Helmivauvojen ihanaiset vanhemmat

Kica... Kaalinlehdet rintoihin, niin hullulta kun se kuulostaakin niin kyllä mulla ainakin auttoi... :) Lehtiin kannattaa vielä tehdä pieniä viiltoja... :) Mulla oli kaalinlehdet sairaalassa ollessa, joku vanhanajan konsti vissiin... :D Mutta hyvä konsti onkin... Mulla ainakin tasoittui n. viikon imettämisen jälkeen... Kannattaa toki pumpata rintoja tyhjiksi, muttei liian usein ettei joudu siihen kierteeseen...

Mitä d-vitamiini valmistetta käytätte? Onko teillä sujunut ilman mahavaivoja? Meillä Jekovit aiheutti mahavaivaa, ja Dekovit ei... Ainakaan toistaiseksi. En meinannut millään uskaltaa koittaa noita Dekovitteja, kun luin että öljypohjainen aiheuttaa enemmän vaivaa... Meillä nyt toisinpäin...:)

Suunnittelin että alkaisin pumppaamaan joka ilta maidon pulloon, ja antamaan illan viimeisen maidon pullosta, kaverini teki näin ja sai näin pidennettyä pienen yöunia...
 
Moikka!
Mulla humpsahti yhdessä päivässä kuppikoko kahdella. Olin todella tuskaisena - samoin noiden maidonnousuun liittyvien hormonien kanssa. Itkin kuin hullu niin että mies joutu lähtemään akuutisti rintapumppuostoksille <:D Samalla tuli voimakkaita jälkisupistuksiakin... Tänään käytiin sitten hommaamassa isompia imetysliivejä. Ja pumppu laulaa usein ja paljon vaikka poikakin on runsasruokainen. Jos ei tasotu niin olen kyllä innokas ryhtymään luovuttajaksi sairaalalle.

Mulla välilihahaava on ollut todella kipeä. Etenkin sairaalassa ollessa istuminen oli aivan mahdotonta renkaankin kanssa. Häntäluu sai siipeensä synnytyksessä ja väliliha leikattiin syvään - siinä on kahdessa kerroksessa tikkejä [:@] Nyt toi häntä on onneksi jo parantunut mutta istuminen on mahdotonta edelleen. Vähän voi vasemman kankun varassa olla sentään. Mutta positiivista on että kävely sujuu jo [:)]

Ylipäätään ei haittaa nämä synnytyksen jälkeiset oireet. On se sen arvoista kun lasta katsoo.

On nämä hormonit ihmeellisiä - itku tulisi ihan mistä tahansa syystä! Yleensä lähinnä siitä että on niin onnellinen <:)

Jännää myös että tavallaan kaipaan raskaana olemista vaikka se aivoon ottikin viime aikoina [:D]

Meillä poika on VIELÄ rauhallinen. Nukkuu ja syö ja on ihana <3 Vaan eiköhän tilanne muutu kun se tuosta vähän kasvaa [;)]
 
Miten selviätte yövalvomisista?

Meillä likka nukkuu kuin tukki päivät ja yöt on sitten jotain ihan muuta. Vaikka päivisin nukun yhdet päikkärit tytön kanssa, olen yöllä aivan rikki ja katki. Yhden yön hän on nyt kotona nukkunut hyvin. En kuitenkaan viitsisi päivällä herätellä kesken unia....(kerran kokeiltiin, kun oli pakko saada syömään, rinnat oli niin täynnä, mutta ei tuota neitiä meinannu saada millään hereille)....alkaa olla neuvot ihan hukassa, miten tästä oikein jaksetaan.

Kauhulla odotan, kun mies palaa 2viikon päästä töihin ja tekee vain yövuoroja.
 
Kica: Mä herättelin päivällä syömään sillon kun herra oli ihan pieni, kun piti syödä 2h välein, kun oli niin pieni... Rytmi löytyi sitä kautta. Kyllä vieläkin ajoittain valvoskelee sängyssä ja höppisee, mutta rauhoittuu kyllä nukkumaan sitten. Pieni vauva kun ei rytmiä löydä. Muistatkos oliko niin että pikkunen möyrysi mahassa ollessaan öisin....

Meillä nyt kaksi iltaa juotu pullosta iltamaito ja nukkunut pidempiä aikoja... :)
 
Heippa vaan kaikille!

