Helmivauvojen ihanaiset vanhemmat

Ostin tänään muuten kaupasta sellaisen rintaa jäljittelevän tuttipullon, josta maito täytyy imeä. Mutta ei sekään oikein kelvannu. Täytyy vielä flunssan jälkeen kokeilla, jos nyt tän taudin vuoksi vain rinnan läheisyys kelpaa.
 
Pitkästä aikaa täällä.

Oltiin pikkumiehen kans viikolla ekas lääkärineuvolas ja kaikki oli kunnossa. Mulle tehtiin samalla jälkitarkastus ja myös mulla kaikki ok.

Poika on kasvanu kovasti, mitat oli 5410 g ja 56,5 cm. Ikää on tässä kohtaa 6 vkoa. Poika on tosi kiltti ja helppo, yöllä ei tarvi herätä ku kerran imettämään. Hereillä ollessaan pääasiassa hymyilee aurinkoisesti ja tarkkailee maailmaa.
 
heippa vaan ihanien helmivauvojen äidit[:)] Liityn joukkoonne tummaan[;)] olen jonkin verran lueskellut juttujanne. Mutta kirjoittanut en ole vielä!

Tässä joitain tietoja minusta: Olen pian 23 vuotias ja mieheni on 25! ensimmäinen lapsi syntyi 6.2 rv 39+0 tyttö oli pieni 46cm ja 2610g
Pieni kokoisuus johtui istukassani oleesta poikkeamasta[>:] lääkärin mukaan minulla olisi pitänyt olla 3,5-4 kg vauva.
Synnytys sujui todella hyvin, kesto oli 5h ja ponnistus vaihe oli 13min[:D]
olen toipunut todella hyvin, pitäisi varata aika loppu tarkastukseen, yhden ajan jo sainkin mutta jouduin sen perumaan, koska viikko sitten iskiaksen takia jouduin sairaalaan ja jouduin kolme päivää olemaan siellä. Nyt kotosalla ja selkä vieläkin oikkuaa, mutta nyt pääsee jo kävelemään.[:D]
Mies kävi tytön kanssa maanantaina neuvolassa ja paino oli 3770g ja pituutta neidillä oli 52,2cm [:)] Hyvän kokoinen tyttö. Ristiäisiä pitäisi suunnitella, mutta sairaalaan joutuminen aiheutti pienen katkoksen siihenkin.

Toivottavasti en mitenkään tunkeudu,jos tänne tulen kirjoittelemaan ja jutustelemaan? [;)] Hyvää viikonlopun jatkoa kaikille.

Piti tulla vielä lisäämään, että meidän tyttö tykkää kylpeä. Ja yö unista! meillä nukutaan 5-8 tunnin pätkissä yöllä. Ekat kaksi viikkoa meni kolmen tunnin pätkissä ja nyt on unet sitten pidentyneet. Eilen ilalla tyttö meni nukkumaan 21.30 ja heräsi seuraavan kerran vasta 5.30 aamulla[:D]
 
Lämpimästi tervetuloa viima![:D]

Meillä oltiin pari päivää mahataudissa, Kalle siis ripuloi ja oksensi. Käytiin eilen KAKS:ssa tarkistaa tilanne, ettei liikaa kuivunu taudin takia eikä onneks ollu! Ois osastoreissu ollunna eessä..Näyttää onneks menneen tauti ohi, kun ei enää eilisillan jälkeen oo oksennellu eikä ripuloinu.[:)]
Kyllä kummasti päivä päivältä paremmin ja paremmin viihtyy pojan kans kotona, kun alkaa jo poikaki valvoa enemmän päivisin ja yrittää jo jotai takasi vastailla kun jutellaan. Ja ah, ne ihanat hymyt![:D] Niitä vois ihailla vaikka loppuiän.[:)]
 
