Helmivauvojen ihanaiset vanhemmat

Moiii!

Päivitystä tällekkin puolelle!

Meillä kävi vyöhyketerapeutti perjantaina ja ihme tapahtui! Kipuhuudot loppui siihen paikkaan!!! Tai no ei tässä ole kun vasta kaksi iltaa takana ja perjantaina toinen reppana oli niin väsy siitä hieronnasta, että nukkui iltapäivästä aamuun heräten vain välillä vähän syömään. Eilen jo pirteämpänä, mutta iltakylvyn jälkeen nukahti ihanan raukeana rinnalle ja siitä sitten ihan pienen pienen kitinän kanssa siirryttiin sänkyyn... :) Mutta se kitinä ei siis ollut mitään verrattuna aikaisempaan huutoraivokipuitkuun!

Tänään ei ollakkaan sitten nukuttu ollenkaan, mutta eipä olla huudettukaan! Wohuu!
Hieroja tulee vielä huomenna uudelleen ja sitten kerran vielä keskiviikkona. Aivan käsittämätöntä mitä se ihmeidentekijä meidän vauvalle teki... Sanoi siinä hieroskellessaan Erikan jalkapohjaa, että tuntee siellä "herneitä" jotka hän sitten hieroi pois poikkeen! Ihanaa!

Voihan olla, että tämä tästä taas menee huonompaan, mutta tällä jaksaa taas hetken odotella, että aika tekee tehtävänsä :)

Kylpeminen on hanurista myös meidän neidin mielestä! Naamasta näkee ettei yhtään diggaile ainakaan vielä koko hommasta.Yleensä kylpy päättyykin sitten itkuun. Mutta kuitenkin huomaa, että on rauhallisempi rennompi kylvyn jälkeen vaikkei siitä pidäkään.. Sitkeästi vaan opetellaan niin ehkäpä joku päivä sekin on mukavaa hommaa meidän kaikkien mielestä! :)
 
Heippa kaikille, en ole oikein saanut aikaiseksi kirjoiteltua vaikka olenkin lukenut teidän päivityksiä. Ensinnäkin haluaisin kiittää kaikkia helmikuisia odotusajan vertaistuesta, se oli aivan mahtavaa[:)]

Ja nyt tuntuu että helpottaa taas kun lukee teidän vauvaviestejä, ei se taida kellään kovin helppoa olla ainakaan tämä alku.

Mulla ehkä suurin ongelma on yksinäisyys. Tai yksinäisyyden tunne. Tapaan kyllä viikolla ihmisiä ja Mamu tulee kerran viikossa vahtimaan vauvaa, mutta silti aina iltapäivisin iskee pohjaton yksinäisyys ja alkaa ahdistamaan ja itkettämään. Ja kun mies tulee töistä kotiin, niin ei ehditä yhtään nähdä kun menen yleensä itse nukkumaan ja hän jatkaa vauvan syöttämistä ja hoitamista ja kun hän menee nukkumaan niin yleensä herään jo seuraavaan syöttöön.

Kaikki sanoo ettei tämä vaihe kestä kauaa, mutta nyt se tuntuu loputtomalta ja pohjattomalta. Nyt sunnuntai-iltana jo ahdistaa ensi yö ja se kun jään taas yksin vauvan kanssa. Yöt siis meillä menee 2h syöttöväleillä ja aamuyöstä siinä välissä yleensä jotain mahanpurujen hyssyttelyä. Katkonaisesti saan nukuttua yleensä 5-7h (parhaimmillaan).
 
  Meillä oli eilen ristiäiset, tytöstä tuli Alisia Ada Irene. Eilen oli lähinnä sukulaiset vanhemmillani järjestettävässä kastetilaisuudessa ja tänään tuli ystävät kotiin käymään. Väsy nyt on kaikesta siivoilusta ja leipomisesta.. Oli kyllä onnistunut viikonloppu!!
 
