Helmivauvojen ihanaiset vanhemmat

Heip!

Meillä oli eilen eka neuvola! Neiti on imaissut tisseistä itsensä melkein takaisin syntymäpainoon [:D] Eli maitoa riittää, kunhan äidin hermot myös riittäisi.. Tuolla on nyt joku supertehoimukausi päällänsä.. Kolmatta päivää on kiskonut maitoa koko päivän. Nukahtaa tissille ja kun yrittää viedä sänkyyn niin eipä mene kuin 5 minuuttia niin jo kuuluu kitinä eikä rauhoitu muuten kuin tissille!!! Neuvolatäti kertoi tuommoisia kausia tulevan silloin tällöin kun vaavi haluaa lisätä maidontuloa...

Huomattiin sit neuvolassa, että ollaan huonosti kuivailtu toisen taipeita.. [:(]  Jalkojen taipeet tosi punaiset ja ärtyneet, nyt vaan paljon ilmaa ja pebanthenia niin toivottavasti lähtee paranemaan. Onneksi saatiin neuvolalääkärille jo maanantaiksi aika niin pääsee näyttämään niitä uudelleen.. Nyt pitää yrittää olla huolellisempi pesujen jälkeen. Miehen kanssa käytiin ihan yksityiskohtaisesti läpi miten kuivaillaan vaikka toinen huutaisi kuinka että on tissille kiire..

Meillä on pari yötä nyt nukuttu samassa sängyssä koko jengi. Saan itse ihan ookoo myös nukuttua näin, mutta ainoa miinuspuoli on omat hartiat ja niiden jumiinmeno. Mä kun jännitän vauvaa siinä vieressä jotenkin ihan hirveästi ja sit nukahdankin sellaseen jäykkään asentoon.. Mutta ehkäpä se tästä!
 
Meillä tuli neuvolatäti kotikäynnille maanantaina. Muksu oli sitten perjantain kotiutumisen kerännyt painoa 350g eli mentiin komeasti syntymäpainosta ohi. Niinhän tuo sai jo laitoksella kätilöiltä lempinimen tissipoika kun viihtyy niin erinomaisesti tissillä. Ja sen huomaa [:D] Kaksoisleuka on jo ollut pitkään ja muutenkin poika rotevoituu minkä kerkiää.

Harmipuoli tuossa jatkuvassa syömisessä on se että sinne suolistoon pitää järjestää tilaa jokaikisen syötön (1-2h välein) yhteydessä. Eli kakkavaippoja riittää. Pitänee investoida vielä lisää noihin kestovaippoihin kun meinaavat loppua kesken vaikka joka toinen päivä vaippapyykkiä pestäänkin.

Miehen kanssa on tehty työnjakoa: minä valvon yöt ja mies kattoo sitten aamulla tai päivällä (riippuen miten on töissä) pojan perään ja minä saan vähän nukkua. Ensi viikolla sillä alkaa taas normaalityöt (ihanaa, lomautus loppuu) joten saas nähdä miten mun unieni sitten käy. Täytyisi vaan malttaa nukkua päivällä silloin kuin poikakin.

Napatynkä irtosi eilen. Huomattavasti helpompi kuivailla sitä navanpohjaa kun ei verta tule samaa tahtia kuin tyngän kanssa.

Ja tänään me mennään pojan kanssa ulos. Ei ole vielä kaksi viikkoa täynnä mutta kyllä meinaan hetkeksi silti pistäytyä vaunuja lykkimään.
 
Meillä kävi myös neuvolan täti kotikäynnillä, eilen. Tuli sijainen, kun oma työntekijä lomalla. Sijainen tulikin VAIN 40minuuttia myöhässä!! Hieman alkoi ärsyttämään, että tuleeko ollenkaan, mutta onneksi tuli. Yritin soittaa neuvolaan tiedustellakseni tilannetta, mutta kaikki linjat varattu. Terkka oli yrittäny soittaa mullekin, mutta jostain syystä ei ollu päässy läpi, linja piipannut vain oudosti.

