Heinäkuun huvit

Pikkutonttu: Hyvä kuitenkin että syke löytyi vaikka olikin epäselvä gyne. Nyt vaan pitää oottaa sitäseuraavaa ultraa ja toivoa että gyne on vähän selkeämpi.. :)
 
Kirjoittelin itsestäni jo tutustumisia ketjuun, maaliskuisten listaan uskaltaudun varmaan vasta muutaman päivän päästä. Taikauskoa tai jotain. :) Teki mieli ostaa joku pieni nallekin tms. positiivisen testin kunniaksi, mutten sitten uskaltanut. Maanantaina siis piti kuukautisten alkaa ja silloin sain digiin raskaana 2-3. Laskettu aika on 18.3.12.

Koska sinne neuvolaan pitäisi alkaa varata aikaa? Entä millä viikoilla kannattaa mennä varhaisultraan? Mä en jotenkin uskalla soittaa neuvolaankaan, kun en taida ymmärtää olevani ilmeisesti ihan oikeasti raskaana.

pikkutonttu: Onpa kurjaa, että osui noin tökerö gyne sinulle. Olin ajatellut varata aikaa varhaisultraan samaan paikkaan, mutta täytyy nyt miettiä uudelleen. (Käyn edelleen kurkkimassa kuumeiluketjuja...)
 
Vatukka: neuvolaan varataan aika silloin kun kuukautiset on jääneet pois. Ja kun raskaustestissä on plussa. Eivät sitten välttämättä ota enää labrassa testiä, kun itse on tehnyt. Yleensä joskus viikolla 7 on ensimmäinen neuvolakäynti. Neuvolassahan sitten määrittävät ultra-ajat, mutta toki itse voi mennä myös ja maksaa.
 
Heippa!

Onko PIKKUTONTTU jo selvinnyt uutta? Kestämistä seuraavaan gyneen. Mietin itsekin varhaisultraan menoa, mutta se on työttömille opiskelijoille sellainen ylimääräinen kustannuskysymys. Elokuun lopulle sais odotella sitä 12-13vk ultraa..äh.

Helpotus kuulla, ettei neuvolassa tarvi juosta. Mulla täti vaihtui nyt. Edellinen oli aika tiukkis. Painoa mulla tuli 20kg ja hän niuhotti siitä aikalailla. Stressaavaa käydä edes sielä.

 

Mä nyt kerroin meidän Mummille (uä-hoitaja) raskaudesta ja kunhan hän palaa lomalta töihin reilu viikon päästä niin pääsen ultrattavaks. Olis hän kuulemma voinu sen lomallaankin tulla tekemään, mut ehkä mä maltan odottaa:D

En mäkään olis valmis maksamaan varhaisultrasta, mut ku ilmasiks pääsen niin mikäs siinä. Muutamat mun ystävät on myös ollu onnellisia tästä "edusta" jonka ovat saaneet.

Neuvola on mulla 6.8. ja ultra muistaakseni 27.8. Ja siis aiotaan osallistua seulontaan, että verikokeisiin siis täytyy hilpasta sit kans.

Mun ystävä oli lastensa kanssa tänään käymässä ja toinen niistä on 6kk ja olin niin onnellinen, ku meidän neiti halus sitä hoivata:D Saa nähä kuin käy oman sisaren kanssa, pahin uhmaikä sillon just meneillään tai tuloillaan!

 
Täällä meidän kunnassa neuvolat ainakin kaikille yhtä usein. Mä ainakin tykkään käydä neuvolassa, tälleen alussa se tuntuu vähän turhalta mutta luo kivan "välietapin" odottamisessa. Lopussa taas on aina kiva kuulla miten se vauva siellä nyt on jne. Nää neuvola-asiatkin on niin kuntakohtasia..

Mulla eka neuvola on 8+4. Ultra on sit luultavasti elokuun lopulla, mut saan ohjeet ajan varaukseen vasta ekassa neuvolassa. Seulontoihin osallistutaan myös, mutta niistäkin puhutaan sit siellä ekassa neuvolassa.

Evelina 5+5
 
VÄsymys pääsi yllättämään ihan kunnolla. Huh.

