IVF/ICSI-HOIDOT 2022

Hei kaikki! Me olemme tänä vuonna aloittaneet hoidot (ivf), valitettavasti ilman tulosta. Edellinen keräys oli kesäkuussa ja edellinen pas elokuussa. Nyt oli pari kuukautta taukoa mutta nyt on lääkkeet valmiina seuraavaa hoitokierrosta varten (pakkasessa ei siis ole enää mitään) ja motivaatio kova. Mulla alkoi eilen kuukautiset ja huomenna olisi ensimmäinen piikki jos aloitetaan hoidot. Mutta me ollaan lähdössä matkoille ensi viikon lopulla ja tullaan takaisin parin viikon päästä tiistaina. Edellisten hoitokiertojen mukaan ehdittäisiin kyllä hyvin varmasti keräykseen mutta se olisi varmaan heti silloin keskiviikkona. Niin mä en nyt osaa päättää että aloittaako vai ei. Entä jos tulee jotain peruutuksia paluulentoon ettei päästä ajoissa takaisin, tai saadaan covid, tai tai tai. Ja sitten matkustaminen noiden superkalliiden lääkkeiden kanssa mietityttää, niihin piikkeihinkin varmaan tarvitsee lääkäriltä jonkun lapun. Mutta sit jos lykätään niin mua mietityttää että entä jos seuraavassa kuussa on jotain että ei todellakaan voida aloittaa hoitoja, esim työmatkoja tai sitten se covid tai mitä tahansa. Ärsyttää kun kaikki on niin kiinni tässä projektissa. Mitä te tekisitte? Mä kyllä kallistun ennemmin siihen että voi lomailla rauhassa ilman piikkejä ja pitää sit peukut pystyssä että ensi kuu onnistuu koska muuten mun kierron mukaan menisi ensi vuoden puolelle kun tulee joulu "tielle".

Siis, jos aloitat piikityksen huomenna ja sitä piikitetään noin pari viikkoa, jonka jälkeen keräys, miten ehditte?
Entäs ultrat välissä? Usein on vähintään 2 ultraa.

Siis, jos aloitat piikityksen huomenna ja sitä piikitetään noin pari viikkoa, jonka jälkeen keräys, miten ehditte?
Entäs ultrat välissä? Usein on vähintään 2 ultraa.
Joo tajusin että selitin vähän sekavasti; ei siis olla paria viikkoa reissussa vaan vain viisi päivää (eli tullaan tästä päivästä laskettuna vajaan kahden viikon kuluttua takaisin). Eli meidän paluupäivä olisi 12. piikkipäivä ja viimeksi mulla oli keräys juuri 13. päivä. Ultria ei ole ollut mulla aina kuin yhden kerran välissä ja se on nytkin laskettu kahdeksannelle kiertopäivälle eli olisi ennen lomaa vielä.

Mutta @CherryRed totta, mulla ei ole aiemmin ollut jääkaappia tarvitsevia lääkkeitä mutta nyt on eli olisi vaikeaa; tosin meillä kyllä on lääkkeiden kylmäkuljetuksesta muussa kontekstissa kokemusta. Mua vaan pelottaa jos hukkaan tai jotain menee rikki kun noi on niin kalliita.

Hei kaikki! Me olemme tänä vuonna aloittaneet hoidot (ivf), valitettavasti ilman tulosta. Edellinen keräys oli kesäkuussa ja edellinen pas elokuussa. Nyt oli pari kuukautta taukoa mutta nyt on lääkkeet valmiina seuraavaa hoitokierrosta varten (pakkasessa ei siis ole enää mitään) ja motivaatio kova. Mulla alkoi eilen kuukautiset ja huomenna olisi ensimmäinen piikki jos aloitetaan hoidot. Mutta me ollaan lähdössä matkoille ensi viikon lopulla ja tullaan takaisin parin viikon päästä tiistaina. Edellisten hoitokiertojen mukaan ehdittäisiin kyllä hyvin varmasti keräykseen mutta se olisi varmaan heti silloin keskiviikkona. Niin mä en nyt osaa päättää että aloittaako vai ei. Entä jos tulee jotain peruutuksia paluulentoon ettei päästä ajoissa takaisin, tai saadaan covid, tai tai tai. Ja sitten matkustaminen noiden superkalliiden lääkkeiden kanssa mietityttää, niihin piikkeihinkin varmaan tarvitsee lääkäriltä jonkun lapun. Mutta sit jos lykätään niin mua mietityttää että entä jos seuraavassa kuussa on jotain että ei todellakaan voida aloittaa hoitoja, esim työmatkoja tai sitten se covid tai mitä tahansa. Ärsyttää kun kaikki on niin kiinni tässä projektissa. Mitä te tekisitte? Mä kyllä kallistun ennemmin siihen että voi lomailla rauhassa ilman piikkejä ja pitää sit peukut pystyssä että ensi kuu onnistuu koska muuten mun kierron mukaan menisi ensi vuoden puolelle kun tulee joulu "tielle".
Kinkkinen tilanne 🫢. Meillä oli seurantaultra joka oli tosi tärkeä kun alkoi niitä hyperin oireita ilmaantumaan ja lääkkeitä vaihdettiin lennosta. Kannattaa varmaan miettiä miten sen seurantaultran sitten saisi tehtyä? Jaksamista, turhauttaa se lykkääminenkin tietenkin 😢

