielä ehdi.

Mun on muuten pitänyt kysyä aikaisemminkin, että olenko ymmärtänyt oikein, että teillä saa toiselta tulla munasolut, ja toiselle saa siirtää ne? Eli tavallaan sijaissynnyttää liiton sisällä?

Jos on näin niin tuohan on mahdottoman hienoa! Muutenhan Suomessa ei ole tällä hetkellä sijaissynnyttäminen sallittua.
Se oli aiemmin sallittua, mutta kiellettiin laissa 2007. Tämänhetkinen hallitus on luvannut asiaan muutosta, mutta saapa nähdä.
 
Entäs tietääkö joku, saako siskokset käyttää toistensa munasoluja? Tai siis sisko lahjoittaa omansa siskolleen.
 
Mun on muuten pitänyt kysyä aikaisemminkin, että olenko ymmärtänyt oikein, että teillä saa toiselta tulla munasolut, ja toiselle saa siirtää ne? Eli tavallaan sijaissynnyttää liiton sisällä?

Jos on näin niin tuohan on mahdottoman hienoa! Muutenhan Suomessa ei ole tällä hetkellä sijaissynnyttäminen sallittua.
Se oli aiemmin sallittua, mutta kiellettiin laissa 2007. Tämänhetkinen hallitus on luvannut asiaan muutosta, mutta saapa nähdä.
Ei rinnastu sijaissynnytykseen vaan lahjasoluihin, koska siinä kannetaan lasta itselle/omaan perheeseen. Naisparin lapset ovat yhteisiä lapsia riippumatta genetiikasta.

Tiedetään yksi naispari (heistä on tehty lehtijuttukin aiheesta) jotka ehdottomasti halusivat kumpikin kantaa toisen munasolusta alkunsa saaneen lapsen. Ainakin silloin kun he tekivät esikoistaan, he joutuivat maksamaan lahjasoluista vaikka luovutus tapahtuikin perheen sisällä. Mutta kun me tehtiin kuopusta ja vaimo ei tullut raskaaksi omilla soluilla (ja kun mun soluilla oli jo saatu lapsi niin päätettiin siirtyä niihin), ei jouduttu maksamaan lahjasolumaksua vaan pelkkä tavallinen IVF-maksu. Mikä on minusta oikein, kun tuntenattomalle / perheen ulkopuolelle lahjoittaminen on hyvin eri asia.
 
Entäs tietääkö joku, saako siskokset käyttää toistensa munasoluja? Tai siis sisko lahjoittaa omansa siskolleen.
Toki saa, kunhan täyttää kriteerit (esim. että on perusterve) tosin joutuu melko varmasti maksamaan lahjasoluista, vaikka onkin tutulta. Mutta luovuttaja saa määrätä että soluja saa antaa vain tietylle ihmiselle tai parille, eli vastaanottaja välttää lahjasolujen jonotusajan. Jono on ainakin aiemmin ollut puolisen vuotta myös yksityisellä.
 
Cherryred tsemppiä ja toivotaan että pääsette siirtoon!

Beisla teillä on tullu hyvä saalis!

ON: Oon palautunu hyvin punktiosta, viisi päivää meni että olo normalisoitui ja ei enää turvotellut. Nyt oon liikkunu normaalisti yms. Terolutit aloitin, vaikka siirtoa ei päästy tekemään (kun ei tullu alkioitakaan), kun muuten seuraavat menkat osuis meidän hääpäivälle kun nämä tulevat ois tullu liian ajoissa ilman keltarauhastukee :Grimacing Face:

Mulla on edelleen viiva raskaustestissä, siitä (hcg) + teroluteista jonkin verran sivuoireita minkä soisin jo loppuvan, nyt ovitrellestä 11 päivää. No ehkä parin päivän päästä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Cherryred tsemppiä ja toivotaan että pääsette siirtoon!

Beisla teillä on tullu hyvä saalis!