Me kotiuduttiin viikko sitten ja aikamoista opettelua on ollut tämä eka viikko [:)]

Painokin oli jo lauantaina noussut yli syntymäpainon, kun sairaalassa jouduttiin piipahtamaan, niin ilmeisesti tyttö saa tarpeeksi ruokaa [:)]

KiCa: meillä oli pari ekaa yötä kotiutumisen jälkeen ihan kauheita [8|] Tyttö nukahti sitten lopulta vain viereeni, kun olin ite niin lopen uupunut enkä jaksanut enää yrittää nukuttamista.
Kolmannesta yöstä lähtien tyttö on herännyt kello 1-2 ja sitten 4-5 välillä. Jos ei nukahda heti uudestaan niin otan vielä hetkeksi syömään, mikä onkin sitten rauhoittanut tytön. Toivottavasti tämä järjestely nyt kestäisi.. [:)]

Pari ekaa yötä tyttö nukkui äitiyslaatikossa, mutta jo ekan kauhuyön jälkeen tilasin vaavisängyn, mikä onkin aivan loistava [:D]

Sannukka87: meillä on valmiina odottamassa Gefilus + D tipat, kunhan tyttö vähän kasvaa [:)]

Onko muiden vauvoilla ollut nenän tukkoisuutta tai tuollaista tiheämpää hengittämistä? Meillä tuntuu tyttö olevan niin kovin hengästynyt välillä ihan levossakin.. [8|]
 
Tervehdys ihanaiset vanhemmat!
Tai vanhempiahan sitä oltiin jo silloin kun vauva oli vielä masussa, mutta nyt niinkö ihan könkreettisesti! [:D]

Me päästiin kotiin viime keskiviikkona kun vauvalla oli kaikki hienosti ja äippäkin jotenkuten toipuneena..
Pari ensimmäistä vuorokautta meni ihmetellessä, että ihan aikuisten oikeestikko tuo mötkylä on minun oma?
Nää perinteiset pelot, että vauva menee rikki tai pudotan hänet oli tosi vahvasti läsnä, mutta nyt päivä päivältä itseluottamus omiin vauvanhoitotaitoihin kasvaa..
Baby Blueskin alkaa kai mennä ohi kun en ihan joka asiasta pillaha itkuun. Kaikista hirvein kohtaus tuli kun miehen isä, elikkä vaavin ukki lähetti onnitteluja ja runon pikku prinsessalle. Ensimmäinen säkeistö ja mä ulvoin silmät päästä. En vieläkään pääse loppuun asti ilman kyyneliä.. Laitan sen runon tähän loppuun teidän muidenkin prinsseille ja prinsessoille..  [:)] 

Neitokaisen rytmi menee sellaisessa neljän tunnin jaksoissa. 3 tuntia unta palloon ja tunti syömistä ym. seurustelua.. Yleensä kun herää niin syötän ensin hetken aikaa, että rauhottuu, vaihdan sitten vaipan ja jatkan syöttämistä jos missi niin toivoo. Olen huomannut toimivaksi, kun tää tuppaa saamaan sen päiväset raivarit jos unilta aletaan vaippaa vaihtamaan ja pyllyä pesemään. Öisin olen pyrkinyt olemaan vaihtamatta, mutta jos kakka haisee niin sitten hipsitään vaihdolle.

Täällä mennään vielä täysimetyksellä. Olen yrittänyt pari kertaa pumpata, mutta ei siitä oikein tule mitään, olen saanut vain n. 10-20 milliä talteen maitoa. Täytyy vielä yrittää, jos onnistuisi. En haluaisi korvikkeita ottaa käyttöön ennenkuin on pakko, vaan kohtahan se on pakko kun pää lahoaa täällä sisällä eikä minnekkään pääse. Vauvahan ei saa ulkoilla vielä viikkoon, mutta itse olis kiva päästä käymään edes vähän pihalla ilman huolta toisen syömisistä.

Nyt tuli neiti tissille niin lopetan kirjoittelun tällä erää tähän, toivottavasti teillä muillakin siellä sujuu hyvin!
Tässä vielä se lupaamani runo. Kirjoittaja on Kaarina Helakisa.

"Pikku Prinsessalle" 

Me isäsi kanssa seisottiin
käsi kädessä tässä
ja juteltiin ihan hiljaksiin:
"No nyt se on elämässä."

Sinä olit ihan pikkuinen,
ehkä viikon vanha vasta.
Minä sanoin: "Pilvi kukkasten
kai ympyröi tätä lasta,

ja perhoset, lintuset untuvapäät
tuntuu lentävän korin yllä."
Isä kysyi: "Näkyjäkös sinä näät?"
Ja minä: "No ihmeitä kyllä."