Yl
Kinkkinen tilanne 🫢. Meillä oli seurantaultra joka oli tosi tärkeä kun alkoi niitä hyperin oireita ilmaantumaan ja lääkkeitä vaihdettiin lennosta. Kannattaa varmaan miettiä miten sen seurantaultran sitten saisi tehtyä? Jaksamista, turhauttaa se lykkääminenkin tietenkin 😢
Yllä olitkin jonselventänyt ultria. 👍

Itse ottaisin loman lomana. Meillä oli viime hoitokierrossa sama, eli oltais voitu alottaa kuukautta aikasemmin mutta en halunnut ottaa loman ympärille hoitoa. Me ollaan koko vuosi oltu myös hoidoissa ilman tuloksia eli kolme punktiota tehty. Neljäskin on tulossa vielä tälle vuodelle, joten loma tuli todella tarpeeseen. En olisi pystynyt nauttimaan siitä yhtään jos olis ollut pistokset samaan aikaan, mieli olis ollut koko ajan vaan hoidoissa.

Minä varmaan myös pitäisin loman ilman hoitoja, mutta stressaan niitä lääkkeiden pistoja jne jo etukäteen kotioloissakin. En itse pistämistä, sitä olen ennenkin tehnyt, vaan että muistaa kaiken oikeaan aikaan.

Toivottavasti teille @Marcie sopiva ratkaisu kypsyy viimeistään yöllä. Uni kyllä monesti auttaa päätöksen tekemistä.

Jos tässä samalla vähän esittäytyisin, vaikka olen täällä jo käynyt kurkkimassa ja virallisesti varmaan kuuluisin tuonne ivf:ää odottavien ryhmään. Mutta kiinnostuksella seuraan toisten hoitoja, saa vähän käsitystä.

Esikoista toivotaan, yksi keskiraskauden keskenmeno takana luomutärpistä yli kaksi vuotta sitten. Sen jälkeen ei yhtään alkanutta raskautta.

Tänään olen mieheni kanssa päässyt virallisesti ivf-jonoon. Aiemminkin olisi päästy, mutta olen halunnut kääntää mahdollisimman monta muuta "kiveä" ennen sitä. Nyt alkaa ikä painaa, täytän pian 37. Odotuksena on, että helmikuussa alkaisi hoito. Sitä ennen käydään yksityisellä inssissä, jos vaikka sattuisi tärppäämään. Voi tietysti olla, että mahdollisuudet ovat pienet.

Hei.
Täältäpä siis aktivoidutaan jälleen mukaan. Tuli tarkoituksella pidettyä taukoa ja vähän mieltäkin lepuutettua samalla. Maanantaina alkaa sumuttelut ja puktio suunnitteilla vk47.

Marcie; toivottavasti ajatus selkenee ja löytyy varmuus miten toimitte. Turhaa stressiä ehkä kannattaa välttää tämän asian ympärillä, jos se vain on mahdollista. Saa lomallakin sitten rentouduttua, kun ei tarvitse jännätä unohtuuko tai hukkaantuuko jotain.

Hei,

Meillä on meneillään toinen IVF/ICSI.

1.kerralla saatiin 14 munasolua, 10 kypsää joista puolet IVF ja puolet ICSI.
IVF:llä ei saatu yhtään alkiota, Icsillä seurattiin pitkään mutta siirtoon ei päästy.

Nyt 2. kerta menossa, keskiviikkona oli punktio, josta tuloksena 21 munasolua, 19 kypsää, kaikki icsillä ja 10 on hedelmöittynyt.
Tänään piti olla tuoresiirto vrk2, mutta kuten aiemminkin, siirto peruttiin ja katsotaan uudelleen maanantaina, biologi haluaa seurata.

