Huhtikuun Höpinät <3

huhhuh, nyt alkaa oleen sellanen olo, että loppuraskauden vois pikakelata. ei oikeen millään pysty enää pitään rimpuilevaa isoveikkaa kurissa, tai ees käveleen..

painonnoususta: mulla on kiloja tullu sellanen 8,5 tähän viikolle 26 mennessä. eli nyt on paino 79,5 kg, ja olin asettanu ylärajaks sen 80 kg :D viimeks olin viimisillään 82,5 kg, tosin alemmasta lähtöpainosta. et aika heikolta näyttää..sieltä tulee taas se 15 kg :P. 

uppunen
, oon sallinu kans pienen herkuttelun, ku sillon tuntuu päivät mielekkäämmiltä, et on jotain kivaa palkintoa kun jaksaa olla olemassa koko päivän.

eilen kävi mies bilettämässä kavereiden kaa, ja kumma kyllä olin ihan mielissäni kotona illan. on niin kirjaimellisesti raskas olo, väsyttää ja ei maistu viina, niin eipä sitä tee mieli lähtee. mut voitte arvata, että kesän lopussa mä NIIN järkkään jonkun tyttöjen illan ja tanssin ja juon mojitoksia, terassilta tanssimaan :D jee!!

tsemppiä kaikille, nyt se rankin loppukolmannes on aluillaan..!! kaikki keinot vaan käyttöön että pysyy mieli hyvänä, eiks nii :)

Oon tässä jo jonkin aikaa lueskellut teidän kirjoituksia, vaan en ole keksinyt mitään kirjoitettavaa. Nyt kuitenkin tuli mieleen kysäistä, miten te ootte kokeneet neuvolakäynneillä lääkäreiden ja terkkareiden suhtautumisen lapsen isään??? Meillä on mahtava "neuvolatäti" jonka käytöstä siippa aluksi vähän ihmettelikin. Ei voinut ymmärtää miksi hänestä ja hänen voinnistaan täytyisi puhua kun vaimo ja lapsihan tässä ovat tärkeitä. xD No nyt sitten käytiin lääkärineuvolassa johon isä sai oikein paperilla kutsun jossa painotettiin miten tärkeää lapsen isän läsnäolo on neuvolakäynneillä.. Ensin käytiin terveydenhoitajan kanssa juttelemassa. Tai minä juttelin, isälle ei puhuttu sanaakaan. Sitten oli lääkärin vuoro, joka sanoi puolisolleni tasan kaksi lausetta: "Nyt kuunnellaan sydänäänet niin että isäkin on paikalla ja sitten tehdään sisätutkimus jonka ajaksi isä voi poistua." Painotetaan isän paikkalaolon tärkeyttä ja sitten kohdellaan kuin ilmaa. En yhtään ihmettele elleivät nuo miehet tahdo innostua neuvolakäynneistä. Saattaa tulla jokseenkin ulkopuolinen olo kun ei kukaan puhu/kysy mitään. Meillä onneksi mieheni on lähtenyt ihan mielellään neuvolaan mukaan. Itse kun en yleensä muista puoliakaan mitä neuvolassa puhuttiin, niin on kiva kun on joku jolta tarkistaa. :)

Multa kysyttiin aluksi, että onko isän mahdollista osallistua neuvolakäynteihin, ja sanoivat, että olisi hyvä jos olisi mukana. Mutta ei oikein onnistu, hän kun tekee töitä juuri niinä aikoina kun neuvola on auki. Eipä nyt sen jälkeen ole sitten kysellyt. Välillä tulee lapsen isä puheeksi käynneillä, mutta enpä nyt sanoisi, että se läsnäolo olisi niin välttämätöntä :)

Jäi ihmetyttämään, että minkä ihmeen takia isän pitää poistua huoneesta sisätutkimuksen ajaksi? Eiköhän se ukko tiedä mitä sieltä housujen alta löytyy? :D Kyllähän ne ultrassakin saattaa ultrata sisäkautta, ei siinä meiän iskän tarvinnu poistua mihinkään :D

