Heinäkuun höpinät!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja satu84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ok, kiitti ku kerroit. eli varmaan maalaisjärjellä pitkälle pötkii. Mä joudun seuraileen 2 kertaa viikko et miten arvot menee. Ihan ok ollut, mut tietty sit ku herkuttelee ni välillä nakkaa vähä korkeemmalle, mut ei aina. Jospa selviis näin loppuun asti.

Lei - Minulla myös raskausdiabetes tässä raskaudessa ja samoin myös esikkoa odottaessa. Nyt tässä raskaudessa rasitusarvot olivat korkeammat kuin esikoisen kohdalla, mutta kuitenkin nyt olen voinut syödä aikalailla normaalisti. Täytyy kyllä myöntää, että herkkkuja on mennyt joka päivä, mutta kuitenkaan jäätelöt eikä suklaapatukat tunnu nostavan sokereita, mitä olen kyllä ihmetellytkin...
Esikoinen oli syntyessään 4060g ja syntyi 40+0, saa nähdä minkä kokoinen tämä on, toivottavasti ei ainakaan yhtään suurempi.
Neuvolassa eilen ainakin sf-mitta oli normaalikäyrällä ja esikoisen kohdalla näillä samoilla viikoilla se oli käyrän yläpuolella. Nyt täti tuumasi, ettei vauva ainakaan liian suuri ole. Tämän raskausdiabeteksen takia on huomenna on sitten terveyskeskuksessa ultraus ja kuukauden päästä on vielä äitipolilla koon tarkistus. Toivottavasti pikku kaveri ei ole kasvanut liian suureksi. Ja esikoisen kohdalla sf-mitta oli oikeastaan koko raskausajan yläkäyrällä ja nyt se on pysynyt "normaalissa".

Ihmettelinkin tuolla neuvolakuulumisien puolella noita leukkareita pissassa, niin osaisiko joku fiksumpi kertoa mitä vaaraa niistä on?
Kun täti kysyi, onko minulla valkovuotoa, kun pissassa on leukkareita, muuten pissa oli ok. Joo onhan tuota ollut jo toista kuukautta, välillä vähän enempi ja välillä vähän vähempi. Täti tuumasi, että ei mitään hätää jos valkovuoto ei ole kokkareista. Eipä ole, semmoista limaista vain.

Olen nyt viikolla 31+5 ja neuvolassa meni hiukan keskikäyrän yläpuolella. Mulla vasta viikolla 38 äitipolilla ultra et katotaan minkä kokonen vaavi tulossa. Nyt hän se tekeekin herkkuja mieli, kun ei sais syödä. Hedelmiä ei kärsi syödä ollenkaan silloin nakkaa arvot korkealle. Ruisleipää neuvolassa sanottiin et kantsii syödä paljon, mut ei oikein maistu. Leukkareista muistelen et siitä ois katottu esim, pissatulehdusta, mut en tosiaankaan oo varma. Jospa joku viisaampi kertoo.

määkä en noista leukkareista oikee tiiä,mut eiköstä se meinaa et voi olla jokin tulehdus.mut saattaahan ne leukot ym..tulla plussalle siitäkin jos näyte on otettu huonosti tai pissaa ollu liian vähän jne. et jos oireita ei minkään moisia oo niin tuskin mitään hätää :)
mull oli esikoisesta ja tästä menee sf-mitta kokoajan yläkäyrän yläpuolella ja esikoinen oli ihan norm kokonen,samoin tämä on tähän asti kasvanu ihan keskikäyrällä :) ja mull on radi. masu vaan on iso :D

Ninetsu: Kyl leukkarit kertoo sen että onko pissassa mahdollisesti tulehdusta. Tai ainaki niillä kerroilla ku mulla on pissatulehdus ni on ollu leukkarit monella plussalla, tosin on kyllä ollu sellaset oireetkin ja oon syöny antibiootti kuurin. Toi kokkareinen valkovuoto kuulostais taas lähinnä siltä et neuvolatätisi epäili hiivatulehdusta.. Mulla oli hiivatulehduskin tässä raskauden aikana, paikat kutisi ihan mielettömästi ja valkovuoto tosiaan oli tosi kokkareista..

