Imetys

Menettekö täysimetyksellä, vai annatteko lisämaitoo?
Täällä täysimetetään. En sinuna olisi huolissani jos maito ei laskeutunut, eihän sitä silloin voi tullakaan paljoa. Olethan muistanut syödä paljon? Ja vauvaa pitää paljon rinnalla? Kyllä se siitä, älä stressaa.:)

Täysimetyksellä menty meilläkin. Nyt alkanut maidontuotanto tasaantumaan eikä ylituotantoa ole. Toisilla vaan kestää pidempään, että maitoa alkaa enemmän tulla. Mutta onhan toki sekin mahdollisuus ettei kertakaikkiaan vaan oma maito riitä. Ihokontakti ja ahkera imetys taitavat olla ne parhaat keinot :)

Meillä käytössä iltapullo, eli vain iltaisin pieni määrä korviketta (en heru pumpulle juuri yhtään). Paino on kyl noussu niin hyvin, että iltapullo on turha, mutta se on meidän konsti vähän pidempään yöuneen. Mä oisin varmaan lataamossa jos yöt menis 1-2 tunnin pätkissä.

Maidin nousu oli tosiaan hidasta eikä missään vaiheessa oo ylituotanto ollu ongelmana. Tissit tuntuu joo täysiltä jos en pariin tuntiin oo imettäny mutta ei mitenkään pinkeiltä tunnu tai maito ei valu/suihkua omia aikojaan.

Anteeksi, että hyppään kirjoittamaan tuolta la joulukuussa 2016 -ryhmästä :D. Itseä vain imetys mietityttää nykyään enemmän ja enemmän kuin aiemmin.
-----------------
Taustatietona annettakoon, että odotan perheen kuudetta lasta, joten imetyksenhän pitäisi olla tuttua, mutta ei se loppujen lopuksi ole..
Minulle tehty rintaleikkaus vuonna 2005 fyysisten ominaisuuksien takia, jolloin lääkäri sanoi leikanneensa niin, että jatkossa ei pysty imettämään..
Esikoista (s. v 2004) imetin 2.5kk:tta, osittain, toista (s.v2005) imetin ehkä 1.5kk:tta. Kolmatta ja nelosta en ollenkaan. Mutta kuopus (s.1/2014) oli tissitakiainen.. Odotusaikana oli jo outoa, kun paita saattoi kastua yöllä o_O. Eli tiehyet yhdistyneet ainakin osittain..

Jälkeenpäin miettinyt, että olinko ihan hölmö, kun vanhasta tottumuksesta annoin lisämaitoa (jo synnäriltä asti).. Ja loppujen lopuksi annoin periksi, koska en luottanut/uskonut, että itsellä sitä maitoa kuitenkaan tulee (koska sitä ei ole aiemminkaan tullut) riittävästi.. Ja, kun poika oli tosiaan tissitakiainen.. Mutta oliko menossa tiheän imun kausi, minkä takia viihtyi rinnalla usein ja pitkään..
Mutta, kun oli tää muu perhekin hoidettavana ja ruokittavana ja siivotakin piti..

Joten nyt tässä pähkäillyt ihan mielettömästi, että mitä tehdä nyt, kun tämä pienokaisemme sitten syntyy. Kokeilenko rohkeasti, että riittääkö maito? Vai annanko lisämaitoa? Koska eihän tosiaan tietoa ole, että miten sitä maitoa tulee..
Ja mistä minä tiedän, että paljonko rinnasta pitäisi maitoa tulla, että on riittävästi? Joo-o, punnitaan nlassa ja seurataan painoa.. Mutta, kun haluaisi kokeilla pumppua, saako pumpattua lisämaitoa vai ei.. Mitä kannattaisi juoda, että saattaa lisätä maidon tuloa?
Olenko hölmö, kun toivon nyt, että imetys onnistuisi?
Antaa vauvan olla rinnalla usein & paljon?