Heippa!
Tänään oli 1-kuukautisneuvola - meidän pikku jättiläinen painoi 5710g ja oli 56,5 cm pitkä. Kasvu on ollut siis hurjaa - maitoa siis piisaa ja hyvin poika syökin. Itselläni on vain menossa jo toinen lääkekuuri rintatulehduksen takia. Eli ekan kerran sain rintatulehduksen pojan ollessa viikon vanha ja tämän toisen pojan ollessa päivää vaille kuukauden. Onneksi olen päässyt nopeasti lääkäriin ja saanut kuurit heti käyntiin. En tiedä, onko teillä muilla kokemusta rintatulehduksesta? Lääkärin mukaan se on yksi kovimmista tulehduksista naisilla. Itsekin olin todella kipeä, kovassa kuumeessa ja joka paikkaa särki, tulehtunutta rintaa tietysti eniten. Mutta toki sairastan itse mieluummin kuin soisin lapseni sairastuvan niin kuin teillä joillakin täällä. Toivottavasti kaikilla on nyt parempi tilanne.
Ekat hymyt on meillä myös nähty, tänään poika hymyili neuvolan tädille ja se myös kirjattiin neuvolakorttiin ylös. Poikaa kehuttiin jänteväksi ja virkeäksi tapaukseksi. Itse sain ohjeet syödä ja juoda erityisen hyvin, koska painoni on laskenut niin hurjalla vauhdilla. Vaikka syön todella paljon, painan pari kiloa vähemmän kuin ennen synnytystä. Enempää ei saisi paljoa kyllä lähteä, jotta maidontuotanto pysyisi hyvässä käynnissä. Ainakin toistaiseksi maitoa tulee hirmu hyvin.
Omissa harrastuksissa en ole vielä käynyt. Parin viikon päästä pitäisi mennä siskon kanssa teatteriin ja mies jää pojan kanssa pumpatun maidon kanssa kotiin. Se vähän jännittää, mutta eiköhän se hyvin mene.
Kyläilty ollaan parissa paikassa ja hyvin on mennyt. Lauantaina käytiin moikkaamassa jumppareita, joita ohjaan (syksyllä vasta palaan ohjaushommiin). Esittelin heille tulevan miesohjaajan [;)].
 
Meillä aletaan parantua kiitettävästi RS-viruksesta. Enää inhottavan kuuloinen limayskä pikkuneidillä ja välillä nenääkin pitää Fridalla tyhjennellä. Maanantaina meillä on ristiäiset ja niitä tässä kovasti valmistellaan. Eilen oltiin nevolassa ja tytölle pituutta kertynyt 53,6cm ja painoa 3810g. Ihan neljään kiloon ei vielä päästy =).

Meillä päivät ja yöt sujuu vielä todella vaihdellen. Toissa yönä neiti nukahti vasta 01.00 aikaan ja eilen taas 22.00 aikaan. Erilaisissa unioppaissa neuvotaan, että yösyöttöjen aikaan lapseen ei ole hyvä ottaa katsekontaktia tai muutenkaan jutella/leperrellä, ettei lapsi turhaan virkisty vaan oppii, että vaikk yöllä herätään syömään, nukahdetaan sitten uudelleen. Eilen valvoimme tytön kanssa 01-02.30 välisen ajan, välillä ruokaillen ja juuri kun uni olisi tullut, alkoi yskä vaivaamaan. Sylissä tyttö sitten tapitti suurilla silmillä minua kohti ja hymyili. Ihan kuin olisi sanonut: "Äiti, kato kuinka söpö mä oikein olen!". Arvatkaas oliko siinä vaikea olla hymyilemättä takain ja olla ottamatta sen suurempaa katsekontaktia, kuin että katsoi tissin menevän oikeaan suuntaan. Kunpa tekis nyt päivälläkin noin, niin sitten voisin hyvällä omatunnolla hymyillä takaisin =)

Ehkäsyasioista kysyisin. Itse olen aikanaan tehnyt valinnan, että en halua mitään hormonaalista ehkäisyä (mm. pillerit). Onko jollain teistä kokemuksia kuparikierukasta? Tiedän, että voidaan laittaa vasta kun on ensimmäisen lapsen synnyttänyt ja eilen neuvolassa terkka kertoi, että vasta kun kuukautiset ovat taas alkaneet.
 
Täällä mennään edelleen ihan hyvillä yöunilla [:)] Päivät sitten onkin vähän vaihtelevia unien suhteen, mutta kuitenkin ilman suurempia kitinöitä.

