IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Kiitos Nurppu. ❤️😍 Olit nopea vastaamaan. Ehdin jo poistaakin alkuperäisen viestin kun jotenkin nolotti nämä ajatukset.

Laitoin reaktioksi hauska koska ajattelin tilannetta, jossa yhdeksän lapsen äiti menee kymmenenteen PASiin.

Niinpä se varmaan on, ettei ne kaikki kiinnity, jos tulee vaikka 10 alkiota. Luultavasti huoleni että alkioita jäisi yli, on turha. Mutta kukaan ei voi luvata sitä.

Tiedän yhden perheen, jotka ovat saaneet neljä lasta yhdestä ivf-kierroksesta. Vau. Varmaan tosi harvinaista kyllä.

Lisäys: Ja toivon, ettei nämä minun pohdinnat loukkaa ketään tai muuten aiheuta pahaa mieltä. En aio kenellekään tuputtaa omia näkemyksiäni mutta omalle kohdalle olen miettinyt ja pelännyt tällaista.
En pysty lainaamaan tota poistettua viestiä, mutta siis alkionsiirtoon voi varmasti mennä (jos esim ei sektion takia tarvitse odottaa, tai jos ei imetä) ennen kuin edellinen on vuoden. Meillä aloitettiin esikoisen jälkeen alkionsiirrot, kun imetyksen lopetuksesta oli 3 kuukautta polin ohjeen mukaan. Siinä sitten tuli tietenkin esikäynnin odottelua ja verikokeita yms, eka siirto oli kun esikoinen oli noin 1,5 vuotta. Meillä tuli lopulta 4 vuotta ikäeroa lapsille, opin kyllä että näitä asioita ei itse voi suunnitella. Kaksi keskenmenoa ja ekan icsin alkiot loppui (niitä siirrettiin 7 kpl). Uusi icsi ja eka siirto, josta saatiin sitten kuopus.

Nythän meillä on taas tilanne että alkioita on 9 kpl pakkasessa (7 blastoa ja 2 kaksipäiväistä) :'D Mä olen 32v ihan kohta, haluaisin kokeilla saataisko noista vielä yksi lapsi. Olen saanut jo kaiken mitä olen toivonut ja enemmänkin, siksi tunnen vähän huonoa omaatuntoa että toivon vielä yhtä. Pelkään myös että laitan itseni uudestaan siihen turhien alkionsiirtojen ja kauheiden keskenmenojen limboon, ja meidän alkiot loppuu siinä. Siksi yritän ajatella (jos yritykseen vielä lähdetään) että tulee jos niin on tarkoitettu.. Etten pettyisi kovin. No tietysti pettyisin kuitenkin 😂 Haluan olla myös töissä sitten jos siirtoja tehdään, jotta en mieti päätäni puhki siihen liittyviä asioita kotona. Esikoisen kanssa olin kotona kun kuopusta tehtiin, se oli raskasta.

Tällainen oli minulla jarrupiikki. Vieressä normaali vauvanruokapurkin kansi vertailun vuoksi.
View attachment 116707
Jestas mikä piikki siellä!! 😱

Mulla on siis jarruna Fyremadel, josta otin apteekissa rinnakkaisvalmisteen Ganirelix Orifarmin. Eikä oo tosiaan ollu paha pistää, neste jää vaan vähän kirveleen.
20221030_092616.jpg

Onkos kellään täällä tietoa mitä eroja bemfolalla ja gonal f? Hinnoissa ja ruiskujen koossa näkyi eroja kun kelan sivuilta katseli. Kattelin vaan ensikäynnillä polilla, et bemfolaa siellä oli esillä, joten varmaan täällä sitä määrävät? Mietin et onko niissä muuta eroa ku valmistaja.

Onkos kellään täällä tietoa mitä eroja bemfolalla ja gonal f? Hinnoissa ja ruiskujen koossa näkyi eroja kun kelan sivuilta katseli. Kattelin vaan ensikäynnillä polilla, et bemfolaa siellä oli esillä, joten varmaan täällä sitä määrävät? Mietin et onko niissä muuta eroa ku valmistaja.
Kysy apteekin chatistä!