Suosittelen imetys.fi :) Sieltä saa apua imetystä koskevissa asioissa :) mm.miten arvioida maidon riittävyys ym.

Mä oon itte sitä mieltä, että jokainen äiti päättää itse miten vauvaansa ruokkii ja "väärää" tapaa ei ole. Tissimaidossa on paljon vauvan terveyttä tukevaa, joten pienetkin tissimaitomäärät tekee hyvää. Liikaa stressiä ei kannata ottaa sillä äidin stressi ja ahdistus näkyy vauvassa ja myös siinä tissimaidon määrässä.

Jos yhtään ampiaispesä tuntuu siltä, että imetystä haluaisit kokeilla niin kannustan kyllä siihen. Lisämaitoahan on sitten "helppo" antaa jos tarvetta tulee eikä kokonaan vastikkeeseen siirtyminenkään ole mielestäni millään tavalla epäonnistumista jollei imetys sitten sujukaan. Jos imetys taas on iso mörkö joka aiheuttaa paljon stressiä ja pahaa mieltä jo etukäteen niin kannattaa ehkä miettiä josko sen jättäisi väliin. Kuten Fitnessmammakin sanoi, jokainen äiti päättää itse ja se on varmasti paras tapa sekä äidille, että vauvalle. Jokaiselle tulee tavasta riippumatta varmasti niitä epätoivon ja epäilyksen hetkiä. Tsemppiä sinulle tulevaan!

Tuota juuri myös mietin, että oliko itsellä vain niin helppoa antaa tuota lisämaitoa, koska siihen on aina nii-in tottunut. Varsinkin, kun kuopuksen kohdalla jonkin verran myös suihkusi, vaikka ei ollut rinnalla.

Ja en ole tosiaan ole stressaamassa siitä, että jos se ei lähdekään sujumaan.. Koska takana on tuo leikkaus ja esikoisen kohdalla otin nla:sta lainaan sekä käsikäyttöisen että sähkökäyttöisen rintapumpun, eikä sitä maitoa tullut. Ja pyrin juomaan paljon ja syömään mahdollisimman terveellisesti, mutta maitoa ei nii-in hirveästi tullut.

Mutta nyt ajatellut, jos vain pitää vauvaa rinnalla mahdollisimman paljon ja menee vauvan ehdoilla. Eikä olisi itse heti antamassa periksi. Kuopus kuitenkin oli tyytyväinen rintaruokinnan jälkeen, eikä itkeskellyt.

Itsellä se vain mietityttänyt tuo maidon riittävyys/-mättömyys.

Kuopuksen kanssa, kun olin synnärillä ja pyysin lisämaitoa.. Jouduin jokaiselle kätilölle/hoitajalle erikseen selittämään, miksi pyydän lisämaitoa.. Varsinkin, kun ei oman huoneen hoitaja ennättänyt paikalle. Vanhempi kätilö tuli kerran luokse, ja kun sanoin, että minulla tuskin nyt maitoa niin tulee.. Niin hän pyysi minua puristamaan rintaa, että näkee, miten maitoa tulee. Sitten hän sanoi: "voi sinun kanssa. Sinullahan tulee enemmän kuin monella muulla tähän aikaan."
Ja toinen, minkä pistin merkille: "anna tuttia" Kuopus ei ole syönyt tuttia ollenkaan :D. Tosin peukalo ilmestyi jossain vaiheessa kuvaan XD.

Auts, auts, auts... Eiköhän nuo taas kohta totu imuun. Mun pitäis saada kaupiteltua nuo "sombrerot" ainakin joksikin aikaa tytölle. Ei ole rinnanpäät rikki vielä, mutta niin tuhottoman arat :-o jalat vaan heiluu ja tärisee, ku tyttö nappaa kiinni.

Maitoa kuitenkin tulee ihan hyvin jo, onneksi. Noin 250g paino laski syntymäpainosta. Nyt kiritään se kiinni :)

Rintakumi oli meidän pelastus! Ja muutama "vapaapäivä" imetyksestä. Se kipu oli ihan jäätävä!!!!!!!! Kylmät väreet menee kun muistelee niitä ensimmäisiä päiviä.

