Imetys

Kun äiti voi hyvin ja on tyytyväinen tilanteeseen, kaikki muut ympärilläkin voi paljon paremmin. Vaikuttaa kodin ilmapiiriinkin tosi paljon.

Ite muistan, ku esikoisen syntymän jälkeen, oli kyllä aika pitkä itkuinen jakso (huono synnytyskokemus oli iso syy myös imetyksen lisäksi) mieskin alko jo huolestumaan tosissaan. Silloin päätin lopettaa imetyksen melko pian. Vähän kamppailin siinäkin vaiheessa huono äiti-tunteen kanssa.. Siitä onneksi pääsi melko pian yli ja mies tsemppasi ja eli mukana tosi hyvin.

Tsemppiä Fitnessmamma!

Meillä oli viime yö ensimmäinen kotona ja vauva nukkui todella hyvin n. kahden-kolmen tunnin pätkissä. Tänään kahdeksan jälkeen herättyämme on melkeinpä asunut tissillä. Vain yhdet vähän reilun tunnin unet tähän saakka. Hieman hirvittää miten ens yö menee...

Me ollaan annettu korviketta lisämaitona, sillä en ole ehtinyt pumppaamaan omaa. Pitää saada tuo paino nyt kuntoon. Ikää viisi vrk. Mulla ei ole vielä maito noussut. Toivottavasti nousee pian! Hieman on itselläkin imetyksen suhteen ollut itkuisia päiviä. Kokee jotenkin huonoutta kun ei pysty ruokkimaan lastaan. Mutta uskon kuitenkin tilanteen paranevan kun maitoa tulee enemmän.

Mietin päivällä, miksi kukaan ei koskaan sanonut (ystävistä joilla on lapsia), että tulet olemaan tissit paljaana ja vain makaat ekat viikot 24/7 :D

Mullahan meni n. pari viikkoo ennen ku maito nousi ihan kunnolla. Se tapahtui pikku hiljaa ja missään vaiheessa ei oo tullu pinkeitä, överitäysiä, suihkuavia tai kuumottavia tissejä. Pidemmän imetystauon, 2-4 tuntia, jälkeen tissit tuntuu täysiltä ja tytön imiessä huomaa että tavaraa tulee reippaammin. Imetyskertoja oli lisätty tietoisesti että maito varmasti nousisi. Siinä vaan meni reilusti pidempään mitä kaikki sanoi. Mun tissit käy vähän hitaalla :p

Iltaisin tissit tuntuu tosi tyhjiltä, eilen erityisesti ja tyttö kiukkuaa tissillä kun evästä ei tuu heti kun neiti niin haluaa. Samaa kiukkua on tänäänkin välillä ollu havaittvissa. Rauhoittuu heti kun muutaman kunnon imun malttaa tehdä. Äidin tempperamentti ja kärsivällisyys :grin:rolleyes:

Mitä teijän pitkään imevät vauvat siinä tissillä oikein tekee? Kun eihän näitten mahat vielä älyttömän isoja ole, niin en ymmärrä miten vauvat voi niin pitkään tissillä olla o_O:joyful: Pitääkö ne taukoja välillä vai millasta se imu on? Meijän poju imee koko ajan ja tisseistäkin alkaa heti tulla maitoa. Välillä on ärsyttävää suihkuamista ja hetkeksi otan suusta pois ettei tukehu. Mutta puolessa tunnissa poju tulvis yli :D

Pitää taukoja ja huuto alkaa jos otat tissin pois suusta. Nukahtaa en anna tissille vaan silittelen kun huomaan imun vähenevän. Toiset vaan tykkää nautiskella. On vaan superraskasta äiskälle.

Ai siinä voi mennä parikin viikkoa, et maito nousee... Hyvä tietää! :)

Mulla tulee maito niin hitaalla, että se vaatii niin pitkää tissittelyä... Ja vauva tilaa sitä tavaraa ittelleen. :D ehkä homma muuttuu kun maito on noussu, en tiedä? Ja ainakin sairaalassa sanoivat, että ihokontakti auttaa maitoa nousemaan, niin ollaan nyt sit paljon lähekkäin.

