Lady Murmeliini kirjoitteli tuolla toisessa ketjussa siitä miten vauva-arki ja äidin rooli on saanut uusia ulottuvuuksia kun vauva alkaa kehittyä ja oppia asioita jne. Tästä innostuneena ajattelin pistää tähän ketjuun muutamia ajatuksia ko. aiheesta, koska pyörittelen niitä mielessä melkein joka päivä...
Omalla kohdallani koen että vauvan perustarpeiden tyydyttäminen ei ole tuottanut mitään ongelmia tai suuria haasteita missään kohti ja me ollaan mieheni kanssa onnistuttu siinä oikein hyvin. Lisäksi vauva saa paljon läheisyyttä, ainakin oman mittapuuni mukaan. Paljon haasteellisempi mulle on tämä "uusi tilanne" kun vauva tosiaan alkaa olla sosiaalisempi, toimeliaampi ja oppii koko ajan uutta. Mietin usein itsekseni että pitäisikö mun leikkiä, jutella ja jumpata vauvan kanssa enemmän, saako hän tarpeeksi virikkeitä, onko hänelle tarjottu tarpeeksi leluja, onko häntä pidetty liikaa/liian vähän vatsallaan, selällään, istuvassa asennossa, sitterissä, seisoviltaan jne. Keskustelupalstoilta saa lukea ja tutuilta kuulla miten paljon muut vauvan kanssa touhuaa ja käyttää kaiken aikansa siihen ja sitten tulee väistämättä sellainen tunne että tehdäänkö me läheskään riittävästi kehitykselle tärkeitä asioita. Samalla kuitenkin tiedän että me tehdään kaikkea varmaan ihan normaalissa mittakaavassa ja poika on ainakin toistaiseksi kehittynyt ihan niinkuin pitääkin. Mutta auta armias kun on päivä jolloin on itse niin poikki ettei jaksa "viihdyttää" vauvaa vaan hän saa viihdyttää itse itseään leikkimatolla tai sitterissä; silloin vasta huono omatunto onkin ja sitä miettii että tunteekohan vauva itsensä yksinäiseksi ja hylätyksi. Meitä on niin moneen junaan; jotkut ei tarvitse niin paljon "omaa tilaa" vaan viettävät kaiken ajan vauva sylissä, ovat reippaita ja luovia vauvan kanssa, ja sitten jotkut kuten minä eivät vaan saa niin paljon itsestään "irti" vaikka kuinka haluaisi (tai sitten se on vaan taas se tunne ettei muka saa irti vaikka olisi oikeasti touhunnut vauvan kanssa koko päivän). Mutta se ei tarkoita etteikö lastansa rakastaisi aivan yhtä paljon, ainakin minä rakastan niin paljon etten mitään muuta ja haluan hänelle vain parasta.
Äitiys on kyllä ihanin mutta samalla haastavin asia elämässä. Onkohan kellään muilla tämmöisiä hassuja ja päättömiä mietteitä? Ugh, olen puhunut, kiitos kun sain avautua :)