Meillä on vaihtunu tääl Lahdessa neukku akka joka krt mikä on kans tosi huonoa...ku aina samat asiat pitää selittää ja niillä jokaisella on erilaiset tavat toimia seä käsitellä asioita ni sekään ei oo kiva...olis ollu ihan kiva jos olis se yks ja ainoo.....Isä käynti oli jo sillon alussa millo vaan mä olin hiljaa ja miekkoselta kyseltii tunti kaikkea...
ja totta ku tuolla aikasemmin oli että Lahden systeemit on menny "ala-arvoiseks"...ni yhdyn sihen TÄYSIN....vaikka oonki alalla töissä ni silti...sen huomaa niin työntekijänä kun näin "potilaanakin"...ja tuo PHKS:n parkkisysteemi ym siellä...hahha..halooo.ne ei ees toimi koko ajan juntturassa;D;D;D..ja varmaa synnytysen jälkee kivat maksut tulee siitä ku isäntä auton sinne jättää;D;D...huoh....mutta mistäpä tämä kaupunki ei laskuttaisi????(ok asian viereen meni taas...SORRY)....

Voi tulla lähtö sinne kun on TAAS näitä myrkytysoireita,RR:t huitelee ylhäällä(Alapaine) ja pyörryttää hiukan sekä turvotusta...mietin että pitäsikö lähtee tarkistuttaa??????

musta se oli tärkeetä ekalla kerralla, että mies oli mukana neuvolassa, kun eihän tää mikään mun projekti oo, vaan yhteinen. en mä siellä yksin ramppaa :D vaikka siltä ei paljon kyseltykään, niin on se senkin vauva jonka vointia seurataan. mut nyt on sellanen olo et ihan sama tuleeko vai eikö, yhdelle käynnille pyysin kun olin niin rikki että tarttin tukea. helpompi mennä yksin, kun isi ja napsu jää kotiin.

meillä oli kans helsingissä maailman huonoin neuvolatilanne ku ootin ekaa, oli just ne karseet narkolepsiarokotukset menossa niin äitiysneuvolakäyntejä vähennettiin sen takia. ironista. ja mulla vaihtu kolme kertaa neuvolantäti, kaks ekaa tuli raskaaks :D ni eipä siinä paljon tukee saanu. nyt kun on ollu sama täti koko ajan, niin ihan eri meininki. ja nyt oon kyllä tarttenukin enemmän apua, raskausmasennuksen takia.

p.s. pakko hehkuttaa, että on vaihteeks ollu ihana päivä, kun aurinko paistaa, sain nukkua puoleen päivään, alottaa päivän lukemalla pari tuntia tenttiin tumman suklaan kanssa ja käymällä koiran kanssa pikku kävelyllä, ja napsu nukkuu VIELÄKIN :)

Meillä mies ollut kaikissa neuvoloissa mukana, paitsi nyt tulevassa lääkärineuvolassa. Saatu aina ajat hyvin järkättyä. Terveydenhoitaja meillä pysynyt koko ajan samana, semmonen mukava mummeli:) Kyselee aina kuulumiset myös mieheltäni ja hänen ajatuksiaan raskaudesta. Minusta se on ainakin ollut hienoa kun mies on päässyt mukaan juttelemaan, jotenkin realistisempaa ehkä hänelle raskaus tämän vuoksi ollut alusta alkaen. Varsinkin nyt kun tuntee potkut ja kun neuvolassa kuunnellaan sydänäänet. Kauanko teillä muilla on mennyt äitiyspakkauksen saamisessa siitä kun olette laittaneet kelan hakemukset?
Päksin parkkisysteemi on hankala ja ongelmat tulevat jatkumaan ainakin 2013 asti. Taitaa tänä päivänä maksullisia parkkeja olla muuallakin sairaaloissa ja varsinkin isoimmissa. Päksissä ensiavun vas. reunassa on synnyttäjille parkkipaikat ja ne eivät ole maksullisia vink;)Tiedä tosin kuinka kauan... Ja viikonloppuisin + pyhinä puomit ylhäällä, että eiköhän silloin ole vapaapysäköinti. 5e maksaa yksi vuorokausi pitää auto parkissa, ei musta mitenkään älypaha hinta. Hankalampi vain asiakkaille ja potilaille jotka joutuvat käymään sarjahoidoissa tai poliklinikoilla useasti, niille se tulee kalliiksi. Informaatiota ainkakin phsoteyn sivuilla ja päivittävät niitä säännöllisesti.
Lahdessa terveydenhuolto on kyllä ajettu alas + peruskoulut yms. satsataan vaan kulttuuriin. Itse asun Hollolassa ja täällä kyllä tilanne huomattavasti parempi. Asunut myös Lahdessa ja pettynyt terveydenhuoltoon. Helsingissä myös minusta hyvä terveydenhuolto. Hammasasiat kannattaa nyt raskausaikana hoitaa kuntoon, kun ainakin Hollolan puolella pääsi suoraan hammaslääkärin arvioon ja aika nopeasti pääsikin. Olisko tämä Lahdessakin mahdollista?
Täällä haalittu ikeasta kaikkea ihanaa vauvalle:) Tosin ikea ei ole ruuhkaisimmillaan kaikkein ihanin paikka kun hormoonihermot oli pikkasen kireenä. Tää mamma kiihty taas nollasta sataan vikkelästi:) Eikä tarvinnut isoa syytä:)