 Täällä sitten taas Alisia nauttii kovasti kylpemisestä ja saunassakin istuskeltiin alalauteilla perjantaina ja silminnähden tyttö oli kovin tyytyväinen mietoon lämpöön nakunakuna [;)]

 Yöt menee 2-3h pätkissä ja sitten pikainen syöminen ja unet omassa sängysä jatkuu.. Alisia heräilee yleensä 6-7 aikaan, on sen hetken hereillä että minä virkistyn ja nukahtaa sitten uudestaan kun on aamupesut ja vaipat vaihdettu. Mulla jo silmät niin auki etten välttis saa enään unta, höh.. No sitten väsyttää pitkin päivää, Zzzz..

 Lähdetään iltapesuille ja sitten nukkumaan.. Viimeiset vieraat lähtivät tunti sitten ja rauha saapui taloon.. Hyvät yöt kaikille!
 
Minäkin piiiitkästä aikaa ehdin koneelle. [:)]

Kalle kasvaa mainiosti..painoa yli 5kg ja pituutta 57cm. Eli syntymästä tullu yli 3 kiloa ja 15cm [:D] Lastenpolilla kävästiin viime viikolla, eikä mitään ihmeitä onneks ollu. 1,5 kuisen kehitysasteella mennään, mikä on ihan normaalia kun niin aikaste syntyi. Ensihymykin tuli 2kk iässä ja se jos mikä piristää synkeintäki päivää kun poika oikein naureskelee. Pikkuhiljaa on alettu jo äännelläkki. [:D]

3kk:n sisällä pitäs olla pojalla sydämenultraus kun oli vielä laitokselta päästessä sikiöaikanen reikä sydämessä. Ei pitäs mitää vakavaa onneks olla. Ja 3kk:n päästä polilla taas kontrolli.

Kylvyistä nautitaan kovasti ja kastajaisissaki poika luuli et pääsee kylpyyn kun pappi vettä päähän valeli [:D]

Kiinteät alotettiin jo pikkuhiljaa porkkanalla, perunalla ja päärynällä ja hyvin on menny! Keskosille siis suositellaan kiinteiden aloitusta jo 3kk iässä ja pakko ois alkaa 4kk iässä antamaan. Onneks pojalle ei pahemmin oo mahavaivoja tullu, niin saadaan yöt nukuttua. Siis se 7 tuntia kerrallaan.[:)]

Kotihommiin on jo jonkunlainen rytmi löytyny, kun ei enää kaameita pyykkivuoria ja pölypalloja pyöri pitkin kämppää. Kalle onneks oppi jo laitoksella nukkuu melussa, niin ei tarvi varoa imurointia tms. kun hän nukkuu.

Tissillä meillä roikutaan kovasti varsinkin iltaisin, mutta nyt on hieman vähennetty sitäkin kiinteiden alotuksen ansiosta. Kyllähän se välillä aivoon ottaa vaan sohvannurkassa istua, mutten siitä stressiä oo repiny. Kerkeen kuitenki roikkumisen välillä käydä esmes vessassa ja syömässä ihan rauhassa. Ja hommasin Plustv-katselukortin niin näkyypähän edes jotai katottavaaki töllöstä.[:)]

Ja nyt sohvannurkka kutsuu! Yritän itekki kirjotella tänne useammin vaikka tosiaan sitte yhellä kädellä. [:D]
 
Me käytiin eilen 1kk neuvolassa ja pituutta oli 54,5cm, tullut 6,5cm lisää ja painoa oli 4370gr, sitä tullut 1215gr lisää, huisia! Vauvat kasvaa aivan silmissä!!!

Viime yönä Alisia heräsi vain 2 kertaa, hip hei! Sai ekan kerran nukuttua yhtenäisen pätkän mojovat 3,5h, luxusta!! Josko se tästä alkaisi pikkuhiljaa menemään näin, hope so!

Itkuhälytin hälyttää.. on mentävä...
 