Lääkäreiltä tuntuu saavan kovin vähän tietoa, viimeksikin jauhettiin lähes viikko samaa "seuraillaan, seuraillaan" kunnes ilmoitettiin että kaikki hiipuivat. Nytkin ainoa tieto johon jäin viikonlopuksi on, että seuraillaan.

Ultraava lääkäri ihmetteli, että eikö ole tehty kromosomitutkimusta, kun ensimmäisellä kerralla noinkin hyvästä saaliistaa ei saatu yhtään siirtoa.
Tehdäänkö tätä tutkimusta tavallisesti julkisella puolella?

Entä onko tuo pitkään seurailu kovin tavallista? Alan jo henkisesti valmistautumaan maanantaina tulevaan pahoittelu puheluun. Ilmeisesti tuo kato on yksilöllistä ja normaalia, mutta kova epätoivo ja epätietoisuus vaivaa.

@Goldilocks olen pahoillani tuosta hiipumisesta 😔 Onpa tosi turhauttavaa tuo, että tiedon saaminen on hankalaa. Itse ainakin mieluummin kuulisin rehelliset syyt, eikä epäselviä ympäripyöreitä kommentteja. Toivotaan silti kovasti, että maanantaina olisikin hyviä uutisia. Muakin kiinnostaisi kuulla, milloin julkisella tehdään tuota kromosomitestailua. Kiinnostaisi myös, paljonko se yksityisellä maksaisi, jos julkiselta ei saisi mutta tuloksia ei näy.

Mulla oli ovulaatio torstaina, eli alle kahden viikon päästä pitäisi päästä aloittamaan eka IVF/ICSI kierros lyhyellä kaavalla! Mulle oli jopa alustavasti HUSilla varattu jo punktioaika viikolle 46 eli ei pitäisi jäädä kiinni siitä. Nyt vaan pitää toivoa, että säästyy taudeilta. Täytyy varmaan perua yksi työjuttu missä tapaisi ulkomaisia vieraita. Olisi tosi mielenkiintonen homma kyllä, mutta tässä kohtaa menee tämä projekti muiden juttujen edelle.

Kiva kuulla että täällä on muitakin alkiodiagnostiikassa olevia. Meidän hoidothan loppui julkisella juuri ennen pistosten alkua ja jatkettiin loppuun yksityisellä. Lakon aikana saatiin julkiselta viestiä minkä päivämäärän jälkeen saadaan ilmoittautua uudelle pitkälle kaavalle. Venytettiin ilmoittautumista siihen asti että saatiin tietää negatiivisen raskaustestin tulos yksityiseltä. Päästiin ilmoittautumisen jälkeen heti samasta kiertosta mukaan. Tällä kertaa saimme blastoja 7, joista 3 oli terveitä kun viimeksi neljästä blastosta vain yksi oli terve. Nyt odotetaan uuden kierron alkua ja pakastealkion siirtoa. Tsemppiä teille uuteen yritykseen!
Kiitos! Joo en ihan tajunnutkaan että vaihdoitte noin nopeasti yksityiselle! Saitteko siirtää testin mukana? Ilmeisesti saitte kun pääsitte noin nopeasti.

Itsekin mietin tota yksityiselle siirtymistä, mutta me saadaankin ilmottautua jo marraskuussa seuraavaan kiertoon, niin toivotaan, että päästäis hoitoon jo ennen joulua. Voi kyllä mennä tiukille.

Kiitos! Joo en ihan tajunnutkaan että vaihdoitte noin nopeasti yksityiselle! Saitteko siirtää testin mukana? Ilmeisesti saitte kun pääsitte noin nopeasti.

Itsekin mietin tota yksityiselle siirtymistä, mutta me saadaankin ilmottautua jo marraskuussa seuraavaan kiertoon, niin toivotaan, että päästäis hoitoon jo ennen joulua. Voi kyllä mennä tiukille.
Hienoa että pääsette ilmoittautumaan jo marraskuussa ja toivotaan että ehditte ennen joulua! Yksityinen ja julkinen käyttävät samaa laboratoriota, joten vaihto ei onneksi haitannut sen puolesta. 10t.€ meni yhden hoitokierroksen ja siirron aikana ”hukkaan”, joten toivotaan että nyt julkisella onnistuu.

Hei,

Meillä on meneillään toinen IVF/ICSI.

1.kerralla saatiin 14 munasolua, 10 kypsää joista puolet IVF ja puolet ICSI.
IVF:llä ei saatu yhtään alkiota, Icsillä seurattiin pitkään mutta siirtoon ei päästy.