Likka oli saanut painoa sairaalasta lähdön jälkeen 215g, syntymäpainon yli mentiin. Kaikki muutoinkin ihan kunnossa. MORO-refleksit eivät oikein toimineet, joten nyt ootellaan soittoa pitääkö mennä sen tiimoilta vielä neuvolakäynnille ens viikolla. Tyttö on kuulemma kehityksessä hieman edellä. Nostelee ja kannattelee päätään jo huimasti itse!

Esitettä myös jaettiin esitteen perään. Vielä kun jaksaiskin perehtyä rokotuspapereihin ynnä muihin prujuihin. D-vitamiinitipat kävin eilen jo ostamassa valmiiksi.

Tänään tyttö on ollu tississä kiinni melkein koko ajan, ja koko ajan myös vaipassa rupisee. Juuri kun ehtii vaipan vaihtaa, on taas nälkä ja sitten taas rupisee. Ja sama kierre taas alusta. Hän ei kerkiä kuin torkahtaa, kun joko vaipassa tuntuu epämukavalta tai sitten pitääkin taas keskittyä syömään. Mieskin on illaksi lähdössä pois. Onneksi tytön toinen kummi tulee seurakseni, niin ei tarvii ihan yksin olla ja märehtiä kuin kakkarallin kanssa. Ja ihan kiva päästä juttelemaan jonkun ystäväni kanssa!

Kovasti ootan, että päästäis jo ulos neidin kanssa tai jonkun luokse kylään. Vaikka nautinkin kotona olosta, virkistäis se ainakin itseäni.

Tosin, mua mietityttää, että miten sitä uskaltaa lähteä reissailemaan tuonne ulos, jos vauvalla on koko ajan nälkä ja kakkavaippoja tulee kuin tehtaalta? Kai tämä syöminen tasoittuu jossain vaiheessa? Jos neiti saa hepulin pakkassäälä bussissa, en mä voi riisua itseäni ja häntä ulkovaatteista ja antaa tissiä suuhun. Hieman epävarma olo...
 
KiCa: Kuulostaa ah niin tutulta... Tässä sai venyttää kauppaan lähtöäkin usealla päivällä kun ikinä ei ollut hyvä lapsen kannalta (oli tarkotus ottaa se mukaan...). Eilen sitten kävin itekseni kun mies oli lapsen kanssa lypsymaidon varassa kotona. Aikasemmin ei onnistunut kun autolla ajaminen ei haavan takia ollu mahdollista... Onhan noissa isommissa kaupoissa lastenhoitohuoneet vaipanvaihtoa varten mutta tosiaan reissussa ei oikein muuta ruokkimismahdollisuutta ole kuin tissi kun ei pääse pulloa lämmittämään. Mutta kaipa tämä tästä helpottaa. Jossain lehtisessä oli mainittukin näistä tiheän syömisen kausista (vauva mukauttaa sitä maidontuloa itselleen sopivaksi) eli kaiketi tasaantuu syöttöjen tahti.

Me kävästiin tossa 15min ulkona vaunuilla. Jätin pojan sitten vaunuihin nukkumaan itkuhälyttimen kanssa eteiseen (ns. kylmä eteinen eli olisikohan 10 astetta lämmintä) ja hyvin tuntuu VIELÄ menevän.

Niin joo - kävästiin päiväretkellä toissapäivänä mökilläkin isovanhempien vieraana. Mies kävi pudottamassa mökin katolta lumet. Ihan hyvin meni vauvan kanssa vaikkei juoksevaa vettä yms ylellisyyksiä ollutkaan. Sitten olisi varmaan tullut jo ongelmaakin jos yöksi oltaisiin jääty. Ja tulipahan semmonen hämmennys kun menomatkalla piti pistäytyä huoltoasemalla vaipanvaihtoon. Sai kokea miltä tuntuu olla paheksuvien katseiden kohteena huutavan lapsen kanssa kun ihmiset tuntui ajattelevan että eikö tuo onneton saa tota lasta hiljaiseksi <:)
 
Tervehdys kaikille helmimammoille. En ole kerinnyt aikoihin foorumeita lukemaan, kun kädet ovat olleet täynnä vauvelin ja kodinhoidon kanssa. Suurimpana haasteena meillä on tuo syöminen. Tyttöä on vaikea syöttää, kun rinnat ovat turvonneet suorastaa valtaviksi. Ja valtava tarkoittaa noin h-kuppia. Eli jos jollakulla olisi vinkkiä antaa hyvästä imetysasennosta jättitissien kanssa, niin kiitollisena ottaisin vastaan. Imetystyynystä ei ole ollut apua valitettavasti.

