Helmikuun höpinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Cava
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Juu, meitin perhevalmennus oli ihan samanlainen viimeksi, aihekin oli sama. Vain hajuvesimyrkytys puuttui :D

Olen sitäpaitsi käsittänyt et nykyisin suositellaan D3 tippoja vauvoille, mut siellä esittelivät Jekovitteja ja maistattivatkin niitä, vaik ne on D2 valmiste.... 

Puolitoistatuntisen kruunasivt opiskelijan pitämä imetysluento josta ei kostunut mitään + jostain 70-luvulta kaivettu video jossa kerrottiin että on ihan okei suuttua lapselle kun se itkee, mutta kiukkua ei saa näyttää ja lyödä ei saa. Really?  emoticon

Cava, hienoa et tuntemuksillesi löytyi viaton selitys.  Pitäis varmaan munkin pyytää extra käynti nlalääkärillä kun supistelee niin paljon....

Meillä oli siis ilmeisesti ihan ensiluokkainen perhevalmennus. Mieskin oli sen jälkeen ihan innoissaan, et olipa se mielenkiintoista.. Ei ollut mikään luento, vaan ennemminkin keskustelutilaisuus. Istuttiin mukavasti sohvilla ja välissä oli kahvitauko.. Sisältö oli kaikin puolin fiksua ja neuvolatäditkin oikein mukavan tuntuisia. Tuli ihan sellainen olo, et sinne kunnan vauvakahvilaankin voisi ihan oikeesti mennä käymään.. Meidän kunnassa on muutenkin yllättävän paljon kaikkea toimintaa järjestetty vauvaperheille.

Huomenna ois viimeinen perhevalmennus, aiheena lantiopohjalihakset ja hampaidenhoito. Ajattelin skipata sen.. Tosin tanssitunnille en uskalla huomenna mennä, koska eilen supistukset sitten taas alkoivat kahden jälkeen töissä. Illalla kotona en voinut istua lainkaan, kun alkoi heti supistelemaan. Piti sitten vaan maata sohvalla koko ilta. Pitää soittaa tänään neuvolaan.. Ajattelin myös alkaa merkata ylös noita supistuksia. Illalla niitä tuli ihan sohvallakin ollessa 3 kertaa tunnissa ja kestivät "aika kauan", ehkä jotain puolisen minuuttia. Kivuliaita supistukset on vain silloin, jos satun olemaan liikkeellä, kun ne tulee. Istuessa tai maatessa ne tuntuu vain kiristelynä. Mut kyllä mä eilen vähän aloin huolestua..

Heissulivei mammat! Oon ollu perjantaista asti pimennossa tästä netin ihmeellisestä maailmasta ja paljon oli tullu pulinaa tänne :)

Onnesi Cava kaikki kunnossa, ymmärrän tuon että säikäyttää, mulla kyllä on niin vilkas vauva että se möyryää tuolla ihan koko ajan eikä tartte olla huolissaan sen puoleen. Mutta...

Niinhän siinä kävi että perjantaina päivällä tuli muutamia suppareita ja vähän limaista vuotoa, väritöntä kylläkin mutta klönttistä. Ajattelin et seurailen ja ne helpotti sit. Kunnes, puol 12 aikaan illalla alko säännölliset supistukset. Ei ollu kovinkaan kipeitä mutta tuntuvia ja kesti n. minuutin. Soitin puol kahen aikaan synnärille kun oli alle 10 minuuttia väliä ja käski heti tulla näytille. Minähän lähdin. Mies oli baarissa, kännissä tottakai mutta jännä etten tällöin ollut yhtään huolissani ettei se pääse mukaan. Soitin sille että alahan lampsia kotiin, mä lähen sairaalaan ni tää ihan humalassa "ei ku mä otan taksin ja tuun sinne sairaalaan" Juu et todellakaan :D Vähän ois hävettänyt! Siinä sitten sairaalaan päästyäni kätilö otti vastaan ja laitto käyrille vauvan sydänääniä kuuntelemaan. Pissanäytteet annoin, oli puhtaat ja sitten lääkäri ottikin vastaan. Ultras kohdunkaulan, pituus sillon 2,2 cm eli lyhentyny viimekertasesta (tai 22-viikosta) sentin verran, kohdunsuu pehmeä mutta suljettu. Ja olinhan jo tuon arvannut; vauva laskeutunut jo kunnolla lähtökuoppiinsa! Supistukset vaan tiheni ja anto mulle ekat suppariestolääkkkeet, 20 minuutin välein, yhteensä neljä tablettia -> ei apua. Sit laitto ihian normi tipan minkä pitäs kans auttaa -> paheni vaan. Tässä vaiheessa supistuksia tuli 2 minuutin välein. Kello oli kuus aamulla ja sit laitettiin Tractocile-tippa ja ensimmäinen kortisonipiikki pyllyyn. Supistukset loppui ja saink unen päästä kiinni. Päivällä lauantaina sitten alkoi selkäkivut, menkkamaiset juilimiset jotka oli aaltomaisia ja silloin tällöin myös tuntui vatsassa supistus, lääkäri päätti tutkia kohdunsuun tilanteen ja sanoi että on yhteydessä Tampereelle ja lastenlääkäriin. Tuli sitten hakemaan tutkimuksiin ja sanoi et jos edistystä on tapahtunut, ambulanssilla Tampereelle varmuuden vuoksi. Ei kuulemma lastenlääkäri halunnut että jään kun ei halua alle 30-viikkoisia syntyy Lahdessa. No, ultralla sai mitattua 1,9 senttiä kanavaa, kohdunsuu kuitenkin pysynyt ennallaan mutta sitten jouduin Tampereelle, huoh.