Sinä olit se ihme tietysti
- vaikka poruun puhkesitkin.
Imit minusta maitoa nälkääsi.
Minä ilosta nauroin ja itkin.

"Sill' on ripsissä tähden säkeneet",
isäs naurahti ja keksi:
"Sen varpaat on puolukan raakileet."
Ja hän puki sinut puhtoiseksi.

Sinä nukuit. Oli talo hiljainen.
Löi kolmisin sydämemme.
"Tästä tulee kai hyvä ihminen",
me puhuttiin toisillemme.
 
Amorosa: Minkä hintaisia ne d-vitamiini+gefilustipat oli? Ku en tiiä näinkö väärin et se pullo maksoi 20e?? Kuinkas paljon niitä sit tippoina annetaan, täysimetyksessä?

Nenän tukkoisuus on ihan normaalia, kun tiehyt on niin pienet... Joskus mä laitan NaCl tippoja, kun välillä tunkee maito tulemaan nenästä kun syödään, varsinkin makuullaan kun imetän. Ja myös hengitystiheys meillä vaihtelee, musta ihan normaalia... Ja kaverini kans juttelin joka on ensiavus töis niin se sanos kans et on tosi hankalaa laskea lapsen hengitystiheyttä, kun se niin vaihtelee... :)
 
Sannukka87: juu, tais se pikkuputeli maksaajonkun 22e..[:)] Neuvolantäti ohjeisti, että 5 tippaa.

No kiva kuulla, että tuo hengittäminen voi olla tuollaista vähän tiheämpää ilman että on mitään sen kummempaa hätää [:)]

Sash79: kiva kuulla, että teillä on kaikki hyvin [:)]

On teillä yölläkin pysynyt tuo 3-4 tunnin rytmi?
 
ALKUPERÄINEN: Amorosa

Sash79: kiva kuulla, että teillä on kaikki hyvin [:)]

On teillä yölläkin pysynyt tuo 3-4 tunnin rytmi?


Aikalailla yölläkin on menty tuolla samalla rytmillä. Ihan muutamana yönä on jouduttu vaihtamaan vaippa ja vauva on piristynyt siitä niin paljon, että sitten hilluu hereillä parikin tuntia syöden ja muka nukahtaen ja sitten taas heräten ja syöden.. Äidin pikku huijari! [:)]  Luin muuten imetystukisivuilta, että vauva nukahtaa syvään uneen vasta n. 20 minuutin kuluttua, että siirtäminen omaan sänkyyn kannattaa tehdä vasta sitten.
Itse kun on välillä varsinkin öisin niin kärsimätön, että mielellään yrittää siirtää heti kun toisella on silmät kiinni ja sitten taas pettyy kun kopasta kuuluu ininä..
Olen yrittänyt varjella miehen unta siirtymällä olkkariin imettämään ja sylittelemään, jos näyttää siltä ettei vauva heti nukahda. Ollaan sitten katseltu kimpassa vaavin kanssa olympialaisia jos uni ei ole tullut! [:D] 
 
Mä ostin myös sen Gefilus+D-valmisteen. Tänään annan ekat tipat, eilen en muistanut. Jonkun verran Viivillä on ollut vatsavaivoja, olenkin antanut Cuplatonia aina ennen syöttämistä.

Yösyöttöjen kanssa toimin samalla tavalla kuin vanhempien lasteni kanssa. Illalla kun Viivi nukahtaa, laitan omaan koppaan nukkumaan. Kun ensimmäinen syttö tulee, nostan Viivin viereen, tissi suuhun ja mä jatkan unia. Seuraava syöttö kun tulee, vaihdan Viivin toiselle puolelle ja sama homma. Näin saa itsekin nukuttua enemmän.
 
yö valvomisista joku kirjoitteli...
Meidän poika oikeastaan on ku unelma! Aamusta on hereillä 9-11.00 ja joskus iltapäivällä myös tunnin tai pari. 23.00, 03.00 ja joskus 06-07.00 syö eli yöllä herää vaan kerran syömään.. jospa se jatkuisi tätä rataa niin tulis helppo vauveli. Eikä itke turhista...
Tänään sitten oli neuvola. Ääneen reagoi ja seuraa jo kuvia silmillä [:)]
Neuvolatäti sitten ensimmäistä kertaa kokeili poikaa mahalleen ja ihmeissään oli kun tämä nosti pään pystyyn[:D]
Katseltiin alkaako inisemään niin ei.. olis siinä asennossa maannu vaikka kuinka kauan[:)] vissiin tykkäsi!
Viikossa poika tehnyt melkoisen spurtin! Eli viimeviikolla paino ja pituus oli 49cm+2970g ja tänään 49,7cm+3320g!! Huomaa että pojalle maistuu maito.. on jo tullut kaksoisleika meidän miehelle ja posket ihanan pyöreät <3
 
