Helmivauvojen ihanaiset vanhemmat

sipster: Aika outoa toi perunan kieltäminen! Meillä on nimenomaan ollu puhetta että sillä alotettais ja samaa lukee kaikissa lippulappusissa mitä neuvolasta ja äitiyspakkauksestakin taisi tulla.
 
Perunaa saapi vauvelille syöttää, mutta pieniä uusia perunoita (niitä ihan sormenpään kokoisia) ei saa syöttää, kun niissä on solaniinia. Tämä tieto löytyy neuvolasta saamastani oppaasta, jonka nimi on Ensimaistiaiset. Teksti löytyy vihkosen takasivulta kohdasta vältettävät ruoka-aineet. Myös ruhjoutuneet ja/tai vihertäneet ja itäneet perunat pitää heittää pois, sillä niissäkin on solaniinia.

Muita vältettäviä ruoka-aineita ovat: lanttu, nauris, punajuuri, pinaatti, kiinankaali, nokkonen ja juuresmehut. Niissä sitten taas on liikaa nitraattia.

Myös raparperi, pähkinät, siemenet, pellavansiemenet, mantelit, sienet, kaakao, hunaja, maksaruoat ja -makkarat, tavalliset makkarat, jäätelöt, vanukkaat ja maustetut & lisäainepitoiset ruoat kuuluvat kieltolistalle.

Kuivattuja herneitä ja papuja ei saa antaa huonon sulavuuden vuoksi ja lisäksi ne voivat aiheuttaa ilmavaivoja.

Mutta näistä kaikista pitäisi kyllä saada lista neuvolasta, eli kannattaa kysyä!
 
Nii mulleki sanottii ettei uusia perunoita ei saa antaa vauvalle, mut käsitin ettei uusia lainkaan, ei puhunu th mitään koosta... [:)]

Mei vauvalla on ollu patti selässä parisen viikkoa ja näytin sitä neuvolassa, ni terkka totes siihe ettei sitä tiedä mikä KASVAIN se on mut kuukauden päästä voit kysyä lääkäriltä. [:@] Paskat pystyny mitää oottamaa kuukautta, käytin tytön eile yksityisellä ja se tutki sitä ja se on harmiton lipooma, mikä on jääny lihasten kasvun yhteydessä sinne. Se häviää ajan myötä kokonaan. Kyllä helpotti ku lääkäri tutki ihan perusteellisesti sen, ei kylläkää mitää koepaloja ottanu ku on irtonainen ja pieni.
 
Jaahas, meillä on alkanut voimakas vierastus-vaihe. Vain äidin syli on paras paikka :) onneksi kotona isänkin syli kelpaa. Anoppi on vähän kauhuissaan vierastuksesta, kun neiti ei halua hänen syliin vaan alkaa parkumaan oikein kunnolla. Pitää kuulemma nähdä useammin, kuin kahden viikon välein ettei hänestä tule "vierasta" lapselle. Just joo....Vierastaminenhan on ihan normaalia ja kuuluu kehitykseen. Olisin ehkä enemmän huolissani, jos muksu ei vierastais. Toki, olishan se kiva, että tyttö viihtyisi sukulaisten sylissä ja seurassa. Ei oikein hoitoon voi viedä. Mutta onneksi tämä on ohimenevä kausi, joka helpottaa ainakin hetkeksi jossain vaiheessa. Mutta voi kiesus, jos anoppia pitää alkaa viikottain näkemään, koska "olisi ihan kauheeta, jos lapsi vierastaisi häntä".

Oma äitini sentään ymmärtää vierastamisen eikä ota sitä henkilökohtaisesti. Hän tietää, että se on luottamuksen osoitus lapsen vanhemmille, että lapsi tietää, keitä hänen ydinperheeseen kuuluu. Mutta eikös noi anopit olekin yleensä ne vaikeimmat....?
 
  Meillä ei ole anoppi-ongelmaa kun olen yh-äippä [:D] ja erittäin tyytyväinen yh olenkin! Isä ei halunnut lasta, eli en ole häneltä evännyt isyyttä vaan päätös oli molempien yhteinen..

