Heip!
Joo, täällä liikepaniikki aiheutti sitten illalla kuitenkin reissun Naikkarille päivystykseen. Pelkästään se, että tuntee hikan tai jotain hipaisuja kertoo vain, että vauva on (vielä) elossa. Mutta ne isot ja vahvat liikkeet EIVÄT saa jäädä uupumaan. Ja huom: tämä on se sama syy, että doppleri ei vain kerro tarpeeksi. Sykkeen vaihtelua ei pysty tulkitsemaan vain dopplerilla, joten ekg-käyrä on paljon parempi. Vaikka syke dopplerilla löytyisi, voisi kätilö nähdä liian monotonisesta käyrästä selvästi ahdingon merkkejä.
Illalla kaikki keinot (mehut, musiikit, lepääminen+kuulostelu) käytettyäni ja saldon ollessa yhäkin vain hentoja hipaisuja, päätin että nyt en ala enää odottelemaan. Että jos vauvalla on joku ahdinkotila, ni en anna IKINÄ itselleni anteeksi jos se olisikin voitu pelastaa. Joten kamat kasaan ja Naikkarille.
Siellä oli ihan täyttä. Käyrille pääsin heti, onneksi. Oli aivan mielettömän helpottavaa kun ekg oli aivan priimaa. Siinä makaillessani alkoi Pätkä vähän liikkuakin. Ei mitenkään kovasti mylläämällä, mihin olen tottunut, mutta selvästi liikkeitä tuli kuitenkin.
MUTTA! Samalla minua supisteli ja aika perhanan napakasti supistelikin! Tokihan noita suppareita joka päivä, etenkin iltaa kohti tuntuu, mutta siinä paikallani maatessani oli kyllä jo vähän tukalakin olo. Kaiken lisäksi ne tulivat tiheästi, noin kahden minuutin välein.
Kätilö tuli sitten puolen tunnin päästä kertomaan, että vauvalla on kaikki oikein mainiosti, mutta en pääsisi heti kotiin noiden supistelujen vuoksi. Että lääkärin pitää tsekata kohdunsuuntilanne jne. Kysyi vielä siinä kun oltiin siirtymässä odotustilaan, että "haluaisitko jotain kipulääkettä noihin supistuksiin, että aika voimakkaitahan nuo ovat". Ja ite olin silleen "tääh... en minä tarvii, kiitos". :D
Siis ne todella OLI voimakkaita, mutta ilmeisesti mulla on sitten jotenkin tosi rautainen kipulkynnys, koska ei se kiristys oikeastaan mun mielestä kipulääkettä tarvinnut.
Noh, tässä sitten nähtiin, mitä tarkoittaa kun naistenklinikalla on sulku. Synnytysosastolla ja päivystyspolilla oli vain kaksi lääkäriä yhteensä, ja tokihan synnäri ajaa edelle. Uusia synnyttäjiä ei sisään otettu ja osa potilaista (ei kiireellisiä) kärrättiin toisiin sairaaloihin. Siellä odotushuoneessa oli mammoja, joista jotkut joutuivat odottamaan KYMMENEN tuntia, että pääsivät lääkärille. Itse jouduin odottamaan VAIN 6 tuntia! :D Että kiireinen ilta oli, siis.
Noh, yhdeltä yöllä pääsin sitten lääkärille ja otettiin pari näytettä, tsekattiin kohdunsuun tilanne ja Pätkän vointi vielä utralla. Tulos on se, että olen sairaslomalla supistelun vuoksi. Ei mitään ihan hälyttävää, mutta supstukset ovat vähän pehmittäneet kohdunkaulaa ja avanneet sitä ulkosuuta. Kuitenkin kanavaa on ihan hyvin jäljellä ja ydin on kiinteä, eli ei tästä nyt ihan parin viikon sisään vielä vissiin olla synnyttämään menossa. :)
Mutta liikkuminen täytyy nyt rajoittaa "normaaliin arkipuuhailuun", eli lenkit ja pilatekset pitää jättää pois. :(
Ei mitään vuodelepoa, eikä jatkuvaa vahtimista tuon kohdunkaulan tilanteen vuoksi, mutta iisisti pitää alkaa ottaa. Ja tietysti jos alkaa taas oikein todella supistelemaan, niin sitten polille näytille.
NIIN JA: selvisi syy siihenkin, miksi en Pätkän liikkeitä enää oikein tunne. Se pöljä on kääntynyt jälleen perätilaan, varpaat on otsaa vasten, eli kaikki jalkojen liikkeet menee nyt mulla istukkaan -> eli en voi niitä tuntea. Siksi ne liikkeet on nyt vähänoloisia ja hennommpia. Tunnen lähinnä siis vain käsien liikkeet ja yleiset pienet muljuamiset, en potkuja. Ja kun se on ittensä tommoseen linkkuasentoon saanut, ni onhan sillä itselläänkin paljon ahtaampaa, kuin olisi sikiöasennossa... Eli silleen.
Todella ahdistava päivä oli eilen, mutta tosiaan: liikehälytys on asia, jonka kanssa ei sovi leikkiä. Ja tässäkin tapauksessa oli tosi hyvä että käytiin: löytyi syy, hyvä ja helpottava sellainen, Pätkän hiljentyneille liikkeille JA sain vähän ekstraseurantaa, jota ilman olisin ihan varmasti jäänyt muuten. (Tosiaan: en varmaan ois älynnyt ottaa noinkin tiukkoja suppareita lainkaan vakavasti, kun "eihän ne satu".)
Ja Pätkästä tehtiin painoarvio: 2018g <3 Oikein todella mallikkaasti kerää siis sitä n. 200g/vko tahtia painoa.
Kyllä kuulkaa helpotti se käynti. Vähän toki harmittaa, että pitää ottaa ylimääräinen huoli näistä supisteluista, mutta sen kanssa vaan pitää elää. Tämä menee nyt näin ja loppujen lopuksi mulla ei oo mitään syytä valittaa. Kaikki on hyvin. :)
Tulipas romaani! Näin saikulla on aikaa kirjotella, vielä paremmin kuin töissä. :)