Voihan imetys!
Kaikki sujuu tosi hyvin toisen rinnan kanssa. Mutta toisesta on iho jo rikki ja nänni niin iso, ettei se meidän pikkuisen suuhun mahdu oikeaan imuotteeseen vaan lutkuttaa juuri tuota itse nänniä.

Nyt olenkin pari päivää imettänyt vain tuosta terveemmästä rinnasta. En ole vain varma riittääkö maito. Kyllä se sitä ainakin lutkuttaa ja maito tuntuu nousevan rintoihin hyvin. Isommasta rinnasta lypsän käsin pakkaseen maitoa talteen. Rintakumia olen pari kertaa kokeillu, mutta vielä ei likka suostu siitä syömään. Pitäis varmaan jaksaa sinnikkäästi vaan yrittää pieni hetki kerrallaan.

Kipeetä nänniä olen hoitanut suihkuille, Lasinol-rasvalla ja antamalla mahdollisimman paljon ilmakylpyjä. Liivinsuojina yritän käyttää kestosuojia. Kun imetän terveemmästä rinnasta, laitan kieämpään maidonkerääjän jolloin saan sieltä "luonnollisemmalla tavalla" hieman maitoa uloa.

Hohhoh. Olis vaan niin helppoa kun vois imettää kummasta rinnasta tahansa. Onko kellään muulla jonkinlailla vastaavanlaista päänvaivaa?

Miten ihmisellä voikin olla kaksi niin erilaista rintaa....kuin kahden eri ihmisen. Toinen nänni on kuin rusina ja toinen kuin peruna. Siinä hieman mielikuvaa kokoerosta.....
 
Joo no itsellä ei vielä ole nännit menneet rikki tai kauheammin kipeäksi edes pumppaamisesta.. tosin peilin edessä huomaan vissi eron! Oikea rinta on huomattavasti isompi kuin vasen, mutta niin myös oikeasta tursuaa maitoa kun taas vasemmasta tulee todella vähäisesti..
Alkaisikohan se maidon tulo parantua jos vaan pumppailisi useammin tuota rintaa?
 
Heippa!

Aloitin helmimammoissa viime kesana ja ultrien jalkeen vaihdoin maaliskuisiin.. no nyt takasin tanne kun "omassa ryhmassa" ei viela vauvautuneita. Meidan prinsessa halusi maailmaan viikoilla 37+4 eli vauva-arki on alkanut.

Olemme viela koko poppoo synnarilla ja kohta kuullaan "tuomio" paastaanko tanaan kotiin. Pieni huoli painaa kun neiti ei oikeen ime rinnasta, eika ainakaan ilman rintakumia. Sen verran ehdin ketjun alusta lukea etta joku muukin kayttaa rintakumia jatkuvasti? Kiva lukea niin koska meitin neiti ei tartu nanniin ilman sita... menettaa vaan malttinsa! Nannit on sisaanpain kaantaytyneet edelleen eli hivenen hankalan oloiset tarttua... noh ei tassa viela kaikki. Nyt tama tyttonen on paattanyt aina alkaa nukkumaan kunhan saa horppastya kaksi horppya rintakumin avulla eli maitoa ei juurikaan mene ja painohan siina putosi lahes 10% syntymapainosta [&o] viime yon olen pumpannut ja tarjoillut maitoa pullosta aina tissin jalkeen kolmen tunnin valein. Tarjoilen aina ensin siis tissia kuitenkin, valilla paremmalla ja valilla tosi huonolla menestyksella.

Paasi tana aamuna itkukin jo tuon imetyksen kanssa kun niin haluaisin sen alkavan sujumaan mutta enhan ma sille itse mitaan mahda. Onneksi mies on aina auttamassa imetyksen kulussa ja muutenkin!

Taytyy paremmalla ajalla kayda koko ketju lapi ja jutskailla lisaa! Nyt punnitukseen, tissille ja punnitukseen... ja sitten tuomio [:)] toivotaan parasta!

Onnea kovasti kaikille vauvautuneille!