Sannukka87 taisi kysellä tuttipulloista. Meillä mies ja tyttö tykkää eniten Ainun pulloista [8|] vaikka kaapista löytyy myös Mam, Avent ja Tommee Tippee.

KiCa: Joko teidän tyttö hyväksyy pullon?

Huomenna onkin sitten neuvola ja jälkitarkastus [8|]
 
Amorosa tyttö huolii pullon (onneksi) isältään, mutta ei enää minulta. Ensimmäisinä viikkoina tyttö söi pullosta hyvällä ruokahalulla, vaikka minä syötin pullosta, mutta nyt multa kelpaa vaan rinta. Pääasia on, että isältään ottaa, koska silloin voin itse olla jonkun tunnin joskus poissa kotoa. Mutta on se pulloruokinta hieman pientä taiteilua, ette tyttö tyydy vain tuttiosan näykkimiseen.
 
Tänään ensimmäisen kerran itsekseni harmittelen, kun mies tekee pelkkää yötyötä ja on arki-illat poissa:

tyttö itkin äsken erittäin kiitettävästi eikä sylissäni rauhoittunut vaikka kuinka hyssyttelin, vaihtelin mieliasentoihin yms. mies tuli ja otti tytön syliin, pari kertaa heijasi ja tyttö nukahti. näytti vaan niin helpolta! mä saan taistella kaikki illat likan kanssa nukkumaa menon kanssa.

johtuisko tää siitä, että haistaa musta rintamaidon?
onko miehellä varmemmat otteet?

äh, turhautunu olo vaan kun toiselta käy noin helposti eikä oo arki-iltaisin mua auttamassa vaan mä saan kestää sitä huutoa ja sätkimistä....blaah....
 
KiCa: Meillä käynyt noin myös monta kertaa, etenkin alkuun kun lapsi huusi enemmän. Älysin sitten että saattaa johtua siitäkin että itse alkaa olla jo väsynyt ja pinna on kireellä kun on tuntitolkulla jo hoitanut sitä itkevää lasta. Lapsi varmasti sen otteista ja äänensävyistä aistii. Sitten tulee mies joka on työpäivän jälkeen kiitollinen joka minuutista jonka saa lapsen kanssa touhuta ja rauhallisin ottein saa lapsenkin rauhoittumaan... Siinä tulee helposti itselle vähän riittämätön olo!
Omalla miehellä taas on tullut vastaavia tunteita kun lapsen tavat on alkaneet tulla tutuksi. Ts. mulla on hyvin tiedossa ja muistissa että monesti lapsi ollessaan "yliväsynyt" purkaa liiat energiat huutamalla. Tätä "selittämätöntä" itkua saattaa kestää lohduttoman pitkään (vanhemman näkökannasta) ja mikään ei tunnu auttavan. Itse osaa suhtautua näihin kohtauksiin rauhallisesti - kyllä se pian ohi menee - mutta miehellä on tullut monta kertaa surullinen ja avuton olo.

Ylipäätään kyllä tulee noita avuttomia oloja monen uuden tilanteen kohdalla. Ehkä se helpottaa toisen lapsen kohdalla, tai sitten ei. Jokainen lapsi on kuitenkin erilainen.
 
Täälläkin on moneen kertaan puhuttu, et yöt menee välillä miten menee...niin meilläkin... Mutta, sain tutultani kun ostin vaatteita Leeville niin unipussin, joka on auttanut meillä, rauhoittaa pientä kummasti, en tiedä sit tekeekö se kun se on niin pieni, samoin kuin makuupussikin... Suosittelen ehdottomasti muitakin kokeilemaan, meillä ainakin auttaa... :) 
 
Unipussi on huippu!

Meillä on kaksi edellistä yötä menny 1-2 syötöllä ja ensimmäinen unipätkä olu 5-5,5h!! Ihan uutta meille, kun aiemmin herätty 2h välein. Loputkin unipätkät ovat ihan reiluja. Rinnat toki täyttyy maidosta, että yöllä on pakko käydä käsipumppailemassa pahkurat pois. Mutta ihanaa! Toivottavasti tämä jatkuu :)

Päikkärit on tosin nyt lyhentyny että pohdin, pitäisikö niiden ajankohtaa aikataulullisesti jotenkin muuttaa.....hmmm....
 
