Heinäkuun odotusta

Itelläki väsymys on mitä kauheinta. viime yönäki mies hoiti pojan ku ite olin nukkunut niin sikeästi :D
mies oli ottanun pojan viereen yöllä nukkuun. nukkuivat olkkarissa ja minä sain rauhassa levähtää kamarissa. taitaa mies vaan olla väsynyt ku tulee kotiin. kuitenki 7 joutu menee töihin.

Itelläki on hyvä tukiverkko ympärillä.molempien Vanhemmat kyllä asuu 250kilsan päässä mutta ovat kyllä olleet esikoisenki elämässä hyvin mukana ja ovat myös varmasti tässäki raskaudessa tukena. äiti jo tossa soittiki ja onnitteli. pikkuveli oli juorunnut :D  ensimmäinen neuvola olisi jo 22.11 :)

Heipparallaa! Seuraava heinäkuinen ilmoittautuu mukaan. Raskaus on minulle toinen, tytär syntyi huhtikuussa 2010. Nyt laskettu aika olisi kuukautisten mukaan 6.7., tosin mulla on ollut aika sekaisin kierto viime kuukausina, joten saa nähdä.. Ehkäisyä meillä ei ollut käytössä esikoisen syntymän jälkeen, mutta parin kierron ajan yritettiin aktiivisesti.
 Oireita ei juurikaan vielä ole pientä väsymystä ja alamahan juilimista lukuunottamatta. Muutenkin osaan ottaa jotenkin yllättävän rennosti, ei yhtään pelota ja ahdista niinkuin ensimmäisessä raskaudessa, silloin olin koko ajan varma että jotain on pielessä. Vaikka tiedän, että näillä viikoilla voi mennä vielä herkästi kesken, niin jotenkin on vaan sellainen "herran haltuun" -olo. Viimeksi en uskaltanut kertoa kenellekään raskaudesta ennen nt-ultraa, nyt tietää jo kaksi hyvää ystävää ja pikkusisko.

Hellurei! Yksi heinäkuinen liittyy mukaan :) La 3.7 omien laskujeni mukaan...oireita ei oikeastaan ole vielä ollut muuta kuin "menkkayyppisiä" kipuja ja pari viime yönä hetäsin pari-kolme kertaa kun sattui niin kovaa...vähän pelottavaa, mutta toivottavasti kaikki hyvin. Neuvolaan 21.11...

Hiustenvärjäyksestä sen verran että ite värjäsin esikoista odotellessa ainaki sen kerran kuussa. Siis blondasin hiuksia ja alahiukset värjäsin mustalla. Poika syntyi terveenä eikä mitään oireita ollu. 9pisteen vauva oli syntyessään.
Liiallisella käytöllä tarkotetaan jos sä joka päivä värjäät hiuksia. ja parturikampaajatha saattavat joutua joka päivä olemaan tekemisessä värien kanssa.

Ja istukkaha suodattaa hyvin sen 5tupakkia päivässäki.(kuulemma)
ite poltin esikoista odottaessa alkuraskaudessa mutta se kyllä loppu sit iha omia aikoja.
myös tässä raskaudessa olen polttanut.iha itestään vähentynyt kuitenki.kuinka moni muu polttaa?

