Helmivauvojen ihanaiset vanhemmat

pittunen

Jostain jotain jo tietävä
Avasinpas sitte tällasen keskustelun, et täällä voidaan sitte porista vauva-arjesta kunhan aika koittaa. 
 
Onkos synnyttäneistä neuvolan terveydenhoitaja käynyt kotona? Meillä kahdesti ja nyt pitäs mennä ens viikolla neuvolaan painokontrolliin, jotta on noussut yhtä hyvin kuin alkuun...

Sitä kovasti ihmettelen, kun terveydenhoitaja oli kotona niin sanoi, että ei vauvan sängyssä ole tyynyliinaa tmv päänalla, vain lakana, onkos muille samanlailla sanottu?!?! Itse olin juuri aamulla ottanut pois ja unohtanut laittaa uuden... :D on kyllä nyt jäänyt laittamatta.. :D
 
Meillä käynyt jo kahdesti kotona kätilö ja tulee vielä kerran käymään, sitten kahden viikon välein käymmä nvlassa.Meillä kyseessä keskoslapsi, sillä käyntejä on enemmän ku 'normaaliaikaan' syntyneillä.
Onkai meillä ainaki vauvalla tyynyliina tai harso päänalla, ettei tarvi alkaa lakanaa vaihtaa jos pulauttelee sänkyyn. Eikä nvlatäti siitä mitää oo sanonu. Keskolassaki oli pojalla tyynyliina.

Mites on yöt sujunu? Meillä herätään se kaks kertaa yössä syömään ja muuten nukutaan se 3-5 tuntia yhtäjaksoisesti. Ja ihana, kun ei enää tarvi kolmen tunnin välein herättää syömään kun painoa on tullu niin hyvin lisää. Syntymäpaino siis 1755 ja nyt jo vähän päälle 3kg [:D]  Nyt innolla vain ootellaan et tulee 3,5kg täyteen niin päästään opettelemaan ulkoilua [:)]
 
Nyt ku mietin, niin meillä oli kans joku päänalla...ja on kotonakin harso...en tiiä mitä sillä sitten tarkoitti...

Meillä yöt meni alkuun hyvin, siihen asti ku aloitettiin D-vitamiinitipat, ne tekee kiusaa, vaikka aamuisin ne olen antanu... Nyt  viime yö meni jo paremmin, 2 kertaa meillä herätään syömään, joskus kolmekin... Unta riittää 2-3 tuntia, muutaman kerran on päästy lähemmäs neljää tuntia, mutta ku tullu etuajas, niin sairaalasta ohjeistettiin, että vielä hetken aikaa vain kerran yössä saa nukkua 4h...

Me ollaan ulkoilemassa jo oltu... Tosi hyvin nukkuu vaunuissa, en ole viel kans jättäny ulos nukkuu, mut suunnitelmissa olis et ens viikosta alkaen, jos säät antaa periks niin ulkona nukkuis yhet unet päivässä...
 
Täällä mä menen itser terveyskeskukseen ekaan neuvolaan. Se on tänään sitten.
 Ei edellisestäkään tultu kotiin, ja hyvä niin.

Täällä menee hyvin rauhallisesti. Mulla meinaa tylsyys iskeä välillä, kun toinen vain nukkuu :)
 Öisin herätään keskimäärin 2-3 kertaa. Mä lypselen maitoa pulloon, josta jätkä sitten lipittää.. Meillä hän ei osaa tissiä imeskellä kunnolla, mutta jospa tuo oppeis. Viime yö ainakin lupaili hyvää :)

Pinnasängyssä meilläkin on harso pään alla, ihan puklujen varalta. Eilen käytiin myös kaupassa joten ensimmäinen ulkoilu on suoritettu, ja molemmat ollaan hengissä eli varsin onnistunut reissu :)
 Kyllä mä aion nyt jo ottaa (pakkasesta riippuen tietenkin) päivittäiset ulkoilut kehiin, muuten mä tulen mökkihöperöksi.

Annatteko te vauvalle maitohappobakteereita?

 
 
Mullakin on rintakumi apuna, eikä siitä eroon ole päästy, vaik kokeiluja on ihan onnituneitakin, mutta ei sen väliä, kun poika vaan kasvaa..:)
Mä en oo antanu maitohappobakteereita, mut jotai varmaa täytyy alkaa antamaan,kun noi jekovitit tekee kovin mahavaivaa ja pulauttelua, toisaalta, jos maha pikkuhiljaa kuitenkin tottuis niihin...