Poika nukkuu, hetki aikaa kirjoittaa... Meillä nukutaan öisin kolmen tunnin pätkissä - ennen nukkumaan alkamista on yleensä itketty naama rutuissa ilmavaivoista (?) jonkin aikaa, sitten vasta kelpaa tissi. Yöllä poika herää syömään, mutta nukahtaa onneksi heti takaisin tissiteltyään tarpeeksi. Välillä levottomasti potkii ja öhisee, mutta ei kuitenkaan herää.
Päivisin itkeskellään välillä taas niitä ilmavaivoja, mutta nukutaankin ihan kivati tunnin-parin unia kerrallaan. Cuplaton ja Rela-tipat on käytössä, mutta en tiedä onko niistä mitään hyötyä - aion kuitenkin käyttää aineet loppuun.
Kun poika nukkuu, yritän itse siivoilla, pestä pyykkiä yms. Eilen tosin nukuin vauvan viekussa reilun tunnin. Olin kuitenkin sen jälkeen niin pökkyrässä, että luulen, ettei päiväunet sovi mulle.
Hormoninäppylät on meidän pojalla pahimmillaan, otsassa ja poskissa on näppyjä ihan reilusti. Mites muilla? Toivon, että näppyvaihe vähän hellittäis kastajaisiin mennessä (17.4.).
Sash79:n kokemus vyöhyketerapiasta oli niin positiivinen, että aloin itsekin kiinnostua. Saas nähdä, löytyykö näin pieneltä paikkakunnalta moista palvelua, mutta aion ainakin kysellä.
Nyt pyykkejä viikkaamaan. Sekin on ihan kivaa hommaa, kun on joukossa noita vauvan vaatteita, ne on niin suloisia!
 
Heippa kaikille! Täällähän on vähän herätty eloon.. [:)]

Meillä on sujunut suht kivasti, ainakin yöt. Tyttö nukkuu ekan pätkän 4 tai 5 tuntia ja sitten toisen 3 tai 4 tuntia [:)]
Päivällä on ollut enempi tyytymättömämpi tai oikeastaan illalla, ja viihtyy sitten enemmän sylissä ja syöden [8|]
Nyt sekin sitten helpotti, kun mies sai vihdoin tytön hyväksymään tutin! Kyllä ehdittiin varmaan kaikki merkit kokeilla ja lopulta sitten kelpasikin se ihan ekana ostettu.. [;)]
Täällä ei ainakaan vielä ole ollut mitään itkuraivareita ja toivottavasti niitä ei pahemmin tulisikaan [8|]

Mäkin olen miettinyt tuota vyöhyketerapiaa, kun jonkin verran ähistelyjä kuitenkin riittää. On kuitenkin jäänyt sitten vaan..

Kiva Sash79 että teille on ollut apua siitä [:)]

Mites teillä sujuu poissaolot vauvan luota?

Itse käyn n. 4 kertaa viikossa omissa harrastuksissa ja ainakin vielä on mies (ja joskus oma äiti) pärjännyt kivasti tytön kanssa pumpatun äidinmaidon turvin [:)]
 
Meillä on tänään vietetty oikein unipäivää. Tyttö nukkui viime yönä 4,5h+2,5h. Välissä oltiin 1,5h hereillä. Pitkin päivää tyttö on nukkuni 30-3h unia, erittäin hyvin. Välillä heränny syömään ja hetkeksi lauleskelemaan ja leikkimään. Välillä rintani ovat olleet niin täynnä, että parit liivitkin on tänään menny pesuun. Sen verran pitkät syöttövälit on unien takia tullu. Nyt illalla tyttö nukahti 21.30 aikaan syötön jälkeen olkapäälleni ja jatkaa unia tällä hetkellä vaunuissa tyytyväisenä. Aikaisempina iltoina on nukkumaan päästi 23.30-00.30 aikaan. Mikäs meidän neidille nyt on tullu?!?

Alkuillasta tyttö oksensi maidot ulos. Oltiin sitten siinä sotkussa kumpikin.
Eilen lopetin maidottoman dietin, mutta en ole huomannut tyttössä mitään eroa dietin aikana ja nyt. Tänään on ollut vaan rauhallisempi kuin pitkään aikaan. Voisiko tämä tästä muuttua helpommaksi vai onko vai yksittäinen päivä muiden joukossa? Saas nähdä....

Amorosa kun vauvelimme oli noin 1vko ikäinen olin ehkä 30minuuttia pois hänen luotaan, kun kävin apteekissa ostamassa mm. d-tipat. Pari viikkoa olin tosiaan maidottomalla dietillä ja silloin en voinut olla pois vauvan luota, kun meillä ei ollu pumpattuna maidottoman dietin aikasta maitoa. Nykyään saan vain vähän maitoa pakkaseen. Toisaalta, en ole kaivannutkaan pois. Välillä on kiva, kun joku tulee sylittelemään tyttöä niin saa itse vähän lepoa siitä. Mutta enköhän mäkin kohta pääse harrastamaan, jos jotain rytminpoikasta saadaan päivään. On helpompi pyytää sukulaisia ja ystäviä esim. vaunulenkille harrastukseni ajaksi. Kuntosalille tekis mieli päästä kunhan jälkitarkastukseen ensin pääsisi.
 