Vielä tarkennusta mun edelliseen viestiin... Itse olen 27v, mies 35v. ja siis ekaa odotetaan. Jätin ehkäisyrenkaan jo huhtikuussa ja oletin, että tuun heti raskaaksi mutta toisin kävi...nyt siis ollaan tosi onnellisia molemmat. :) tein ekan raskaustestin 28.10 ja jo samalla viikolla tuntui että asiat on erilailla...viikon verran tuntui et menkat alkaa, mitä ei aikaisemmin ollut. Jännä ettei kaikille tuu tuota rintojen arkuutta, mulla ei nimittäin edelleenkään oo...maha on ollut vähän sekasin ja ilmavaivoja on ollut enemmän... Nyt kun oikein miettimällä miettii niin kyllähän noit oireita löytyy, mut tuntuu et kyl niitä muutenkin vois olla... Mies ei meinannu aluks uskoo ollenkaan joten tehtiin uus testi parin pv:n päästä ja tuli se vahva plussa sieltä :) Nyt kun luin enemmän j.n:n ja iineksen juttuja Niin mua on kans pelottanut keskenmenon vaara... Mutta pitää vaan ajatella, että se menee kesken jos on mennääkseen ja sit pitää vaan yrittää uudestaan. Vaik onhan se varmasti järkky kokemus, en ollenkaan vähättele! Jokatapauksessa, yritän nauttia raskaudesta paljon ja olen ostanut joitakin mammavaatteita alennuksesta jo nyt vaik massua ei viel ookaan kunnolla! Hiustenvärjäyksestä vielä,,,ite oon miettiny samaa ja ajattelin mennä luomukampaajalle värjäämään, tosin en tiä onko mitään väliä...normaalisti värjään parin kk välein. Onko teillä muuten matkoja tiedossa? Me lähdetään Thaimaahan kun olen vkolla 12 (jos kaikki menee siis hyvin). Ollaan matkusteltu paljon aikaisemminkin mut nyt oon miettiny, onko järkevää lähtee.... Vielä synnytyssairaalasta...me muutetaan pk-seudulle just ens kesänä, joten se on viel todella auki...en edes tiedä missä kaikkialla pk-seudulla synnytetään ja saako sen itse valita vai meneekö asuinpaikkakunnan /-kaupunginosan mukaan? Ja onnea munkin puolesta kaikille plussanneille :-) ja sorry kaikki kirjotusvirheet...

Vielä yks kysymys mulla ois... Multa löydettiin 3kk sitten gynekäynnillä hermatorraginen kysta kohdusta ja nyt ois torstaina kontrolliaika, eli tutkitaan alakautta kuten normaali gynekäynnillä. Äiti pelotteli, et ei saa mennä alatietutkimukseen koska vauva voi mennä kesken... Mitä ootte mieltä? Ja onko esim. toista tai useampaa odottavilla ollut sisätutkimusta ekalla kolmanneksella?

Mä tulin kurkkimaan tuolta kesäkuisista ja päätin vastata Peanutia askarruttaviin kysymyksiin omalta osaltani :)

Asun pk-seudulla, tarkemmin ottaen Vantaalla ja esikoisen synnytin Jorvin sairaalassa Espoossa (sinne suuntaan toivottavasti kesäkuussa taas..) Olisin voinu valita myös esim. Naistenklinikan tai Kätilöopiston, mutta kun tuo Jorvi tuossa lähimpänä on, niin mitä sitä turhaa kauemmas! Ihan saa siis ite päättää missä synnyttää.

Henk.koht. uskaltaisin lähteä/lähtisin kyllä noilla viikoilla Thaimaahan tai minne tahansa "lomakohteeseen". Rajat lentämisen suhteen tulee vastaan vasta tuolla kun raskausviikkoja on kertynyt yli 30 (kannattaa kattoa esim. Finnairin tms. sivuilta tarkemmin) Aika viimesilleen saa kuitenkin lentää, jos lääkäriltä todistus et kaikki ok. Tietty kannattaa kiinnittää huomiota siihen hygieniatasoon, ruokiin jne. kun matkustelee (toki nää on tärkeitä juttuja täällä Suomessakin :D )

