Heinäkuun huvit

Nyt on pakko kommentoida vähän tiukemmin. Älkää loukkaantuko, en missään nimessä halua tästä keskustelusta mitään hysteeristä en voi syödä sitä ja tätä keskustelupalstaa. Mutta. Suomessa kuolee vuosittain vanhuksia listeriaan (viime vuonna muistaakseni kolme vanhusta). Vanhusten lisäksi listerialle on herkkiä raskaana olevat. Toisin sanoen terve ihminen voi sairastaa tietämättään listerian, mutta vanhuksille ja raskaana oleville se voi olla kohtalokas. Eli listeria ei oo mikään 70-luvun jäänne vaan ihan oikea olemassa oleva uhka raasta tai graavatusta (huonosti säilytetystä eli lämmenneestä) kalasta. Toisakseen merilevää ei THL sivuilla suositella syötäväksi ellei sen jodipitoisuus ole tiedossa (voi aiheuttaa sikiölle kilpirauhasongelmia, jos jodipitoisuus on liian suuri). Jokainen toki tekee omat päätöksensä syömiensä ruokien suhteen, kunhan huomioi että listeriaa tavataan myös nykyisin. Toki kurkku sushi ilman merilevää (nigiri sushi kurkulla ???) on ok. Edit: tarkistin THL sivuilta ja Suomessa sairastaa vuosittain 50-70 henkilöä listerian (tänä vuonna ilmoitettu jo 24 tapausta). Kuolleisuus on 25% ja infektio aiheuttaa aina sikiölle vakavia vaurioita / keskenmenon/ kuoleman
 
JoLi: mä en oo ees ikänä maistanu sushia, täytyis varmaan joskus maistaa :)
Evelina: tuo huimaus on inhottavaa, ja vaikuttaa paljon tekemisiinkin..  ei teidän tk:sta löydy omaa ultra laitetta? meidän neuvolatäti sillä aina vilkaisee ensimmäisellä kerralla, jos me halutaan. Se on yks ja ainut ylimääräinen kerta..
Karol: noi juhlathan on ihan mahtava paikka kertoa ilouutiset :) 

hyyi etova olo on saapunut, yök... mut toisaalta jee, tietääpä että jotain tuolla mahassa tapahtuu :)
Huomenna soittelenkin neuvola-aikaa, toivootavasti se ei nyt mahottoman kauas mee, ku oon muutenki niin malttamatoon luonteeltani.  Mut nyt unten maille ennen ku tähän nukahtaa :)
 
Vanij: Me ollaan kerrottu perheillemme ja parille ystävälle. Samalla periaatteella kuin tekin, että ei salailla jos tulee puheeksi. Jotenkin sitä ois kuitenkin halunnut odottaa ekaan ultraan, kun eihän sitä tiedä jos tämä onkin tuulimuna tms. Toisaalta olen sellainen ihminen, että haluaisin keskustella myös siitä ikävästä vaihtoehdosta sitten läheisteni kanssa...

Nyt muuten tajusin, mistä tämä olo johtuu. Mulla on kamala närästys! Heti huomenna apteekkiin troppia hakemaan jos tämä olo tästä kuitenkin kohentuisi:) Toiveikkaana...
 
Äitiyspakkauksesta. En ajatellut ottaa äitiyspakkausta tällä kertaa. Mutta ensimmäisellä kerralla todellakin otin. Oli niin ihanaa päästä penkomaan sitä ja kaikkia ihania vaatteita. 

Raskaudesta kertominen: Itse olen sellainen hätähousu, että kerroin jo ennen kuin tiesin olevani raskaana. Viime raskaudestakin kerroin kavereille lasketun ajan jo ennen raskautta. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Neuvolaan pääsen ekan kerran nyt käymään 26.7 rv 8+0. Eka ultra on 23.8 rv:lla 11+6. Tuntuu että siihen on niin pitkä aika. Sitten alkaa alkio jo näyttää enemmän ihmiseltä ja eikös sitä ruveta 12 viikon jälkeen kutsumaan sitten sikiöksi. 