Olin siellä puol 10 maissa illalla lauantaina ja lääkäri ultras ja sai reilusti yli 2 cm kanavaa mitattua. Kuulemma riippuu mittaajasta. Outoa, luulis sen olevan samassa paikassa koko ajan. Painoarvio 1300 grammaa.Osastolle makaamaan tipassa ja tuotiin teräspönttö viereen että siinä saan käydä pissalla, jee. Oli niin perseestä. Siellä sitten itkeskelin et mitä jos syntyy eikä mies kerkeä mukaan, olin ihan maassa. No, yö meni ihan ok, supistuksia tuli muutama ja sunnuntai-aamuna kuuden jälkeen sain toisen kortisonin pyllyyn. Siinä sitten meni makoillessa aamupäivä ja lääkäri päätti päivällä että otetaan mut pois tipasta kun ei supistele. JEE! Ja sain vessaluvan. Iltapäivällä tuli tunnin ajan 10 minsan välein supistuksia ja sain jonkun piikin käsivarteen joka lopetti ne. Lääkäri katto tilanteen eikä ollut kanava lyhentynyt, jee! Sain illalla luvan käydä suihkussa, luksusta! Siinä sitten makasin, makasin ja makasin ja maanantai-aamuna elin jo siinä toivossa että pääsen kotiin. Lääkärikierroksella lekuri kuitenkin sano et ei vielä kun supparit pysyny pois vasta alle vuorokauden. Tuli iso vitutus ja surku. Eikä antanut liikkumislupaakaan, ainoastaan vessa- ja suihkulupa. Mä kyllä vähän olin jollain kapinapäällä ja hain siitä käytävältä ite ruokaa. Mua hoitava kätilö tulikin sit mua vastaan siinä kun oottelin ruokaa ja olin ihan varma että passittaa mut sänkyyn mut sanokin vaan että lääkäri anto mulle osastollaliikkumisluvan. Voi mikä onnen hetki! :D Sit vaan oottelin seuraavaa päivää.. Ja lääkärikierrosta. Mulla tuli maanantaina muutama satunnainen supistus mutta en maininnut niistä kellekään, käyriinkään ei piirtyny yhtään supistusta. Niin joo, maanantaina alotettiin semmonen supistustenestolääkitys, että yks tabletti Adalat 30 mg kerran päivässä. Käytetään myös verenpainelääkkeenä mutta mulla ei alentanut onneks ni sain sitä jatkaa. Tuli kauan odotettu eilinen eli tiistai-aamu. Pääsenkö kotiin? Mä haluun kotiin! Lääkäri otti mut vastaan yheltä. Hitto jännitti kyllä niin maan perkeleesti! Supistukset pysynyt poissa tällöin melkein kaks vuorokautta (lukuunottamatta niitä muutamaa satunnaista) Kamala painontunne koko ajan tosin ja koko ajan saa vessassa ravata. Lääkäri sai mitattua 2,3 cm kanavaa, eikä raota sisäsuu vatsaa painamalla, JEE! Kohdunsuu: Ihan edessä, ihan pehmeä, sormelle auki. OU NOU! Ja vauvan pää aivan laskeutunut. Että ei ihmekkään kun tuntuu että on pallo p*llussa :D Painoarvio sen reilu 1300 grammaa. Siinä oli kaks lääkäriä jotka miettivät mun tilannetta ja sano että he ovat kaiken tehneet vauvan hyväks, antaneet kortisonit kypsyttämään vaavin keuhkoja ja mulle kaikki maholliset estolääkkeet että turhaan pitää mua sairaalassakaan, joten pääsen kotiin jos lupaan vain ja ainoastaan levätä. Tottakai! Saan mä toki kotona normisti liikuskella mutta ei kävelyitä, nostamisia, seksejä tai imurointia/lattianpesua. Mies tuli sitten eilen mut hakemaan kotiin ja voi elämä kuin ihana olla täällä!