Oma olo on nyt viikko synnytyksen jälkeen ihan kohtalainen. Istuminen tekee yhä häijyä ja osittain varmaan senkin vuoksi vatsa ei toimi, kun ei uskalla käydä isolla hädällä veskissä. Aika ällöjä mä nyt kirjoittelen...

Mutta vauva on ihana. Mitä nyt tykkäisi valvoa yöt. Mutta eiköhän se rytmi ajan kanssa muutu.

 
Maippi: Ootko kokeillu makuullaan syöttää?? Musta ainaki siinä hyvin itellä tyhjenee... Mut mulle ainaki neuvottii sairaalas kaikkia eri imetysasentoja kannattaa käyttää niin tyhjenee hyvin rinnat...


Kauhee siivoaminen ollu tän päivän ja huomenna varmasti jatkuu... Ristiäiset olis vihdoin sunnuntaina... :)
 
itse tykkään ja vauva tykkää kun imetän istualtaan ja vauvan jalat ovat kainalon takana ja pää kohtisuoraan minua kohti, kasvot rinnan kohdalla. en tiedä osasinko selittää. ja iselläni myös aika isot rinnat. viime päivinä vauva ei ole suostunut muussa asennossa syömään. näin hänen on ilmeisesti helpointa tarttua rintaan.
 
Maippi: Mulla kanssa tissit turvoksissa ja tuntuu että makuullaan kun on niin ei saa vauva otetta tai sitten jos saa niin ei saa hengitettyä kun tissi litistää nenän. Istualtaan olen imettänyt ts. toisella kankulla röhnöttäen.
Mulla myös toi alakerta kipeenä joten istuminen on todella työlästä. Kohta kai pitäisi jo lääkärissäkin käydä kun tuntuu ettei ota parantuakseen tuo haava. Ja toi isohätäpelko on tuttua. Synnytystä en osannut pelätä ollenkaan mutta etenkin ensimmäinen isonhädänkerta aiheutti ihan hysteeristä pelkoa! Olen koittanut luumuja syödä mutta tuntuu että ne aiheuttaa vaan ilmavaivoja. Sain jotain mahaa pehmentävää lääkettä sairaalasta mukaan mutta en ole sitä taas uskaltanut käyttää kun pelkään että sitten iskee hirveä ripuli <:D
 
Moon: Minä jouduin lopulta käyttämään synnäriltä saamani jauhepussin, kun ummetus ei ollut mennäkseen ohi. Se oli sellaista jauhetta, jota olisi pitänyt nauttia 1-3 pussi vuorokaudessa veteen sekoitettuna. Minulla tuo ensimmäinen pussi aiheutti  muutaman tunnin kuluttua sellaisen kiireen vessaan, että alkkarit eivät pysyneet puhtaana. Mutta kylläpä helpotti oloa!!!

Mä näemmä sitten jatkoin näillä kakkajutuilla... Krhm. [:D]
 
Maippi: No höh, tärkeitä asioitahan nuo ovat äidinkin hädät! Itse ainakin riemastuin suuresti jo synnytyssalissa kun onnistuin käymään pissalla synnytyksen jälkeen etenkin kun ennen vauvan ulostuloa ei toimitus onnistunut täydestä rakosta huolimatta. Täytyy ottaa pienestä ilo irti [;)] Samalla lailla helpotti kyllä kun sen ensimmäisen kakkareissun sai tehtyä kotiutumisen jälkeen ilman että haavat olisi auenneet. Vaikka tekee kipeää, ei haittaa [:D]
Ja eikös tämän foruminkin tarkoitus ole tarjota vertaistukea ihan kaikissa asioissa?
 