Meillä anoppi arvasi jo juhannuksena että olen raskaana, kun en edes yhtä kaljaa juonut. Tosin en edes itsekään tiennyt sitä vielä silloin. Mutta en viitsinyt mitään ottaa kun ei varmuutta että onko raskaana vai ei. Miehen isälle emme ole vielä kertoneet, syksyllä on siellä päin häät niin ajateltiin silloin kertoa sen puolen suvulle, ellei sitten jo mahakin näy. 

Niin odotan että maha alkaa kasvaa. Haluaisin sellaisen söpön pikku pallero vatsan, mutta tässä vartalossa se ei taida olla mahdollista. Sisältö se tärkein kuiteskin on. 

Talviturkkikin tuli heitettyä tällä viikolla, lämmintä se vesi olikin. 

 
Kyllä oli niin tripauttavia unia viime yönä että oksat pois.. =D Pahan olon kanssa taiteillaan täällä päivittäin, ulkoilmassa oleilu auttaa. Pikkuneiti otti ensiaskeleet eilen <3 Eka neuvola olis pe, ihan kivaa mennä kyllä =) Saas nähdä tuleeko kehuja kun oon sen verran ohuempi nyt, kun edelliskerralla.
 
ja mie taas haluaisin pitää salassa tänki raskauden.. ukon suvulle ja kavereille ei kerrottu edellisestä olleskaan. jotku arvas jossain vaiheessa jotku ei :D tuskin tästäkään ukko kertoo kelleen.
omille porukoille tosiaan en viel haluais kertoa mitään, pitäis tosiaan keksiä keino miten sais pidettyä salassa kun pitäis loppu viikosta mennä siel käymään.. 

Meillä on neuvola 30.8 ja ilmeisesti neukkatäti kurkkaa jollain aatamin aikaselle ultralla tonne masuun. toivottavasti jotain siellä näkyy, la olis siis 3.3, en tiedä miten ne neuvolassa sen laskee ku ite sain menkkojen mukaan 4.3 no sepä selviää sit 30 päivä.. 
nyt on pakko yrittää siivota kun sisko tulee kyläilemään..
 
Täällä pahoinvointi tulee aalloittain, jonain päivänä pahempana jonain helpompana. Kaikkein pahin oli kun yöllä kävin pissallaja pääsin takasin sänkyyn niin hetken aika oli sellanen olo et nyt tulee oksennus, onneks ei tullut sentään..

Mulla on alkuraskauden ultra 17.8, jolloin viikkoja olisi 11+4, eli sitä odotellessa. Enpä joudu tyhjänpalttina tätäkään lomaviikkoa olemaan kun pitää saada tää asunto myyntikuntoon viikossa, eikun pakkaamaan ja siivoamaan! Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille! :)
 
MOI! En nyt ihan vielä ilmoittaudu mukaan maaliskuisiin, koska ennen viime menkkoja luulin jo kuuluvani helmikuisiin mutta toisin sitten kävi...........nyt ollaan jo kiertopäivä 41 eli pisimmän kiertoni mukaan 4 päivää myöhässä......kaiken maailman oireita on ollut...nyt uusimpana hirvittävät ilmavaivat ja röyhtäily :O ........yhden negan tein eilen semmosella halpistestillä........ja välillä hirveesti valkovuotoo ja välillä ei yhtään....saas nähä pääsenkö tänne maaliskuisiin =)
 
Nyt mun tekee kauheasti mieli sushia, kun siitä täällä puhutaan! Mutta mitä teen nyt sen merilevän suhteen?! :( Kurkkunigiri voi meinaan olla vähän vaikea toteuttaa...

vanilj, tota sanontaa en ollukaan ennen kuullut! Liekö sitten tyttö tulossa!? :)

