IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Meillä alkoi tosiaan viikko sitten eka IVF-kierto lyhyellä kaavalla ja tänään oli eka ultrakäynti (kp6)...

"Laiskanpuoleisesti" on lähteny follit kasvuun, joten nostettiin gonal-f 175 -> 250. Keskiviikkona (kp8) aloitetaan fyremadel-jarrupistokset ja perjantaina (kp10) uusi ultrakäynti.
Tänään ei sanottu ultrassa follien määristä mitään. Isoin folli oli alle 10mm ja kovasti joutui lääkäri etsimään vasenta munasarjaa suolenmutkan takaa.

Ensikäynnillä n. 1kk sitten ultrasivat ja silloin puhuivat jotain, että kummallakin puolella olis n.9 follia jotenki tuloillaan. Jotain sen suuntaista mutisivat nytkin, mutta en sitten saanut kunnolla selvää. Odottelen kiltisti perjantain tilannetta. 😄
Sulla on ollu eka ultra jo aika aikasin! Kyllä ne pallerot sieltä vielä ehtii kasvamaan ja toivottavasti nyt saavat kunnon boostin.
Mä taisin aloittaa pistot pari päivää sua aikasemmin ja mulla on ultra tosiaan vasta huomenna. Toivottavasti lääkäri tietää mitä se tekee, mutta eiköhän. Pistoksia siinä vaiheessa takana jo se 8 päivää ja eilen meni eka jarru. Ainakin vatsassa tuntuu että jotain ekstraa siellä on.

Miten paljon olette kertoneet lapsettomuudesta ja hoidoista lähipiirille? Me ollaan oltu aika avoimia ja hyvä niin, on apua kun voidaan kertoa aiheesta ja löytyy myös pareja joilla sama tilanne ja siitä vertaistukea.

Nyt kuitenkin huomaan että haen omia rajoja, ja esim testauspäivän kyselyyn tms suhtaudun varauksella kun en halua ihan kaikkea koko ajan tiedottaa vaan pitää meidän omana tietona. Hyvä olisi varmaan sanoa suoraan että
kerrotaan sitten kun on kerrottavaa? Nämä on kovin henkilökohtaisia juttuja ja tapauskohtaisesti ihmiset suhtautuu eri tavoin asiaan.
Mäkin oon ollut aika avoin, en nyt kaikille kertonut, mutta aika monelle. Tähän asti oon myös ollut sen suhteen tyytyväinen. Jonotteluaikana on ollut tosi hyvä, kun saa tukea. Nyt kun alkaa tapahtua en kans tiedä miten oma pää kestää kertoa pettymyksiä eteenpäin, mutta äitille ainakin jo sanoin suoraan että ei tarvi kysellä, kerron jos on kerrottavaa.

@Tinkerbella joillekin ystäville oon kertonut, ja äidille. Oon ite kyllä terottanut kans että kerrotaan kun on kerrottavaa, koska se pettymyksien jakaminen voi olla liian raskasta joskus. Ja tietäville ystäville oon sit höpötelly välillä enemmän ja välillä vähemmän. Eivät onneks oo kyselleet minkään päivien perään tms.

Mutta ihmisissä on kyllä selviä eroja siinä miten osaavat reagoida näihin juttuihin. Mulla ystävät oli riemuissaan (olivat luulleet etten ehkä halua lapsia) ja piti vääntää rautalangasta miten kipeä asia tää on, ei kuulu riemuita. He siis kokivat, että hoitoihin hakeutuminen tarkottaa jotenkin automaattisesti että kohta oon jo paksuna, eivät ymmärtäneet että se voi meinaa että koskaan en oo paksuna. Se oli hankalaa. Sitten taas mun äiti oli ihan täydellinen. Antoi mun kaikessa rauhassa kertoa, oli myötätuntoinen, ja kommentoi että toivottavasti onnistuu (eikä "kyllä te vielä onnistutte!" tms) eikä tuputtanut yhtään mitään neuvoja. Oli vaan läsnä ja myötätuntoinen. Hänkin sanoi ajatelleensa et ei vaan haluta lapsia. Mut osas vaan olla ihan täydellisesti ❤️

@Tinkerbella joillekin ystäville oon kertonut, ja äidille. Oon ite kyllä terottanut kans että kerrotaan kun on kerrottavaa, koska se pettymyksien jakaminen voi olla liian raskasta joskus. Ja tietäville ystäville oon sit höpötelly välillä enemmän ja välillä vähemmän. Eivät onneks oo kyselleet minkään päivien perään tms.