 Me käytiin 4kk neuvolassa tänään, kasvu oli selvästi vähän tasaantunut.. Paino 7885g (+950g) ja pituus 54,5cm (2,5cm lisää), mutta oli kumpaakin silti tullut ihan kivasti. Olin melko varma että 8kg raja olisi mennyt rikki kun tuntuu niin painavalta tydeltä, mutta eipä ollut..

 Me jätettiin hetkeksi nuo peruna-porkkana maistelut vielä kun pelkällä maidollakin pärjätään ja kasvetaan. Viikon verran maisteltiin kaikenlaista ja suoli meni niin tukkoon että meinasin et koitetaan taas myöhemmin uudestaan.. Kyl niitä soseita kerkii sit syömään vielä piiiitkään [:D]

 Mitä teille muille kuuluu? Neuvolakuulumisia? Arkisia juttuja, syömisiä-nukkumisia..? Äitien vapaa-iltoja? Alisia heräilee vielä öisin useasti.. Muutama yö on mennyt niin että hän on nukkunut 4-5h putkeen, että jos se tästä... Minä hölmö en vain saa aina unta vaikka vaavi nukkuisikin, että useasti oma uni jää 3-4h/yö, plääh! oma vika kyllä..

 Minun onnekseni Alisia viihtyy vaunuissa kivasti! änäänkin käveltiin n. 28km eikä hän kitissyt laisin, huippua! Tosin, ei me putkeen stä kävelty vaan stopattiin neuvolaan ja leipomoon kahville [;)] ja sit meni viineriä ja pullaa hyvällä omalla tunnolla kun tuli käppäiltyä pitempi matka..
 
 Kokonaisen kerran Alisia on nyt kääntynyt itsekseen mahalta selälleen ja selältään mahalleen.. Menee helposti selältä mahalleen kun alussa vähän autan/innostan mutta aika vähän hän edes itsekseen sitä koittaa.. reilu viiko sitten kääntyltiin yhdessä tuossa leikkimatolla parina päivänä peräkkäin ja sitten aloin lukemaan päivän lehteä ja humps, yht´äkkiä tyttö oli kääntynyt itse selältä mahalleen! mutta siis vain tuon kerran. ja kerran kun aloin imuroimaan niin käänty sitten selältään mahalleen. Vähän ovat vielä sellaisia vahinkoja, mutta kait se siitä pikkuhiljaa alkaa.. Pyöreät ovat leppoisia [:D][:D] Itse olen ollut todella pullea vauvana, en olisi saanut kävelläkkään alle 2v kun olin tosiaan niiiin pyöreä [:D] Ja aikuisena olen aina ollut normaali/hoikka vartaloinen, liikkunut liikkunut.. Olen aika varma että mulla on adhd, ei ole mukava vaan istuskella sohvalla vaan mielummin kokoajan touhuisi jotain.. Sohvalle saan itseni istumaan paikalleen tietokoneen ääreen tai kutomaan, mutta en koskaan vaan tässä yksin istuskele ja tuijota telkkua..
 
Meillä kasvetaan pituutta niin ettei ehditä pyöristymään (ainakaan samoin kuin hedelmällisyysjumalatarfiguuria vauvana muistuttanut äitinsä). Poika oli 4kk-neuvolassa 70,6cm 8,5kg. Kaksi hammasta on suussa ja hammaspesu kuuluu jo iltarutiineihin. Poika nukkuu joko yöt läpeensä tai kerran syömään heräten. Tai näin siis tähän asti - aina kun mä totean miten hyvin se on nukkunut niin mennään takapakkia... Päikkäritkin on tullu mukaan kuvioihin: 2-3 torkut otetaan päivän aikana.

Auto ja vaunut ei ole enää takuunukuttajia. Aikaisemminhan lapsi aina nukahti ko. vehkeisiin mutta nykyään on mielellään hereillä ja tarkkailee. Itseasiassa vaununkopassa se ei enää viihdykään (paitsi päikkäreitä sisällä nukkuen) vaan mennään puolimakaavassa asennossa rattaissa. Eipä sinne koppaan enää kauaa mahdutakaan...

Mä en ole vielä ikiomaa vapaailtaa viettänyt. Kerran ollaan oltu miehen kanssa teatterissa ja syömässä ja lapsi oli kummeillaan hoidossa sen aikaa. Sitten haettiin poika kotiin yöksi. Uimassa olen käynyt muutaman kerran ja kaupassa pari kertaa yksin. Aika äkkiä tota pientä tyyppiä tulee ikävä vaikka onkin ihanaa olla hetkiä ilman sitä.