Sairaalassa makaaminen pakotettuna on inhottavaa, en toivo sitä kellekään! Yöh! Ja kun ei ees pöntöllä saanu käydä!

Automatkan aikana tuli pari supistusta ja illalla kotona myös mutta rauhottu! Kyllähän mä pelkään et sit jos alkaa kunnolla supistamaan ni miten nopee syöksy sekin synnytys sit on nyt tää on jo vauhdilla täältä tulossa ja kuitenkin kolmas synnytys jo kyseessä! :O Kahen viikon päähän pitää varata aika synnärille kontrolliin ja muutenkin tuli käsky hakeutua herkästi sairaalaan supistuksien kanssa.

Lisää viikkoja odotellessa...

p.s. Voipi olla aika sekavaa tekstiä, en jaksa tarkistella oikeinkirjoitustani :D

p.p.s. Mulla nous yhtäkkiä lauantaina maito rintoihin. Nyt valuu koko ajan ja pakottaa. Vähän säikähdin mutta se kuulemma johtuu siitä oksitosiinista mikä aiheuttaa myös supistukset, et nou hätä!

Huh-huh, täällähän on hurjia tarinoita. Onneksi kuitenkin Cavalla ja Enkulilla kaikki hyvin. Toivotaan, että vauvat malttaa pysyä vielä jonkin aikaa masussa kehittymässä. Itse en ole vielä sisäistänyt sitä asiaa, että tässä vaiheessa raskauttahan saattaa jo tosiaan tapahtua mitä vaan.

Toistaiseksi täällä on vaan liikeet voimistuneet ja niitä tulee nyt useammin kun ennen. Varsinkin illalla kun menen sänkyyn kattelemaan telkkua ja käännyn oikealle kyljelle alkaa aikamoinen jumppa. Viikonloppuna ainakin vaavi oli selkeesti oikealla puolella kun mieskin kokeili ihastuneena, että vasemmalla puolella tuntui pehmeä masu ja oikea oli ihan kova. Siinä oli joko peppu tai pää emoticon  Muutoin tuo tuntuu olevan vielä ihan miten päin vaan.

Jonkun verran nyt kyllä on alkanut iltaisin mahassa olemaan kiristävä tunne. Hirveesti ei kuitenkaan ole tullut niitä krampin tyyppisiä (liekö supistuksia). Viikonloppuna niitä tuntui ja voi olla että loppuviikkoa kohden taas nytkin lisääntyy. Onneksi tiistaina on neuvola niin voi sitten katsoa mitä siellä sanotaan asiasta.

Hassua kun muut palelee ja mulla on nytkin lyhythihainen pusero päällä.

Vesimeloni:
jee! Sait "vapaudu vankilasta" -kortin! :D Ja JUST paras tapa juhlistaa sitä, repesin. :D

Enkuli: no hui saakeli!!!
Siinä muuten tuntee ittensä tositosi avuttomaksi, kun kroppa tekee ihan mitä tahtoo ja itse ei voi asialle yhtään mitään. :/
Onneksi sait tosi hyvää hoitoa. Nyt vaan toivotaan että tulokas älyäis olevansa ihan HIEMAN liian hätäinen ja malltais nyt edes sinne rv35 täyttymiseen olla. Sen jälkeenhän ne ei sairaalalla enää estele, jos on syntyäkseen.
Jos en muista väärin, niin 2,5kg on keskosen painoraja. Vai oliko se alle 2? Mut kuitenkin, vauvat on yleensä rv35 täyttyessä yli tuon 2,5kg, joten ne eivät ole enää keskosia, ainoastaan ennenaikaisia.
Onneks on sullakin jo viikkoja hyvin kasassa kuitenkin.

Oma napa:
neuvolassa käyty. Tää pentu tekee mut hulluksi: se on TAAS tehnyt täyskäännöksen! Hyvä juttu, että on, koska nyt se on taas kuuppa menosuuntaan päin, mutta miksi se ei älyä että näillä viikoilla pitäis jo alkaa asettua ihan kokonaan paikalleen - siis että ei enää pyörittäs ympyrää...
Mulla oli paino tippunut 100g (vaikka nyt oli vielä enemmän vaatetta päällä kuin viimeksi mitatessa), mutta sf-käyrä oli kasvanut. Ja katsottiinhan se siellä naikkarilla toissayönä, että vauva kyllä kasvaa ja istukka ja napanuora toimivat.
Eli: kaikki ok. Ensi viikolla neuvolalääkäri. Saas nähdä mitä kohdunkaulalle sitten kuuluu...