Oijoijoi, viime yönä tyttö nukkui 5h putkeen ja sitten 2,5h ja vielä 1h. Aamulla jatkoi uniaan taas tyytyväisenä ja jatkoi vaan kun siirsin sylistä sohvalle. Tuntuipa uskomattomalta viettää illalla omaa aikaa, kun ei mennyt kitisten yli puolen yön. Kunpa tästä tulisi tapa :) Ensimmäisen herätyksen jälkeen piti monta kertaa oikein katsoa kelloa ja laskea sormien kanssa oliko unipätlä ollut 5h.
 
Onnittelut KiCa! Toivottavasti vauva on löytänyt nyt sen oman rytminsä!

Meillä valvottiin pari yötä ja oli hermot kireellä. Tänään lapsi on nukkunut sitten parit päiväunet [:)] Nyt on mun vuoro lähteä nukkumaan univelkoja pois että jaksan sitten tarvittaessa valvoa ensi yön. Meilläkin on parhaimmillaan nukuttu tuo 5h putkeen. Harmi vaan ettei ite kerkeä nukkua yhtä pitkään kun ei onnistu nukahtaminen on-off -tyyliin niin kuin lapselta <:) Meillä poika menee kahdeksan jälkeen nukkumaan (viimeistään yheksältä) ja unta riittää yleensä pätkissä tuonne aamukuuteen.

konstantiina: Hormoninäppylät on kiusana meilläkin. Joskin nyt tuntuisi pikkuhiljaa helpottavan - ei ole kuin yksittäisiä näppylöitä eikä enää semmoisia laajoja näppyläalueita. Tosin tilannehan elää... Jostain muistan lukeneeni että helpottaa kuuden viikon ikään mennessä yleensä.

Amorosa: Vielä ei ole tullut oltua vauvan luota pois. Tai no kaupassa olen käynyt vissiin kaksi kertaa ilman lasta, mutta en missään kauempana. Jahka toi haava menee umpeen alakerrassa niin alan käydä uimassa taas [:)] Melko ihana ajatus päästä hetkeksi näkemästä tuota maailman ihaninta pientä naamaa. Lapsi on tosissaan aivan ihana mutta vaatii jatkuvaa viihdytystä eikä juurikaan jaksa olla ilman syliä... Isän syli on onneksi yhtä hyvä ellei parempikin paikka kuin äidin syli. Sen puolesta pystyisin jo nyt lähtemään omille teilleni mutta toistaiseksi ne omat hetket on vietetty lapselta piilossa omassa sängyssä - sen verran on univelkaa...
 
KiCa, kasvupyrähdysten takia vauvat nukkuvat välillä päivät läpeensä. Näin jää enemmän energiaa kasvamiseen. [:)]
 
Me lähdemmekin kohta lääkäriin. Elisillasta lähtien tytön hengitys krohissu ja nenä vuotaa. Aamu on menny itkuisesti. Osittain ainakin väsymyksestä. En uskaltanu lähteä vaunulenkille, jos tyttö on kipeä. Vaunuissa kun nukahtaa päiväunille yleensä. Kuumetta ei ollut, mutta näin pienen vie vaan mieluusti herkästi lääkäriin. Yksityiselle mennään kun vakuutuskin on. Hoh hoh. Onpas kivaa....
 
Meikäläinen taas täällä kirjottelee. Onneksi menimme lääkäriin, tyttöllä oli RVS-virustesti positiivinen. Toistaiseksi kaikki on hyvin, mutta lääkäri arveli, että pahimassa tapauksessa lähdemme viikonloppuna sairaalaan, jolloin vauvalle annetaan lisähappea ja ruoja nenä-mahaletkusta. EI KIVAA!!!

Nyt tilannetta seuraillaan ja pidän peukut pystyssä että tämä menisi tästä nopeasti ohi........
 