Itellä on posket kavennu kiitettävästi. Ihanaa että voi syödä mitä vaan kun imettää ja silti hoikistuu. Pussieläimeksi taidan silti loppuiäksi jäädä, maharöllykkä ei lähe minnekään. Vaan eipä tuo haittaa. Olkoon [:D]

Meillä appivanhemmat asuu satojen kilometrien päässä joten harvoin nähdään. Hyvä niin, pysyypä välit kunnossa [:D] En tiedä vierastaako meidän muksu mun omia vanhempia kun saa aina itkuraivarin niiden läsnäollessa. Todennäkösemmin mä itse yritän esittää jotenkin täydellistä äitiä niille ja lapsi vaistoaa sen ja reagoi siihen omalla tavallaan. Vissiin samasta syystä se on onnistunu pulauttamaan myös joka kerta kun mun vanhemmat on paikalla. Muuten toi lapsonen ei pulauttelekaan.

Täysimetyksellä mennään edelleen. Viisikuisena saa poika ruveta maistelemaan kiinteitä. Mä ennakoin jo ja tein pakkasen soseita väärälleen. Eipä ollu kummonen vaiva. Siellä jääpalarasioissa ja folionyyteissä odottavat.

Torstaina lähetään mökille, jee! Eka kerta kun poika on yötä jossain muualla kuin kotona. Vaan eiköhän tuo hyvin mene. Melko "helppo" lapsi se on; semmonen rauhallinen ja elämään tyytyväinen kaveri. Päiväreissuja ollaan tehty useampia viikossa joten muutoksiin on lapsi tottunut.

Niin joo, selvästi alkanu poikaa ärsyttää kun se ei pääse vielä liikkeelle. Sätkii ja potkii mahallaan mutta etene ei [:D]
 
  Herranen aika Moon että teidän "pikkuinen" on pitkä! Mä olen itse kokonaiset 156cm, Alisian isä onkin sitten 194cm ja kovasti toivon että Alisia perisi häneltä tuota pituutta ja että hän kasvaisi minua pidemmäksi [;)] Ei kyllä ole kova saavutus olla äitiään pidempi [:D] Vauvathan kasvaa kaikki omaa vauhtiaan, mutta teihin nähden me ollaan kyllä aika lyhykäisiä.. miten muiden vaavelit? Minkä pituisia vanhempia, minkä pituisia vauvoja..?
 
Meil on neuvola vast 7.7 mut ed kerralla tyttö oli 60,5cm ja 6125g, 10cm syntymästä tullu lisää. Niltsu nukkuu yöt yhdellä ruokailulla, korviketta saa pelkästää. Päivällä ei ole enää mitää rytmiä muute, mut illal nukkuu klo 21 ja aamul herää klo8-9.

Meillä anopin kans iha järkkyjä ongelmia, mielenterv.ongelmia reilusti... Hermo menee viikottain vaik ollaa nähty kolme kertaa vauvan syntymän jälkee, välimatkaa meiilä 9km. [:D]

Onko kukaa aloittanu pillerien käyttöö??? Mul on eka liuska menos ja koko ajan tuhruttaa jotai välivuotoo [:@]. On tosi rasittavaa, neuvolatäti sano et odottele kaikes rauhas... Mul on pco ja menkat ei tuu ilman hormoneja et pakko vetää jotai. Enkä kyllä aio osallistua raskaus/synnytyksee enää, toivottavasti. Kiinapolitiikka, yksi lapsi! [;)]
 
Heips!
Elikkäs meillä mä olen 158cm ja mies 198cm...pieni pituusero.. :D 5kk neuvolassa Leevi oli 67cm pitkä ja painoa tasan 8kg... Pituuskäyrässä tuli huima nousu viimeksi, mutta tasaantuu varmasti seuraavassa neuvolassa...