Voi Enkuli, miten kamala vkonloppu sinulla on ollut!  Onneksi vauveli päätti kuitenkin vielä pysytellä massussa, siellä on paljon parempi.

Onneksi pikkuenkulin tarinakin on muistuttamassa että ei se maailmanloppu ole vaik päättäisikin tulla maailmaan jo nyt. 
Onneksi pääsit kotiin, sairaalassa vessaluvin on tosi mälsää, kun huolikin painaa vielä päälle! 

Onneks joo päätti vielä pysyä mukana :) Sain äsken ihanan puhelun neuvola-tätiltä, joka oli saanut mun kertomuksen Tampereelta. Toinen oli ihan huolissaan minusta että miten voin emoticon  Kyseli kauheesti että miltä musta nyt tuntuu ja mitä ajattelen tästä tilanteesta. Sanoin että kaikkein eniten mietityttää ja pelottaa se kun se vauvan pää on niin jo alhaalla ja kohdunsuu siirtynyt eteen että kuin nopeesti se sitten etenee jos tästä lähtee etenemään. Sanoi että mitään en saa nostella tai kurkotella että kun saatais 2-3 viikkoakin lisää aikaa, tilanne jo paljon paljon parempi. Ja että jokainen päiväkin on nyt elintärkeä :) Täytyy siis iloita jokaisesta aamusta jolloin kello herättää laittamaan pojan kouluun :) Huvittaa tuo vauvelin kokoaikainen myllerrys! Hetkeekään paikallaan. No, en ihmettele yhtään. En ois minäkään jos pää ois jumittunu johonkin kiinni eikä pääse enää heittää kuperkeikkaa ;) Mutta kyllä mä oon ihan sitä mieltä että meille syntyy vauva maaliskuussa. Toivottavasti maaliskuun loppupuolella!

Enkuli: HUI kun on ollut tapahtumarikas viikonloppu! Nyt vaan viestiä vauvelille jotta pysyis paikallaan kasvamassa!
Täällä meinas pikkunen lähtee avaamaan paikkoja viikolla 26, ny onneksi kohdunsuu vähä kovettunut ja pysynyt kiinni, ja kohdunkaulakin oli vielä 3cm pitkä.
Ei muuta kuin tsemppiä jokaiselle!

Moi,
mäkin olen ollut poissa hetken aikaa ja on tosiaan tullut kirjoituksia ja tapahtumia sillä aikaa. Onneksi kuitenkin on vauvat vielä pysytelleet vatsassa kasvamassa vaikka vähän säikäytteleekin! Ja pikkuenkelin tyttö todella antaa meille muille mallia, että näin sitä kasvetaan, vaikkei ihan loppuun asti sisällä pysynytkään :) Tsemppiä vaan pikkuenkelille ja tytölle!

Omiin kuulumisiin ei kuulu muutoksia, kaikki mennyt tosi hyvin tähän asti. Ei supisteluita ja yönukkumisetkin on vähän liiankin hyviä, nukuttiin meinaan miehen kanssa tänään pommiin, kun mies ei laittanutkaan illalla herätystä, vaikka näin luuli tehneensä. Herättiin sitten puoli kahdeksan aikaan. Ja mä olin herännyt yöllä vain kerran neljän aikaan ja silloin nappasin rautatabletin suuhun ja jatkoin koisimista...

Eilen käytiin ultrassa, kun rakenneultrassa istukka oli niin alhaalla, että nyt tarkistettiin. Ja istukka oli siirtynyt ylemmäs, joten alatiesynnytykselle ei ole esteitä. Samalla lääkäri vähän mittaili sikiötä ja ihan keskikäyrillä mennään, rv 32+4 ja painoa oli 1985g! Kohdunkaula hyvä ja yli 4cm, joten kaikki siis tosi hyvin. Luottavaisin mielin lähdettiin miehen kanssa neuvolasta mukana tieto siitä, että POIKA on tulossa emoticon

Lääkäri lupasi syödä hatullisen mämmiä, jos tuomme hänelle tytön näytille huhtikuussa. Näytti ultrassa oikein, että "tuo vaalea pallo tuossa on kiveskudosta". Ja löytyi se pippelikin sieltä :)

Hih, tuntuu jännältä, ihan niin kuin todemmalta taas tämä vauvan kasvatus. Nyt jotenkin enemmän yksilöityi tuo sisällä oleva sikiö, että se ei ole mikä tahansa vauva vaan meidän pieni poikaemoticon

Kyllä tässä äidin sydän alkaa sulamaan kun eilen tuli vielä äitiyspakettikin kotiin tuotua. En tosin ehtinyt vielä kovasti sisältöä penkomaan, mutta siellä ne vaatteet odottaa!