Heipsis kaikille, liityin tänne kun odotin esikoista, mutta enpä ole juuri sen jälkeen mitään kirjoitellut. Nyt taas toista odottaessa lueskellut juttuja ja päätin ottaa sitten osaa keskusteluunkin :)
Ensimmäisessä raskaudessa mies oli muutamia kertoja mukana neuvolassa, mutta nyt ei juurikaan. Jos on jotain ongelmia, niin tulee kyllä aina mukaan tueksi. Esim. nyt kun alussa vuotelin verta pari viikkoa ja olin tietysti hieman paniikissa, niin tuli sitten tueksi. Onneksi kaikki meni sitten hyvin. Kotona aina käskee mun kertoa sitten kaikki vaivat neuvolassa, eikä yhtään kaunistellen. Voisi ehkä sitten joskus tulla mukaan kertomaan kaiken mun valituksen :P Olen kai sitten aika rasittava... No, tää on ollut vähän hankalampi raskaus kun eka, niin kai siksikin tulee valitettua... pitäisi kyllä vähentää.
Selkä alkaa jo oireilemaan tai on jo ollut huonona monta viikkoa. Tuntuu joltain "iskias"tyyppisiltä vaivoilta, kun välillä vihlasee niin, että meinaa jalat pettää. Ensimmäisen kanssa ei ollut tällaista... onko kukaan keksinyt tähän mitään apua, kun tukivyökään ei tunnu auttavan? Joku tosin sanoi, ettei taida auttaa kuin synnytys ja sitä nyt en vielä toivo. Töissä pitäisi jaksaa vielä toukokuu, joten mitenköhän käypi...

mek, mulla ollu tota iskias/alaselkäongelmaa molemmissa raskauksissa. sitä pahempi, mitä kauemmin joutuu kävelemään tai istumaan huonosti. eli ainut mikä mulla on auttanu, on se etten jumitu mihinkään vaan vaihtelen asentoo ja en seiso liikaa päivän aikana, ja makoilen välillä. yöllä aina nollaantuu jotenkin tilanne. ei se ainakaan mulla lähteny muutaku raskauden loputtua, eikä toi tukivyökään hirveesti auta, rento elämä ja tarpeeks lepoa vaan tuntuu toimivan.

Lahdessa toi hammaslekuri systeemi on TOSI kuralla...ei sinne pääse vaikka mikä ois...leegot pitäs olla kourassa melkee tyyliin enne ku pääsee....mul on ollu jonotus nyt ties kuin kavvan ja keskiviikko on nyt aika vasta sinne...sanovat sillo raskuden alussa et kyllä raskauden aikana on tärkee käydä...mut ei kai sinnekkää väkisin voi änkee...;D;D;D..sama ku lääkärille pääsy...ei saa aikoja enää nykyään...;(..tosi huono terveydenhuolto täällä...Turussa ku asuin viel muutama vuos sitte ni oli parempi...
Mut hei ne onki noi päättäjät tuol arkkkaaddian mäellä jotka siitäki asiasta päättää;D

ja toi mieliala...heh...mulla kans kiihtyy nollasta sataan kyllä ihan alta aikayksikön...;D...ja mun mies sanooki välil et sais se toukka jo tulla sieltä että elämä palais normaaliks;D;D;D...Mutta niinko sanottu jokainen meist on erilainen;D Eikö?=)Mutta en kuulemma oo ihan mikkää hirviö;D;Dhahha...enpä...mutsi ja mies saa kärsii;D;D..