Kaunis nimi tuli pojalle Sannukka87 [:)]

Tuosta tulikin mieleen, että pitäisi soittaa seurakuntaan ja kysellä vapaita aikoja.. [8|]

Täällä edelleen jatkuu jonkinmoiset vatsavaivat [8|] Tyttö saattaa vaikeroida parikin tuntia putkeen, eikä mikään tunnu helpottavan [:(]

Ei oikein tiedä mitä pitäisi tehdä.. [8|]
 
Amorosa: Meillä kanssa vääntää mahaa pojalla välillä aika huolella. Isän syliin se rauhoittuu ja isä osaa oikean tekniikankin millä ilmat saa tulemaan ulos. Multa nämä ihmeet ei valitettavasti onnistu ja odotankin kauhulla viikonloppua kun lähtee toi ukko viettämään varpajaisia ja mä jään ihan itekseni pojan kanssa. Tulee niin hyödytön olo kun toinen itkee eikä osaa auttaa [:(]

Ristiäiset buukattu huhtikuun loppuun. Saas nähdä mahtuuko tuo pötkylä enää kastemekkoon silloin - se kun on kokoa 62. Isyys päästään tunnustamaan parin viikon päästä.

Inhottaa kun ei pysty nauttimaan vauvasta ja perhe-elämästä kun talous heittää häränpyllyä. Mies ollut lomautettuna kohta kuukauden ja itellä aika minimissään toi äitiysraha [:(] Yleensä on näistä talousahdingoista selvinnyt näppärästi tekemällä vähän enemmän töitä mutta eipä tuo onnistu nyt. Jostain pitäisi kuitenkin keksiä rahaa vuokraankin... Onneksi vauvalle on kaikki hankinnat jo tehty ennen syntymää että niihin nyt ei enää rahaa mene.
 
me alotetiin vikonloppuna Rela-tipat ja ilmavaivatippojen antaminen, kun neidin vatsaa vääntää. En tiedä voiko jo auttaa, mutta tänään teki ekat kakat ilman ähistelyä, sätkimistä ja itkua. Ja vatsa toimi! Ja nämä tipat kun ovat ihan terveellisiä antaa, vaikka vatsaa ei vääntäisikään.

Suosittelen kokeilemaan!!
 
Hello!

Neitonen on tänään tasan kaksi viikkoa vanha. Jännä päivä. Aloitettiin aamu neuvolalla. Missi oli heilauttanut itsensä yli nelikiloiseksi, jippii! Pituuttakin oli kertynyt jo 2cm syntymäpituuteen.
Ne taipeetkin on jo paremman näköiset, huh! [:)] 

Nyt odotellaan isiä kotiin, niin päästään ekaa kertaa ulkoilemaan! Piti jo vähän harjoitella viikonloppuna parvekkeella, mutta oli vieraita ja hässäkkää niin jäi sitten tekemättä. Mutta tosiaan kun ei oo pakkasta ja neiti on hyvinvoiva niin voidaan lähteä jo ihan reippaalle kävelylle vaunuilla. [:D]  Jännityksellä odottelen miten sujuu.. onneks mies lähtee mukaan niin on mukavampi!

Mitäs vielä... Niin juu ja illalla sitten pitäisi tehdä prinsessalle manikyyri niin ei tarvitsisi ihan jatkuvalla syötöllä niitä sukkia käsissä pitää. Hirmuiset kynnet on kasvaneetkin, huh!

Ja sitten ennen unia vielä ekaan kylpyyn! Ei olla vielä uskallettu kylvettää kun napa eritti tosi paljon veristä nestettä ja sitten kun ne taipeet oli niin ärtyneet, mutta tänään meinataan. Jippii! [:)] 

D-vitamiinit pitäis meidänkin nyt aloittaa, kunhan ehtis apteekista niitä hakea. Ajattelin kokeilla ensin niitä Minisun dropseja. Mitä merkkiä te muut olette käyttäneet ja onko ilmennyt vaivoja?
 