Vielä 7,5 viikkoa jäljellä ja musta tuntuu, että vähän yl LA:n mennään, että ainakin se 8 viikkoa odoteltavana. Mutta hyvää kannattaa odottaa <3

Täällähän on sattunut ja tapahtunut!
Osa meni mulla kans puoli luvulla, kun vähään aikaan jaksanut istua koneella. Mutta on tapahtunut! Toivottavasti pienoiset pysyvät sisuksissa vielä!

Meillä ei muutosta oloissa eikä muissakaan. Eilen oli jo hieman kipeämmät liitoskivut, mutta meni särkylääkkeellä ohi. Muutenkin oli illalla tosi väsynyt ja jokseenkin inhottava olo, eilen aamullakin teki ihan pahaa kun heräs. Mä veikkaan et voi olla osaks viikonloppuisesta hiilarikrapulasta! Ja kun nyt pari aamua oon heränny ja noussut ylös viedäkseni ukon töihin, eli ylös 7, kun normaalisti herään 10-12 välillä. Tuli sit mässättyä ittelleen ihan krapula. Hyi että! Johtu pitkälti siitä et oltiin reissun päällä niin normi syöminen oli hankalaa, joten sitä sitten sortui että syödään nyt miten syödään. Kohta syödään taas normaalisti tarkkaan katsoen mitä suuhunsa panee. Niin ja eilen päädyinkin sänkyyn jo 9, joka on siis yli harvinaista.
Olo nyt hyvä.

Tuossa pieniä muljumisia tunsin lukiessa teidän kirjoituksia, että eiköhän meillä ole kaikki hyvin ja normaalisti liiku. En ainakaan itse ole missään välissä huolestunut. Pikkuinen on liikkunut kun on liikkunut, välillä pienempää liikettä ja vaan muksuttelee mua, tai kärsii hikasta ja välillä pyörittelee pyllyä siihen malliin että oksat pois!

Perjantaina neuvola, pääsen vihdoin sille uudelle neukkutädille. Toivottavasti on mukava. :)
Ens viikon tiistaina sitten eka perhevalmennus, torstaina kontrolliultra ja sen lisäks toinen kerta perhevalmennuksesta.
Tässä onki taas ootettu et jotain tapahtuu, meinaa niin tylsistyttää! Ei edes lenkille pääse vaikka liikkua pitäis, kun koko ajan pakkanen tuolla -30 tienoilla. Tai sit jos se yhtään laskee niin hitto että tuuli on jäätävän pistävä. :/

Suppareista ei tietoa. Välillä jotain outoja pistoja mahassa ja "kipuja" (ei siis kipuja vaan inhotuksia ja välillä aivan pientä kipuilua =varmaan kohdun kasvua) muttei maha koskaan ole kovana. Eli ei siis suppareita. Ja hyvä niin. Tulis vasta synnytyksen alkaessa ni ei tarvis tietää mitä joutuu kestämään ennen ku oikeesti tulee aika. ;)

Ja hei! Mä ostin yhdeltä saman rodun harrastajalta kantoliinan! Vähän siistiä! Tänään lähtee postissa meille päin ja siinä onki sit ens viikolle hommaa kun opettelee erilaisia sitomisia yms. Jeejeejee. :)

Kylläpäs ilmestyi tekstiä lyhyessä ajassa :) vaikka päivittäin täällä vierailenkin :D

enkuli85
onpas sinulla ollut tapahtumarikas viikonloppu, onneksi olet nyt päässyt kotiin. ja aivan ihana neuvolattäi teillä kun soittelee ja kyselee kuulumisia tapahtumien jälkeen emoticon