Jos oot menossa esimerkiksi alkuraskauden ultraan, niin se mitä luultavimmin tehdään alakautta, joissain tapauksissa myös nt-ultra tehdään alakautta. Siitä ei oo mitään vaaraa vauvelille, kuten ei ole lääkärin sisätutkimuksesta tai muustakaan sellaisesta - joillain otetaan esim. koepaloja kohdunsuulta raskausaikana, mutta tämä mun mielestä vaan jos se on tosiaan välttämätöntä. Onhan seksikin raskausaikana sallittua, joten ei ne lääkärin pari sormea tai ultra-anturi tee mitään pahaa sille vauvelille - se on siellä niin hyvin suojattuna :) Ja gyne osaa kyllä ottaa huomioon ko. asian. Mitä todennäköisimmin käy vielä niin mukavasti että pääset kurkkaamaan sinne masuun samalla käynnillä ja näet pikkuisen!! :)

Vielä tosta hiusten värjäämisestä. Mulle kans kampaaja sanoi, että värjääminen normaalein väliajoin on ihan ok. Hän sanoi myös, että jos asia jotenkin mietityttää, niin raidat ovat vielä turvallisempi vaihtoehto. Raidoissahan hiusväri ei ole vaikutusaikana suoraan päänahan iholla, vaan yleensä foliossa tms. Näin kemikaalien imeytyminen minimoidaan. Mutta kyllä musta raskaana olevat tuntuvat värjäilevän ihan tavalliseen tapaan.

ILTAA emoticon

Tänne on taas tullut ihanan paljon porukkaa mukaan...Oli ihana yllätys tänään ku mies oli varannu yksityiselle ens maanantaille varhaisultra ajan, koska meillä eka neuvola vasta 22.11 jossa ei kuulemma kuunnella ees sydänääniä saatikka ultrata..eli menemme yksityiselle joka maksaa vaivaisen 50e  ihanaaaaaaaa :)

tuosta tupakoinnista, ite polttanut maksi askin päivässä vuosien ajan ja nyt vähentänyt jo 5 päivässä ja tarkotuksena heittää tietenkin kokonaan poissa...mutta itellä helpompi ettei kerralla lopeta kokonaan, koska sekään ei ihan tervettä omalle keholle ole....

ja hiustenvärjäyksestä; itellä tutut värjännyt n. 1 kuukaudessa ja terveitä lapsia tullut, joten itse ainakin aijon värjätä myös ihan normaalisti...tietenkin jokaisen oma päätös  eiköhän raskaudessakin maalaisjärki ole käytettävissä

t. mamma rv 6+1

Heipparallaa :)

Helmihiutale, vauweli, äiti93, Mokki, Hertta, Peanut2012: Kiva kun liityitte mukaan :)

aannaa: Tiedän kyllä mitä tarkoitat tuolla että raskaus saattaa joko lähentää ystäviä tai pahimmassa tapauksessa erottaa. Kun oltiin yritetty ensimmäistä 3v alkoi usko olla lopussa ja oikeasti odottavia äitejä oli vaikea nähdä. Kauppareissut oli kauheita, joka puolella näki vain isoja mahoja. Pelkäsin niin paljon sitä että joku ystävistäni olisi yhtäkkiä ilmoittanut olevansa raskaana. Noh täällä tultiin raskaaksi ja olin ikionnellinen. Näin menneisyyttä nyt kun ajattelee niin hassultahan nuo ajatukset kuullostaa, mutta silloin ne olivat niin totista totta.

Laaruska: Oon miettiny tota ihan samaa, mutta tulin siihen tulokseen että aion värjätä. Vihdoinkin olen saanut kasvatettua suht pitkän tukan ja vaaleaksi asti sen olen saanut värjättyä niin en siitä mielelläni lähtisi luopumaan. Värjäilen mahd harvoin juurta, en usko että sillä on vaikutusta pieneen.

iines*: Pidän kovasti sulle peukkuja !