Mites muut meinaatteko ottaa lapsellenne sikapiikkiä, kun sehän olisi nyt mahdollista 6kk jälkeen... Ite siitä puhuin neuvolassa, et olis viel mahd. että se tulisi sieltä uudestaan... Kun enään sen jälkeen se ei  vaikuta lapselle vaikka äiti sen olisikin saanut... outoa kyllä... Ite en tiä ottaako vai ei... Jotenkin tuntuu kun siitä ei mitään enää puhuta, että tuleeko se oikeasti vielä sieltä...
 
 toi on kyllä taas mielenkiintoinen juttu toi sikainfluenssa, tuleeko ja millä volyymillä jos tulee.. Siitähän oli juttua lopputalvesta että jos tulee niin ne jo saadut rokotteet ei välttis pure tähän uuteen buumiin, että se olisi nyt ehkäpä vähän muuntautunut versio nyt mikä sitten tulee jos on tullakseen.. että mene ja tiedä! Mä en ottanut rokotetta enkä tiedä otanko vieläkäään, seuraan vähän tilannetta ensin ja päätän sitten kun se uusi aalto alkaa jyllää jossain tuolla ehkäpä taas etelä-Amerikassa.. Alisia varmaankin ehtii sen 6kk täyttää että hänkin sen rokotteen sitten saisi jos haluaa.. tai siis jos äiti on sitä mieltä [:D] Alisian takia en sitä aikaisempaa rokotetta ottanut kun ei saatu tänne suomeen sitä adjuvantitonta rokotetta.. siitä oli niin monta mielipidettä että onko tutkittu ja miten turvallinen, mutta säästyin ilman tartuntaa mainiosti joten nyt tuntuu että tein oikean ratkaisun silloin! jälkiviisas kun on aina helppo olla.. 
 
Alotin tytölle tänään uuden unikoulun. Totutan hänet nukahtamaan omaan sänkyyn sen sijaan, että nukahtaa aina rinnalle yöunille. Jospa tämä auttaisi myös kadonneisiin päiväuniin. Tahtoisi nimittäin nukkua vain sylissä ja parhaiten rinnalla. Itkuksihan touhu meni, mutta pysyin onneksi päätöksessäni ja tyttö lopulta nukahti omaan sänkyyn. Tätä jatketaan taas huomenna!

Poistin meidän vaunuista nyt vauvakopan. tyttö ei viihdy vaunuissa ja näillä helteillä on hikistä hommaa kanniskella manducassa. jospa rattaat auttaisi, kun näkee sieltä paremmin. näin on yksi vauvavaihe meillä päättynyt.
 
Meillä toimi kumpainenkin: omaan sänkyyn nukahtaminen ja ratasvaiheen aloitus. Jopa ne peräänkuuluttamani päiväunet tuli kuvioihin kunhan vaan älysin totuttaa lapsen nukahtamaan itse.

Meillä on niin ikiaikaiset yhdistelmät ettei niissä ole valjaita = lapsi meinaa painua lysyyn niissä rattaissa. Rakensin sitten itse erillisistä valjaista jonkin sortin tuvavyöhärdellin ja hyvin on toiminut. Meidän matkarattaissa ei ole kuomua eikä muitakaan ylellisyyksiä + lapsi matkustaa naama menosuuntaan. Näin ollen oli siis kivaa että sain noi yhdistelmien rattaat kuitenkin jo käyttöön eikä tarvinnu odottaa että lapsi oppii istumaan.
 
 Hei hei mitä kuuluuuuu??

 Täällä käytiin 5kk neuvolassa ottamassa rokotteet ja tyttö hymyile leveästi samalla kun neuvolatäti pisti rokotteen.. Ei viimeksikään itkenyt siitä, että näin.. Ja painoa oli 8950g + pituus 68cm, että ihan iso neiti 3155g ja 48cm syntymämittoihin verrattuna.. Miten teillä muilla? Oletteko olleet terveinä? Reissailleet?