Nyt 2. kerta menossa, keskiviikkona oli punktio, josta tuloksena 21 munasolua, 19 kypsää, kaikki icsillä ja 10 on hedelmöittynyt.
Tänään piti olla tuoresiirto vrk2, mutta kuten aiemminkin, siirto peruttiin ja katsotaan uudelleen maanantaina, biologi haluaa seurata.

Lääkäreiltä tuntuu saavan kovin vähän tietoa, viimeksikin jauhettiin lähes viikko samaa "seuraillaan, seuraillaan" kunnes ilmoitettiin että kaikki hiipuivat. Nytkin ainoa tieto johon jäin viikonlopuksi on, että seuraillaan.

Ultraava lääkäri ihmetteli, että eikö ole tehty kromosomitutkimusta, kun ensimmäisellä kerralla noinkin hyvästä saaliistaa ei saatu yhtään siirtoa.
Tehdäänkö tätä tutkimusta tavallisesti julkisella puolella?

Entä onko tuo pitkään seurailu kovin tavallista? Alan jo henkisesti valmistautumaan maanantaina tulevaan pahoittelu puheluun. Ilmeisesti tuo kato on yksilöllistä ja normaalia, mutta kova epätoivo ja epätietoisuus vaivaa.

Itse olen ymmärtänyt että julkisella saa kromosomitutkimuksen vain jos on joku todettu translokaatio/muu periytyvä sairaus. Eli sellainen pitäisi varmaan todeta ensin. Musta voisi olla hyödyllistä kontaktoida tuota lääkäriä, joka kommentoi tuota että onko tehty kromosomitutkimusta, jos hän voisi olla se joka sellaisen lähetteen tekee.
Toi on kyllä harmi, ettei julkisella saa mitään välitietoa. Ja monesti julkisella pakastellaan eri ikäisiä alkioita senkin vuoksi, ettei mene siirtopäivä hukkaan viikonlopun takia, että jopa hassua että teillä kaikki kasvatellaan suoraan blastoiksi. Koska ihan hyvin olisi voinut siirtää vaikka nuoremman alkion viime viikolla. Blastoissa toki on se ero että niissä on korkeampi raskaus ja onnistumisprosentti, koska on jo kasvatettu "huonot" alkiot pois. Mutta osa lääkäreistä on kuitenkin sitä mieltä että alkion oikea paikka kasvaa on kohtu ja aina ei voi tietää josko maljalla joku kuukahtaa, mutta olisi onnistunut kohdussa. Mutta kokonaisuusluvuissa blastoilla onnistutaan paremmin.

Me ollaan alusta saakka oltu yksityisellä mun iän vuoksi, niin testaus tuntui meille tarpeelliselta ekan IVF:n jälkeen, mistä 8 kolmipäiväistä alkiota mutta vain yksi blasto, siitä raskaus mutta kkm. Mun ikä oli tässä kohtaa selkeä vaikuttava tekijä jonka vuoksi haluttiin alkiodiagnostiikka. Toki myöhemmin meistä mitattiin myös meidän omat kromosomit translokaatioiden varalta, mutta niitä ei ollut.
Kyllä tuo kato on normaalia. Miten se menee per hoitokerta voi olla erilaista. Tää on ehkä hyvä ketju, niin saa kuvaa miten kirjavasti voi mennä eri kerroilla samalla ihmiselläkin.

Toivotaan että saatte parempia uutisia kasvattelusta tällä kertaa <3

Meillä alkoi tosiaan viikko sitten eka IVF-kierto lyhyellä kaavalla ja tänään oli eka ultrakäynti (kp6)...

"Laiskanpuoleisesti" on lähteny follit kasvuun, joten nostettiin gonal-f 175 -> 250. Keskiviikkona (kp8) aloitetaan fyremadel-jarrupistokset ja perjantaina (kp10) uusi ultrakäynti.
Tänään ei sanottu ultrassa follien määristä mitään. Isoin folli oli alle 10mm ja kovasti joutui lääkäri etsimään vasenta munasarjaa suolenmutkan takaa.

