Heinäkuun höpinät!

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja satu84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voi juku hirveesti onnea OiLily koko perheelle pienestä tytöstä!! Hyvä kuulla, että tyttö voi nyt hyvin <3 Synnytyskertomusta odotellessa!

Voi kääk, tästäkö tää meidän jakautuminen jo alkaa?! Ensimmäinen syyskuinen jo turvallisesti maailmassa! Vähän pisti jännittään :))

Ystäväperheemme pieni, suloinen, mustatukkainen tyttö näki tänään 20.7 päivänvalon klo 5:53 ja mitoiksi hälle piirtyi 3910g ja 52cm <3 Koko synnytys täysin luomuna ja ponnistusvaihe kunnioitettavat 3 minuuttia! Hieno saavutus :)

Onnea pienestä tylleröstä OiLily =)

enpä minäkään ole täällä pitkään aikaan käynyt, kun oli tuo kesäloma tuossa ja takaisin töihin vielä :/ nyt alkaa kyllä pikkuhiljaa riittämään tämä työnteko, voisin siis jäädä lomalle vaikka heti, mutta vielä pitäisi hetki jaksaa. Huomenna olisi taas neuvola ja täytyypi laittaa kuulumisia sitten ,jos siellä jotain ihmeellistä on :D

OiLily-
onnea oikein paljon pienestä prinsessasta emoticon

hyvän kokonen typy vaikka tuliki noin paljon ennen laskettua! :) meill ku vauva sai painoarviokseen 32+3 vasta 1,8kg :D saanko kysyä miksi jouduit kiireelliseen sektioon? :(

Lämpimät onnittelut OiLiLy! Toivottavasti tyttö toipuu reippaasta aloituksesta hyvin.

Täytyy myöntää että kyllä se laittaa miettimään asioiden tärkeysjärjestystä. Ei muuta kuin pyykille. Saan loput vaatteet kaverilta tänään. Jahka hän saa aamutoimet tehtyä niin mies lähtee hakemaan, sovimme asiasta jo eilen.

Paljon onnea OiLily koko perheelle! :)

Täällä on enää 9 viikkoa laskettuun aikaan, alkaa hieman jännittämään.. eilen neuvolassa kaikki hyvin, oli vauvakin kääntynyt jo raivotarjontaan, hyvä niin.
Nyt on alkanut minullakin touhuuminen oikein kunnolla. oon pessyt vauvan vaatteita minkä ehtinyt, ostellut kaikkia loppujakin tarvikkeita, pessyt ja puunannut koko huushollia. yritän epätoivoisesti päästä eroon kaikista kissankarvoista, joka on kyllä mahdoton tehtävä. oon kyllä miettinyt vakavasti, jos ajelisin nuo katit karvattomiksi :D
Hermostun myös kyllä jo niin pienistä asioista, viimeksi siitä, kun toinen makkarin verho ei asettunut nätisti samanlailla paikoilleen kuin toinen...

muuten kyllä olo on ihan hyvä. peräpukamat vaivaa täälläkin valitettavasti.. mutta saan ihme kyllä nukuttua ihan hyvin, vaikka aamuisin särkee selkää aivan tajuttomasti ja jaloista vetää suonta.

OiLily, Onnea vielä tätäkin kautta! Onneksi neiti tosiaan jo noinkin iso!!!

Kohta olis neuvola käynti ja täytyy tätiltä kysellä kun mulla on jalassa iso tulehtunut haava, eikä tunnu paranevan millään... Sain siihen jo sellasta tulehdusta hoitavaa voidetta ja hoito ohjeet, mut ei tunnu tepsivän! Nyt on sit ruvennu koko jalkaterä turpoamaan... Mutta nämä on näitä pieniä vaivoja, jotka tuskin (onneksi) uhkaavat masu-asukin terveyttä!

Mun nuorimmainen veli (15v) on ollu tän viikon mun kaverina kotona, lähinnä leikkiny ja touhunnu Nellin kanssa iltaisin kun isäntä on töissä. Oon saanu nyt sit laitettua kamoja paikoilleen vauvan tuloa varten. Täytyyhän ne laitella kun ei koskaan tiedä mitä tapahtuu.

Iloista odotuksen jatkoa kaikille ja sujuvaa vauva-arkea OiLilylle kunha saatte nyytin kotiin, jaksamisia!

Paljon onnea OiLilylle pienestä prinsessasta emoticon

Hurjaa ajatella että ensimmäinen syyskuun vauva on jo syntynyt.... Sillä pienellä on ollut kiire maailmaan :)

minä oon jo kaiken laittanu vauvalle valmiiksi :P mut ihan siks kun mulla on noit suppareita jatkuvasti ja esikoinenkin -uhkas- tulla ennenaikojaan. kun ei tosiaan koskaan tiiä millon sit päättää tulla.
nyt vaan pikkuhiljaa alkaa tääll porukka poksumaan :) äsken laitoin viell pinnikseen lakanat ja supistuksishan seki meni :/ kyll se vaan on maattava viell ett vauva pysyis ees täysaikaseks. ainoo mitä enää pitää tehdä on keitellä tutit ja pullot :) ja esikoiselle hommata seisomalauta mutt ne nyt saa tehtyä/hommattua vauvan synnyttyäki :)