Mä olin valmistautunu siihen että kumi on meidän käytössä koko imetysajan. En oikeen oo jaksanu opettaa tyttöä olee ilman sitä. Onneks tyttö teki ite ratkaisun.

Mä olen kanssa ajatellut, että meillä on varmaan tuo kumi käytössä loppuun asti. Kokeilin tässä yksi päivä ilman, ei saanut poika rinnasta kiinni ollenkaan.

Meillä annettiin myös eilen illalla ekaa kertaa lisämaitoa. Mulla kipeytyi molemmat rinnat, vielä tunti imetyksen jälkeenkin vihloi. Lisäksi tuntui aika tyhjiltä. Annettiin sitten 60ml korviketta, jonka poika joi kaiken. Siihen loppui sitten itkut, ja nukahti tyytyväisenä. Päätettiin miehen kanssa, että vastaisuudessakin kyllä annetaan korviketta, jos näyttää tarvitsevan.

Meillä myös täysimetys. Oon muutaman annoksen pumpannut pakkaseen ja nyt kun oltiin reissussa oli pumppu ja pullot mukana jos ois tarvinu pitkän automatkan aikana juottaa pysähdysten välissä mutta ei onneks tarvinut :)

Rintakumi on kyllä verraton keksintö. :)Pehmentää huomattavasti kipua rinnassa ja toisaalta siedättää hyvin niin, että sen voi jättää myöhemmin pois halutessaan. Täytyy jossain vaiheessa kokeilla ilman..

Huh, nyt nousi maito kunnolla ja sen kyllä huomaa. Edelliset imetysliivit tuntuu kymmenen numeroa liian pieniltä :-o ja tekee kipeetä, ku on niin pinkeet. Tekis mieli koko ajan herätellä toista syömään, vaikka nukkuu nytkin niin raukeena kylvyn jälkeen :)

Huh, nyt nousi maito kunnolla ja sen kyllä huomaa. Edelliset imetysliivit tuntuu kymmenen numeroa liian pieniltä :-o ja tekee kipeetä, ku on niin pinkeet. Tekis mieli koko ajan herätellä toista syömään, vaikka nukkuu nytkin niin raukeena kylvyn jälkeen :)
Tuo tunne on niin kamala! Ihan kuin olisi jäätävät silikonit laitattanut itselle! Sitten se imetys kun rinnat on ihan pinkeät.. :mask:

Mulla ei oo vieläkään maito noussu ja nyt jo pienokainen 11vrk... Tai ei ainakaan oo pinkeet. Mut viime yönä sen verran edistystä tai jotain, kun imetin vasemmasta rinnasta, niin oikeasta tihkui pari tippaa :D on kai sekin jotain!?

Mullakaan ei tissit oo pinkeytyny enkä valu maitoa. Siltikkin maitoa riittää :) Vauvan kasvu ja riittävä pissivaippojen määrä vuorokaudessa kertoo maidon riittävyyden :)

Mulla valuu aina toisestakin kun imettää. Se tuntuu ihan kamalalta. Jotenkin vihlova tunne, no varmaan tiiätte :D Onneksi ei sentään koko imetyksen ajan, alussa vaan.

Mulla valuu aina toisestakin kun imettää. Se tuntuu ihan kamalalta. Jotenkin vihlova tunne, no varmaan tiiätte :D Onneksi ei sentään koko imetyksen ajan, alussa vaan.

Täällä myös sama homma..tuntuu, että maito oikein"kohisee" rintoihin, tekee kipeää..ja sit alkaa valumaan molemmista. Onneksi sekin tasottuu ajan myötä..

Täällä myös tissit valuvat välillä, välillä enemmän välillä vähemmän. Vauvan painonnousu kuitenkin kertoo maidon riittävyyden, että en nyt olisi huolissani vaikka rinnat eivät valuisi maitoa. :)

Takaisin