Ja ihanahan tuota pientä tuhiskoa on seurata! <3 ehkä voi nukkua päikkyjä itsekkin :D

Mullakin kesti maidon nouseminen ainakin se viikko/puolitoista. Jossain vaiheessa sitä alkoikin tulla oikein hyvinkin, valui ylikin ja sai pumpattua hyvin, mutta nyt se on taas laskenut, vaikka tyttö on ollut enemmän rinnalla kuin koskaan aiemmin eikä pumppaaminen enää onnistu. o_O

Meidän neuvolatäti sanoi, että tyttö saattaa viihtyä paljon tissillä sen takia, kun aluksi tulee tissistä sitä vetisempää ja nopeampaa maitoa janon sammuttamiseksi ja sitten myöhemmin sitä rasvasempaa "takamaitoa", joka tulee kuulemma paljon hitaammin.. Eli siksi kuulemma se muksu sitten on siinä.. Ja kuulemma, vaikka omat tissit tuntuisivat tyhjiltä, niin sieltä silti kuulemma tulee sitä maitoa joka on just sitä ravitsevampaa/hitaampaa "takamaitoa".. Eli omiin tissituntemuksiinkaan ei ole aina luottamista.. :rolleyes:

Itse en ole varma tuosta, että onko tuo ihan totta. :confused: Musta tuntuu että meidän neiti jaksaa olla vaan sen tietyn hetken tissillä, kunnes sillä palaa hermot äitiinsä, että pitäis ruokaakin helkutti saada.. :grin:grin Meidän tyttö on siis yllättävän kärsivällinen, ellei sillä oo ihan mahdoton nälkä. Saattaa siis viihtyä tissillä 1h-2h.
Ollaan huomattu myös, että sekä äiti että tyttö on välillä tyytyväisempiä vaan jos maito tulee pullosta nopsaan ja pääsee tekemään jotain muuta; äiti syömään ja tyttö nukkumaan :grin:Heartred

Se on kyllä jännä, miten esim. meidän neuvolassa ei ole ollenkaan kysytty sitä, että paljonko neiti saa unta tän kaiken imetyshärdellin ohella.. Sillä mitä enemmän tyttö on tissillä eikä saa nälkäänsä kunnolla tyydytettyä fiksussa ajassa, niin sitä vähemmänhän se nukkuu. Ja sekös on sitten hyvä vai? :confused::sad001 Itseäni ainakin huolettaa se, ettei tyttö saa mielestäni tarpeeksi nukuttua enää. Jotkut sanoo, että muksu vois parhaimmillaan nukkua jopa 4-5h, mutta ei meillä ainakaan sellaisia määriä nukuta, vaikka pullosta ois ruokaa annettukin. Silloin nukkuu maks 3h. Jos ei anna ollenkaan korviketta, niin muksu nukkuu 10min - 1,5h enintään, riippuen kui nälkä sillä on ja mitä se söi edellisellä kerralla.

Miten teidän lapset nukkuu?

Meidän vauva on samiksia:grin Syömisen ja nukkumisen suhteen nimittäin :grin

Pisin yöunipätkä on n..4 tuntia ja tuo ihme on tapahtunu pari kertaa. Yleensä niin että eka yöunipätkä on 2,5-3 tuntia ja loppuyö sit tunnin pätkissä. Päiväunia ei kunnolla nukuta, vaunuissa hyvällä tuurilla 1-2 tuntia. Hyvänä päivänä tulee kahdet päiväunet. Usein on vaan yhdet "pidemmät" päiväunet. 2-10 minsan unia neiti saattaa ottaa pitkin päivää mutta eihän siinä ajassa kunnon uneen pääse mitenkään.