Nyt melkein alkoi jo jännitämään... Neuvolakäynti siis takana päin
hB oli noussu 112 - eli 2 rautatablettia päivässä - kuuri saapi jatkua kun kerta on nostattanut vähäsen :)
Sielä vauva oli pää alas päin, kuulemma pää tuntui jo aika alhaalla... on kyllä paineen tunnetta ollut viime aikoina..
No sitten painoa tullut kahdessa viikossa vajaa 3kiloa!! mä meinasin pyörtyä,että ei voi olla totta!  siis painoa on ny kaiken kaikkeaan kerääntyny jo 14 kiloa!! no kyllä sen mahankin raskausarvista näkee että on isoo vaavikin tulossa. 2 viikossa sf mitta kasvanut 4 senttiä eli nyt oli  34 cm... eli reilusti yli yläkäyrän! Ja viimeksi oltiin juuri hienosti keskikäyrällä menossa...
Porkkanaa sit syödäänki loppu aika... vaikka tuskin paljon apua on ku jo viime kerrasta ruokavaliota parannettu roimasti, mutta silti paino nousee pilviin...
No 2 viikon päähän neuvolalääkäri ja siellä sitten tuota vauvan kokoa katotaan tarkemmin ja sitten (neuvolatädin mukaan mitä luultavammin) äippäpolille lähetettä tarkempiin mittauksiin kun kasvaa niin vauhdilla...
Eli mitä luultavammin käynnistellään jo ennen laskettua aikaa ettei pääse liian isoksi kasvamaan.. Sanoin kyllä neuvolatädille että meidän sukuun ei vielä pieniä ole syntynyt ellei ennenaikaisesti ole syntynyt...
Jos neuvolalääkäristä ei lähetettä mene niin ilmeisesti kerran viikon alkaa neuvolakäynnit olemaan vauvan koon seurannan vuoksi...
Eli nyt sit jännäillään parin viikon päähän että mitä lääkäri tuumaa kokoon...
Sen olen kuullut useammalta että kipeämpää tulee kun käynnistellään, mutta mulla on sinänsä hyvä että ensimmäinen tulossa niin en osaa verrata mihinkään, ja sen tiedän että käynnistyksellä tai ei niin synnytys tulee ottamaan kipeää. Joten en osaa asiaa murehtia etukäteen..
Täytyy nyt sit yrittää löytää tietoa tuosta käynnistyksestä.. :)
kuuden viikon odotus voikin siis vielä lyhentyä...

Tuonne neuvolakuulumisiin jo laittelinkin tuoreimmat, mutta unohtui vallan "kehuskella" että mun paino on laskenut 1½kg kahdessa viikossa vaikka ihan samoilla safkoilla ja yhtä vähällä (aivan liian vähällä) liikunnalla tässä mennään.

Mun kroppa keräs painoa yli 10kg kahden ekan kolmanneksen aikana ja onneksi nyt painon nousu on ollut maltillisempaa, jopa miinusmerkkistä. Kuitenkin vauva kasvaa, liikkuu paljon ja SF-mitta menee kauniisti käyrällään (nyt SF30). Ehkäpä tässä onkin toiveita ettei tartte paisua ihan muotopuoleksi ja toisaalta 4D-ennuste vauvan painosta pitää jotakuinkin kutinsa (~3600-3700g)

Höm, täällä taas tää aikainen lintu. o/

Alkaa mennä kyllä ihan naurettavaksi. TAAS tosiaan heräsin 15 vaille 4 ja en sit saanut enää unta. Pyörin sängyssä ja yritin parhaani, mutta ei. Sit luovutin ja nousin.
Vietän tässä taas hetken koneella, kun ei oikeen muutakaan voi yöllä tehdä. Meillä on pari yötä kylässä mun vanha ystävä, joka käy täällä välillä opintojensa vuoksi.
Voitte muuten uskoa, että tenttaan sitä aika paljon melkein kaikesta: hän on 7 vuotta sitten sairaanhoitajaksi valmistunut, kahden lapsen äiti ja opiskelee nyt ihan loppusuoralla kätilöksi! :D On siis hoitanut jo salissakin ties kuinka monta synnytystä, nyt vaan käy viimeistelemässä tenttejä ja kursseja vielä täällä. Aika hyvä tietolähde!

Mut juu: nyt kun ei tarvii töitä ajatella, niin tää aamuyön kukkuminen ei edes ota päähän niin kovin kauheesti. Nappaan tuosta kohta jonkun leipäpalasen (kun kroppa alkaa vaatia aamupalaa...) ja meen sit takasi sänkyyn kun alkaa nukuttaman. :) Työviikoilla tää oli ihan kamalaa.

Cava kirjoitteles tänne jos tulee jotain hyvää yleistä tietoa ystävältäsi :)

Täällä myös herätty ennen kolmea, ja videltä sit nousin ylös kun ei enään vaan voinut pyöriä sängys... no onpa tämän päivän kulku mietitty valamiiksi. Nyt on takas valkia, koirien nappulasoppa tuleella ja pyykkikones pyörimäs.. jos menis hetkeksi köökin puolelle laittelemaan tiskikoneen kuntoon ja sit vauvan juttuja viimeisteleen emoticon

Näin nyt sit untakin tuosta isosta vauvasta tai no näin unta että synnytin valmiin koululaisen! :D ilmeisesti tuota suurta kokoa käsittelee unissaan, kun tuntuu etten osaa sitä näin etukäteen murehtia, mut kai se tuolla alitajunnas pyörii..