Joutusin ottamaan pikkuhousun suojatkin käyttöön ku tuntuu et toi valkovuoto on vaan runsastunut viimepäivinä =/

Tosta sf:stä. Mun kaveri meni koko ajan siellä yläkäyrillä ja niiden ylikin mutta ihan kolmekilonen vauveli sit synty pari päivää ennen laskettua aikaa.. et kaipa noi sf mitat on kans suuntaa antavia muttei vissiin kannata ihan sokeesti niitten perusteella ajatella et minkä kokonen lapsi sieltä tulee..

hiukan tarvis neuvoa kun on noita sokereita mittaillu kotosalla niin aluksi kaikki ollu ihan että paasto arvo on sen 4,2 paikkeilla ja ruokaarvo on sen 5,4 paikkeilla vaan nyt ne alkaa olemaan myös ruoka arvo alkaa näyttämmään paasto arvoa jotta mitähän se vois tarkoittaa ? paasto arvo oli aamulla ihan mulle normaalin 4,1 mutta nyt lounaan jälkeen mitattuna arvo oli 4,2....  hiukan hämmentyneenä kun ei ollu neuvola tädin kanssa puhetta asiasta jos menevät liian alhaisiksi ja että mitkä edes on ne alimmat sallitut arvot??

Ei mulla onneksi mitään oireita tulehduksesta ole... Ei sillä, ei mulla ole koskaan ollut pissa- tai hiivatulehdusta, niin en oikein tiedä minkälaiset oireet silloin olisivat. Nyt raskauden aikana on silloin tällöin saattanut olla jonkun sortin kutinaa, joka on päivässä kahdessa mennyt ohi. Mutta viime kerrasta on jo varmaan kuukausi. Valkovuoto on ollut samanlaista "löysää" koko ajan. Ja olen ajatellut pienen kutinan johtuvan valkovuodosta... Mutta täytyy vain uskoa neuvolan tätiä, että kaikki on kunnossa. =)

Mulla on kans Tanku välillä ollut ruuan jälkeinen arvo paastoarvoksi sopiva, mutta en ole ajatellut sen kummemmin asiaa. Olen vain ollut tyytyväinen ettei arvo noussut korkealle...
Mutta toki kannattaa kysyä asiasta. =) Nyt kun mainitsit asiasta, niin mielelläni kuulisin asiantuntijan mielipiteen asialle.

Tänä aamuna oli kaupungissa ultraus. Lääkäri näytti semmoisesta kiekosta, että rv 31 vauvan pitäisi painaa 1580g ja sen mukaan vauva olisi laskettuna päivänä 3400g.
Jännä sitten, että ultrauksen tuloksena vauva oli noin 1700-1800g, mutta kuitenkin ultrakoneen mukaan vauva vastasi rv 31 ja antoi lasketuksi ajaksi 13.9. Ja viikkojahan mulla on nyt se 31+1 ja la 14.9, että ultrakoneen mukaan mennään ihan oikeassa tahdissa.
Lääkäri kyseli, olenko huomannut mitään eroa tässä ja edellisessä raskaudessa, että olenko verrannut neuvolakortteja. Kerroin, että painoa on tullut nyt PALJON vähempi, nyt tässä raskaudessa tähän mennessä noin 5kg ja esikoisen kohdalla näille viikoille oli kertynyt jo 12,5kg. Ja sitten se sf-mitta oli nyt 27,5cm ja esikoisen kohdalla 30cm.
Lääkäri kehui, että olen nyt ollut paljon tarkempi sokereitten suhteen, hyvin tiedolla mitkä nostaa ja pitänyt hyvin dieettiä yms yms, ja minusta tuntuu että mun syöminen on nyt ollut paljon enempi retuperällä kuin esikoisen kanssa, vaikka sokerit eivät olekaan nyt nousseet. Että on tullut syötyä vähän kaiken näköistä... Mutta täytyy nyt skarpata, ettei painokaan ala nousta liikaa.

