Tyyni: Rauhoitu!!! Mulle ei tartte huutaa... Ilmeisesti sitten ymmärsin viestisi täysin väärin. Muutaman tarkennuksen haluan kuitenkin esittää.
Tilanteesi ei kait sitten ole ollenkaan sama kuin mulla. Itselläni suljettua kaulakanavaa on ultralla todettu olevan reilu sentti jäljellä, osin avautunutta enää 2cm. Lähtötilanne 11vk sitten 5cm. Jos sormella tunnusteltaessa sitä on sentti jäljellä, tilanne on eri kuin mulla, koska kanavaa voi hyvinkin olla sisäpuolella jäljellä useampi sentti. Sitä ei voi sormella tuntea. Paineen tunnetta mulla ei ole ollut, kivuttomia supistuksia sen sijaan viikolta 16 asti. Nehän ovat yleensä vaarattomia, mutta mun tapauksessa ovat tod. näk. avanneet kanavaa yhdessä kanavan rakenteellisen heikkouden kanssa.
Käsitin viestisi perusteella olevasi täysin yksin 3-vuotiaan kanssa suurimman osan ajasta. Silloin tuskin täysi vuodelepo, jonka tilanne vaatii, tuskin on mahdollista. Itse kun olen ymmärtänyt täyden vuodelevon niin, ettei kauppareissuja tehdä, ei ruuanlaittoa, siivousta ym. normaaliin taloudenhoitoon kuuluvaa. Sen 6vk aikana, jonka olin vuodelevossa kotona, en tehnyt mitään noista edellämainituista asioista, mutta siitä huolimatta lääkäri katsoi parhaaksi ottaa sairaalaan lepoon enkä vastustellut päätöstä. Itse en ole lääkäri, joten uskon ihmistä, jolla on parempi tietämys ja kokemus asioista. Täällä tunnen olevani täysin turvassa ja ainakin apu on lähellä joka tilanteessa. Tilanne tarkistetaan säännöllisesti ja aina on joku, jolta kysyä, jos on kysyttävää. En ole yksin tämän asian kanssa ja mielialanikin on parempi kuin kotona yksin asioita ja tunteita märehtiessä.
Viestisi sävy nosti karvani pystyyn, koska olen täälläoloaikanani nähnyt liian monta turhan välinpitämätöntä odottavaa äitiä, jotka eivät tunnu lääkäreiden ja kätilöiden neuvoista huolimatta ottavan lepoa tosissaan vaan tuntuvat ajattelevan kaikkea muuta kuin vauvaansa. He haluavat välttämättä lähteä kotiin "lepäämään", mutta kotilepoa on aina vaikeampi noudattaa kuin sairaalalepoa. Kotona tulee liian helposti olon tuntuessa hyvältä tehtyä jotain "kiellettyä", josta todellisuudessa onkin suuresti haittaa. Itse en ikinä olisi päässyt näin pitkälle ilman täydellistä lepoa.
Tiedän täydellisesti tunteesi, koska olen itse niistä kärsinyt jo viikolta 18 lähtien. Monen viikon ajan elin epätietoisuudessa, saanko edes elävää/tervettä lasta vai meneekö koko raskaus kesken ennen aikojaan. Olen pahoillani, jos olen tulkinnut viestisi väärin. Kuulostit vaan niin erehdyttävästi edelläkuvailemiltani äideiltä. Hienoa, jos olin väärässä!! Itse tunnen olevani niin motivoitunut tähän makaamiseen hyvän asian puolesta, että helposti pistää vihaksi äidit, jotka kapinoivat lepokäskyjä ja niitä antavia asiantuntijoita vastaan. Ei niitä käskyjä turhaan anneta ja tiedän monta esimerkkiä, jotka ovat täyden levon ansiosta päässeet raskaudessaan niin pitkälle, että voivat jo synnyttää turvallisilla viikoilla.