Ei ole mitään käytännön eroa, ne luokitellaan biosimilaareiksi (löytyvät myös fimean biosimilaarien listalta). Minäkin tarkistelin hintoja aikanaan, ja huomasin, että lääkäri määräsi minulle halvempaa, toinen oli silloin siis huomattavasti halvempaa kuin toinen, eli kaipa lääkäritkin näitä seuraavat. Samoin lääkäri tiesi hyvin lääkkeiden saatavuusongelmista, koska yhden lääkkeen hän vaihtoi siksi, että tiesi ettei sitä halvempaa ollut juuri silloin saatavana.

Kannattaa toki tarkastaa hinnat ja kysyä reseptiä halvempaan, jos lääkäri määrää kalliimpaa -- tai ainakin tarkistaa, onko lääkärillä jokin syy, kuten saatavuusongelmat, sen kalliimman lääkkeen määräämiseen.

Muokattu viimeksi:
Ei ole mitään käytännön eroa, ne luokitellaan biosimilaareiksi (löytyvät myös fimean biosimilaarien listalta). Minäkin tarkistelin hintoja aikanaan, ja huomasin, että lääkäri määräsi minulle halvempaa, toinen oli silloin siis huomattavasti halvempaa kuin toinen, eli kaipa lääkäritkin näitä seuraavat. Samoin lääkäri tiesi hyvin lääkkeiden saatavuusongelmista, koska yhden lääkkeen hän vaihtoi siksi, että tiesi ettei sitä halvempaa ollut juuri silloin saatavana.

Kannattaa toki tarkastaa hinnat ja kysyä reseptiä halvempaan, jos lääkäri määrää kalliimpaa -- tai ainakin tarkistaa, onko lääkärillä jokin syy, kuten saatavuusongelmat, sen kalliimman lääkkeen määräämiseen.
Kiitos kanssa tietopläjäyksestä! Vähän ajattelinkin, ettei eroa olie ku hinnas. Ja katoin just, et useamman kynän saa käyttää kuin esim. Gonalista saa yhdestä isosta kynästä useamman annoksen.

Hei! Ihanaa, kun olette rohkeasti kirjoittaneet omia kokemuksia. Meillä juuri alkamassa ensimmäisen kerran IVF-hoito. Vielä olen pihalla termeistä, mutta eiköhän ne pikkuhiljaa selkiydy 😉 Parin päivän päästä olisi tarkoitus aloittaa Synarela. Onko teille tullut minkälaisia oireita eri lääkkeistä?
Tervetuloa joukkoon 👋
Synarela aiheuttaa mulle mm. päänsärkyä, haluttomuutta, kuvotusta/huonoa oloa, rintojen pienenemistä, painonnousua, ahdistusta, turvotusta, kuumia aaltoja, hikikohtauksia, hiustenlähtöä.. 🙄

Synarelasta ei mulle tullu muuta kuin sitten ihan loppuajalla satunnaista verenvuotoo nenästä (vain niistessä, ei siis valtoimenaan) kun kuivatti limakalvoja.

Siirretäänkö nykyään aina vaan 1 alkio, vai siirtäävätkö 2 jos vanhemmat pyytää?
Riippuu monesta asiasta. Jos alkiot on pakastettu yhdessä eikä uudelleenpakastuksen syystä tai toisesta oleteta onnistuvan hyvin, ja toisaalta aikaisempia siirtoja on ollut eikä niistä ole tärpännyt, voidaan siirtää myös kaksi kerralla. Riippuu myös lääkäristä.

Kaksosraskaus on aina riskiraskaus, ja sitä yritetään välttää niin paljon kuin mahdollista. Myöskin jos siirretään kaksi alkiota ja molemmat kiinnittyvät, ja sitten toisessa on vikaa ja se menee kesken, saattaa vuoto viedä mukanaan sen terveenkin. Käytännössä kahden siirtämisellä ei säästä muuta kuin yhden siirtokierron, olettaen, ettei kumpikaan tarraa, mutta jos yksikin niistä tarraa, on parempi siirtää erikseen.

Lisäksi IVFssä on isompi riski identtisille kaksosiille kuin luomuna, teoria olettaa, että jokin niissä kasvatusnesteissä innostaa alkiota jakautumaan kohdussa kaksosiksi. Siksi kaksi alkiota siirrettäessä on myös huomattavasti isompi kolmos- tai nelosriski kuin yhtä alkiota siirrettäessä. Puolet Suomessa syntyvistä kolmosista on lapsettomuushoitojen tulosta, eli hoidoissa kolmosten esiintyvyys on erittäin paljon suurempi kuin luomuna.