Meillä on ollut mies mukana melkeinpä joka neuvolakäynnillä mutta edellisellä ei ollut töiden takia.Nyt ensi viikon perjantaina olis keskitetty lääkärineuvola tuossa Paavolassa ja sinne onneksi mies pääsee. On nyt vasta "vanhemmalla" iällä käynyt siviilipalveluksen ja nyt pitää lomat kaikki putkeen pois ja 11.5 pääsee ns. siviiliin ja heti alkaisi sitten palkkaduunit omassa vakkariduunnissa :) Ja ehtiikin olla hurjat pari kk töissä kun jää isyyslomalle :D Niin, siis tuosta isän olosta neuvolassa niin ei meillä ole pyydetty pois huoneesta jos on ollut noita lääkärin tutkimuksia tai esim ultrassa kattonut alakautta. Eiköhän sitä juu ole tiedossa mitä siellä pöksyjen alla on kun on kerta raskaana vaimo :D

Hei,

meillä on ollut isä mukana neuvolassa mukana vain terveydenhoitajan laajennetussa terveystarkastuksessa (taisi olla n. viikolla 18), jonne toivottiin täytettäväksi rasti-ruutuun lomakkeet (kysymyksiä mm. omista lapsuudenkokemuksista, mielikuvavauvasta yms.) Lisäksi tietty ollut mukana uä-käynneillä. Hänet on otettu sujuvasti mukaan keskusteluun kaikissa tilanteissa eli ihan luontevasti on mennyt. Olisi voinut minun puolestani olla mukana muillakin kerroilla, mutta aikataulujen junaileminen on työajalla hankalaa, niin ei olla sitten jaksettu säätää, kun ei mitän erityisiä huolia ole ollut.

Eikä tosiaan ole pyydetty poistumaan sisätutkimuksen tai alatieultrien ajaksi.

Satuvee, kurjaa, että olet kärsinyt raskausmasennuksesta. Mulla ainakin väsymys on ajoittain niin voimakasta, ettei siihen päälle enää jaksaisi masennuksen tunteita. Voimia ja lisää valoisia päiviä!

Maaria

Mulla ukko on ollut neuvoloissa ja ultrissa aina mukana. Suorastaan väkisin tuppautunut mukaan :-D (Mikä ei todellakaan haittaa, päin vastoin, yhteinen "hankehan" tämä on.)
Meillä on sama neuvolatäti, mikä oli esikoisenkin kanssa odottaessa ja vauva-aikana, niin ollaan jo aika tuttua poppoota kaikki keskenään toisillemme. :-)

Tässä yksi päivä liikutti ihan tosissaan, kun ajattelin, että miehellä tämä mun raskaus menee tässä "sivussa" elämänmenoissa. Taisi mun mielikuvat mennä pieleen. Pohti, että mitä jos lapsi liikkuu niin paljon, että napanuora kuristaa pikkuisen? Hyvä, ettei mies itkeä tirauttanut, kun tuota mietti ja pohdiskeli ääneen :-D... Yritin siinä sitten rauhoitella, ja sanoin, että niin kauan kuin liikkeet tuntuu normaalisti, niin ei mun mielestä ole syytä ollenkaan huoleen... Oli silti kovasti vielä ultran kannalla, ja kyseli, että paljon 4d kustantaisi... Huoh, miehet, suloista...<3

Tässä selailin naamakirjaa, ja pari kaveria saanut nyytin kainaloon... Ääääääh, vielä niiiiiiiiin pitkä aika oman nyytin saamiseen!!!!

Edit. niin ja on mies aina ollut sisätutkimuksissa paikalla, aika naurettavaa, että lääkäri "ajaa" isän pois? Asiahan toki olisi erikseen, jos äiti jostain kumman syystä haluaisi isän poistuvan... Tapansa kullakin?

Mulla puhkes alkuvuodesta alas viisaudenhampaat! Varmaan 2 viikkoa ennen 26-vuotis synttäreitä. Sitten kun olin täyttäny vuosia, kasvu pysähty kun seinään! Nyt ne nököttää siellä takana ihan kiltisti, ei oo ollu mitään ongelmaa. Tosiaan ihan vaan toi ikenen pinta rikki sen verran, että kynnellä kun rapsuttaa niin hampaan tuntee. Luin jostain, että 26 vuotiaana hampaat ei enää kasva. Ihmettelen vain, että miksi ne sitten puhkesi juuri ennen kun loppui kasvamasta? Onko muilla puhjennut viisaudenhampaita nyt raskausaikana?

Ne on (siis viisaudenhampaat) puhjennut jo sillon kun olin 24 v ja 25 v.  ja siellä ne on edelleenkin ilman ongelmaa (oon siis nyt 29,tammikuussa 30v.) :) Ei oo tarvetta ollut ruveta poistelee kun mahtuuvat olemaan ja ei ole kipuillut mitenkään. 