Yöunien turva on se lisämaito imetyksen lisäks.

Meillä nukutaan yksi pitkä pätkä yöllä, 4-6h (yleensä lähempänä neljää) ja sitten 2-4h lyhyempiä unia yöllä ja päivällä. Paitsi jos massu vaivaa niin päivällä lyhyempiä pätkiä tai jos pitää tissillä olla koko ajan.

Yöllä nukutaan 4-6 tunnin pätkiä ja päivällä 0.5-3 tuntia. Yleensä päiväunet on kuitenkin 1-2h.

Lahjoittaisko joku vähän päiväunia tuolle meidän tissitakiaiselle?
Ter. Viime yönä unta kolme tuntia pätkissä ja kaikki hereillä olo tissillä oloa

Kyllä täälläkin on vähän ristiriitaisia tunteita imetyksestä. Se on maailman hienoin asia mutta siinä kohtaa kun huomaat koko päivän menneen imettäessä, alkaa kyllä ahdistaa. Muutenkin päivät yksin vauvan kanssa ovat välillä aika raskaita. Tunnen itseni pelkäksi lypsykoneeksi :D toisaalta täällä kyllä nukutaan hyvin myös päiväunia. Meillä ehkä suurin huolenaihe on pulauttelu jota on joka päivä, välillä enemmän ja sitten taas vähemmän. Saattaa tunti syömisenkin jälkeen pulauttaa tai sitten vaikka samantien... En oikein yhdistä mihin liittyy milloinkin mutta pystyasento auttaa. Se ehkä sitookin eniten imettämisen lisäksi kun pitää pidellä vauvaa aina niin kauan pystyasennossa vaikka nukahtaisikin. Plus että joka paikka täytyy aina suojata puklun varalta... Maidonsakeuttajaa ostettiin nyt neuvolan suosituksesta, olisi lääkkeetön vaihtoehto. Sitä pitäisi antaa ennen imetystä esim sekoitettuna keitettyyn veteen. Ongelma vain että kuka täälä päivällä ehtii vettä keittelemään siinä vaiheessa kun vauva huutaa nälkäänsä... On aika vaativa sen suhteen. Onko muilla ollut runsaampaa pulauttelua?

Muokattu viimeksi:
Mä myös imetän jatkuvasti ja asun sohvalla mutta oon ajatellut että ei sitä sit pitkässä juoksussa kuitenkaan kestä kuin hetki. Eiköhän nää hetket ainakin lyhene kun vauva alkaa enemmän seurustelemaan ja harjoittelemaan kääntymistä ja liikkumista. Täällä nukutaan vaihtelevasti. Näin kun huonon yön jälkeen vastaa niin tekis mieli kirjottaa ettei tää nuku ikinä mutta usein puolilta öin nukahtaa nukutukseen ja siitä nukkuu 3-6h (kerran nukkunu ton 6h) ja sit syö 15min-1h ja nukkuu tai torkkuu 1-3h ja tätä samaa jatkuu kunnes yhdeksän kymmenen aikaan noustaa. Päivällä nukkuu yhtä vaihtelevasti mutta ilta-aika menee tissillä ja sylissä torkkuen n. Klo 19-00.

Tämä meidän typy ei juurikaan itke mutta "mölisee ja murisee,öhkii ja ähkii" ääneen kaiken hereillä olo ajan ja usein myös unissaan. En mä oo tienny että alle kuukauden vanhatkin on näin paljon äänessä. Mites muilla?

Minkälaisia imetysasentoja käytätte? Meillä mennään vielä makuullaan enimmäkseen. Ikää tänään 1vko :D on myös kokeiltu sellasta löhötuoliakin. Mutta välillä vaan tuntuu, ettei saa kunnolla otetta ja hamuaa vain ja hermostuu... Onko asennossa vika? Onko mun tissit jotenkin omituisen muotoset vai mikä kiikastaa...