Sekin on Suomessa nähty, että PASsissa siirretään yksi alkio ja ultrassa huomataan erimunaiset kaksoset -- eli toinen kaksonen on PASsista ja toinen luomuna samaan aikaan sattunut onnistunut raskaus.

Tänään oli taas folliultra (kp13). Huonohkoja uutisia tuli, mutta katotaan kuin käy...
Eli 3 punktioitavaa follia on kasvanu ja päätin käyttää tämän yhden hoitokerran niihin.

Perjantaille sovittiin punktio ja yritetään vielä vähän kasvattaa, jos pari muutakin follia ehtis mukaan. Eli näillä näkymin mahdollisuus on saada 3-5 follia, joista sit yritetään edes yksi saada siirtokuntoon ens viikolle. 🙏

Päätin, että sit jos tästä ei tärppää, niin seuraaviin hoitokiertoihin kasvatetaan paremmat määrät folleja, menee siihen sitten kuinka monta kiertoa tahansa. Kolme hoitokertaa(punktiota) on kuulemma julkisella mahdollista toteuttaa, joten tämän yhden uskallan "tuhlata"..

- Gonal-f vielä tänään ja huomenna illalla
- Fyremadel tänään ja huomenna illalla, keskiviikkona aamulla
- Ovitrelle keskiviikkona illalla klo 21:30 (tasan 36h ennen punktioo)
- Punktio perjantaina klo 9:30

Sen jälkeen alkaakin sitten Cyclogestit sekä siirron (ke 9.11.) jälkeen torstaina Gonapeptyl.

Raskaustesti 18.11. 😬

Tänään oli taas folliultra (kp13). Huonohkoja uutisia tuli, mutta katotaan kuin käy...
Eli 3 punktioitavaa follia on kasvanu ja päätin käyttää tämän yhden hoitokerran niihin.

Perjantaille sovittiin punktio ja yritetään vielä vähän kasvattaa, jos pari muutakin follia ehtis mukaan. Eli näillä näkymin mahdollisuus on saada 3-5 follia, joista sit yritetään edes yksi saada siirtokuntoon ens viikolle. 🙏

Päätin, että sit jos tästä ei tärppää, niin seuraaviin hoitokiertoihin kasvatetaan paremmat määrät folleja, menee siihen sitten kuinka monta kiertoa tahansa. Kolme hoitokertaa(punktiota) on kuulemma julkisella mahdollista toteuttaa, joten tämän yhden uskallan "tuhlata"..

Sen jälkeen alkaakin sitten Cyclogestit sekä siirron (ke 9.11.) jälkeen torstaina Gonapeptyl.

Raskaustesti 18.11. 😬

Toivottavasti tulee alkioita siirtoon ja pakkaseen! Oliko sulla lyhyt kaava? Pidemmällä kaavalla saadaan todennäköisesti parempi tulos, että jos tästä ei nappaa, niin toivottavasti seuraavaks sillä.

Raskaustesti 18.11. 😬
Toivotaan että laatu korvaa määrän, ja saadaan siirrettävää! Itse olisin varmaan tehnyt samanlaisen päätöksen, kun on se odottelukin ihan tosi piinaavaa.

Onpa myös kiva saada ihan todellinen piinakaveri! Mulla pitäis olla siirto keskiviikkona, jos yksikään alkio on silloin vielä elossa (tai edes hedelmöittynyt alunperin) ja testipäiväksi on annetaan HUSilla 2 viikkoa siirrosta, joten se on vasta 16.11. 🤯

@Kumma Tsemppiä piinaan! Eikö ne ole antaneet mitään väliaikatietoja? 😳

Hiiskaustakaan ei ole kuulunut perjantain jälkeen. Viikonlopun yli odotin tyynesti, mutta tänään oon meinannut repiä hiukset päästäni. Onneksi keskiviikkona viimeistään selviää jotain, joten ehkä pari hiusta jää päähän vielä.

Raskaustesti 18.11. 😬
Toivotaan et laatu korvaa määrän👌 eikös näis hommeleis monesti näin oo ollu😊 ja punktiossakin sit tullu odotettua parempi saalis.

Takaisin