Tuntuu, että aika on alkanut madella... Haluaisin jo, että maha alkaisi kasvaa ja voisin kertoa (kehuskella) kaikille, että meille tulee vauva! :)
 
vanilj Kyllä täältä kai jokin ultralaite löytyy tk:n puolelta, mutta ei tässä kunnassa sellasta luksusta saa nauttia :D

Äitiyspakkauksesta Toisaalta tekis mieli ottaa se tälle toisellekin, toisaalta taas ei. Odottelen nyt eka et millanen se seuraava paketti on ja tehdään päätös vasta sitten :)

Meillä olis huomenna lähtö sukuloimaan, toivottavasti pahoinvointi ei ala matkan aikana (ainakaan näkyvästi). Kahvia meinaan pitäisi juoda monta kupposta.. Tänään kahvi on jo vähän etonut.
 
Äitiyspakkauksesta: Me ei tällä kertaa todennäköisesti oteta sitä ollenkaan, koska meillä on tallella vielä kaikki esikoisen pakkauksesta. Toisaalta olisi ihana päästä tutkimaan innoissaan taas laatikon sisältöä, mutta meillä ei ole tarvetta niille ja sillä rahalla sitten voi ostaa jotain mille on oikeasti tarvetta. 

Me ollaan kerrottu vain läheisimmille kavereille tulevasta perheenlisäyksestä, mutta vähitellen sitä tahtoisi kertoa jo muillekkin. Edes läheisimmille sukulaisille. Jos pahoinvointi ei jossain vaiheessa paljasta, niin päivisin ja iltaisin vatsalla oleva turvotus sitten viimeistään. En muista, että esikoisen kohdalla olisi ollut tässä vaiheessa vielä turvotusta näin paljon. :) Saa alkaa miettimään kohta äitiysvaatteiden hankintaa ainakin housujen kohdalla.
 
äitiyspakkauksesta: me ei otettu esikoisen aikana, kun saatiin kaksi meilkeinpä täydellistä käytettyä äitiyspakkausta ilman.. mut nyt mietin että pitäisköhän ottaa.. Täytyy miettiä.. Milloinhan muuten se uusi äitiyspakkaus julkaistaan? ja mihin aikoihin niitä jaellaan meille maaliskuisille? :)

Kaele: Kyllähän se on ihana jakaa uutinen kaikkien läheisten kanssa :)
Evelina: toivottavasti siellä ei kahvi kovin häjyä oloa tekisi. :) ja matka menisi muutenkin mahollisimman hyvin voiden :) Meillä neuvolatäti onneksi kattoo että jos on vapaana laite niin päästään vilkaisemaan pieni, mut ihan vaan se että se syke näkyy.. :)
m-kukka: joo se on vanha sanonta, mun mumma sen heti tokaisi kun esikoista oottelin ja jouduin kovin oksennella :D mäkään en milläään malta oottaa että maha alkais näkyä! :D
pemppu:  toivottavasti pääset mukaan maaliskuisiin! :)
Lindas: toivottavasti siellä ei tartte alkaa oksennella. Siellä on ainakin mukavasti tekemistä, ettei tartte pelkästään peukaloita pyöritellä :)
Siala: mäkin mietin että jos pitäis salassa niin kauan ku mahollista, no mutta enhän mä suutani voinu pitää kiinni :D
RiikkaJ: voi ensiaskeleet on ihania! <3
Emilia: ihanaa että löyty toinenki hätähousu! :D
Paulikki: läheisille ihmiselle on kiva kertoa, kun ei tartte sitten oireitakaan niin piilotella. :)

Tuolla hankintojen puolella tuli esille kaksosista :)
Onkos miten monen suvussa kaksosia? että onko monella pelkoa/odotusta jos tuleekin kaksoset? :)
Mun lähisuvusta löytyy useammat kaksoset, joten voihan se hyvin mahollista olla että tulisi kaksoset, mut jotenkin se olis aivan mahtavaa, vaikka toki haasteellista ja raskasta. :)