ON: Oon palautunu hyvin punktiosta, viisi päivää meni että olo normalisoitui ja ei enää turvotellut. Nyt oon liikkunu normaalisti yms. Terolutit aloitin, vaikka siirtoa ei päästy tekemään (kun ei tullu alkioitakaan), kun muuten seuraavat menkat osuis meidän hääpäivälle kun nämä tulevat ois tullu liian ajoissa ilman keltarauhastukee :Grimacing Face:

Mulla on edelleen viiva raskaustestissä, siitä (hcg) + teroluteista jonkin verran sivuoireita minkä soisin jo loppuvan, nyt ovitrellestä 11 päivää. No ehkä parin päivän päästä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Mä aloin jo miettiä, että ei pitäisi niin vahvana näkyä 11 päivän jälkeen, mutta onhan nuo toki yksilöllisiä miten kenenkin kropat metaboloi niitä pois elimistöstä.

Sitä vähän mietin että oliko teille mahdollisuutta tulla luomusti raskaaksi? Jos punktiosta karkasikin yksi ja tuo toka viiva onkin sitä?
 
Mä aloin jo miettiä, että ei pitäisi niin vahvana näkyä 11 päivän jälkeen, mutta onhan nuo toki yksilöllisiä miten kenenkin kropat metaboloi niitä pois elimistöstä.

Sitä vähän mietin että oliko teille mahdollisuutta tulla luomusti raskaaksi? Jos punktiosta karkasikin yksi ja tuo toka viiva onkin sitä?

Kyllähän meillä seksiä oli sen viikon tiistaina, kun perjantaina oli punktio. Ja siis tänään viiva on ehkä jopa hitusen eilistä vahvempi, joko testissä vikaa tai sit oon ihmeraskaana :tears:
 
Tässä siis kuva vielä:

5190D3E7-B0CC-4E51-B1D1-096E741DE9D7.jpeg


Aika vahva siihen nähden, että 12pvää ovitrellesrä. Pregnyl on näkynyt mulla 10pvää, että sinänsä vois hyvin olla sitäkin, koska Ovitrellen annos on suurempi. Mutta noin vahva vielä 12 päivän jälkeen..
 
Kyllähän toi näytä todella vahvalta ollakseen ovitrellen jälkeisiä..
Mulla oli tota luokkaa joku 5 päivää pistosta, toki se on yksilöllistä miten näkyy.
Ootko kysynyt polilta? Jos se tosta vaan vahvistuu niin kyllä taidat raskaana olla! Onpa jännää!

En oo vielä kysyny, palailen ens viikolla sinne jos nyt näyttää että oisin raskaana jollain ihmeellä. Keskiviikkona otan vikan Terolutin, sithän sen tiedän alkaako menkat viikonloppuna vai ei.

Ja munkin mielestä on tosi vahva, mulla on pregnylistä ollu neljäntenä päivänä tollanen viiva ja kymmenentenä hädin tuskin näkyvä enää ja sit ei oo näkyny 11 päivänä ollenkaan ees sillon kun on ollu kemiallinen.
 
Saattoi selvitä :tears: Tein pc puikon ja siinä oli sellanen hädin tuskin nähtävissä oleva haamujen haamu, mikä vastaa sitä mitä vois vielä jämiä olla Ovitrellestä jäljellä. Tavallaan helpottavaakin jos näin on, koska mun tuurilla sieltä ois jotkut neloset tullu ja yks vähintään kohdun ulkopuolisena punktion jne takia - ja yks riskiraskaus takana jo niin jos nyt ei tarttis alusta asti ainakaan sellasta odottaa seuraavan kohdalla niin oon ilonen :folded::tears:

E257CDFC-5390-4EB6-9A6C-3760E9F0DEE4.jpeg


Noi pc liuskat on kuulemma viime aikoina antanu vähän turhia viivoja.
 
Saattoi selvitä :tears: Tein pc puikon ja siinä oli sellanen hädin tuskin nähtävissä oleva haamujen haamu, mikä vastaa sitä mitä vois vielä jämiä olla Ovitrellestä jäljellä. Tavallaan helpottavaakin jos näin on, koska mun tuurilla sieltä ois jotkut neloset tullu ja yks vähintään kohdun ulkopuolisena punktion jne takia - ja yks riskiraskaus takana jo niin jos nyt ei tarttis alusta asti ainakaan sellasta odottaa seuraavan kohdalla niin oon ilonen :folded::tears:

View attachment 111390

Noi pc liuskat on kuulemma viime aikoina antanu vähän turhia viivoja.