Meillä ei ole isukki käyny ollenkaan kanssani neuvolassa.. Sattuuu oleen aina niin että ukko on aamupäivän töissä kun ois aika nla. 
Sanoinki hälle nyt pari päivää sitte et kuinka mua harmittaa että ei ole päässyt, eikä pääse nyt tulevaankaan lääk.neuvolaan. Mut eipä tuollekkaan maha mitään.

Menin sitten toissapäivänä ostamaan pinnasängyn valmiks.. pitihän se kasatakki >:)
Kissa tosin löysi sängyn samantien ja meni sinne pötkölle. Sen jälkeen onkin jättänyt sängyn rauhaan, ja toivottavasti jättäää tulevaisuudessakin. Varsinkin silloin kun vauva on siel pötköllä :)

Eipä ole täälläkään kovin häävi hammashuolto... tuntuu et täällä on kaikki rakennukset homeessa, tai muuten vain hirveässä kunnossa.
Hammaslääkärin tilat siirtyivät home-ongelman ja huonokuntosuuden takia.. :) 
Pitäis kans tässä mahdollisimman pian sitten synnytyksen jälkeen ottaa ja varata aikaa viisauden hampaan poiston.. se puhkes juuri sopivasti ennen kuin tulin raskaaksi. Onneks ei ole ollut kipeä :) Mukavasti puhjennut nyt tasasesti vuoden välein. :D
Saas nähä mihin ne vain mut passittaa poistoon, kun eivät suorita tuossa meijän hammaslääkärissä nyt ollenkaan isompia operaatioita. 
Ihan hyvä vain, en tykkä muutenkaa heidän työskentelytavasta :D

Enää ois ens viikko töitä jäljellä.... sitten puhaltaaki uudet tuulet!
Viikkoja jäljellä 14+ <3

Meillä ei ole isukki käyny ollenkaan kanssani neuvolassa.. Sattuuu oleen aina niin että ukko on aamupäivän töissä kun ois aika nla. 
Sanoinki hälle nyt pari päivää sitte et kuinka mua harmittaa että ei ole päässyt, eikä pääse nyt tulevaankaan lääk.neuvolaan. Mut eipä tuollekkaan maha mitään.

Menin sitten toissapäivänä ostamaan pinnasängyn valmiks.. pitihän se kasatakki >:)
Kissa tosin löysi sängyn samantien ja meni sinne pötkölle. Sen jälkeen onkin jättänyt sängyn rauhaan, ja toivottavasti jättäää tulevaisuudessakin. Varsinkin silloin kun vauva on siel pötköllä :)

Eipä ole täälläkään kovin häävi hammashuolto... tuntuu et täällä on kaikki rakennukset homeessa, tai muuten vain hirveässä kunnossa.
Pitäis kans tässä mahdollisimman pian sitten synnytyksen jälkeen ottaa ja varata aikaa viisauden hampaan poiston.. se puhkes juuri sopivasti ennen kuin tulin raskaaksi. Onneks ei ole ollut kipeä :) Mukavasti puhjennut nyt tasasesti vuoden välein. :D
Saas nähä mihin ne vain mut passittaa poistoon, kun eivät suorita tuossa meijän hammaslääkärissä nyt ollenkaan isompia operaatioita. 

Viikkoja jäljellä 14+ <3

Viikkoja jäljellä 14+ <3

On kyl kumma hommaa et neuvolassa hätistellään miestä pois, mun käsityksen mukaan raskaus koskettaa kuitenkin ihan koko perhettä! Mun mielestä kannattaa siitä ihan sanoa et eikä tää olekkaan PERHENEUVOLA!

Meillä mies ei ole nyt ollutkaan neuvolakäynneillä mukana vaan on ollut esikoistytön kanssa ja tää on helpottanut paljon tosiaan käyntejä siellä. En pysty edes kuvittelemaan missä verenpaineet huitelisi jos tyttö touhottaisi odotustilassa tai edes siinä samassa huoneessa kuin mitä itse on.