Täällä menee hyvin rauhallisesti. Mulla meinaa tylsyys iskeä välillä, kun toinen vain nukkuu :)
Öisin herätään keskimäärin 2-3 kertaa. Mä lypselen maitoa pulloon, josta jätkä sitten lipittää.. Meillä hän ei osaa tissiä imeskellä kunnolla, mutta jospa tuo oppeis. Viime yö ainakin lupaili hyvää :)


Juu, kyllä oon ite ainakin oppinu taas arvostaa ku pääsee ulos... =) alkuun kun oltii kaks viikkoa ihan täysin sisällä... 
 
Rela-tippoja ajattelin pojalle alottaa, kun rauta ja Jekovitit laittaa mahan pienellä sekasi. Ei onneks yöllä huuda mahaansa mut päivällä sitte siitäki edestä.

Rintakumi oli meilläkin käytössä sen ekan kuukauden, mut nyt ihan viime päivinä on päästy siitä eroon. Helpotus siinä mielessä, ettei tarvi koko aika olla äheltämässä sitä paikalleen. Mietin kyllä et imetän vaik koko ajan sillä jos pojan helpompi sillä syödä, mut oppi onneks olee ilman. [:)]

Meilläkin edelleen heräillään 3-4 tunnin välein syömään eli pääsääntöisesti 3 kertaa yössä. Ihme ja kumma ettei edes pahemmin oo väsy iskeny, vaik välillä joutuu yöllä valvoo kerralla sen kakski tuntia. Mut kai se luonto tosiaan hoitaa niin, että tästä selviää ilman isompia burnouteja. [:)]
 
Mites teillä?Oottako saanu/malttanu nukkua kunnolla?
Täällä äiti alkaa olla jo hieman väsynyt kun ei pöljä päivällä malta nukkua sillon kun poika nukkuu. Öisin herätään sen 3 kertaa. Mutta kyllä tämä tästä. Pojalla painokin noussut tosi kivasti, tänään kävi nvlatäti ja viikossa oli painoa tullut 480g eli nyt 3430g ja me päästään ulkoilemaan!! [:)]Siis heti kun ilmat sen sallii...tällä hetkellä -17 näyttää pakkasmittari...jei. [:@] Mutta kyllä se kesä sieltä vielä tulee. [:)]
Viikko on menny ilman rintakumia ja näkyy poika hyvin maitoa saavan kun kerran paino noin hyvin nousee. 1-2 kertaa päivässä saa korviketta, yösyötöillä nämäkin kun on sellainen nautiskelija et voisi yön rinnalla olla. Päätettiin sitten antaa muuten pullosta öisin, minä syötän vain sen kerran rinnasta yöllä ettei maito oikein pakkaanu.
Hymyjäkin on alkanut jo sadella [:D] Ei ehkä kuitenkaa vielä 'tietoisesti', mutta kuitenkin[:)]

 
Mulle on riittäneet ihan yö unet, 2-3kertaa yössä herätään, poika onneks nukahtaa lähes heti kun laittaa takaisin sänkyyn... Ollaan kyllä nukuttu 9-10 asti...
Me oltiin kanssa eilen neuvolassa ja paino oli 3600 ja pituus 52cm, nopeasti on painoa tullut ja hyvä niin... =)
Me ollaan ulkona jo oltu ja kovin hyvin nukkuukin ulkona... Nyt taas näyttää pakkasta olevan enemmän, että taitaa ulkoilu jäädä... =/
Joko teillä on ristiäispäivä varattuna ja nimi tiedossa? Meillä ristiäiset 28 päivä... :)
 