Hmm mä en kyllä tästä vielä sanois ettet voisi olla raskaana! Kuitenkin on eri testi vaikka kai molemmat pc.. Pidän peukkuja et ois raskaus mut joo ei ehkä niitä nelosia eikä ku :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: :folded:
 
Kiva kun CherryRed teit uuden ketjun! Olen pitänyt hiljaiseloa täältä, lukenut kyllä muiden kuulumisia. Meillä on nyt pakkanen tyhjä ensimmäisen IVF:n jäljiltä. Kuusi PASia tehtiin ja niistä tuloksena neljä kemiallista raskautta. Viimeisessä siirrossa siirrettiin kaksi blastoa kerralla, ja sain niin vahvan plussatestin viikko siirron jälkeen että oltiin jo varmoja, että viimeinkin meitä onnisti ja mietittiin että näinköhän on molemmat alkiot tarranneet kiinni. Mutta niin ne vain viivat lähti haalistumaan kuten aiemminkin, tutun kaavan mukaan. Nyt sitten pitäisi tehdä päätöksiä jatkosta. Alkiodiagnostiikka olisi vielä oljenkorsi joka on kokeilematta, mutta takki ja tili on tyhjät. Uusi IVF ja jos alkioita tulisi taas paljon, niin siinä olisi ihan hirmuisen kallis paukku maksettavaksi. Toisaalta tuntuu että nyt se kannattaisi katsoa kaikki kortit, ettei myöhemmin kaduta.

Näitä pähkäillessä luen mielelläni teidän kuulumisia. Voimia kaikille hoitoihin!
 
Moikka kaikille! Jännittävää lukea mitä kaikkea on meneillään. Voi vitsit jos olisikin plussa tuo Deb! Voimia päätöksentekoon Lipsu. Ja moikka vanhat tutut Beisla, CherryRed, New Moon ja smoothie.! :Raised Hand With Fingers Splayed:

Täällä paluuta tekemässä yksi aikaisemmin hyvin aktiivinen IVF/ICSI-kirjoittelija, nyt olen viettänyt hiljaiseloa täältä, kun viiden vuoden yrityksen jälkeen tulimme kuin tulimmekin raskaaksi.

Meillä on tarkoituksena pyrkiä uudelleen hoitoihin, meillä jäi muutama alkio käyttämättä. Toivon kovin että onni meitä vielä potkaisisi. Toisaalta huolettaa lähteä taas yrittämään, raskas on se toivon ja surun vuoropuhelu. Mun pitäisi soittaa ja kysellä mitä vaatii että pääsemme takaisin TAYSille käyttämään nuo jäljelle jääneet huurunenut. Toive olisi ensi syksylle päästä jo hoitoihin takaisin. Katsotaan.
 
Kiva kun CherryRed teit uuden ketjun! Olen pitänyt hiljaiseloa täältä, lukenut kyllä muiden kuulumisia. Meillä on nyt pakkanen tyhjä ensimmäisen IVF:n jäljiltä. Kuusi PASia tehtiin ja niistä tuloksena neljä kemiallista raskautta. Viimeisessä siirrossa siirrettiin kaksi blastoa kerralla, ja sain niin vahvan plussatestin viikko siirron jälkeen että oltiin jo varmoja, että viimeinkin meitä onnisti ja mietittiin että näinköhän on molemmat alkiot tarranneet kiinni. Mutta niin ne vain viivat lähti haalistumaan kuten aiemminkin, tutun kaavan mukaan. Nyt sitten pitäisi tehdä päätöksiä jatkosta. Alkiodiagnostiikka olisi vielä oljenkorsi joka on kokeilematta, mutta takki ja tili on tyhjät. Uusi IVF ja jos alkioita tulisi taas paljon, niin siinä olisi ihan hirmuisen kallis paukku maksettavaksi. Toisaalta tuntuu että nyt se kannattaisi katsoa kaikki kortit, ettei myöhemmin kaduta.

Näitä pähkäillessä luen mielelläni teidän kuulumisia. Voimia kaikille hoitoihin!