Tuli kuitenkin tosi helpottunut olo, kun vauva oli oikean kokoinen. Ainakin vielä tällä hetkellä. Ja oli pääkin oli alas päin. =) Kuukauden päästä onkin vielä äitipolilla ultraus.

Pistän minäkin lusikkani soppaan. Kävin kanssa neuvolassa tänään. Ja terkka moitti että sokeriarvot oli vähän liikaa pomppinut. Ne oli pompannut rajojen yli noin kerran viikossa. Yritin kysellä tältä terkalta että eihän se ole paha, johon hän tuumasi että on se kuitenkin pompannut, etkö voisi olla tarkempi ruuan suhteen. Syön suht normaalia kotiruokaa. Hänen mielestään kaikki peruna, riisi ja pasta pitäisi lopettaa, samoin vaalea leipä. Meillä syödään lasten vuoksi kahdesti päivässä, eikä aivan kauheasti kiinnosta ruveta kokkaamaan itselle vielä erikseen. Kun toi seisominenkin on vähän hankalaa. Tämä minun vaalea leipä on sekahiivaleipää. Kysyin että mitä sitten pitäisi aamiaiseksi ja iltapalaksi syödä, jos leipää ei saa, eikä noita kauravalmisteita. Kun jugurttia en saata, olen laktoositon ja se maistuu mun suussa tosi pahalle nykyään. Hedelmistä banaani on ainoa jota saatan. Hän tuumasi että älä nyt banaania ainakaan. Syö rahkaa ja marjoja ja ruisleipää. Apua, siinäkö on kaikki vaihtoehdot? Kauravalmiste jota olen syönyt jugurtin tilalla nosti heti ekalla kerralla oikein reippahasti.

Ja kun tota painoakin on tullut noin 1 kg/vko viime käynnistä. Tosin neuvolan vaaka oli korjauksessa kun se oli näyttänyt liian vähän. Ehkä jo viimeksi, kuka tietää. Jos teillä on hyviä vinkkejä niin kuuntelen mielelläni.

eevi-on kivat! :) mun äiteen työkaveri teki sillon mun esikoiselle tämmötteen
inhoon ylikaiken tämmöst vaaleensinistä mutta tää puku oli kyllä ihan superihana Aksulla! :,) <3

leukkareista!
muuta asiaa tutkiessani törmäsin tietoon mitä leukkarit voi kertoo ; Leukosyytit: Pyuria viittaa virtsateiden tai munuaisten tulehdukseen. Valkosoluja voi löytyä myös ei-infektiooseissa munuaisperäisissä sairauksissa (esim. glomerulonefriitti ja akuutti interstitiaalinen nefriitti).

Heissan!

Täällä on alkanut tällä viikolla rasituksessa supistaan, eilen ja tänään reilumminkin ja ottivat neuvolaan. On alkanut paikat pehmetä, vaikka onneksi kiinni vielä ja kanavaakin jäljellä. Silti 2 vko sairauslomalle lepäilemään. Nyt ihmettelen miten saan aikani kulumaan...Toivottavasti nyt rauhoittuu ja pysyy vaavi vielä aloillaan ainakin muutaman viikonemoticon .

Joku pohti pissan leukkareita. Ovat tosiaan valkosoluja, joita ei normaalisti virtsassa ole ja viittaavaat tulehdukseen. Tosiaan siis viittaavat, eivät aina tarkoita pissatulehdusta. Itsellä esim just hiivatulehdus riittää usein plussaamaan leukkarit. Silloinhan virtsan bakteeriviljely jää sitten negatiiviseksi.

Onko kenelläkään mitään fiksua vinkkiä miten onnistuisi öisin vääntämään asentonsa sellaiseksi että saisi nukuttuakin??? Kyljellään on ainoa vaihtoehto, mutta mulla jostain syystä lonkat kipeytyy niin pajon, ettei nukkumisesta tuu mitään. Alkuyön vielä nukkuu, mutta sitten herään kun toista lonkkaa särkee, vaihdan kylkeä ja jatkan sitä rumbaa heräilemällä aina tunnin välein. Oikein luonnon keino valmistaa yöheräilyihin ajoissa... emoticon Oon kokeillut tyynyillä kaikenmaailman asentoja ja tukea itseäni ties miten päin, mutta aina herään samaan kipuun. Aamuun mennessä särkee sitten yleensä kokonaan molempia jalkoja lonkasta jalkateriin asti. Ihana tuntea itsensä näin raihnaiseksi... Loppuraskauden iloja, en vaan ollut varautunut henkisesti että tää univaje jo alkaa...emoticon Jos jollain on jotakin kokemuksen tuomia poppakonsteja niin otan kiitollisena vastaan!!!