Onnea OilLilylle!
Oli pakko itsekin ryhtyä miettimään, että olisiko se aika laittaa paikkoja kuntoon. Olen ollut pitkälti sillä periatteella, että en halua kaikkea sitä tavaramäärään tänne liian aikaisin roikkumaan. Vaunut tilattiin jo huhtikuussa ja ne odottaa noutamista kaupassa. Samalla reissulla lähtee sitten turvakaukalo matkaan. Vaatteita olen hieman ostanut, jos on matkoilta jotain kivaa silmiin osunut ja sukulaisilta ollaan saatu jonkun verran kierrätettyjä. Pinnasänkykin odottaa varastossa, jos sitten elokuun puolella ryhtyisi laittamaan paikkoja oikein urakalla.
Mä ole voinut todella hyvin kunnes viikko sitten alkoi järkyttävä närästys. En ole vaivasta aiemmin kärsinyt ja onpas epämielyttävä tunne. Muutamaan kertaa on mennyt ihan oksenteluun asti ja tulee ikävästi raskauden ekat kuukaudet mieleen. Onko muilla ollut samaa? Muutenkin meno on kyllä hidastunut, vatsa on kasvanut kuukaudessa valtavasti.
Neuvolassa oli viime punnituksessa paino noussut 2,2kg kahdessa viikossa. Paikalla oli sijainen joka totesi tylysti, "onkos sulla tälle joku selitys, ei tälläisiä lukemia kyllä pitäisi tulla". Eipä mulla mitään selitystä siihen ollut, tyydyin vaan vastaamaan, "eikös +5kg raskausviikolla 33 ole ihan sopiva painonnousu". Mä en kovin pienestä hätkähdä, lähinnä jäi vain naurattamaan tämä terveydenhoitajan tyly tokaisu. Oli hieman erikoista toimintaa alan ammattilaiselta.
Viikonloppuna lähdetään kavereita moikkaamaan Tukholmaan. Ihanaa päästä vähän reissuun, himassa kaatuu muuten seinät päälle. Olisinpa ollut vielä töissä pari viikkoa niin aika menisi nopeammin.

Nyt tosiaan alkoi vähän hirvittämään, kun OiLilyllekkin syntyi jo vauva...
Ja meillä ei ole oikeasti vielä yhtään mitään laitettu vauvaa varten valmiiksi!
Toki esikoiselta on vaatteita ja aikalailla tavaraa tätä vauvaa varten, mutta siis vintti jonka isännän piti rempata nyt kesän aikana valmiiksi, että sinne saataisiin edes 2 makuuhuonetta, esikoiselle oma huone ja me ja vauva samaan huoneeseen. Vinttiä ei ole edes aloitettu, vähän aloitettu keväällä purkamaan ja vähän laitettu lisävillaa, mutta siinä se. Eli aivan aloitus vaiheessa...
Sitten kaikki vauvan tavarat: vaatteet, turvakaukalo, sitteri, kehto yms ovat vintillä yhdessä purettavassa kamarissa, mihin on kasattu KAIKKI vintillä olleet tavarat. Sieltä pitäisi lähteä katselemaan 50-56cm vaatteet kymmenien laatikoitten seasta valmiiksi... Uusi äitiyspakkaus on täällä alakerrassa, mutta mitään vaatteita en ole pessyt sieltä.
En ole vaatteitten pesemisen kanssa pitänyt mitään kiirettä, koska meillä ei ole mitään kaappia tai laatikkoa mihin saisin laitettua puhtaat vaatteet. Isäntä meinasi itse tehdä esikoiselle uuden sängyn, että pinnasängyn saisi sitten vauvalle. Mutta eipä sitäkään ole aloitettu, joten voi olla että se täytyy sitten ostaa tai esikoinen saa nukkua vielä hetken pinnasängyssä ja vauva laitetaan kehtoon. Alakerran kamariin, jossa me edelleen asustellaan, niin sinne me 4 ei tosiaankaan mahduta! Se on jo nyt täynnä pienestä vaatekaapista, hoitopöydästä, meidän sängystä ja esikoisen pinniksestä.
Sisarusrattaat on ostamatta, tuttipullot, tutit, liivinsuojukset, vaipat yms yms... Että täällä ei ole tehty mitään vauvaa varten, kun ei oikein "pysty". Niin kamalaa, jos sitä joutuisikin yllättäen lähtemään laitokselle ja isännän pitäisi katsella sitten täällä kotiintulo vaatteet vauvalle, kun minäkään en edes tiedä mistä pienimmät vaatteet löytyy, niin entäs sitten isäntä...