Mutta ihmisissä on kyllä selviä eroja siinä miten osaavat reagoida näihin juttuihin. Mulla ystävät oli riemuissaan (olivat luulleet etten ehkä halua lapsia) ja piti vääntää rautalangasta miten kipeä asia tää on, ei kuulu riemuita. He siis kokivat, että hoitoihin hakeutuminen tarkottaa jotenkin automaattisesti että kohta oon jo paksuna, eivät ymmärtäneet että se voi meinaa että koskaan en oo paksuna. Se oli hankalaa. Sitten taas mun äiti oli ihan täydellinen. Antoi mun kaikessa rauhassa kertoa, oli myötätuntoinen, ja kommentoi että toivottavasti onnistuu (eikä "kyllä te vielä onnistutte!" tms) eikä tuputtanut yhtään mitään neuvoja. Oli vaan läsnä ja myötätuntoinen. Hänkin sanoi ajatelleensa et ei vaan haluta lapsia. Mut osas vaan olla ihan täydellisesti ❤️
Ihanasti suhtautuu teidän äiti. Kiitos kaikille kun jaatte kokemuksia. Olen myös huomannut tuon yltiöoptimistisen tsemppauksen ja se ei tunnu kauheen hyvältä kun on monta vuotta yritystä takana, vaikka hyvä tarkoitusperä ehkä onkin. Ihan täydellisesti reagoitu että ”toivottavasti onnistuu”. ♥️

Mulla oli tänään ultra. Munasarjoista oikea oli dominoinut ja siellä oli joku 5 melko samakokoista palluraa + joitain hiukan pienempiä tuloillaan. Vasemmalla oli vain 3 pienempää. Punktio sovittiin perjantaille, jolloin on kuulemma isoimmille folleille optimaalinen keräyspäivä, mutta pienemmät eivät kuulemma todennäköisesti ehdi mukaan. Normaalisti oltaisi voitu hiukan pidentää kypsyttelyaikaa, jotta pienemmät ehtisivät mukaan. Maanantaihin asti olisi kuulemma kuitenkin liikaa.
Kyllä oli pienoinen pettymys tuo follien määrä, mutta nyt panostetaan kaikki toiveet laatuun eikä määrään.

Mulla oli tänään ultra. Munasarjoista oikea oli dominoinut ja siellä oli joku 5 melko samakokoista palluraa + joitain hiukan pienempiä tuloillaan. Vasemmalla oli vain 3 pienempää. Punktio sovittiin perjantaille, jolloin on kuulemma isoimmille folleille optimaalinen keräyspäivä, mutta pienemmät eivät kuulemma todennäköisesti ehdi mukaan. Normaalisti oltaisi voitu hiukan pidentää kypsyttelyaikaa, jotta pienemmät ehtisivät mukaan. Maanantaihin asti olisi kuulemma kuitenkin liikaa.
Kyllä oli pienoinen pettymys tuo follien määrä, mutta nyt panostetaan kaikki toiveet laatuun eikä määrään.
Tää on sun ensimmäinen ivf? Mulla näky ultrassa 14 follia, mutta vaan 6 oli solu sisällä. Kaikki hedelmöittynyt kuitenkin! Eli ei se määrä takaa soluja 😄 Tsemppiä punktioon!

Tää on sun ensimmäinen ivf? Mulla näky ultrassa 14 follia, mutta vaan 6 oli solu sisällä. Kaikki hedelmöittynyt kuitenkin! Eli ei se määrä takaa soluja 😄 Tsemppiä punktioon!
Joo eka ivf. Nyt rupes tietty pelottamaan, että noi on vielä kaikki tyhjiä :tears: ...noh mitään en sen eteen voi tehdä, joten turha kai sitäkään on liikaa murehtia.

@Nurppu Tänään vasta näkyi kannassa maanantain teksti:
"Ultraääni: endometrium paksuudeltaan 7.5 mm. Oikeassa ovariossa suurin follikkeli 9 mm. Vasenta jouduttu suolenmutkan takaa hakemaan, siellä follikkelit kuitenkin vielä pienempiä."

Eli ei yhtään tarkempaa tietoa irronnut sieltä 😅
Tänään sitten jarrut mukaan pistelyihin 🥴

@Nurppu Tänään vasta näkyi kannassa maanantain teksti:
"Ultraääni: endometrium paksuudeltaan 7.5 mm. Oikeassa ovariossa suurin follikkeli 9 mm. Vasenta jouduttu suolenmutkan takaa hakemaan, siellä follikkelit kuitenkin vielä pienempiä."

Eli ei yhtään tarkempaa tietoa irronnut sieltä 😅
Tänään sitten jarrut mukaan pistelyihin 🥴
Heh, okei, no kannatti kokeilla 😅 tsemppiä jarruun! Millos sulla nyt oli seuraava käynti?

Terve kaikille! Enpä ole täällä foorumilla juuri pyörinyt vuoteen, eli keskenmenon jälkeen. Eipä ole toista tuulimunaakaan kuulunut, joten kokeilimme kolme inseminaatiota keväällä, mutta ei plussaa tullut. Eilen alkoi IVF-hoito. Jotenkin surullinen ja pelokas olo. Kaikki mahdollisuudet ovat avoinna: raskaus, keskenmeno, ei mitään, komplikaatioita.