Nimbula: Hienot Lilyt sulla :)

Minnamaria: Onnittelut siitä että sait aikaisemman ajan neuvolaan :) Ja ihanaa kun pääsette sinne varhaisultraan jo nyt. Tuut sit heti kertoo mitä näky :D

Omaa: väsymystä havaittavissa. Meillä pojalla on ollut joku ihmeen kipuilu-kausi menossa. Viimeisen kahden kuukauden aikana oltu niin monta kertaa kipeenä etten enää pysy laskuissa. Alkaa verottaa kun joka yö melkeinpä menee monesti heräillessä.  Meidän pieni nukkunut siis 5kk asti läpi yöt syömättä niin tää on outoa meille.
Tähän sitten raskaus päälle niin ollaan tupla väsyneitä :D hah
Onko muillakin ongelmia mahallaan nukkuessa? Mulla ei enää tunnu hyvältä...?!?
Oon tehnyt muutaman testin että kumpaa sukupuolta tulossa ja meille povattu kahdesti poikaa. Sisko taas ennusti kolmesti että tyttö tulee lähiakoina, ja pari kuukautta siitä niin raskaana ollaan :)

Oon innolla seurannu mitä muut tänne kirjottelee mutta jotenki ei ite saa aikaseksi. :) 

*tiitiäinen mäkään en millään meinaa löytää hyvää nukkumisasentoa enään kun mahallaan normaalisti nukun ja nyt tuntuu jotenki niin hankalalta. Tulee semmonen olo että jos nyt on jo muka hankalaa niin miten sitten myöhemmin :) kaippa siihen tottuu.

Onko muilla ollu vielä pahoinvointia? Mulla etoo ja etoo, pari kertaa yökkäilly mutta ei onneksi mitään kunnon laattausta vielä tullu kuitenkaan. 

Moikka!
Kiva oli lukea teidän kaikkien kokemuksia ja tuntemuksia. Täälläkin plussattiin ja nytte rv 5+6 omien laskujen mukaan. Laskettu aika ois tuon perusteella 5.7 <3 Ensimmäistä odotellaan joten kaikki uutta ja jännää. :D

Minä olen 21v. ja mieheni on 24v.

Oireita: väsymystä on ollut, nenän tukkosuutta ja lisääntynyt virtsaamisen tarve. Alavatsakipuja (välillä koviakin) mutta nopeasti ohi meneviä, varmastikkin ihan normaalia + vatsan turvotusta (runsasta sellaista).

Ollaan kerrottu läheisimmille ystäville ja kummankin perheelle jos jotakin ikävää tapahtuu niin edes läheisimmät tietävät sitten tilanteen.

Varhaisultra ajan varasin 22.11. jolloin mennään 7+5 joten silloin saadaan viimein mielenrauha että kaikki hyvin. Kunnalliselle puolelle en ole vielä aikaa varannut kun en kiirettä ole pitänyt, sinne soittelen varmasti tällä tai ensi viikolla ja varailen ajan.

Mielialat pomppivat edestakaisin ja pelon tunteita on siitä jos kaikki ei ole hyvin mutta jaksan kuitenkin uskoa siihen että kaikki olisi hyvin. Pelot ovat kovia koska siskollani todettiin juuri pari kuukautta sitten endometrioosi ja samalla tuulimuna rv 12. :( Mutta onneksi suurin osa raskauksista päättyy kuitenkin onnellisesti.

Kaikille hyvää ja onnellista odotus aikaa + paljon tarrasukkia!

aurinkoista keskiviikkoa kaikille :)
tännehän oli yön aikana tullu paljon viestejä ettei muista puoliakaan mitä kukin oli kirjoittanut :D

ei sitä tupakkaa kannata kerralla lopettaakaaan.se kyllä jää iha automaattisesti jossain vaiheessa vaan pois :) ja mieluummin polttaa sen yhden tupakan kuin ressaa sitä että ku haluttaa niin paljon tupakkia :D

nukuin melkein 12h viime yönä. muutaman kerran poitsun takia piti kyllä herätä mutta silti aamulla tuntu ettei jaksa herätä. väsymys on jotain mitä kamalinta. onneksi ei tarvihe kuitenkaa aamuisin jaksaa vääntäytyä töihin kuten esikoista odottaessa. se oli jotain niin raskasta. joka aamu herätä 5 aikoihin. ja poijjalleki tuli sit tavaksi ensimmäisinä kuukausina herätä siinä aamu 5 :D

Varhaisultrasta: millä yksityisillä lääkäriasemilla käytte? paljon kustantaa? millä viikoilla kannattaa aikasintaan käydä?