Mullakin oli viime neuvolakäynnillä noita leukkareita virtsassa, mikäli muistan tuon nimen oikein. Kävin sitten antamassa labraan seuraavana päivänä virtsanäytteen. Neuvolatäti soitteli tuloksista ja sanoi, ettei mitään tulehdusta löytynyt. Sanoi, että näytettä annettaessa neuvolan näytteeseen on voinut joutua valkovuotoa, mille ei voi mitään. Valkovuoto on mulla normaalia, eikä mikään viittaa hiivatulehdukseen. Mun kohdalla tuo oli siis pelkkä väärä hälytys.

Mulla on aikamoista ryysisaikaa ennen äippäloman alkua. Muutetaan nyt uuteen kämppään, jota rempataan parhaillaan. On kaikenlaista järjestelemistä omien työkuvioiden lisäksi. Kun remppa ja muut tämän hetken jutut on koko ajan mielessä, niin en ole oikein ehtinyt ajatella vauvan tarvikkeiden ja muiden härpäkkeiden hommaamista. Tärkeimpien juttujen pitäisi jo olla kasassa, mutta vaatteita ja kestovaippoja puuttuu vielä aika runsaasti. Jospa sitä ehtii sitten loman alkaessa niitä hankkimaan, kun muu ruljanssi on ohi. Toivottavasti silloin jaksaa vielä juosta kirppareilla :)

Nikalle: Itselläni on joka raskaudessa tyynyt lisääntynyt loppua kohden. Viime raskaudesta muistan että kun aloitin nukkumista minulla oli ohuehko tyyny jalkojen välissä, yksi vatsan alla ja kaksi pään alla. Tai yksi pitkä päivätyyny, jota halasin antaumuksella. Meillä oli silloin 120 pitkä tyyny.

Mulla oli kanssa leukkareissa kaksi plussaa, mutta ne johtui ilmeisesti valkovuodosta. Ja jossain oli että jos on vähän näytettä niin sekin voi aiheuttaa leukkareiden kohoamisen. Annoin näytteen kovilla helteillä kun ei ollut yhtään hätä.

Mulla alkaa helpottamaan vaavin tavaroiden suhteen. Verhot on ikkunassa ja matto lattialla. Huonekalut on omilla teillään, mutta sovittuna ja tulossa kuitenkin. Otan kuvaa huoneesta kun saan kaapit sinne, että saan laatikkoröykkiön pois koristemaalauksen edestä. Kaapit tulee ensi viikolla.

minä en kans saa mitenkää päin enkä missään asennossa nukuttua :/ hmph..päivät vaan tuppaa oleen rankkoja ku väsyttää ihan mielettömästi.oon kokeillu monien erilaisten tyynyjenki kanssa eik' mikään oo hyvä.mull ei oikee lonkka kipuile mutt vasen senki edestä! hyvä ku pystyn edes istumaan päivisin. mut sit oikeella kyljellä en saa nukuttua muuten vaan vaikka se on parempi ku vasen O.o

Okei, kiitoksia leukkari-asioista. Ehkä se neuvolan täti olisi sitte pistänyt minut jatkotutkimuksiin, jos olisi nähnyt tarpeelliseksi. Katsotaan sitten 1,5 viikon päästä mitä pissasta silloin sanotaan...