Kica: Meillä siirrettiin tunnilla päiväunille menoa eilen kokeeksi... poika nukkuikin tunnin pidempään, toivotaan että tänään on sama juttu... :) Hienoa, että yöt on menneet hyvin... :) Se helpottaa kummasti, ei ole päivällä niin väsynyt itsekään...
 
Huh...saatiin tänään 3kk rokotukset, suun kautta ja kaksi piikkiä... Ja Leevi onkin vaan nukkunut ja huutanut... Onneksi neuvola oli aamulla niin huuto on ollut iltapäivästä ja nyt on jo rauhallisempi... Se pneumokokkitutkimus rokote kuulema sattuu kovin ja selvästi meillä aristaa jalkojen liikuttamista. Suposta oli apu, kun sen vain sen huudon keskellä sinne sai...

Suosittelen muilleki et ku on se rokotepäivä ni neuvola kannattaa varmaa ottaa aamupäiväks, luulen ja toivon että meillä vältetään näin yö huudot... toivottavasti... kaverini ainakin oli näin välttänyt...
 
 Oih ja voi miltä kuulostaa Leevin olo, toivottavasti saatte yön kumminkin nukuttua.. Kiitos vinkistä, täytyy muistaa pyytää tosiaan rokotusaika sit aamulle..

 Me oltiin Alisian kanssa reissussa. Lähdettiin aivan extempore kun veli Saksasta soitti että he ovat lähdössä laskettelee muutaman päivän päästä Itävaltaan mutta heillä ei ole nuoremmalle lapselle hoitajaa.. No, me haettiin pikapassi ja lennettiin Muncheniin. Lennot meni mainiosti, helppoa se oli kun Alisia on vielä niin pieni, nukkui lähinnä molemmat lennot. Itävaltaan mentiin Munchenistä ajaen, ei sekään kestänyt kuin vajaa 3h, joten no hätä.. Alku talvesta ajattelin lähteä Thaimaaseen vähän pidemmäksi aikaa, sit Alisia onkin jo 9-10kk ja lento varmasti onkin haasteellisempi silloin.. Ja tietysti pidempi kans. 

 Miten kunkin vauvat on kehittyneet? Se kun on niin yksilöllistä, mutta kiva kuulla missä  tapahtuu ja mitä! Alisia alkoi höpöttelemään noin 2 vkoa sitten, pieniä naurun oloisia ääniä tuli myös hymyillessä ja nyt hihkuu jo ihan mukavasti. On se ihana ääni!! Mahallaan ollessa "punnertaa" itseään käsillä ylös. Olen pitänyt häntä todella vähän makaamassa mahallaan kun ollaanniin vähän lattialla, minulla kun on dalmatialainen ja kisu, niin olen ollut vähän varovainen lattialle menossa.. Koira pitää Alisiasta kovasti, kisu ei juurikaan välitä, mutta en uskalla lasta silti hetkeksikään valvomatta lattialle jättää. Sitteri pitäisi ostaa, haluaisin sellaisen baby björnin, mutta ovat aika kalliita.. Kuulin ystävältäni että hänen vauva tykkäsi baby björnin sitteristä paaaljon enemmän kuin disneyn hienosta missä oli lelukaarikin jne, joten ajattelin koittaa itsekkin sellaisen ostaa. Millaisia kokemuksia teillä on sittereistä? Kun Alisia  alkaa liikkumaan niin hommaan sellaisen pehmustetun kypärän, veljeni pojalla oli/on sellainen ja hän pitää sitä juuri nyt kun opettelee seisoskelemaan ja pyllähtelee mistä milloinkin, niin suojaisi tuo sitten edes vähän päätä. Hän pitääkin kypärää ihan mukisematta.