Mä olen myös miettinyt tuota hiusten värjäämistä, mutta eiköhän se ole niin että kohtuus kaikessa. Pientä kuitenkin tuo värjääminen, jos vaikka rupee miettimään mitä kaikkia kemikaaleja sitä muuten käyttää.. shamppoot, dödö, meikit ja mitä lisäaineita sitä tuleekaan lautaselta syötyä yms. Johan sitä tulee hulluks jos kaikkea alkaa kyttäämään ja välttämään.

Oletteko aloittaneet syömään vitamiineja? Mä olen tuossa popsinut kohta purkillisen noita odottajille tarkoitettuja vitamiineja. Aloin syömään niitä jo silloin kun laitettiin yritys käyntiin. Söin niitä myös esikoista odottaessa. Vaikka nyt vouhotetaan noista vitamiineista (onko ne tarpeellisia), niin ajattein niitä nyt kuitenkin syödä.

Onko muilla ilmennyt valkovuotoa? Mulla meinaa on aika runsasta...

Itellä piti ruveta syömään esikoista oottaessa niitä monivitamiinejä missä oli mukana se rauta.just niitä odottajille tarkoitettuja, koska hb meni niin alas. kai sitä pittää tässäki raskaudessa ruveta niitä naposteleen :)

mä en tiiä mitään nuista varhaisultrista koska en aio käydä enkä ole käynyt.

ja tosiaan tulisi hulluksi jos rupeaisi kaikki kattoo tarkkaan mitä suuhunsa laittaa ja mitä aineita käyttää :D

valkovuoto on runsaampaa yleensäkki odotusaikana.

Voi kiitos Pitu86 vastauksesta, auttoi paljon tuo, että saa mennä synnyttämään minne haluaa...

Ja pahoittelut, että tuo teksti tuli (jostain kumman syystä) kokonaisena, eikä ole jaksotettu...

Me ollaan kyllä paljon matkusteltu aiemminkin, joten uskon, että kaikki menee Thaimaassa hyvin. Pitää vaan vähän kattoo tarkemmin, mitä suuhunsa laittaa :)

Anteeksi nyt tietämättömyyteni, mutta mikä on nt-ultra? Ja miksi ihmeessä alkuraskauden ultra tehdään alakautta?? Todennäköisesti äitilleni kävi vain huonosti kun oli huonoo tuuria, tai sitten se lekuri ei oikeen osannu tutkia hellävaraisesti...onhan siitä jo muutenkin iät ja ajat :) Onkos teidän miehet muuten mukana neuvolakäynneillä? Mä kyllä yritän ottaa mukaan aina kun mahdollista, varsinkin ekaan neuvolaan, kauhee sumpliminen vaan, koska töistä ei saa olla pois jos menee "omalle lääkärille"...mutta en tiedä miten muutenkaan ne kuvittelee meidän menevän, kun neuvola on auki vaan päivisin...

aannaa: Mulle kävi vähän samalla tavalla. Mun kaveri tuli raskaaks just sillon kun ruvettiin suunnittelemaan meille vauvaa. Meillä ei loppujen lopuks menny ku tuo 6 kk et tulin raskaaks, mutta oli se tuskaa kattoo kun toinen vaan pyöristyy mahan seudulta ja mulle tulee vaan miinusta testeihin...

hiusten värjäyksestä: onkohan sillä väliä, meneekö normaaliin parturiin vai eko-kampaajalle? Ajattelin etsiä sellaisen, mutten tiedä onko mitään eroa...