Soittelin tänään neuvolaan, onneksi on sama neuvolatäti kuin viimeksi :) 15.8. muistaakseni rv ois silloin 8+6... Että kuukauden päästä, kun nyt sitten aika alkais juosta eteenpäin :)
 
Olisi kiva ottaa se äitiyspakkaus, kun en aijemmin ottanut...  Oli serkun vanhat talvihaalarit ja makuupussit. Mutta nyt jaossa oleva, joita varmasti vielä meillekin jää, on niin harmaa!
Voi olla että haalin taas kirppikseltä ja alesta vaatteet. Lapsen serkuilta ja pikkuserkuilta saa kanssa käytettyjä. Pienten vaatteet kuluvat niin vähän.
Entisiä en säästänyt kuin tytölle joitakin muistoksi.

Heinähuveista sen verran, että mehustin mansikoista + raparperista mehua talveksi. Vielä olisi mansikkaa pakkasessa odottamassa mehustusta. Pitää hakea vain mustikkaa siihen kaveriksi. Mustikasta voisi tehdä kyllä yksinkin mehua...Mehuna tulee noi marjat parhaiten käytettyä. Ensi syksynä ei varmasti metsään pääse, jos marjaa edes tulee!

Kestoja olisin halunnut käyttää,muttei onnistunut ekan kanssa. Pitäisi jostain saada kokeiltavaksi erillaisia edullisesti! Nyt pyykkiä varmaan tulisi niin paljon ettei tarvitse likavaippoja kauaa säilyttää.
 
vanilj: mainihinki jo tuossa toisessa ketjussa että mulla on  yhet kaksospojat. Meillä ei lähisuvussa oikeen kaksosia oo, joten olihan se melkonen ylläri, mut ihana sellanen! :D <3 Serkku tosin sai kans kaksoset sitte muutaman kuukauden päästä ku mun pojat synty. Kaksosraskaus oli ihan äärettömän rankka, ei siis voi verratakkaan yhden odottamiseen, mutta ite kaksosarki sitte kotona on ollu aika mahtavaa. Siis välillä ihan äärettömän väsyttävää, mutta kuitenki aivan ihanaa ja antavaa. :) Alkuun poikien piti vain olla sairaalassa reilu 3viikkoa ennen ko pääsivät kotiin, kun syntyivät ennenaikasina. Siitä jääny vissiin vähä traumoja ku viime yönä näin unta, että sain tytön (nyt on ihan tosi vahva TYTTÖ-TUNNE, onko muilla tuntemuksia?;) ) ja se synty 33. viikolla ja joutu tietenki teholle enkä saanu nähä sitä jne. Hirvee painajainen. :D Kaksosia tuskin on nyt tulossa, ei oo yhtää semmonen olo. J todellaki kaipaa semmosta yhden vauvan arkea, että peukut pystyssä et sielä ois vaan yks. ;)

totoro: meillä on kestoiltu siitä asti kun esikoinen oli reilun vuoden ikäinen, muut lapset, siis tyttö ja kaksoset on menny pelkästään kestoilla. Kertsit käytössä oikeestaan vaan kyläillessä. Ite oon kokenu sen hyväksi, pyykkiä tosin tulee, mut eihän se ole mikään hirveä homma, kun kone pesee. Muuten on kiva, kun pyllyt pysyy hyvänä, säästää rahaa ja luontoa. Suosittelen! :)

En oo vieläkää muistanu soittaa neuvolaan, ku ajanvaraus auki vaan 11 asti, niin aamutohinat tahtoo olla semmosia et iltapäivällä aina vasta muistaa et nii joo, se neuvola! pitää laittaa puhelin hälyyttämään huomenaamulla: muista neuvola!;)

Joko kellään on maha muuttanu muotoaan? Mulla ihan hirvee turvotus ja oikeen semmonen pyöreä että näyttää ihan vauvamahalta et oikeesti tätä ei paljo piilotella..;) Mulla on kyllä aina tullu aikasin maha esiin, turvotus ja sit se ihan oikee mahaki..
 