Moon: ikävää että teilläkin riittää vatsanväänteitä. On se kauheeta, kun ei pysty pienokaista mitenkään auttamaan [:(]

Meillä annetaan kyllä Disflatyliä, mutta en ainakaan vielä ole vakuuttunut aineen toimivuudesta [8|]

Sash79: me aloitettiin Gefilus + D, kun aiemmin sai pelkkää Gefilusta. Vaivoista en osaa mitään sanoa, kun vatsaa vääntää muutenkin.. [8|]

Meillä tyttö tuntui kovasti nauttivan kylvystä [:)] Kiva kun tuo napa viimein parani. Me ei olla vielä kunnolla päästy ulkoilemaan, kun täällä on räntää sadellut aikalailla [8|]
 
Moikka pitkästä aikaa!

On ollut niin kiirettä ja menoa, että en oo ehtiny pitkään aikaan käydä täällä. Vauvan ensimmäinen mummolareissu Pohjanmaallekin on tehty viikonloppuna, koska viikkoa vanhempi serkkutyttö sai silloin nimen. Junamatka molempiin suuntiin meni oikein loistavasti.

Vauva oppi viime perjantaina imemään rinnasta ilman rintakumia. Jouduttiin olemaan viime viikolla 2 päivää pelkällä korvikkeella, kun biliarvot eivät olleet vieläkään laskeneet. Viime keskiviikkona oli kontrolli ja arvo edelleen yli 200. Lastenpolilla sanottiin, että nyt perjantaihin asti pelkällä korvikkeella ja perjantaina kontrolliin. Perjantaina oli sitten se viimeinen kontrolli ja biliarvo oli laskenut. keltaisuus on siis pitkittynyt ja johtunut äidinmaidosta. Kyllä helpotti. Samaisella reissulla vauva sitten hoksasi rinnalta imemisen ihan itsekseen. Siitä asti oon vaan imettänyt. Maitoa on kyllä yli 2 litraa pakkasessa tuon kahden päivän lypsämisen jälkeen.

Eilen oli 1 kk neuvola ja poika oli kasvanut hyvin. Paino 4335g ja pituus 54,5 cm. Keskikäyrillä mennään molemmissa.

Nyt kun korkeat biliarvot ei enää vauvaa väsytä, itkuun on tullut voimaa, samoin kaikkii liikkeisiin. Hereillä ollessaan vauva on tosi kiinnostunut kaikesta. Kuuntelee ja kattelee tarkasti ympäristöään ja noin puolentoista viikon ajan hän on jo vastannut hymyyn.

Ulkona oon jo vauvaa nukuttanut ja hyvin unet maistuu, kolme tuntia on tähän mennessä ollut pisin aika. Vauvalla on kans tuota nenän tukkoisuutta, joten ulkona on helpompi hengittää ja sen takia ulkona nukkuminen sopii oikein hyvin.

Mutta nyt pitää mennä pesemään vauvanvaatteita, kun saatiin viikonloppuna vauvalle lahjoja ja siskolta kassillinen vaatteita lainaksi.
 
Heissan!

Kyllä täytyy olla nopea, että tänne ehtii nykyisin kirjoitella... Olen monesti aloittanut ja joutunut jättämään kesken, kun pomo kutsuu enkä tykkää yhdellä kädellä kirjoittaa. Nyt en sitten muistakkaan enää mitään mitä on pitänyt kommentoida.

masuvaivoja taitaa olla vähän jokaisella. Onnellinen se joka niiltä välttyy... Täälläkin kakkaa äkistetään itkun, kitinän ja kovin kärsivän ilmeen kanssa. Onneksi pieruja kuitenkin tulee ja ollaan nyt alettu röyhtäyttää joka syötöllä, vaikka täysimetettäviä ei kuulemma tarvitsekaan röyhtäyttää. Meidän neiti on kuitenkin sen verran ahne, että hotkii ilmaa ja tissiä samaan aikaan, niin ollaan huomattu että röyhtäytys auttaa. Ja tosi "naisellisia" röyhkyjä sieltä aina tuleekin! En itsekään osais röyhtäistä niin kovaa [:D] hahaa...