Mitäs ruokahimoja ilmentyny muilla? Mä en KESTÄ. Päätin tässä raskaudessa, että söisin terveellisesti, kun ekassa tuli 20kg painoa. Muistan syöneeni silloinkin ihan normaalisti, mutta kilot vaan tulivat. Noh....nyt sitten himottaa vain suolainen ja rasvainen. Kelaa. Eilen illalla paha olo ja etova fiilis lähti vasta kun paistoin pekonia ja munia. Sairasta... Miksen vois himoita vaikka salmiakkia ja appelsiinejä...
 
luin teidän aiemmat jutut, mut en lähe nyt erikseen vastaileen kaikille, kun täällä on jo kiitettävästi tullut tekstiä :)

Mä siis plussassin tänään digillä :) ja kyllähän siinä onnen kyyneleet tirahti kun testin tulosta luki.. 10kk ehdittiin yrittää.
Kaamea väsy täällä koko ajan huh.. siis haluaisin vain nukkua! oon yrittänyt käydä lenkilläkin että piristyis, mutta ei entistä kovempi väsy vain..esikoisen kanssa pitäis yrittää jaksaa touhuta, mut kaamea väsy ja haukotus.. huh..
Huono olo on tullut ainoastaan toistaiseksi kahvista, toivon todella että ei tarttisi vessanpöntöä alkaa halaileen kovin ahkerasti.. :)
Maanantaina aattelin soitella neuvolaan.. vai miten aikaisin sinne kannattaa edes soitella, kun ei yhtään muista ekasta raskaudesta?! :D
miten paljon tommonen varhaisultra maksaa? :)

Koitin kirjoittaa jo joihinkin osioihin jotain, menee hetki kun pääsee jyvälle täällä kaikista kirjoittelijoista :)
 
HIh. mäkin aattelin maanantaina soittaa neuvolaan. Ainakin viime raskaudesta neuvola aika oli vk 8 tai 9, et on viel aikaa siihen. Taitaa nää lomat varmaan sotkea jotai.
Munkin mielestä niit neuvola käyntejä on yhtä paljon, ainakin täällä. =) Jä mä kans kyl tykkäsin niistä se, jotenki kongretisoi tätä koko raskautta. Nyt jotenki tuntuu viel vähä epätodelliselta. Miehen kans just eilen puhuttiin, ettei oikee oo viel kumpikaan meistä tajunnu tätä, kuitenki yritettiin 9kk ja yks keskemeno takan. Mut nyt on toisaata niin erilainen olo, siis sileen hyvä! =) Mitä nyt pikkaren pahoin vointia ja väsymystä mutta, sellanen jännällä tavalla luottavainen, ihan ku oli esikoista oottaessa! =)

Odotusta kaikille! =)
 
vanilj - Must se varhais ultra maksaa joku 135, ainakin oli kun kävin viimeks...Ei oo halpaa...=)

Sartzuli - Ihanaa et on tollanen Mummi! =) Mullakin on kaveri Kätilönä Jorvissa ja oli ihanaa esikoista oottaessä kun se kävi kattomassa ja toteemassa kääntymisen ja sellasta. Saat ihan spessua hoitoa...=)
 
Heippa!

Kiitos kaikille tuesta ja toivotaan, että kaikki on hyvin. Hieman on mieli täällä parempi ja yritän  uskoa ja toivoa, että tulokkaalla on kaikki hyvin ja pitäähän senkin nyt jostain kertoa kun kuitenkin syke oli havaittavissa. Onhan viikkoja vähän ja muutaman päivän heitot mahdollisia, mutta varaudun silti jollain tasolla pahimpaankin.Päätinkin perua sen tiistain ajn kun se olisi ollut samalle gynelle ja en halua enään hänen kanssaan asioida jas varasin toiseen paikkaan ultran ja sain ajan torstaiksi. Inhottavaa kun sekavat fiilikset jos ei olisi käynyt niin saisi olla onnellisena raskaana ja mennä sitten vasta myöhemmin ultraan.

Vatukka: Onnea plussasta, muistankin sinut tuolta raskaaksi 2012 ketjusta. Itse en voi suositella samaa paikkaa, mutta onhan tällä suunnalla muitakin paikkoja. :)

Joli: ei ole vielä selvinnyt mitään uutta, ensi viikolla vasta uusi ultra eikä viitteitä keskenmenosta ainakaan ole ja oireita raskaudesta kuten ennenkin, et toivon et pikkuisella siellä kaikki hyvin. <3

vanilj:
onnea täältäkin kautta, mulla makso varhaisultra 78 €

Tunteet vaihtelee laidasta laitaan ja mietin mitähän se gyne mahtoi jutuillaan tarkoittaa, sen vielä ymmärrän, et sikiö voi olla vähän nuorempi, mut miten voi vihjata,e t kehitys olis loppunut jos syke kuitenkin näkyy? ja miksiköhän se ei yrittänyt mitata sikiötä olenkaan. ja sitten kun se jossain kohtaa sano, et saankohan tarkennettua tätä jostain niin mietein, et ei kuulostanut mun korvaan kovin vakuuttavalta. No ensi viikolla saa varmaan hieman asiantuntevampia vastauksia ja kävi kuinka vaan niin pakkos siitä on selvitä.

 
Heippa vaan kaikille!