Minä imetin pari ensimmäistä viikkoa ainoastaan makuultaan (vatsa oli arka). Nykyään kuitenkin päivisin imetän sylistä, öisin makuultaan. :)

Istualtaan, makuulla ja tarvittaessa myös sylissä kantaen. Joskus pahimpien raivareiden aikaan roikotan tissiä tytön ollessa (huutaessa) selällään ja sit kun tyttö on rauhoittunut asetun itse kunnolla pitkälleen.

Sohvalla maatessa saatan itekkin torkahtaa tytön tissitellessä. :)

Hartiat on ihan totaalilukossa ja kivasti kädet puutuu varsinkin pitkällään imettäessä. Onneks sain jouluna lahjaksi shiatsuhierontakoneen jolla saa lapojen alueelta pahimpia jumeja helpotettua. Kunnon hierojakäynti tulis kyl tarpeeseen.

Istuviltaan yleensä. Kaikista helpoin, vaikka kädet vähän väsyy. Seisoviltaan imetän myös tarpeen vaatiessa. Alussa olin aina makaamassa mutta nykyään se tuntuu hankalalta...

Meillä nukutaan yöt pääasiassa sellasissa 2-3h pätkissä, ja ihan muutamaa poikkeusta lukuunottamatta poika nukahtaa 21-23 välissä. Päivällä nukkuu yhdet pidemmät, yleensä 2-3h päikkärit. Niiden alkuaika vähän vaihtelee, mutta tavallisimmin siinä 12-13 maissa. Muuten saattaa nukkua päiväsaikaan parit tunnin mittaiset unet.

Mä hoidan yöimetykset makuultaan, päivällä imetän istualtaan. Ostin jo ennen pojan syntymää tuollaisen pienen imetystyynyn, sen kanssa onnistuu helposti (ja hartioita sekä käsiä säästellen) sohvalla telkkaria katsellessa. Pitäisi kyllä opetella imettämään ilman tuota tyynyäkin, kun sitä ei viitsisi ihan joka paikkaan raahata mukana. Mutta kotona on hyvä apuväline :) Nyt kun on pojalla alkanut pää vahvistumaan ja kannattelee sitä jo aika hyvin, on imettäminenkin muuttunut helpommaksi. Tai siis itse ainakin saan helpommin käsiteltyä, kun ei tarvitse niin hirveästi enää varoa.

Meillä imetään kanssa joku 10-20 min. putkeen. Nyt on selvästi alkuajoista imetysvälit pidentyneet ja tissillä vietetty aika vähentynyt. Edelleen tarjoan kyllä aika herkästi, mutta tuon 10-20 min. jakson jälkeen poika lähinnä lussuttaa eikä ole selvästi enää nälkäinen. Sitten onkin vaihdettu tuttiin, tai muuten vaan siirrytty seurustelemaan. Samaten syötön välissä pitää pitää pieniä taukoja pystyasennossa, kun meinaa ahmia aina ja ilmaa kertyy mahaan. Selvästi huomaa, kuinka varsinkin viime viikon aikana on valveillaolo lisääntynyt. Poika katselee jo tarkasti ympäristöään ja reagoi puheeseen.

Menettekö täysimetyksellä, vai annatteko lisämaitoo?

Meillä Vauva nyt 1vko1pv ikäinen ja tänään kävi terveydenhoitaja kotikäynnillä. Ei ole paino noussut yhtään neljässä vrk mitä on sairaalasta lähdetty. Maito ei ole vielä kunnolla mulla noussut ja ruvetaan nyt antamaan lisämaitoa vielä enemmän, jotta saatais paino nousee. Nyt olen ehtinyt pumppaa pari kertaa päivässä tuloksena n. 10ml kerta. Ei riitä alkuunkaan ja siksi lisänä myös korvike.

Haluaisin eroon korvikkeesta ja siirtyä jo täysimetykseen! Oisko vinkkejä/vertaistukee??

Takaisin