Onpas täällä tosiaan tapahtunut. Mut oikein hyvä että kaikilla kuitenkin asiat mallillaan ja pikkuiset vielä mahassa pysyvät ja kasvavat. 

Mulla ei viime kertaan tuota painoa ollu tullu kuin se +4kg koko raskausaikana. Itse sitä vähän ihmetellytkin, mut neukkutäti oli sitä mieltä että se on täysin normaalia, ei vaan oo läskiä tullut ja tosiaan kun alkuun se paino putosi. 

Meillä kans eka perhevalmennus takana. Yhteensä niitä käyntejä on kolme, kaks järjestää neuvola ja kys sitten yhden. 
Tää eka oli ihan mielenkiintoinen, käytiin synnytykseen valmistautumista, synnytyksestä toipumista, seksiä, imetystä ym. läpi. Kesti n. tunnin, eli nopee juttu. Ei kerenny väsyttää. Ennemminkin oli ehkä liiankin nopee, eli ei kerrottiin esim. millon pitää olla synnärille yhteydessä, mut ei sit kuitenkaan kerrottu että mistä ne oireet voi johtua. Noh, onneksi on netin ihmeellinen maailma, josta tietoa löytyy :D
Miestä nauratti ihan hirveesti, ku tätit puhu seksuaalisuuden ja seksin erosta, piti välillä vähän potkasta nilkkaan ku hekotteli siinä ja vielä eturivissä istuttiin. Loppujen lopuksi mua nauratti itteenikin ihan hirveesti ja jopa meidän vieressä oleva pariskunta alko hekottelemaan :D noloa.. 

Mutta tosiaan, kyllä tässä on joo alkanu tajuamaan että lähellähän se synnytys tosiaan alkaa olemaan ja minä hetkenä hyvänsä voi tapahtua mitä vaan. Mun ystävä nimittäin synnytti eilen terveen poikavauvan viikoilla 36+0 ja painoa pienellä oli hieman vajaa 1,7kg. Ja mä olin ajatellut että meidän LA:t on lähekkäin ja meidän vauvoilla on pieni ikäero ja voidaan sit yhessä kirota niitä valvottuja öitä yms. Mutta sehän synnytti jo nyt ja en minä ole vielä valmis synnyttämään mutta eihän siihen ole kuin 2kk jos normaalisti syntyy. Siis apua. Pitää varmaan oikeesti alkaa nyt valmentautumaan siiihen että oikeesti se vauva kohta on täällä. Onhan meillä kaikki valmiina, mutta silti. Mieli ei vissiin oo ihan täpöllä tähän todellisuuteen valmistautunu, joten nyt hypätään pilvilinnoista alas ja aikuisten oikeesti valmistautumaan.
Tottahan sitä jo odotetaan, eikä mitenkään malttais odottaa että se pieni saataisiin syliin, mutta ei sitä nyt vissiin ihan henkisesti oltukkaan vielä valmistauduttu.

Ihanaa pakkaspäivää kaikille!

Täällä ei oo onneks ton nukkumisen kanssa ongelmia, nukahtamisen kans ainoastaan! Tänäänkään en niin millään ois jaksanu nousta auttamaan ekaluokkalaista aamupalassa ja kouluun lähdössä mut ei mun tarttenutkaan :) Teki kaiken oma-aloitteisesti! Onneks pojat on jo 8- ja 5-vuotiaat ni osaavat kuitenkin tehdä asioita itsenäisesti ettei mun tartte rampata koko ajan.. Ja oon pojille jutellutkin että mä en saa nyt tehä mitään raskasta tai mua ei saa juoksuttaa, että jos on asiaa tulevat mun luokse, eikä toisinpäin. Sitten piti netistä eilen näyttää kuvaa pienestä keskosesta vanhemmalle pojalle kun halus nähdä minkä kokoinen tää vauveli nyt tällä hetkellä on :)

Painosta.. Mä oon miettinyt et onks mussa jotain vikaan kun mun paino ei ole noussut. Mun alkupaino oli 64,1, sit tippu kaks kiloa, nous takas tuohon, kävi melkein 67 kilossa ja tuolla sairaalassa ollessa aamupaino oli aina 64,5-65 kg :O Aika outoo.. Et nyt olis vaan tullu sellai puol kiloa painoa! Vaik mä oon syöny ku hevonen!