Täällä tänään plussanneena ilmoittaudun varovasti joukkoonne! Tuolla toisessa ketjussa jo menin mainitsemaan, että minulla ei ole vielä mitään oireita. Mutta sitten luin näitä juttuja täällä ja löysin syyn finneille, jotka on pukannu leukaan ja rintaan! Haa! Kunpa nyt vaan jäisi tähän, ettei tulisi samanlaista ihoa kun teinivuosina... :/

Tänään siis 4+1 laskujeni mukaan, laskettu aika olisi laskurin mukaan 24.3.! :) Pitää varmaan tänään testailla vielä uudestaan, ihan vaan, koska oli niin jännittävää nähdä ne kaksi viivaa ruudussa!!!
 
Meiltä miehen vanhemmat tänään jo kyseli, että koskas teille on toinen lapsi tulossa.. Mies siinä sitten jotain ympäripyöreetä vastas ja mä tuijottelin johonkin muualle :D Ajateltiin kertoa vasta ekan ultran jälkeen niin oli aika kiperä tilanne.

Keskenmenon pelko on aika kova, mutta yritän nyt vaan keskittyä tähän odottamiseen. Mahassa on sellainen jännä tunne, että kyllä siellä joku on :) Toivottavasti myös pysyy matkassa.

Evelina 5+6
 
JoLi: Täällä vähän samansuuntaista harmistusta havaittavissa, vaikka mitään erityisiä ruokahimoja ei olekaan. Lihoin edellisessä raskaudessa paljon nimenomaan alkupuoliskolla, kun olo oli niin huono ettei pystynyt syömään muuta kuin "vatsuriruokaa" eli appelsiinimehua, suolakeksejä, paahtoleipää jne. Tässä raskaudessa alkupaino on korkeampi kuin edellisessä ja päätin yrittää syödä terveellisesti, mutta oksu olo on ollut taas jo juhannuksesta asti ja parin tunnein välein pitää syödä jotain tukevaa kuten vähintää leipää. Harmittaa kun en tämän takia pysty nauttimaan raskaudesta täysillä kun pitää stressata puntarista. Tykkäisin muuten neuvolakäynneistä, mutta tuo puntariosio ahdistaa... Noh, pysyn ruodussa niin hyvin kuin olo sallii ja teen parhaani. Ei kait sitä muuta voi. Tsemppiä sinulle:)

Torstaina eka terkkarineuvola ja viikon päästä maanantaina eka ultra (täällä on ihan huippu neuvolasysteemi. Ultraan pääsee varhain ja usein matkan varrella.)
Kivaa! Onneksi tuo raksahomma ja esikoisen hoitaminen saa ajan kulumaan nopeammin. Ei odottavan aika käy liian pitkäksi, vaikka hitaasti viikot kertyväkin:)
 
Kiitos Paulikki rohkaisusta :)

Ja onnekseni suola-rasvanhimo on muuttunut nyt enää siihen suolaisen himoon. Sushi on parasta! Toki ei raa'alla kalalla vaan suolatulla jne. Täydellinen, mutta hiukan kallis välipala. Löysin citarista ihan valmiin paketin. Itse kun väsäilee niin menee ikä ja terveys.

Onko muilla sellaista huippausta? Tuntuu ku vähän aikaa on pystyssä niin alkaa jo huimata. Kenelle oon kertonu epäilevät kaikki tyttöä, kun pojasta oli niin helppo raskaus. Noh, tiedä häntä. Onko kokemusta erilaisista raskauksista riippuen pojasta tai tytöstä?
 
JoLi, mun yhdellä kaverilla oli tyttöä odottaessa ihan järkyttävä pahoinvointi ensimmäiset kuukaudet. Ja syyt oli myös tosi outoja, esim. vaaleanpunaiset villasukat sai hänet voimaan pahoin! Samoin pelkät mäkkärin mainokset. Poikaa odottaessa ei painoa tullut läheskään yhtä paljon kuin tytön kanssa ja pahoinvoinnit sun muut jäi myös pois! Tosi outoa...
Nyt itse jännäilen, että millaiseksi tämä olo muuttuu. Tänään väsyttää kamalasti, vaikka nukuin 8h yöunet.
Tuo sushi tulee kyllä olemaan yksi mun isoimmista ongelmista raskauden aikana! Se, ettei saa syödä tonnikalaa ja lohta... :'( Kurkkumakilla pitää vissiin yrittää selvitä.
 