Moikka!
Joo meillä kävi kans neuvolatäti tuossa alkuviikosta heti ku kotiin tultiin.. painoa seuraavat ja tuota pojan napaa kun se näytti vähän siltä että yrittäisi tulehtua tai jotain..
Ensiviikolle on jo neuvola maanantaille ja eiköhän tuo paino ala nousta kun vetää maitoa ku sieni [:D]
Itse siis lypsän maitoa kun tuo on niin väsyny aina että muutaman imun jälkeen nukahtaa rinnalle tai sitten ei hermot kestä pojalla. Itsekin käytän rintakumia, kun pojan kieli niin pieni ja sen alla se jänne liian tiukka niin ressukka saa otetta rinnasta..
Tuttipullosta sit syötelly omaa maitoa kerta tuota tulee ihan tosi hyvin[:)]
Enskeskiviikkona mennä tunnustamaan se isyys meillä kans.
Pojalla tänään alko silmä rähmimään[:(] Tuossa keitelly vettä ja vanulapulla aina sitten ottanu pois.. jospa ei ihan kauheasti tulehtuisi simmu... sitten lähti se "napatynkä" (mikäs lie) irti jo alkuviikosta ja hieman yrittää verestää.
No jospa tämä tästä pikkuhiljaa[:)] Itse kokoajan stressaan jos edes raapaisee itseä[:D]
 
Me ollaan käyty kerta neuvolassa...ja ens viikolla uusiks. PAino oli jatkanut laskemista kotiutumispainosta. Poju on kova nukkumaan ja nukkuukin 4-5 tunnin jaksoja. Syö kyllä ihan hyvin kun on hereillä eikä juuri itkeskele, vaan vaikuttaa ihan tyytyväiseltä. Terveydenhoitaja ei kyllä vaikuttanu kovin huolestuneelta sano vaan, että ei saa antaa nukkua syömättä enempää kuin 4 tuntia.
 
Meillä arki on alkanut vähän takkuisesti, kun Juniori tuli keltaseksi jo sairaalassa ja sitä on seurattu moneen otteeseen. Viime perjantaina jouduttiin uudestaan sairaalaan sinivalon alle vuorokaudeksi.

Imetys ei vielä oikeen onnistu, kun on pitäny vaan saada vauvalle kovasti maitoa että bilirubiini poistuis. Korviketta ei tartte antaa, koska iteltä maitoa tulee kyllä. Mutta lypsää pitää moneen kertaan. Opetellaan imettämisasiat kaikes rauhas sen jälkeen, ku on keltasuus pois.

Vauvan paino on noussu hyvin, tänään bilikontrollis oli enää 5 g alle syntymäpainon. Huomenna on eka neuvola ja sitten torstaina mennään taas Jorviin bilikontrolliin.

Äiti voi olosuhteisiin nähden hyvin, sektiohaava on parantunu hyvin ja babyblues ei vaivaa enää niin paljoa ku on saanu nukkua kunnolla.
 
hiihuu [:)]

meillä nukutaan tyttösen kanssa 2-3h pätkissä... imuttelee innoissaan tisuja MUTTA tarttee tutteliakin.. grrrrh.. ehkä tämä imetys viel joku kaunis päivä luonnistuu multakin [:D]

tänään tulee 2 maissa neuvolantäti, soitti ite eilen ja sovittiin aika heti [:-]...
meillä oli kotiinlähties bilirubsut 234 MUTTA tyttö EI tod. ole uninen tai vastaavaa,ettei imu onnistuis ..vissii siks päästiin kotia.

minä itkeskelin sairaalassa 2vrk silmät päästäni.. kaikki tuntu olevan nii ihanaa ja kamalaa ja sairaalakammokin iski ja kaikkea..huh.. hormoonit siis TOIMII! [:D] nyt enää hiukka vetistellyt kotosalla..iha jostai turhista jutuista..mut juuh, ehkä tää univelkakin tasottuu joskus.. kai..
 
Meillä oli kans bili pääl 200 kotiutuessa,mut hyvin meni kaikki kotona, ja keltaisuus katosi... Vauva voi kans tosi hyvn sillon, ettei ollu mitää ongelmia... Syötöt oli 2h välein ja öisin 3h... Noihi syöttöväleihi vaikutti myös meijä syntymäpaino...
Neuvolassa poika painoikin jo 3600g ja pituutta 52cm eli hyvin oli tullut lisää painoa syntymästä 900g ja pituutta 5cm... alkaa myös vaatteet olemaan sopivia... :) Ihanaa kun alkaa pikkuhiljaa löytymään päivärytmi... =)
 