 Eilen meillä oli vähän känkkä päivä, Alisia oli iltapäivästä vähän itkuinen, ajattelin että tuleeko hän kipeäksi kun ei yleensä sillälailla kränkkää.. Mutta ei onneksi ainakaan vielä ole mitään.. Hengitys aamulla vähän krohisi, olisiko aavistuksen allerginen reaktio luonnon heräämisen takia..?! Saunassa eilen käytiin ja siitä tyttö kovasti pitää, niinkuin myöskin kylpemisestä. [:D] Vesijumppaan ajattelin hänen kanssaan mennä sitten kun tulee sen 3kk vanhaksi, ainakin yritän mennä. Ovat niin aikaisin täälläpäin, joten katsotaan saanko itseni ja Alisian ylös siihen aikaan että sinne kerettäisiin.. Tallille heräämme kahtena aamuna viikossa kuuden jälkeen, ei jaksaisi yhtään useampaa herätysta tuohon aikoihin..
 
Juu kyllä se Leevin olo siitä parani, aamusta oli vähän kuumetta ja yöllä heräsin kerran enemmän kuin ennen.. Tänään on sit jonkun verran enemmän ränkätty, mut paljon parempi jo... :)
 
 Täällä oli 2kk neuvola tänään. Rota-rokote saatiin, ens kerrralla sit ne kaikki muut lisänä.. Paino on 5670gr ja 57,5cm, eli painoa tullut 1300gr ja pituutta 3cm lisää. Nyt on pituuskasvu ollut vähän maltillisempaa, tuleekohan äitiinsä.. Minä vain 156cm "pitkä".. Ei vain, kyllä hän kuulemma minua pidemmäksi kasvaa, hope so! Kovin on pyöreät posket [:)]  hyvä ruoka, parempi mieli  [:D] Saas nähdä reagoiko tuohon rokotteeseen, vatsaväänteitä tms.. Nyt ainakin nukahti ihan normaaliin tapaan päikkäreille ja neuvola oli 13.. Alisia aavistuksen nuhainen ja minulla kurkku kipeä + huonoa oloa iltapäivään asti, toivottavasti ei ole sitä noro-virusta.. saattaa kuulemma tulla pelkkänä pahana olona, ettei kaikki kuulemma oksenna, mutta pahaa oloa saattaa olla pidempään, menee nopsempaan ohi jos oksentelee.. Tai niin ainakin sanotaan! No, se jää nähtäväksi.. Toivottavasti pikkuinen ei sitä ainakaan saisi jos nyt edes noroa täällä on!
 Miten muilla, oletteko olleet terveitä? Mites, onko teillä ollut vaippojen kanssa sähläämistä..? Meillä sopii vain libero, ei mene esim. pamppers.. Ja nyt kun oltiin reissussa niin sieltähän ei löytynyt liberoa!? höh.. En tiennyt että libero olisi vain tällainen suomi-ilmiö.. Saksasta ja Itävallasta sitä ei ainakaan löytynyt! Sitten kikkailtiinkin kaikkea.. kokeiltiin 4 eri vaippaa ja laitoin jo kolmansiin vaippoihin mitä koitin eikä tuntunut sopineen niin naisten yö-kuukautissuojan ja talkkia niin pyllyn iho rauhoittui.. Ja viimeisenä kokeiltiin fixies-merkkiä ja se tuntui sopivan tuon talkin kanssa käytettynä, onneksi! Ja nyt kun viimeksi ostin libero 2, niin ne olivat aivan ihmeellisiä.. Niissä ei missään lukenut libero, ei kokoa, eikä ollut mitään kuvia mitä niissä yleensä on, olivat aivan valkoisia.. ja muutenkin vähän omituisia! Pitäisi lähettää pakkauksesta vaippa tai pari liberon tehtaalle/jälleenmyyjälle, että mitäs nämä on..? Onko muilla mitään kokemuksia vastaavanlaisesta? Entä mitä erkkejä käytätte? En ole suomessa muita koittanut kuin liberoa ja pampperssia..