 Me ollaan oltu ihan kotosalla, Tampereella Särkänniemessä ystävien kera bussilla käytiin, siinä meidän liikkumiset, siis pidemmälle kuin tähän lähiympäristöön. Päivät menee aewan hurjan nopsaan!! Herätään ja seuraavaksi sitä ollaankin taas nukkumassa.. Hurjaa! Koskaan ei oikein kotona päivisin olla, jos ei kyläillä missään niin mennään ympäri pitäjää vaunuja työnnellen.. Tai sitten ystävät ovat vauvoineen kylässä. Eipä tule aika pitkäksi [:D]

 Varasin meille lennon nyt ensi talveksi Thaimaaseen, lähdetään marraskuun alussa ja ollaan ainakin 6 vkoa, hip hei! Yksi kaveri lähtee 2 vkoksi heti matkaamme ja muutama ehkä treffataan paikanpäällä jossain. Koiran kun saisi pidemmäksi aikaa hoitoon niin oltaisiin mekin siellä pidempää. Ehkä mennään sitten keväällä vielä uudestaan sikälimikäli jostain keksin rahaa.. Silloin ollaan vain kotihoidon tuella että voip hyvinkin olla että ei ole euroakaan ylimääräistä matkustella yhtään mihinkään! Eikä voi tietää että huvittaakokaan jos tää ennen joulu tehty reissu meneekin vähän puihin jostain kumman syystä.. No, se jää nähtäväksi..

 Istuimista.. Nyt on tullut markkinoille joku uutuuksien uutuus missä joku tuki tossa keskivartalon kohdalla 5-piste valjaiden sijaan, mitä olette siitä mieltä?! Uuden istuimen osto alkaa olemaan kaikilla kohta ajankohtaista.. Siinä matkustetaan naama menosuuntaan ja sen tuen tuossa masun kohdalla pitäisi ehkäistä niska-selkäranka-vammojen syntyä kolarissa, mene ja tiedä sitten.. Valjaiden kanssa olevat istuimet on kaikki vielä naama taaksepäin olevia. Tuo tuen kanssa oleva istuin kun menisi tooosi pitkän aikaa kun sen "möhkäleen" mikä siis tulee tohon mahan kohdalee saa pois ja sit istuin toimisi ihan normaalisti turvavyön kanssa olikohan n. 4 vuotiaaksi. Täällä kun varpaat alkaa pursuaa yli tuolta istuimesta, painoraja tuole istuimelle oli 12 vai 13 kg, että menee sen puolesta kyllä vielä hetken, tällä kasvuvauhdilla 3-4kk. Tosin nyt aletaan olemaan siinä iässä että painon tulo vähän alkaa tasoittumaan kun vauvat alkaa liikkumaan enemp.Täällä pyöritään oman navan ympäri ja ympäri tai sitten vaihdetaan maisemaa ihan pyörien, siis selältä masulleen ja taas masulta selälleen.. Tai takaperin käsillä tuuppien, eteenpäin selvästi tekisi mieli vaan käsivoimat tuuppaa taaksepäin, hih

 Tultiin tuossa muutama tunti sit ystävän häistä ja nyt tarvis männä nukkuu. Vaan kun tuli juotua kahvia tuossa myöhään illalla niin ei meinaa kummemmin väsyttää.. No, eiköhän se uni sieltä tule kun menee vain tuonne sänkyyn, joten hyvät yöt!
 
Escada oon kuullu itse vain hyvää tuollaisista mainitsemistasi istuimista. Siskon lapset on sellaisessa istuneet ja on ollu kätevää, kun sen tuen on voinut sitten poistaa siitä ja istuimella on käyttöikää ollu monta vuotta.

Meillä oli mitat 5kk neuvolassa 63,5cm ja 6020g (48cm ja 2900g syntyessä). Rokotukset laittaa itkuksi ja se onkin aika huutoa se. Joka neuvolakerta kun on tullut joku rokotus. Ens kerralla sikainfluenssarokote.

Me ollaan oltu enimmäkseen kotona. Nyt mies jäi lomalle niin varmaan pieniä reissuja tehdään. Kaikki sukulaiset kun eivät ole neitiä vielä nähneet. Autossamme ei vain ole ilmastointia, joten se vähentää meidän reissuja. Ellei saada isovanhemmilta autoa lainaan ilmastoinnilla.
 
 Kiva Kica kuulla että on todettu käytössäkin tuo kyseinen istuin käteväksi! Oli se jonkun turvallisuus-testin voittanutkin, että ei varmasti mikään ihan huono laitos ole.. Voip olla että kallistun sen suuntaan minäkin juuri kun on niin pitkäikäinenkin ja niitä saa kivan näköisenä luumun värisenäkin  [:D] Mä kun heti meinasin että mustaa en halua jos uuden ostan.. Ihan kun värillä olisi väliä mut kumminkin..