Jees!
Eilen käytiin neuvolassa sitten ja vauvalle tullu viikossa painoa 130g lisää! Nyt painoi sen 2970g ja olipa tullu 2cm lisää pituuttakin synnytyksen jälkeen.. nyt siis 49cm. Tulee iso mies kun juokin maitoa kuin sieni[:D]
Napa oli hyvässä kunnossa ja se napa systeemi muistaakseni irtosikin viimeviikon tiistaina tai keskiviikkona jo.
Huomenna sitten isyys tunnustamaan..
Itselle flunssa tullut ja kauheana nenä vuotaa ja kurkku kipeänä.. toivottavasti meidän pikkunen pysyisi terveenä.
Niin syötettiin 3h välein ja nyt sitten saatiin lupa syöttää 4h välein tai seurata tuota miten vauva itse herää nälkään..
Niin mites paljon teidän pikkuset syö?
Meidän poika vetää maitoa 60-70ml kerralla. Tuossa tänään 10.30 vetäisi 60ml, 12.15 70ml ja vielä 13.30 60ml!! Ei muuten rauhottunu nukkumaan ja sit simahti.. vissiin tulee noita syönti kohtauksia tai jotain mut hyvä ainaki että maito maistuu.. itse siis pumppaan pulloon omaa maitoa. Pikkusen kieli on niin pieni ja kielijänne niin tiukka ettei saa otetta rinnasta kuin rintakumin avulla ja silloinkin saattaa hamuilla niin pitkään että hermo menee eikä rupea imemään joten oon tuota pumppaamista harrastanu sitten enemmän suosiolla.. äidinmaidon korviketta ollaan yritetty välttää kun toisella menee massu niin sekasin[:(]
Mies vielä tämän viikon isyyslomalla ja sitten töihin menee.. jännittää jo miten mie pärjään tuon pienen miehen kanssa täällä kahdestaan, kun välillä jos se alkaa itkemään hysteerisesti niin en oikeen osaa tehdä mitään ja alan itse kans itkemään kun konstit loppuu ja tuo mies ollu apuna ja kun tietää lapsista aikalailla paljon niin saa pojan heti hiljaseksi. Jospa se siitä ajan kanssa sitten.

Niin mulla vissiin synnytyksen yhteydessä siitä katetroinnista tullut joku pöpö alapäähän.
Kun istun tai makaan ja nousen ylös niin kauhea paine kohdistuu eniten klitoriksen kohdalle ja hammasta purren joudun vaihtamaan jalkaa puolelta toiselle ennenkuin menee ohi tuo paine.. vessassa käydessä pissaaminen sattuu ei siis kirvele mut juurikin klitorikseen ottaa kipeästi ja on kosketus arka! Jopa vedellä suihkuttelu tekee ihan mielettömän kipeää[:(]
Episiotomia tikit ei oo kipeät ollenkaan ja oikeastaan jotenkin puutuneen tuntoiset...
Eilen neuvolan yhteydessä katsoivat sitten alapäätäni ja virtsaputken suu oli punainen eli vissiin tulehtunu. Mies tänään vei näytteet labraan löytyykö mitään sieltä. Toivottavasti saan lääkkeet ja lakkaa kun ei viitsi vieraiden edessä alkaa istueltaan nousemaan kun se on sitten tuota helumista ja hampaan puremista[8|]
Tuossa just vasta lopetin edellisen antibioottikuurin, kun synnytyksen jälkeen vuoto oli ihmeen väristä ja tuli pistävä haju niin nyt sitten kotiuduttua tuli tällainen toinen..
No päivä kerrallaan
 
Meillä oli eilen vauvan eka neuvola ja kyllä poika oli kasvanut. Painoa 3895 g (5g alle syntymäpainon) ja pituutta on vajaassa kahdessa viikossa tullut 2,5 cm eli nyt pituus oli 53,5 cm. Napatynkä irtos alkuviikosta ja nyt poika on oppinut imemään rinnalta rintakumin avulla. Maitoa tulee vaikka naapurille jakaa, mutta tähän asti Juniori ei oo jaksanut rinnalta imeä sen korkean bilirubiinin takia.

Huomenna on vielä (toivottavasti) viimenen kontrolli siitä bilistä ja sitten saadaan olla viikkoa rauhassa kotona ennen kuin iskä joutuu menemään takasin töihin.'

Äidin vointi oli eilen vähän tuskainen, kun nyt imetyksen kunnolla lähdettyä käyntiin jälkisupistukset oli aika voimakkaita ja se aiheutti tukalaa oloa. Mutta siihenkin taitaa tottua.
 