Hih, luin just että ens viikolla meijän vauvalle alkaa kasvaa hiukset :D

Enkuli:
jos oma paino ei oo noussut ja vauva silti kasvaa, ni onnea vaan!
Suuri kateudenaiheuttaja olet ainakin tälle suunnalle noilla geeneillä! :D
Vaikka siis mullakin on pysynyt tässä raskaudessa ihan tosi hyvin normaalirajoissa paino, vielä etenkin kun edelliseen vertaa. Mut ihme juttu: MITÄÄN en oo tehnyt tai syönyt toisin kuin silloin esikkoa odottaessa ja silti näillä viikoilla on nyt vaan +9kg, kun sillon oli +17kg... Tosin sillon olin lähtötilanteessani hoikempi, varmaan kroppa sitten kompensoi tuota. Nyt ei tätä "ongelmaa" ollut. :P

Pisces:
ihanan tehokasta toimintaa! :)
Muakin jo aamuyöllä puuhailuttais (mulla on joku ihan järkky leipomisinto päällä), mutta tosiaan kun muut vielä nukkuu, ni ei oikein voi käyttää sitä aikaa hyödykseen.

Jolane:
Onpas kiva kuulla, että jollain muullakin jäi hyvä fiilis tosta valmennuksesta. Meillä se tosiaan oli sillon todella asiallinen (vähän semmosta höttöäkin sinne väliin mahtui toki, mutta pääosin oltiin kyllä miehen kanssa molemmat tosi tyytyväisiä siihen pakettiin). Aivan hurjasti on näemmäs käytännöissä vaihtelua. Henk.koht. olisin kyllä todella mielelläni katellut jonun 70-luvun opastusvideon! :D
Ihanaa kikattelua seksijutuista! :D "hihi, vauvantekopuuhia, tshihihi..." :D

Mut siis... 1,7kg vauva viikolla 36? Vai 2,7kg? Kun siis eiks noin pieni olis vielä keskonen painonsa suhteen, mut viikkoja on hyvin kasassa? Pätkähän on tällä hetkellä (33. viikko menossa) jo hitusen yli 2kg, sillä vaan mietin. Mutta toisaalta: en tiiä mikä se alakäyrä on, Pätkä menee keskikäyrällä ja kasvaa hyvin.

Jaa-a. Aamupäivä vieläkin. Mut oon yhä yökkärissä, en oo ees hampaita pessy. :P Voi vitsi minä nautin tästä kun saa olla YKSIN kotona tekemättä yhtään mitään! Huomenna käväsen duunissa laittamassa pillit pussiin.
Ja sit varmaan ensi viikolla oon jo ihan seinille kiipeilemässä kun ei oo mitään tekemistä... :)
Nooh, ehkä minä sitten jaksan vihdoin alkaa pesee niitä vauvan vaatteita ja tehdä kaikkee muuta sellaista.

Joo, siis ei haittaa kyllä yhtään ettei oo painoa tullut :D Oli hauska vertailla poikien raskausajan neuvolakortteja tuossa yks päivä, esikoisesta mulla oli tullut jo 10 kiloa tähän mennessä, yhteensä tuli 13,5 kg ja toisesta tuli reilu 8 kiloa ja tämän raskauden alussa toivoin että ei tulis yli 8 kiloa kun on mulla alkupaino tässä raskaudessa +6 kiloa edellisiin alkupainoihin. Toiveita vissiin kuunneltiin :D Ja vauva kasvaa hienosti just niinku pitää, olikohan 3 päivää pienempi mitä keskiarvo sanoo. Eli just niinku hyvä. Oh shit, nyt tuli inha suppari :( !!

Nyt iski väsy :D pienen pienille päikkäreille vois mennäkin :)
Nyt en kyllä yhtään ihmettele kun kätilö viime ultrassa sanoi tuosta koosta kun 30 rv painoarvioksis saatiin 2 kiloa..
Että ei ihme että painoki noussu vauhdilla.. :o meidän sukuun vaan ei ole pieniä syntynyt ellei sitten ole keskosena tullut...

Onko teillä paljo mahaan ilmestyny raskausarpia?
Mä oon joka päivä rasvaillut mut silti on maha täynnä isoja raskausarpia.. mahtaa johtua tuosta isosta kasvusta.. :o

1,7kg laitto siihen viestiin ja aikasemmin viikolla puhu että painoarvio oli ollu vajaa kaks kiloa, eli kyllä se niin pieni on. Keskonenhan hän on, kun alle 37 viikolla synty ja teholle uskoakseni on nyt sit joutunut. En tiiä tarkemmin vielä, kun ei ole tosiaan kuin se eilinen tekstiviesti synnytyksen jälkeen tullut. Aamun tässä puhelinta kytännyt, josko soittelis ja kertoilis kuulumisia. 

Kello on vähän yli ykstoista ja mulla kans yökkäri päällä ja hampaat vielä pesemättä :D mut nyt pitää joutua ja lähteä kaupunkiin shoppailemaan ja kattoo siskon penkkariajeluita :)

Takaisin