 
 
Escada: Meillä sama juttu, pampers ei sovi, jää jotenkin ihoon kiinni yhdestäkin pissasta ja sitten punoittaa... :/ Libero sopii... Meillä on liberoa ollu jo pidemmän aikaa ilman kuvioita, niissä on joku virhe käyny, mulle tuli s-postia ku kuulun libero kerhoon... Nyt on jo alkanut olla kuviollisia paketteja... Vaipoista vielä niin sain kaveriltani maissista tehtyjä vaippoja, s-market näytti niitä myyvän kans, ne on ainakin sopineet, ei ole pylly ärsyyntynyt... Bepanten meillä auttaa nopeasti pyllyn punoitukseen...

Nuhaa on meilläkin ollut, nyt alkaa helpottamaan, ollut pari päivää nuhaa, murskasin valkosipulin harson sisään ja se leevin sängyn jalkopäätyyn, kyllä apua on ollut... Lisäks sit keittistippoi ja nenäfridaa on käytetty... :)

Hitsi et on tuullu muutaman päivän tosi kovaa, sisällä ollaa oltu vaan... josko kohta alkais vähä helpottamaan toi kurja tuuli... :/
 
Vaipoista... Meillä on kestot käytössä ja niistä toimii parhaiten ne missä on flanelli ihoa vasten. Se pysyy pintakuivana, hengittää ja estää vaippaihottumaa. "Pahanpäivänvarana" on käytetty muutaman kerran kertiksiä (siis lähinnä jos ollaan oltu jossain reissussa). Libero ei sopinu meille; lapsi oli kiireestä kantapäähän märkä... Pampers menee paremmin. Mutta enpä osaa noista ihan kokemuksen syvällä rintaäänellä puhua kun oliskohan noita kertiksiä menny meillä yhteensä joku parikymmentä jos sairaala-aikaa ei lasketa... Yksilöllistähän se vissiin on noiden kertistenkin kanssa että mikä kenellekin sopii.

Escada: Jo ajatus norosta heikottaa... Olen sairastanu sen pariin otteeseen (en nyt lähiaikoina onneksi...) ja mulla ainakin oli noin viikon ajan kova kuume ja tavaraa tuli kummastakin päästä aggressiivisesti. Noro on mielettömän hyvä nimi ko. taudille; tuntui tosiaan että valui norona viemäriin [:'(] Todella toivon että siltä säästyisi nyt - ei tulisi lapsen hoitamisesta mitään jos sen saisi. Saati että lapsi parka siihen sairastuisi [:o]
Pojalla ollu tänään joku lievä mahapöpö. Kovasti on mahaa vääntäny ja kakka ollu vetistä limaa... Ei yhtään kivaa. Koko päivän toinen reppana huutanu ja ollu sylilapsena = ei ole ollut hyvä olla kuin jatkuvassa hytkytyksessä. Onneksi on maito pysyny sisällä ja ihan kurissa toi riplakka pysyny. Nyt se on nukkunu jo reilun tunnin yöunia uupuneena. Pieni riepu. Toivottavasti saa nyt yöllä edes levättyä. Jotenkin tuntuu vaan että noi omituiset mahaoireet alkoi meillä rotarokotteen jälkeen. Ehkäpä sattumaa sitten, ainakin tämänpäiväinen, onhan rokotteesta jo viikko.
 
Moon: Meille sanottiin neuvolassa, että Rota-rokotteen saamisesta sen teho on kovimmillaan viikon kuluttua rokotteesta. Eli silloin voi tulla ripulia, vatsanväänteitä tms. Meillä tyttö on ilmeisesti päässyt melko helpolla, mutta hän ei tosiaan ole saanut sitä Finip-tutkimusrokotetta. Eilen kyllä tuli kakkaa oikein täysi lastillinen, varmaan viisinkertainen määrä normaaliin verrattuna. [8|]

Ja nyt kun kakka-asioihin taas päästiin... [:D] Kuinka monet kakat lapsukaisenne tekee päivän aikana. Aiwemmin tyttö pusersi 4-5 kakat päivässä ja nyt saldo on 1-2 kakkaa päivässä. Liekö normaalia kehitystä? Toinen asia mihin olen kiinnittänyt huomiota on, että neiti on aktiivisempi käyttämään vasenta kättään ja kääntämään päätään vasemmalle. Oletteko itse huomanneet tällaisia vasemman ja oikean välisiä eroja lapsessanne?
 
Takaisin
Top