Karol: no on kyllä hintaa varhaisultralla, taidan siis tyytyä tuohon neuvolatädin pikaiseen ultraukseen :) Mäkin muisteli että joskus rv 8 ois ollut eka neuvola-aika esikoista odottaessa.. täytyy maanantaina soitella siis :)
pikkutonttu: tsemppiä sinne odotteluun. Uskon kuitenkin että siellä asiat mallillaan kun syke on löytynyt, josko se gyne vain oli niin köppäänen.
m-kukka: meilläpäs päivät menee hyvin likeltä :) tuli nuosta näpyistä mieleen että eikös se sanan parsi mene että "poika vie terveyden ja tyttö kauneuden" :)
Evelina: Voi toi on kyllä paha kun ihmiset kyselee ja jos ei vielä halua kertoa :)
Paulikki: mä sanoisin että syöt sen mitä vain pystyt, niitä kiloja saattaa hyvinkin tulla paljon vaikka kuinka katsoisit mitä syöt! :) Siellähän on kiva että pääsee usein ultraan! oon kare sulle! :D
JoLi: täällä on muutaman kerran huipannut, viime raskaudessa huippas loppuajasta tosi paljon. mulla verenpaineet laski niin alas (vaikka yleensähän ne nousee raskaana ollessaan) sain sit lääkärin luvalla syödä salmiakkia :) Täällä nyt vasta toinen raskaus, mut poikaa kun odotin niin se pahoinvointi oli ihan valtavaa, saas nähdä kuinka tämän raskauden kanssa käy..

nyt alkaa pahoinvointi nosteleen päätään. Kun joudun mumman haavaa hoidella päivittäin, niin joutui kyllä tsemppaan itteänsä että pysty hoitaan loppuun saakka,, hyi.. Siis yleensä rakastan haavojen hoitoa, mut nyt - niin kuin edellisessäkin raskaudessa ensimmäinen pahoinvointi oire oli kaikki haavat laittoi voimaan pahoin..

Mites ootteko kertonut jo monelle? tai koska ootte aatellu kertovanne? :) me ollaan kerrottu jo läheisimmille ihmisille.. eikä sitä salailla, jos joku  kysyy.. kun kaikki läheisemmät nyt tietää että ollaan jo tovi yritetty toista lasta. :)
 
Oi JoLi: toi sushi on hyvä idea!! =) Mut oliks jotai rajotusta sen merilevän suhteen? No jos on ni täytyy tehä vaan ilman ja sushi on muuten tosi hyvää myös kylmäsavu härällä =)

Me ei olla viel kerrottu ku ihan muutamalle... taidetaan odottaa viel hetki ja mulla on tulossa elokuussa 30.v juhlat ni aateltiin sitte kertoa kaikille kerralla... =) Viimeks olin nii innossaan ja kerroin aika monelle ja se meni sit kesken ja nyt haluun olla vähän varovaisempi... toisaalta sai kyl aikahyvin käsiteltyä koko asian kun tuli niin monen kanssa siitä sitte juteltua. Mutta toivottavasti nyt menee kaikki hyvin!! =) 

 
 
Me ei tosiaan olla kerrottu raskaudesta kuin yhdelle mun ystävälle. Esikoisen kummit saa varmaan tietää ennen ultraa, mutta muille tarkotus olis kertoa vasta sen jälkeen.. Saa nyt nähdä miten käy jos mulla alkaa pahoinvointi..

Huimausta on mullakin vähän. Esikoisesta huimaus alkoi rv 13 ja jatkui loppuun saakka todella pahana. Silloin se rajoitti oikeasti ihan elämää välillä. Mut terve tyttö syntyi ja se oli pääasia :) Toivon, ettei nyt alkaisi niin rajut huimaukset. Kuitenkin on tuo esikoinen vahdittavana ja ollaan paljon ihan kahdestaankin. Mitäköhän tuo tyttökin tekis jos äiti pyörtyis.. :(

Mäkin oon kateellinen niille jotka pääsee varhain ja usein ultraan. Meidän kunta säästää kaikessa, joten varmaan arvaatte ettei ylimääräisiä ultria helpolla tipu. Mun mielestä joka kunnassa pitäisi olla raskauden aikainen seuranta tasa-arvoista :/

Mulla tekee mieli hedelmiä, tai kaikkea raikasta oikeastaan. Sama juttu oli esikoista odottaessa :)
 
Sushista :)

Oon syöny sitä pari päivää putkeen....täydelline suolapala. Enimmäkseen kurkulla/avocadolla jne.

Mutta valaistunut lääkäri kertoi edellisessä raskaudessa, että koko listeria-pelko on peruja 70-luvulta, kun huono erä jotain vakuumipakattua kalaa tuli kauppoihin ja oli epidemia. Noh...silti kannattaa varoa, mutta jos kala/juusto näyttää hyvältä päällepäin ja haisee hyvälle ja tuntuu hyvälle jne niin ei ole kuulema pelkoa. Mutta edelleen, jos ei tunnu hyvältä kokeilla, niin ei kannata - muuten tulee morkkis.

Mutta juu - sushi maistuu mainiolta tähän olotilaan. Ei ole rasvaista, mutta wasabi ja soija AH! Perfect.. 
 
Takaisin
Top