Ensikäynnillä n. 1kk sitten ultrasivat ja silloin puhuivat jotain, että kummallakin puolella olis n.9 follia jotenki tuloillaan. Jotain sen suuntaista mutisivat nytkin, mutta en sitten saanut kunnolla selvää. Odottelen kiltisti perjantain tilannetta. 😄

@Harmi89 käy kurkkaa olisko ne merkannu kantaan follien määrän 😄 mulla ainakin joskus jättivät sanomatta ultratessa mutta kannassa luki tarkat tiedot ja mitat. Jännityksellä seurailen vielä täältä sivusta, niin pitkälle ku osaan lukea niin mun mielestä mulle on alustavasti kaavailtu 150 annosta Gonal-f, eli alempi ku toi sun. Eli osaan varautua siihen että välttämättä ei heti ekassa ultrassa oo megasaalista vielä kypsymässä 😅 Toivotaan että sulla lähtee korotetulla annoksella hyvään kasvuun pallerot!

Miten paljon olette kertoneet lapsettomuudesta ja hoidoista lähipiirille? Me ollaan oltu aika avoimia ja hyvä niin, on apua kun voidaan kertoa aiheesta ja löytyy myös pareja joilla sama tilanne ja siitä vertaistukea.

Nyt kuitenkin huomaan että haen omia rajoja, ja esim testauspäivän kyselyyn tms suhtaudun varauksella kun en halua ihan kaikkea koko ajan tiedottaa vaan pitää meidän omana tietona. Hyvä olisi varmaan sanoa suoraan että
kerrotaan sitten kun on kerrottavaa? Nämä on kovin henkilökohtaisia juttuja ja tapauskohtaisesti ihmiset suhtautuu eri tavoin asiaan.

Moi!
Uusi piinailoja 1. IVF jälkeen ilmoittautuu!
Saatiin 6 solua ja niistä 5 alkiota. Nyt yksi 2 päiväinen kyydissä, mutta ei isoja odotuksia tärpistä. Toivon, että noi 4 olis saatu pakkaseen. Nyt menossa 4 päivä siirron jälkeen ja gonapeptyli pistetty.
Mulla on varmaan ovulaatiossa häikkää kun aina on tipputelu vuotoa sen jälkeen vaikka olis mitkä lääkkeet käytössä.
Letrot teki mulle 5 follia niin siirryttiin heti ivf.

Miten paljon olette kertoneet lapsettomuudesta ja hoidoista lähipiirille? Me ollaan oltu aika avoimia ja hyvä niin, on apua kun voidaan kertoa aiheesta ja löytyy myös pareja joilla sama tilanne ja siitä vertaistukea.

Nyt kuitenkin huomaan että haen omia rajoja, ja esim testauspäivän kyselyyn tms suhtaudun varauksella kun en halua ihan kaikkea koko ajan tiedottaa vaan pitää meidän omana tietona. Hyvä olisi varmaan sanoa suoraan että
kerrotaan sitten kun on kerrottavaa? Nämä on kovin henkilökohtaisia juttuja ja tapauskohtaisesti ihmiset suhtautuu eri tavoin asiaan.
Pari mun lähintä ystävää tietää hoidoista ja koko lapsiyrityksestä, mutta niittenkään suhteen en oo hirveetä haloota pitäny etenkään tarkkojen päivien kanssa. Oon kyllä surutta sanonu, että tiedotan kun on jotain tiedotettavaa ja ymmärrystä on tullu sen suhteen.

Tässä kun on jo pari vuotta yritetty lasta saada, niin suoraan sanottuna vituttais joka kierron pettymys ilmottaa (edes) ystäville.. 😅

Kukaan sukulainen ei tiedä, niitten ihmettelyjä ei jaksais kyllä kukaan! 🥵

@Harmi89 käy kurkkaa olisko ne merkannu kantaan follien määrän 😄 mulla ainakin joskus jättivät sanomatta ultratessa mutta kannassa luki tarkat tiedot ja mitat. Jännityksellä seurailen vielä täältä sivusta, niin pitkälle ku osaan lukea niin mun mielestä mulle on alustavasti kaavailtu 150 annosta Gonal-f, eli alempi ku toi sun. Eli osaan varautua siihen että välttämättä ei heti ekassa ultrassa oo megasaalista vielä kypsymässä 😅 Toivotaan että sulla lähtee korotetulla annoksella hyvään kasvuun pallerot!
Vielä ei kannassa näkyny tekstejä, pitää siis alkaa kytätä! 🤓😁

Tuo on varmaan totta että kertoessa saa tukea, mutta kääntöpuolena on se että on hankala pitää mitään salassa.

Me ei olla kerrottu kuin yhdelle ystävälle, että ollaan jonossa. Tuskin tietoa sen enempää jaetaankaan ainakaan näin alkuun. Siinäkin on puolensa ja haittansa.

Takaisin