Ulkoilut on lähteneet hienosti käyntiin! Neiti saa tosin raivarit jos herää kun ulkokamoja laitetaan päälle, mutta nukahtaa sitten samantien kun lähdetään liikkeelle. Eilen käytiin isovanhempien kanssa oikein ravintolassa syömässä ja hän kauniisti osallistui nukkumalla läpi koko aterian! [:)]  Tosin sitten tuli jo kiire kotimatkalla, että hänellekkin pöperöö kun heräsi nälkäänsä.. [:D] 

Nukutatteko te vauvanne jollain konstilla? Meidän vauva ei oikeastaan nukahda muualle kuin tissille [8|]  Nyt siitä ei ole niin haittaa, mutta jatkoa ajatellen... ? Varsinkin iltakitinöiden aikaan hän on tosi rauhaton eikä oikein tykkää olla muualla kuin rinnalla syöden ja nukkuen. Isin hoitaminen vaikeutuu kun ei kelpaa tuttikaan niin tiedä miten hän saa sitten vauvan rauhoittumaan kun ei ole nänniä lähistöllä...

Jaahas, jos hakis sen jokapäiväisen puolikupposen kahvia ennenkuin neiti johtaja herää.. [;)] 
 
Pitkästä aikaa minäkin ehdin tänne kommentoida...Poika on vienyt kyllä tehokkaasti äidin ajan..
Sash, meillä ei ainakaa sen kummemmin nukutella. Tissiä illalla ja vaikka valvoiski ni sänkyyn vaan, sinne poika sitte nukahtaa omikseen. Jospa vain vielä isompanaki nukahtais.

Meilläkin oli kastajaiset 27.2. ja pojasta tuli Kalle [:)] Kauhee stressi ennen kastajaisia kun tuntu ettei mitää ehdi saaha sinne valmiiksi, mut hyvinhän tuo lopulta meni [:D]

Kalle on alkanu nukkua jo 7 tuntiaki yössä, joskus herää useammin, mut useampana yönä on nyt menny toi 7h [:)] Mikä helpotus!

Lääkärinvla oli viime viikolla ja neljän kilon rajapyykki ylitetty! [:)] Pituutta oli syntymästä tullu 8cm lisää. Nopeesti kasvaa, kun tuntuu et 56cm vaatteet meni vain viikon päälle ja nyt käymässä hyvää vauhtia pieneks..mut jos isäänsä poika tulee ni on hällä aikuisena pituutta 190cm.

Eikös teille neuvolatäti antanu D-tippoja ilmaiseksi? Meille ainakin anto ekan pullon, en tiedä miten jatkot sitte ku tuo loppuu..Pojalla menee lisäksi rauta keskosuuden takia ja Rela-tipat aloitettiin mahavaivoihin.

Nenä-Fridan totesin erittäin käteväksi tukkoisen nenän hoitajaksi. Pojalla pientä flunssaa pukkaa, niin jopas kätevästi Fridalla sai imettyä räät pois. Hieman vain meinas ällöttää kun tuli jotenki sellanen tunne, et imen ne räät omaan suuhuni, vaikka hygieniafiltteri onkin välissä...psykologista.. [:D]

Mekin ollaan Kallen kanssa jo viikko ulkoiltu ja hienosti sujuu! Nukkuu tosi mielellään pihalla. [:)] Nyt vain pientä taukoa jouduttu nuhan ja pakkasen takia pitämään..täällä eilen -27 [:@] mutta onneks kohta on kesä!
 
[align=left]Pittunen:  Me saatiin myös d-vitamiinitipat neuvolasta, harmi vaan meillä ne meni hukkaan ku eivät sopineet. Ihana nimi... :) Onnea teillekin kovasti...

Miten maksaako teillä muilla kaupunki osan sairaalassa olo päivistä, meillä maksoi 5 päivää, mikä on ihan kiva juttu, jouduin vain yhden päivän maksamaan itse... Lisäksi kaupunki maksoi niskapoimuultran polimaksun...
[/align][align=center] [/align]
 
Takaisin
Top