Hallitus, mulla synnytyksestä jo parisen kuukautta ja vieläkin on virtsaputkensuu samanlailla kipeänä kun sullakin, labroissa ei ollu mitään. Eli kai se vie aikansa ennekun parantuu siitä katetroinnista. Äidinmaidonkorvikkeesta, keskolassa suosittelivat Nutricia Comfort jauhetta jos maha menee herkästi sekaisin. Vähän kalliimpaa on kuin esmes Nan, mutta meillä ainakin mahavaivat katos kun alettiin käyttää. Saatavilla pitäs olla ainakin isommissa kaupoissa, meillä ainakin S-Marketista löytyy. Hinta täällä n. 7,5e, paketista tulee n. 3 litraa.

Meillä nukutaan välillä JOPA 6 tuntia kerrallaan yöunia!  Ihana, kun saa itekki nukkua, ei päiväunia tarvi enää ollenkaa. Poika kasvaa kovaa kyytiä, pituutta ei ole vielä otettu keskolasta pääsyn jälkeen mutta 50cm vaatteet alkaa pieniksi käydä joten on sitä pituutta tullut. Painoakin tunnostas olevan jo sen 4kg.
Ulos ei olla vieläkään päästy, eilen pakkasta -35...tänään vain -20. [:@] Ja vkonlopuksikin lupailivat -30..[>:]
Imetys sujuu meillä jo ihan rutiinilla. Kerralla menee lähemmäs 100ml. Maitokin varmaan riittäisi, mutta yöllä ollaan annettu sillointällöin korviketta ettei mene koko yö syödessä. Lypsää en enää pahemmin kehtaa, käsipumpulla aikas v***umaista..sähköpumppuun kun kerkes tottua pojan keskolassa olon takia.
Päivärytmiä ei vielä pahemmin ole ehtinyt tulla, yöllä toki nukkuu enemmän kun päivällä, mutta mitään säännöllisyyttä syönti- ja nukkumisajoissa ei ole. Joskus aletaan yöunille klo 22 ja joskus menee helposti puolenyön jälkeen.
 
joo siis soittelin neuvolaan tuossa eilen ja mulla joku bakteeri tulehdus virtsaputkessa tai jotain... siellä "muhinu" kuulema synnytyksestä asti.
Eli tässä syön toista antibioottikuuria sitten tuohon ja viikko tän lopettamisen jälkeen pitää mennä tarkistukseen onko lähteny pois ja jos ei niin sitten lekurille kuulema aikaa varaamaan..yms....yms...[8|]
Jospa tää tästä nimittäin tuo tikkaus kohta ei oo yhtään kipeä ja aika hyvin lähteny paranemaan mut tällaiset "sivu vaivat" on niin persieestä ettei oo toista!
Niin meilläkin nukutaan jotain kuutta tuntia putkeen myös[:)]
3-4h välein syöttö ja miehen kans herätään vuorotellen niin aina saa toinen nukkua sen 6h unet[:)]
Eilen valvoin myöhään kun syöttelin poikaa etc. mut tänään sitten nukuinkin puoli 11 asti kun mies poikaa katseli!
En itse ole nukkunu ku parina päivänä päikkärit ja muuten valvonu ja ihan pirtsakka ollut.
 
Miten teillä sujuu yöt vauvojen kanssa?

Meillä tyttö nukkuu päivisin helposti 2-4h seteissä unia ja välillä heräilee rinnalle tai vasta tuon uniputken jälkeen. Öisin onkin sitten toinen juttu. Unijakso saattaa olla vain  30-60minuuttia ja toinen samanlainen setti perään rinnalla. Joskus tuntuu, että uni on hyvinkin katkonaista. Voikohan tätä jotenkin tasapainottaa? Vai muuttuuko itsestään? Meitän vauva nyt 4päivää vasta, ehkä olen vain kärsimätön.

Rinnat on mulla todella kipeät! Maitoa tulee ja tulee. Yritän käsin hieman hieroa rintoja ja estellä pakkautumista ja rintatulehdusta. Odotan että imetystilanne tasaantuisi. Tuntuu että omassa mielessä ei ole päivisin ja öisin kuin omat rinnat. huoh.
 
Takaisin
Top