Voi kauheeta N-ipsu että sun siskolle kävi noin! Aika myöhään se tuulimuna todettiin! Eikö sitä näkynyt aiemmin? Toi on mun pahin pelko myös... Oliko sun siskolla oireita? Toivotaan nyt, että kaikilla menee kaikki hyvin...

JePa88: Mä nukuin pommiin aamulla!!! Siis tätä ei oo sattunu moneen moneen vuoteen ja nyt piti ponnahtaa sängystä ja lähtee saman tien jotta olisin ehtiny töihin! Kauheeta...Oli NIIIIN kova väsy aamulla....

Mulla oli muuten tänään ekaa kertaa raudan maku suussa, mutta ihan hetken vaan. Ja oon myös miettiny, mitä vaatteita laittaisin päälle. Farkut kiristää mahan kohdalla, vaikka ei mun maha tosiaankaan oo viel kasvanu. Mut jotenkin on turvonnu olo... En viittis vielä ostaa uusia vaatteitakaan...

Äippä2010: Mulla maksaa yksityisellä varhaisultra 79 egee (oma osuus, muuten ois 130 mut kela korvaa...). Täällä tämä yksityinen ei ole mikään ketju vaan ihan täys yksityinen... HUOMENNA SE ON, klo 10, iiiik!!! Jännittää ihan hulluna!!

Mä oon syöny foolihappoa huhtikuusta, eli yrityksestä alkaen. Nyt ne loppu ja vaihdoin Multitabseihin, jotka on tarkotettu raskaana oleville. Lisäks syön omega 3 (myös multitabs mama), koska en syö kalaa juuri ollenkaan.

Ohhoh..tulipas tuota tekstiä :)

Onko täällä muuten ketään, jolle olisi tulossa kaksikielinen vauva? Tai siis, ettei isä olisi ulkomaalainen? Meille tulee vaaleanruskea vauva :) Isä tulee Intiasta. Ainakin toivon, että on vaaleanruskea, eikä vitivalkoinen blondi...saattais tulla mielenkiintoisia katseita 

Toi nt-ultra tai np-ulta (niskaturvotus/niskapoimu) on siis rv 10-13 ja siinä mitataan sananmukaisesti sen vauvan niskaturvotusta. Niskaturvotus (ja verikoe) kertoo sitten sen, onko vauvalla kohonnut riski esim. downin syndroomaan. Se alkuraskauden ultra tehdään alakautta sen takia, että vatsan päältä tehtynä se ei luultavasti näytä/kerro mitään, koska kohtu on niin syvällä siellä lantion sisällä vielä tossa vaiheessa noilla viikoilla. Samasta syystä nt-ultra voidaan tehdä myös alakautta (esim. jos on "vatsakas" tms.) Ihan on turvallinen juttu vauvalle :)

Tänään on niiiiiiin hyvä päivä!!! :)

Kävin aamulla yksityisellä ultrassa vaikka viikkoja on  vasta 5+5. Mutta siitä mun sunnuntaisesta vuodosta johtuen halusin käydä katsomassa onko sielä mitään vai onko kaikki valunut pois....No, olihan sielä :) Ihan oli kaikki niinkuin pitääkin. Syke ei näin vähillä viikoilla vielä näy mutta muuten oli siis kaikki ok! Huh! Kyllä helpotti omaa oloa kun niin paljon stressasin........ Nyt voin sitten parin viikon päästä olevaa ultraa odotella rauhallisemmin :D 

Joku kysyi tuosta varhaisultrasta.. Mun käynti terveystalossa maksoi tänään 150e josta saa hakea jälkikäteen kelan korvauksen. Sen määrää en kyllä tiedä. 

Ja viikolla 7+ kannattaa vasta käydä jotta syke näkyy. 

Ja vielä omaa napaa, meillä lähti tänään esikoinen kävelemään :) Otti siis ensimmäiset askeleet ja kertaheitolla meni metrin eteenpäin :) IHANA <3 

Takaisin