Mä kävin keskiviikkona ekassa ultrassa tsekkaamassa tilannetta ja näytti kaikki olevan niin kuin pitääkin eli ohut limis ja paljon pieniä pallukoita 😁 Siinä jutellessa Synarelan vaikutuksista yms sanoivat et nyt ne helpottaa ku annos puolittuu ja saa Menopurin käyttöön. Toiveikas olo senkin suhteen siis ettei mun päästä ihan kaljua kerkeä tulla 🫣
Hoitaja näytti ja pisti tuolloin ekan Menopurin, jäi vähän kirvelemään se aine sit myöhemmin 🙄 mut ei mitään kuitenkaan liian paljon.

Seuraava ultra on sit jo tiistaina! 💖 Toivottavasti Menopur spurttaa munasolujen kasvua tarpeeks hyvin, toisaalta toivon ettei tuu hyperin oireitakaan. Vedenjuontia oon muistanut tehostaa ku jossain vinkattiin et sekin auttaa tässä kasvatteluvaiheessa 👍
Jotenkin rauhallinen ja hyvä olo tästä hoidosta, vaikka eilen facebook muistutti kuukauden päässä olevasta vuosipäivästä, eli isän kuolemasta. Mut otan asian kerrallaan ja iloitsen nyt tästä vaiheesta kuten Menopurin pistoksista (miksi sen piikin pitää ollakin niin tylsä, jopa insuliinien kertisruiskuissa on terävämpi, toki neula on myös ohuempi ja lyhyempi 🙄😅).

Kiva jännätä yhtäaikaa ainakin @Harmi89 :n kans ja olikohan täällä muitakin, en muista nyt ulkoa 🤗💕🍀 Muoks @Kumma kans! Sullahan taitaa ollakin tänään jännät paikat. Toivottavasti kaikki menee hyvin ja tuuthan kertoon kuulumiset 🤗

Kiva että täällä on moni menossa just nyt hoitojen aktiivista vaihetta, pääsen seuraamaan teidän tapahtumia just ennen omia hoitoja 😊 kalenterin mukaan menkat alkaa ens viikon torstaina, eli viikon päästä pitäs tulla sit lisätietoja pistoista jne!

Osaako joku täällä sanoa, miten klexane-piikit vertautuu näihin hoitopiikkeihin? Ne on ainoot piikit mistä mulla on aiempaa kokemusta. Mietin kun on puhetta että jotkut piikit on paksumpia kuin toiset - mun mielestä ne klexanen piikit ei välttämättä ollu ohuimmasta päästä ja kirvely piston jälkeen oli aika mojovaa. Eli olis kiva kuulla vähän vertailua 😄

Kiva että täällä on moni menossa just nyt hoitojen aktiivista vaihetta, pääsen seuraamaan teidän tapahtumia just ennen omia hoitoja 😊 kalenterin mukaan menkat alkaa ens viikon torstaina, eli viikon päästä pitäs tulla sit lisätietoja pistoista jne!

Osaako joku täällä sanoa, miten klexane-piikit vertautuu näihin hoitopiikkeihin? Ne on ainoot piikit mistä mulla on aiempaa kokemusta. Mietin kun on puhetta että jotkut piikit on paksumpia kuin toiset - mun mielestä ne klexanen piikit ei välttämättä ollu ohuimmasta päästä ja kirvely piston jälkeen oli aika mojovaa. Eli olis kiva kuulla vähän vertailua 😄
Kiva, että teillä viimein alkaa tapahtua! Varpaat ja sormet ristiin, että kierto osuu kohdalleen! Oletko aloittanut/aloittamassa sen Primolutin vai näyttääkö menevän itsestään?

Tuo mainitsemasi lääke ei ole tuttu, mutta Menopuria olen käyttänyt OI-hoitona pienemmällä annoksella. Siinä on kuulemma suhteessa ohut neula ja liuos on nestettä, suht helppo pistää siis, tällaisen vertailun olen lukenut. Kuten @Kisu83 sanoi, se vähän kirvelee jälkikäteen, mutta ei kohtuuttomasti. Sen verran, että tekee mieli raapia ja itseasiassa ohjeessa on että pistopaikkaa pitää hieroa aineen leviämisen tehostamiseksi. Menopurin kanssa pärjää hyvin kyllä! Itselle oli aluksi haasteellista sekoittaa jauhe ja neste, mutta sen kyllä oppi pian.

Kuulostaa Nurppu siis siltä että olet jo kokenut pahimman ja muiden lääkkeiden pistely on helpompaa. Mutta varmaan joku kokeneempi voi kommentoida?