Mullakin alkaa jo pullottaa iltasin niin ettei tätä enää kauaa voi pitää salassa, tosin ollaan kyllä kerrottu avoimesti kavereille ja sukulaisille niin ei sillä niin enää väliä. 

Joku osaavaisempi voisi luoda maaliskuisille masugallerian ja sitä mukaan kun mahat kasvaa voi sinne laittaa kuvaa jos haluaa. :)
 
totoro: mansikoita ja raparperreja nams! :P 
Jeliina: aivan ihanan iso perhe sulla! ja kaksosetkin <3 varmasti on tosi rankka kaksosraskaus, mut jotenkin silti siitä haaveilen :P Täällä esikoisen aikana alko maha näkyä jo tosi aikasin :) toivottavasti nytkin :P

Kestovaipat: esikoisella pidin kestoja alkuun, ihanan näköisiä, mukavia päällä. Mut mä en niihin osannu riittävästi perehtyä- kun niitä imuja oli sataa erilaista, ja jokaisella siihen omamielipiteensä mikä on hyvä.. mut se sit jäi ja siirryttiin kertakäyttöihin, ja niitä käytetään nyt sit seuraavallakin :) ja mä oon niin mahottoman laiska pesemään pyykkiä, vaikka kone ne peseekin :D

Täytyypäs kysäistä että minkälaisissa asunnoissa asustatte? minkä kokoisissa ja miten monta perheenjäsentä teitä asustaa jne? :)
Kun me asutaan tämmöses pienessä omakotitalossa, niin mietin vain noita huone järjestelyjä, esikoinen ja vauva tulee jossain vaiheessa siis jakamaan huoneensa, mut mietin että miten noista järjestelyistä sais järkevät tehtyä :)
 
Vanilj: meillä asutaan n60nelilön kaksiossa. Makkari on pieni, mutta muut tilat aivan loistavat. Olohuone sellainen, että saa jaettua lisähuoneen tarvittaessa. Neliöt tuntuu sopivilta, kun vietimme Intiassa 4kk 18neliön kämpässä tuon aktiivitaaperon kanssa keväällä. Kaikki on suhteellista :)

Oi kaksoset! Mäkin salaa niistä haaveilen. Tuplaitkut - tuplahymyt. Tuplakakat - tuplapierut. Tuplasurut - tuplaonnet.... :)

Jeliina: Meillä kanssa kestoiltu esikoisen kanssa. Ja meinaamme jatkaa. Mieskin tykästyi, kun pojan iho niin hyvässä kunnossa, edullista jne jne jne. Tein osan vaipoista itse, 3-7eur maksaa tehdä itse. Lempivaipat markkinoilta on BumGenius koko vaippaiän kesätävät taskuvaipat. Aivan käsittämättömän hyviä. 2 vuotta käytetty ja menee ainakin yhdelle ellei enemmälle vielä. Ja sää oot mun idoli. Jos sä kestoilet neljän kanssa niin kyllä mä seuraavan kanssa jatkan :D
 
Meillä on rintamamiestalo eli pieniä huoneita useampi. Yläkerta on vielä remppaamatta. Sinne tulee sitten joskus lapsille omat huoneet (pitää osata kulkea portaissa).

Muuten meillä ei ole vielä erillistä lastenhuonetta, eikä oikeastaan makkariakaan! Nukutaan ylä- tai alakerrassa vähän säiden ja fiiliksen mukaan :) . Vauvan kanssa muutetaan taas alas, kun alhaalla on oikeastaan kaikki jutut.

Harmittaa, kun ei se kestoilu lähtenyt silloin käyntiin. Olen kuitenkin vähän sellainen ekohippi kaikkine kasvimaineni ja kierrätyksineni... Itselle en ole kestoilua kuitenkaan harkinnut,
Paitsi nuo kestoliivin suojat!! Kertakäyttöiset oli ihan onnettomia! Menevät vain lisäimuina... Päälle oli oltava jokin mikä ei kosteutta läpi päästä vaatteille, eli kestot. Tein kestoja viimeksi itse ja möin ne menestyksellisesti kirppiksellä! Tilasin kangasta Sampsukalta lisää ja tällä kertaa teen suojista vähän isopia kuin ne kertikset.