Pahoittelut ettei teidän 1.IVF:stä tullut pysyvää plussaa :Heartred
En nyt muista, mutta oliko sulta otettu kohdun oikea-aikaisuus testi? Ja oliko sinulla mitattu aiemmin progesteronipitoisuuksia, kun ehdit olla raskaana?

Elevinelle tervetuloa takaisin! Toivotaan, että syksyn huurunenuista tulee teille vielä pikkasia syliin. :Heartred
 
Pahoittelut ettei teidän 1.IVF:stä tullut pysyvää plussaa :Heartred
En nyt muista, mutta oliko sulta otettu kohdun oikea-aikaisuus testi? Ja oliko sinulla mitattu aiemmin progesteronipitoisuuksia, kun ehdit olla raskaana?

Elevinelle tervetuloa takaisin! Toivotaan, että syksyn huurunenuista tulee teille vielä pikkasia syliin. :Heartred

Kiitos :Heartred BeReady on tehty, ajoitus ollut kaikissa oikea vaikka kolme ekaa siirtoa menikin "sokkona" ajoituksen suhteen. Progesteronia ei ole mitattu, kaikki tehty lääkkeellisiin kiertoihin niin yksi lääkäri sanoi ettei silloin voisi mitata tuota arvoa. Mietin voisiko jatkossa siirtää modifioituun omaan kiertoon kun en luomusti ovuloi niin pistoshoidot tarvitsisi ovulaation aikaansaamiseen, ja sitten voisi varmaan sen progen mitata? Toki silloin aikaikkuna saattaa olla eri, niin sitten ei ehkä aiempi BeReadyn tulos ole validi. Kertokaa toki jos teillä on muuta tietoa asiasta! :)
 
Kiitos :Heartred BeReady on tehty, ajoitus ollut kaikissa oikea vaikka kolme ekaa siirtoa menikin "sokkona" ajoituksen suhteen. Progesteronia ei ole mitattu, kaikki tehty lääkkeellisiin kiertoihin niin yksi lääkäri sanoi ettei silloin voisi mitata tuota arvoa. Mietin voisiko jatkossa siirtää modifioituun omaan kiertoon kun en luomusti ovuloi niin pistoshoidot tarvitsisi ovulaation aikaansaamiseen, ja sitten voisi varmaan sen progen mitata? Toki silloin aikaikkuna saattaa olla eri, niin sitten ei ehkä aiempi BeReadyn tulos ole validi. Kertokaa toki jos teillä on muuta tietoa asiasta! :)

Niin kyllä lääkkeiden vaihdot voi vaikuttaa aikaikkunaan. Se miten, niin varmaan lääkäritkään ei sitä voi tietää.
Mulle ainakin tehdään nyt aina siirrot samalla periaatteella, jotta aikaikkuna pysyisi mahdollisimman samana.

Kannattaa ehdottaa kuitenkin vaikka tuota modifioitua, koska sitten ainakin saatte lääkärin virallisen mielipiteen siitä.
 
Mekin päästään taas ikuisuudelta tuntuneen ajan jälkeen aloittamaan hoidot.

Kävin tänään nollaultrassa ja kaikki näytti olevan ok. Lääkäri määräsi muutamaksi päiväksi Primolutia, että menkat ei ala liian aikaisin, koska ensi viikko ollaan reissussa, enkä pääsisi ultraan.

Menkat pitäisi nyt alkaa ensi keskiviikkona ja siitä sitten kiertopäivä 2 alkaa pistot.

Lääkäri edelleen ihmetteli edellisen hoitokierron huonoa tulosta (alkioita saatiin hyvin ja ne hedelmöittyi hyvin, mutta 3. päivästä eteenpäin kaikki kuukahtivat). Hän ei olisi enää suostunut tekemään hoitoa saman luovuttajan soluilla, ja meillä luovuttaja vaihtuukin, koska edellisen tavara oli loppu.

Kiva, että jotain nyt taas tapahtuu! Tosin odotukset on sellaiset, että ei oikein mitää uskalla toivoa asian suhteen. Edellinen hoito oli niin yllättävä ja suuri pettymys.
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top