 Mitä teillä kuuluu ruokailun suhteen? Syöttekö kiinteitä? Meillä maistellaan kaikkea mitä 5kk saa maistella ja kaikki maistuu [:D] Mutta rintamaidolla mennään pääsääntöisesti vielä- ainakin tuonne puoleenvuoteen asti, että siis ihan vain maistellaan noita soseita.. Iltaisin annan velliin tehtyä riisipuuroa että tytsy nukkuisi paremmin, pelkällä tissillä kun koitetaan yö vetää läpi niin 1-2h välein herätään.. Vaikka rintamaitoa tulee paljon niin jotenkin se ei sitten pidä tuota masua täynnä tuon pidempään. Helteilä Alisia kyllä vähensi syömistä siis juomista ja annoinkin vettä aina kun vain hän huoli. Siinäkin on jännä että ei juo vettä tuttipullosta, ei juo mitään tuttipullosta mutta minun juomapullosta sitten litkii vettä erittäin mieluusti [:)] No, kukin tyylillään ja tulikohan tuokin siitä kun näki että minä siitä aina juon niin hänkin sitten..   
 
Heippa!

Meille ostettiin gracon cosmic comfort s istuin, joka on hyvä ja käytännöllinen istuin eikä kovin kalliskaan... Joku puhui että se olis ruotsissa jostai testissä saanut huonot arvioinnit, mutta se oli sitten kiinnitetty väärin, mistä syystä sitten tulos oli huono. Ite pidän kyseisestä istuimesta, koska haluan että selkä on meno suuntaan. JA ton istuimen saa toisinkin päin ja kestää 25kg asti. Ja yks autoinsinööri sanoi, että sekin miten tulkitsee testejä vaikuttaa siihen onko istuin hyvä vai huono... :)

Meillä syödään kyllä jo lähes kaikkea, kun  ikääkin on jo tullut... :) Puol vuotta on menny  niin äkkiä... :/ Nyt vaan on pulauttelu lisääntynyt aikas paljon, epäilen nannia, koska maito tunkee ulos tulemaan... Suunnittelin tuttelin koittamista taas uudelleen... Toisaalta voi lämmin ilmakin siihen vaikuttaa...
 
Meillä syödään tällä hetkellä kasviksista bataattia ja parsakaalia (reilu viikko vasta) ja muutamana iltana olen antanut maissivelliä pullosta. Tosin, velli tuntuu maistuvan vain joka toinen ilta. Rintamaito kun ei tunnu pitävän enää tarpeeksi nälkää. Eilen tyttö sai myös pari lusikallista luumisosetta vatsan toiminnan vuoksi.

Soseannokset ovat vielä pieniä. Maksimissaan yhden jääpalan verran on mennyt sosetta (itse tehty). Mutta annosta suurennetaan lapsen tahtiin. Rintamaito on kuitenkin pääasiallinen ravinto meilläkin. Vesi maistuu tytölle ja erityisesti jääkaappikylmänä. Soseen yhteydessä neiti tykkää välillä juoda vettä. Tämä myös auttaa samaan kiinteän alas. Vielä kun ei ole oikein hiffattu meillä, että suussa ruokaa pitäisi maiskutellakin.
 
No nyt se kävi sitte se putoamine meillä. Tyttö tippu työpöydältä lattialle ja suoraa mahallee. Voi jeesus et säikähdin, ihan paniikissa saman tien. Ei pal hoitajan koulutus auttanu... Selvittii onneks säikähdyksellä, pienet mustelmat kasvoissa. Meillä ukko totes ku tultii kotii et yritä olla varovaisempi. [:@] Iha ku tahallani oisin antanu sen tippua. Neiti hyppäs sil aikaa ku laitoin laatikkoa kiinni, mis meil on noi kestot. Pidin kiinni niinku aina, mut se jäi jumii ja irrotin [:o] hetkeks käden tytöstä ja sit se olikii jo lattialla. Karmeet oman tunnon tuskat tapahtuneesta ja yks perse viel vittuilee. Sorry vuodatus.[8|]
 
Takaisin
Top