Jos joku muukin innostuu kokeilemaan (Yksinkertaisia ommella!) voin laittaa ohjeet.
 
Nyt olen tehnyt vihdoin jotain konkreettista sen suhteen että olen raskaana ja varannut ajan varhaisultraan. Kaksi viikkoa pitää odotella, että näkee onko kaikki ainakin toistaiseksi niinkuin pitää. :) Neuvolaan soitan myös tällä viikolla vielä.

Mä poden noista kestovaipoista jo valmiiksi huonoa omaatuntoa, jos niiden käyttö ei otakaan luonnistuakseen. Enkä todellakaan tiedä millä miehen saisi innostumaan niistä. Onko kukaan joutunut perustelemaan kestoja lapsen isälle? Kiitos kun vinkkasit merkistä JoLi, voin vaikka aloittaa asiaan perehtymisen niistä.

Vanilj: Me asutaan miehen kanssa kahdestaan rivitalokolmiossa. Mä olen jo miettinyt, mitä sitten tehdään jos lapsia onkin jossain vaiheessa kaksi. Saman huoneen saavat varmasti jakaa ainakin muutaman vuoden. En mitenkään haluaisi muuttaa, enkä edes ole varma onko meillä varaa isompaan. Kaksoset kuulostaakin siinä mielessä hyvältä, että ne voisi olla kauemmin samassa huoneessa. Mutta meidän suvuissa ei siis ole lainkaan kaksosia.
 
Me asutaan tällasessa kolmen makuuhuoneen omakotitalossa. Tällä hetkellä niin, että me vanhemmat nukutaan yhdessä, kaikki neljä lasta toisessa ja sit mun pikkusisko on just muuttamassa tohon kolmanteen makkariin, joka on tähän mennessä toiminu pelkästään leikkihuonekäytössä. Leikkihuone saa siirtyä aulaan tai olkkariin. :) 

Pienenä vinkkinä et ainaki ite oon kokenu tosi hyväksi sen, että lasten nukkumapaikka on rauhotettu vaan nukkumiselle, ettei siellä oo ollenkaa leluja tms. Rauhottaa nukkumista hirveesti!:)

JoLi tuohon lauseeseen oli aika kivasti tiivistetty kaksoset!;) Hih, en mää varmaan ennen oo ollu kenenkää muun idoli..:D Oon kans tehny ite vaippoja, todellaki tulee halvaksi ja saa vielä sen mallisia mistä ite tykkää. Eikä lopen vaadi mitään kummempaa ompelutaitoa, kuhan perusompelukoneen käsittelyn. (mää siis en osaa yhtään enempää ja silti oon saanu kivan näkösiä vaippoja aikaan.)

totoro: Kestoliivinsuojat täällä kans käytössä ja hyviä on. Ei takerru silleen inhottavasti tissiin kiinni niinku kertsit monesti! Mää oon kans vähä ekoilija just kestovaippoineni, kierrätyksineni ja kasvimaineni..:D

vatukka: meillä miestä ainaki innosti rahansäästö ja sit se, että ensin ite opetteli miten niitä käytetään ja sit oikeen kädestä pitäen näytti miehelle miten homma hoituu, niin sen ei oo tarvinnu pähkäillä, vaan se on ollu helppoa. Ja se tietysti, että meidän taloudessa minä oon se, joka yleensä laittaa vaipat valmiiksi, siis imut sisään jne. niin se ei miehelle oikeastaan ole eri asia kuin ottaisi kertsin kaapista, valmis paketti joka vain asennetaan vauvalle!:) Nykyään kyllä mieskin niitä pyykkää ja joskus harvoin saattaa jopa taitella niitä valmiiksi.
 
Takaisin
Top