Esikoista odottaessa mies oli siis miltei jokaisessa neuvolassa mukana ja sai myös olla sisätutkimuksen aikana paikalla, kuitenkin omasta tahdosta siirtyi sermin toiselle puolelle kuitenkin kuuntelemaan mitä lääkäri/terkkari kertoi ja puhui. Eipä sitä kyl itsekkään sinne alakertaan tule vilkuiltua vaan kummasti katse pysyy katossa. x)

Meillä on kans tuo isukki tuonut kysymyksiä vauvan voinnista kyl välissä huvittavalla välissä myös liikuttavalla tavalla ja hyvä et onkin kiinnostunut uudesta tulokkaasta  :) Meilläkin oli puhetta napanuorasta ja siitä kun toinen mukula möyrii välissä mahani päällä ja taputtelee lapsen innolla mahaa.

Me ollaan kyl siitä onnekkaita et meillä pienessä kaupungissa pääsee kyl heti neuvolaan ja heti saa puhelimen päähän terkkarin mikäli on kysyttävää ja tarvittaessa saa jopa esikoisen ja oman neuvolan samalle päivää heti peräkkäin :) Ja kun pienet määrät ihmisiä kyseessä muistavat myös pääpiirtein mikä oli tilanne edellisellä kerralla neuvolakäynnillä. Mulla tosiaan siis kaksi vakituista neukuntätiä (talossahan ei vakituisesti siis enempää äitiysneuvolan pitäjiä olekkaan) ja samassa seinien sisällä myös lasten neuvola joten jos on asiaa esikoisesta voi ohimennen kysyä ja jutustella myös Jutan neuvolatätin kanssa, monesti tuleekin vaihdeltua kuulumisia :)

Että etunsa myös pienellä paikkakunnalla vaikka kauppoja ja tarjontaa ei olekkaan heti kulman takana.

Meillä on alusta asti (vaihtui välissä, kun muutettiin toiselle paikkakunnalle) aivan ihanat terkkaritätit, jotka ovat ottaneet isän oikein ihanasti huomioon. Mies onkin ollut mukana neuvolakäynneillä joka kerta, paitsi nyt viimeksi lääkärikäynnillä. Aina terkkari kyselee myös hänen mielipiteitään ja jaksamistaan, mikä on mielestäni ihanaa :) Yhdessähän tässä ollaan! :) Lääkärineuvolaan mies ei halunnut tulla mukaan, koska kokee epämiellyttävänä olla paikalla kun lääkäri tekee tutkimuksia alateitse. Varhaisultrahan tehtiin alakautta ja mies oli kyllä vähän shokissa sen jälkeen :D Alkuun oli mulle tosi tärkeetä, että oli mukana käynneillä, mutta nyt ei enää niin väliksi. Alussa mä jännäsin aina niin paljon, että onhan kaikki kunnossa, niin miehen läsnäolo rauhoitti ja tasapainotti kovastikin <3

Nyt näyttäis ulkona siltä, että kevät on todella tullut.. Upeeta!!! Ei muuta kuin ulkoilemaan kaikki mammulit :) Mullakin on nyt jokusen viikon olleet pahimmat nivuskivut poissa ja on pystynyt taas vähän käpyttelemään :)

Kirjoittelen tänne ekaa kertaa. Itsellä on tähän huhtikuuhun kuulunut runsaasti harjoitussupistuksia ja nivuskipuja. Jonkun verran on hatuttanut sellaiset "lähdin jumpasta suoraan synnyttämään" - ja "raskaus ei ole sairaus" -tyypit, varsinkin niillä hetkillä kun käveleminen tai ihan pelkkä istuminenkin on ollut työn ja tuskan takana. Onneksi nuo nivuskivut välillä hellittävätkin eivätkä ole jatkuvia.

Rupesin tässä myös kelailemaan, että kuinkakohan monta kertaa muualla käydään lääkärin vastaanotolla (ensisynnyttäjät). Meille kuuluu täällä perähikiällä peräti yksi lääkärikäynti. Suppareista terkkari totesi mulle, että jos ne rupeavat olemaan ihan jatkuvia ja kivuliaita, niin neuvolasta on turha ruinata lääkäriaikaa vaan sitten on turvauduttava terveyskeskukseen tai ensiapuun. Hyvissä kantimissa täällä tämä systeemi.

Perhevalmennukseen emme ole osallistuneet. Vaikka olenkin aika yksinäinen täällä pikkukaupungissa, en koe, että saan mitään irti meidän omien yksityisasioiden puhumisesta (täällä jutut liikkuvat muutenkin aika tehokkaasti). Meillä tuo perhevalmennus on kuulemma aika vuorovaikutteista ja keskusteluihin ikään kuin pakotetaan puoliksi osallistumaan, joten ei kiitos.

Takaisin