Kiitos Silmu!
Tuli tuossa näköjään kiireessä kirjotettua virus väärin, eli kyseessä on siis RS-virus (RSV).

Lääkäri muuten ihmetteli, miten voin itse olla terve kun minulla on lapsen kanssa samat vasta-aineet. Mutta saa nähdä sairastunko itsekin vaikka viikonlopun aikana....
 
Niinhän siinä kävi että meikäläinenkin on kipeä. Päätä särkee, nuha ja toiselta puolelta nielurauhanen turvonnu. Reilun vuorokauden aikana oon nukkunu 4h kun tyttö nukkui yön todella katkonaisesti. Kohta lähdetään likan kanssa vaunuilemaan apteekkiin ostamaan suolakeittotippoja tms. ja nenäniistäjää tukkoiseen nenään. Hohhoh. Viime yö itkettiin tytön kanssa yhdessä: hän tuskiaan tms. ja minä väsymystä. Miehelle lähetin avautumisviestin ja sen seurauksena ei tee viikonloppuna ylitöitä. Mutta kun tuli aamulla kotiin, otti tietokoneen esille ja vietti aikaa netissä ja nyt tuhisee tuolla makkarista. Että ei ihan hirveesti apua hänestä....Hän on sairaana myöskin, mutta ei tää helppoa oo mullekaan. Ennen vauvaa sitä tuli puolikuntoisena nukuttua hieman eripituiset unet. Kohta mulla loppuu kyllä jaksaminen. Lähipirissä ollaan myöskin kipeitä tai on lapsiperheitä, joilta en voi apua pyytää.
 
Jaksamisia KiCa! Toivottavasti on menossa jo parempaan suuntaan [:)]

Meillä on nukuttu pari viime yötä 6 + 3 tuntia [:)] Yritän nauttia, kun ei tiedä miten pysyvää on.. [8|]

Mä olen ottanut tavaksi pumpata maitoa aina aamuisin kun herätään. Saan n. 90-130ml kerralla, eikä ole ollut tarvetta sitten pumppailla enempää. Nytkin pakastin on täynnä pikku pussukoita [:D]

Tytön ollessa n. 3 viikon ikäinen, tuli pieni notkahdus tuohon pumpatun maidon määrään. Samoin muutama päivä sitten. En tiedä johtuuko miten sitten ravinnosta..? Pitää vähän kuitenkin katsoa mitä syö, kun loput raskauskilot ei meinaa sulaa millään [:@] Että se siitä kiloja karistavasta imettämisestä.. [8|]
 
vauva ei suostu syömään enää pullosta, vain rinnasta. mikä neuvoksi? haluaisin joskus lähteä ilman vauvaa jonnekin, mutta se ei onnistu jos pullo ei kelpaa.

toistaiseksi tauti pysyy kurissa. vauvalle annan nenään suolaliuostippoja ja niistäjällä tms. räkä pois. aika vaikeaa pieneltä saada. lisäksi kylppärissä höyryhengitystä. itse vedä tässä yön 4h pätkäunien voimalla, hieman väsyttäis mutta vauva tarvii rintaa ja syliä.
 
Kica: ja muillekin... Nenäfrida on niin hyvä keksintö ton rään pois saamiseksi... Semmosia saa apteekista ja kyllä räkä lähtee.. :) Se on niin paljo parempi ku pikkuniistäjä... :D 

Mitä tuttipulloja teillä muilla on käytös? Meillä mamin pullot, missä pohjassa venttiili mikä estää ilman menemistä mahaan, tykkään ite niistä, ei vedä henkeen edes maitoa, toisen ku aventin pullot, jotka meillä ainaki pistää kovin yskittää...

Paranemisia teille Kica!!!
 
Kiitos!
Tänään ollaankin otettu käyttöön suolaliuostipat ja Nenä-Frida nuhan hoitoon. Toimenpide on tytöstä ikävää, mutta pakko se on tehdä. Vain vähän räkää tulee kerrallaan ulos, mutta kaikki mikä tulee ulos on positiivista. Jospa näillä konsteilla saadaan tyttö kuntoon. Sitten pystyis itsekin paremmin lepäämään ja parantumaan.
 
Takaisin
Top