Ainiin, minka merkkisia rintapumppuja teilla kaytossa jos jollain on? Mun taytyy todnak heti kotiuduttua moinen vekotin hankkia ja olen miettinyt Aventia tai Tommee Tippeeta? Tietaako kukaan etta jos on vaikka tommyn pumppu voiko sen yhdistaa vaan saman merkkisiin pulloihin ja sama Aventin kohdalla vai pystyyko yhdistelemaan?? Kotoa loytyy Aventin pulloja mutta Tommyn mukana tulisi samaan hintaan steriloija...
 
Maikkimai: Mä ainakin käytän rintakumia, joskus tulee ilman imetettyä, mutta sujuu paremmin ja pojan paino on noussut hyvin, niin en siitä väkisin ole yrittänyt irtaantua.
Mulla on sähkökäyttöinen Aventin rintapumppu, tosi hyväks oon ainakin ite sen kokenut ja siihen kuuluu pullot samaan ja sit ite olen hankkinu sellasii purkkei mitkä sopii siihen pumppuun, mitkä sit voi laittaa suoraan pakastimeen. Aventin pumppuun saa vaikka mitä lisäjuttuja mitä oon netistä lukenu ja pullon päähän saa erilaisia imuosia, sitten jo sen nokkamukin mallisenkin.


Onkos kellään ollut jo ristiäisiä? Meillä sunnuntaina on ja kovasti jo alkaa jännittää, pappi kävi eilen ja tenttas kyllä paljon kaikkea, jännää millainen kaste tulossa, rentoa toivottiin... :)
 
Maikkimai itse sain synnäriltä sellaisen ns. ruiskus, jolla verin ennen syöttöjä nänniä esiinpäin. parina päivänä synnärillä tein sitä, mutta kotona ei ole vielä ainakaan tarvinnut. auttoi! vaikkakin hieman kipeetä teki....
 
Maikkimai: Meillä on Ainun sähkökäyttöinen pumppu. Itse olen tykännyt tosi paljon siitä. Se on ainakin yhteensopiva kaikkien Ainu -pullojen kanssa.
Mulla rikkoontu nännit alussa todella pahasti. Lapsi syntyi tiistaina aamuyöllä ja maito nousi vasta perjantai-iltana kunnolla. Sitä ennen poika houkutteli maitoa imemällä tissiä parhaimmillaan reilu neljä tuntia putkeen. Itse käytin rintakumia alussa aina tarpeen mukaan ja neuvolantäti antoi siunauksensa sille. Kunhan yrittää pikkuhiljaa siitä päästä eroon. Ja pääasiahan on että lapsi saa ruokaa! Nyt on tilanne helpottunut kun maito tursuaa tisseistä "itsestään" eli ei tarvitse pojankaan käyttää semmosta hinausauton imutehoa päällä (paitsi sillon kun on ihan hirmunälissään - silloin tekee imetyskin kipeää). Imetyksenhän kuuluisi olla mukava tapahtuma ja jos sattuu niin ei se sitä ole. Jos rintakumista on apua niin miksei sitä käyttäisi.
Meillä myös poika saa pullosta välillä lypsymaitoa. Isäkin pääsee osallistumaan syöttämiseen :) Tissiä on tietenkin myös aina tarjolla.

Yöt menee vaihtelevasti. Viime yönä oli vain kaksi herätystä (ihanaa) mutta joinakin öinä tarttee sitten syödä tunnin välein...
 
Maikkimai: multa löytyy sekä Aventin sähköpumppu että Tommee Tippee, mutta vain jälkimmäistä olen käyttänyt [:)] Tommeen sopii ainakin Ainun Mam pullot.

Onkos kenelläkään hyviä neuvoja alkaviin vatsavaivoihin?

Meidän vauvelilla kun tuntuu olevan kovastikin jotain vatsanpuruja [8|] Ähisee ja kitisee enemmän kun aiemmin ja nukahtaminen kestää pidempään. Neuvolan kehoituksesta aloitettiin Disflatyl, mutta ainakin aluksi tuntuu vain pahentavan asiaa.. [8|]
 
Me alotettiin tälläset Minisun vitamiinit ja makso vajaa 6€ pullo.
Näitäki annetaan 5tippaa, paitsi alotettiin 2tipasta ja siitä pikkuhiljaa lisätään.
Meijän poitsulle ei ainakaan näistä oo tullut minkäänlaisia vatsavaivoja, onneks :)
 
Takaisin
Top