E7D60C85-FE40-4DE9-9382-9882FF6A1EB4.jpeg

@Nurppu ja muut keitä kiinnostaa, kuvassa Menopurin piikki 12mm pitkä.
Aineiden kirvely on aina tapauskohtaista: itellä on kokemusta insuliinien piikittelystä menneisyydessä ja niistä(kin) johtuen mun alavatsassa on arpikudosta joten tällaisilla pistäminen ”tuntuu” ohuempaan neulaan verratessa. Ja tää aine tuntuu kudoksessa kans sen pari minuuttia ja jälkeenpäin saattaa tuikkia vielä levitessään. Mutta enemmän tuntuvat rokotteet olkavarressa 😅 Ja pakarassa ruusunestopiikki oli ihan kauhea 🫢

@Onnenomena mulla tuli testien ja lämpöjen perusteella ovulaatio jopa pari päivää ajoissa, eli ei tarvinnut käyttää primolutia vaan luotan että menee luonnostaan oikein :) kiva että tuli ajoissa, koska nyt ehtii ilmoittautua hoitoon jo edellisellä viikolla, muuten olis pitänyt viikonlopun yli odotella! Pieniä on ilonaiheet 😅

@Kisu83 kiitos kuvasta! Vaikeahan se on sanoa mutta ehkä näyttää suht samalta kuin klexanen piikin paksuus 😄 ja HUSin opastusvideolla se jarrupiikkikin näytti aika samalta.

Ultrakuulumiset tänään kp10:
Ei ollu vieläkään tarpeeks munasoluja lähteny kehittyyn. Nostettiin lääkitykset "tappiin" eli 300IU ja maanantaina kp13 uus ultra.

Lääkäri käski varautumaan, ettei tästä kierrosta päästä ehkä punktioon ollenkaan, jos ei tule lisää kerättäviä munasoluja. 😭
Tavoite on 10-15. Nyt niitä oli 4, maanantaina oli 1.

Syy siis se, että mulla näkyy kyllä reserviä olevan hyvin, mutta ei vaan munasolut oo lähteny tällä lääkityksellä kehittymään toivotulla tavalla. Eli kun punktioita tehdään kuulemma rajallinen määrä, niin ei kannata tuhlata yhtä punktioo näille keräilyille, vaan satsataan parempaan saaliiseen kun siihen on erittäin hyvät mahdollisuudet. Jos munasoluja oliskin vain vähän edes mahdollista saada, niin silloin kannattaisi kerätä myös tämmönen pienempi saalis..

Voi ei @Harmi89 mitä uutisia 😭 voi kunpa sieltä tällä kunnon annoksella lähtis kehittymään tarpeeks jengiä ettei uutta punktioaikaa tarvis odotella! Niinhän sitä aina sanotaan että usein ensimmäinen kierros on myös harjotuskierros missä opitaan miten keho reagoi... Mut ei se kyllä yhtään helpota asiaa 😞 Oliko sulla lyhyt kaava millä perusteella? Reservin koon vuoksi / AMH? Oliko puhetta että jos tästä ei päästä niin olisko seuraava pitkällä kaavalla sit, vai lyhyellä ja isommilla annoksilla?

Ultrakuulumiset tänään kp10:
Ei ollu vieläkään tarpeeks munasoluja lähteny kehittyyn. Nostettiin lääkitykset "tappiin" eli 300IU ja maanantaina kp13 uus ultra.

Lääkäri käski varautumaan, ettei tästä kierrosta päästä ehkä punktioon ollenkaan, jos ei tule lisää kerättäviä munasoluja. 😭
Tavoite on 10-15. Nyt niitä oli 4, maanantaina oli 1.

Syy siis se, että mulla näkyy kyllä reserviä olevan hyvin, mutta ei vaan munasolut oo lähteny tällä lääkityksellä kehittymään toivotulla tavalla. Eli kun punktioita tehdään kuulemma rajallinen määrä, niin ei kannata tuhlata yhtä punktioo näille keräilyille, vaan satsataan parempaan saaliiseen kun siihen on erittäin hyvät mahdollisuudet. Jos munasoluja oliskin vain vähän edes mahdollista saada, niin silloin kannattaisi kerätä myös tämmönen pienempi saalis..

Whaaat 10-15 :Grimacing Face: Mun munikset ja just yhden pintaan oleva AMH ei kyllä saa varmaan mitään aikaiseksi... Nyt kauhistuttaa enemmän...

Toivottavasti lääkkeet auttaa ja ne loputkin kaverit heräilee sieltä :folded:

Mä oon kirjotellu ittelleni muistiin HUSin materiaaleista, että tavoite on saada 5-15 kypsää munasolua, ja että keskimäärin 65% hedelmöittyy normaalisti ja 50% kehittyy blastokysyiksi 🤔

Takaisin