En tiedä mistä johtuu, mutta mulla on ollut eilis aamusta asti oikean puolen rinta ollut koskiessa kipeä. Siinä on ehkä semmoinen punertava jälkikin, mutta ihan selvästi tuntuu kovempi kohta jonkun viiden sentin leveydeltä. Se on niin kun rinnan alareunassa sisäsyrjällä.
Ihan niin kuin esikoisen kanssa aloitti imetyksen, niin rinnoissa tuntui kovia kohtia jotka olivat arkoja. Yritin silloin niitä samalla hieroa kun imetin ja se auttoi.
Niin pistin sitten eilen illalla miehen tissi-tohtoriksi ja käskin hieroa varovasti kipeää kohtaa. Noh, eipä mies malttanut tississä pysyä, joten homma päätyi... Mutta eipä ollut touhun jälkeen rinta enää niin kipeä ja pattikin oli poissa.
Nyt tänään rinnassa on tuntunut ehkä pieni kovempi kohta ja se on enää vain hieman koskiessa arka, muttei ollenkaan enää niin paha kuin eilen. Että oli siitä miehen "hieronnasta" jotain hyötyä...! =)

Mulla oli ninetsu josain kohtaa raskautta ihan samallailla, kipeä kohta rinnassa.. mutta hierosin sitä myös ja autto. :) Itsellä kävi mielessä kun oli rinnat alkanu tihkua maitoa jo, että voiko siellä olla joku tiehyt jo tukossa, mutta en sitten tiä.. Hyvä kuitenkin että sielläkin toi hieronta auttoi. ;)

Täällä alkaa oleen hermot koko ajan niin kireällä, kun tuntuu ettei enää saa minuuttiakaan omaa rauhaa.. pojalla alkanut esiuhma ja samalla vaihe " äiti kelpaa joka asiaan, isi ei mihinkään ", koettelee hermoja pakko sanoa.. No huomenna onneksi pääsee lepuuttamaan hermoja mökille jossa miehen vanhemmat, ne paapoo Casperia ja ite saa samalla hiukan huilia. :)
Ja voi että on ollu ihanaa ku ollu viileämmät ilmat nyt, niin hyvä olla! :) Nukkua pystyy paremmin ja ulkonakin on mukavampi olla.
Kai se tämä mamma lähtee nyt pakkailemaan että pääsee aamusta aikasin lähtemään. Ihania viikonloppuja teille!

Jossain varotettiin että myös odotusaikana voi tulla rintatulehdus. Joten se tulehduksen kokeilleena suosittelen näitä hierontoja. Hieromalla varovasti sellaisen kovan patin ympäristöä, mielellään ennen kuin siitä tulee kuuma ja punainen, voi saada sen "klöntin" liukenemaan tai menemään eteenpäin. Tulehdus on mulle selitetty siten (tai selitin ittelleni) että maito pakkautuu kapeeseen maitotiehyeeseen vähän liian lujaa, eikä pääse itse menemään eteenpäin. Mulla on ollut tapana imetettäessä tapana että vaihtelen asentoa siten että saan vaavin imemään juuri siltä puolelta missä pahkura on. Oliko se nyt alaleuan puolelta kun imu oli tehokkain. Odotusaikana hieronta ja lämmmin vesi taitaa olla ainoita konsteja. Ja kylmä aiheuttaa myös tulehduksia rintoihin. Sillä se jäikin mieleeni tämä varoitus rintatulehduksesta odotusaikana. Sillä kylmänherkkä on todella kylmänherkkä, kuulemma imetysaikana uiminen on kielletty. Kuulin vasta asiasta. Onko joku kuullut asiasta enemmän? Odotus aikana kuulemma sitä ei ole, siis uintikieltoa. Odotus aikana se saattaa aiheuttaa pissatulehdusta. Mutta en pidä itse sitä riskiä kovin pahana. Mulle ei onneksi se tauti ole kovin helpolla tullut (koputan jo pöytää ;).

mulle sanottii jo ekass neuvolassa että nyt varsinkin kun kyseessä on jo toinen raskaus niin rintatulehdus voi herkästi tulla jo odotusaikana ,koska rinnat on jo aiemmin maitoisia :) eli varottelivat juur kylmästä.uimisesta ei sanottu mitään mutt tosiaan käski suojata rinnat kylmältä jo odotusaikana

Takaisin