Että oikeasti alkaa pikku hiljaa paniikki hiipimään... Sitten olen kotona väsynyt ja melkein koko ajan itku kurkussa, kun mies ei ole koskaan kotona ja minä sitten joudun hoitamaan kaikki kotityöt. Ja kun mies vihdoin illalla tulee kotiin, niin tämä syö ja istuu koneella koko loppu illan, sitten pesulle ja nukkumaan.
Sama homma oli silloinkin kun olin töissä, minä tein ruuan ja kaikki kotityöt ja vaihdoin pojan vaipat ja annoin ruuat. Nyt vaikka saankin olla kotona, niin silti tuntuu raskaalta. Mihinkään ei pääse yksin käymään, kaupassakin saa yksin ison mahan kanssa käydä ja kantaa aina vähintään 2 kassia ruokaa ja johonkin kainalon väliin pitää poikakin tukkia.
Kärryttely nyt vähän auttaa rentoutumaan ja arkiset asiat pois mielestä.
Mutta ei saa valittaa, muilla varmasti on vielä vaikeampaa kuin minun väsymys.

Kyllä Ninetsu, saa päästellä höyryjä! Se helpottaa, ja parempi päästää höyryjä tällä palstalla kuin raivota kotona. Ikävä kyllä teen itse sitäkin kun tuntuu että kilahdan aikasta pienestä nykyään. Mutta itse olen yrittänyt ajatella siten (silloin kun järki toimii) että ei se mies oikeesti ilkee ole. Sitä työtä on vain liikaa, ja jotkut ei osaa tai voi sanoa ei. Meillä mies tekee 3 vuorotyötä, mukaanlukien yövuorot. Eli hänellä ei ole edes liikaa työtä, jos normisti ajatellaan. Vaikka voimat se vie silti. Vuorojen joukossa 3 viikon listassa on 6 vapaata, joista yleensä yksi on viikonloppu, kaksi menee yövuorojen jälkeiseen päivärytmin kääntöön ja loput kaksi, no olisi se hyvä joskus levätäkin. Ja käydä kaupassa, ja leikata nurmikko, ja.... tehdä vaavin huonetta, ja kyläilyyn se ei sitten riitäkään. Meillä on lapset jo isoja (7 ja 9) vuotta, mutta silti he tarvitsevat ruokaa, jonkun katsomaan perään, ja minä en pysty nostamaan enää ruokakasseja, enkä oikein tekemään muutakaan kuin tekemään verhot vaavin huoneeseen. Ja pesemään pyykkiä.

Minä olen meillä se tänttärä, mutta sovimme miehen kanssa että hommia tehdään aina vapaapäivisin. Minä teen remonttia sen minkä jaksoin. JA Anopille ei sitten sanota että ne laminaatit laittoi oikeesti minä, mies vain sahasi, kun vihaan sitä metelöivää aparatusta.. Kun minä jopa väitän osaavani, en vain muuten pysty tekemään. Mieheltä remontin teko ei edes oikein meinaa onnistua, siis meillä.

Kuulun siihen kastiin että pyrin neuvomaan varmaan liikaakin, mutta pystytkö nätisti kysymään Ninetsu mieheltäsi että mitä tehdään jos sun tarviikin seuraavasta neuvolasta ponkaista osastolle suoraan? Mitä hän tuo sairaalaan mukaan kun tulee hakemaan sinua, ja vaavia, ja mihin vaavi menee nukkumaan, osaako hän laittaa vaatteet valmiiksi?

nonniin tää mamma menöö taas huomenna sitten verikokeisiin neuvolatädin lähetteen vuoksi......

on ollu mulla nyt eilinen ja tää päivä ihan mahdotonta kutinaa jaloissa ja kämmenissä ja viisaana tutkiin tänään netistä jotta mitä vois olla... noh silmiini sitten pisti linkki jossa kerrottiin raskaushepatoosista ja hiukan huolestuneena soitin neuvolaan ja tuo oli samaa mieltä että sitä tää saattais olla... vaan huomenna sitten verikokeisiin ja perjantaina tulee tulokset joista sitten mietitään jatkotoimenpiteitä.....

onko muilla kokekmuksia raskaushepatoosista kun aika "karua" tekstiä oli siinä linkissä jonka löysin....

jotta kannattaako huolestua...??? minulle kun koko termi ihan uusi.... 

Tanku Raskausmyrkytys on aina vakava tila!!!! Hyvä että olet menossa kokeisiin jotta asia selviää. Parille tutulleni on raskausmyrkytys tullut ja heidän vauvansa ovat syntyneet sen vuoksi keskosina kun myrkytys tila on uhannut sekä sikiön että äidin terveyttä. Onneksi suomessa on terveyden huolto näinkin hyvällä tolalla. Toivottavasti olisi jotain muuta kutinaa... Mulla ainaski välillä tuntuu jalkaterissä kutinan kaltaista tunnetta kun turpoavat niin kovalla vauhdilla. tuo kämmenien kutiaminen on kyllä yksi oireista.... Tsemppiä sinne. Suosittelisin kumminkin varalta pakkaamaan kassin valmiiksi, jos et vielä ole ehtinyt sitä tekemään, kaiken varalta.

Ilmoittelehan sit kuinka kävi...

OiLily, mahottomasti onnea pikku typystä!! ja todella hyvän kokonen oli vaikka nuinki paljon aikasemmin päätti tupsahtaa maailmaan

Mulla sitten täällä kostautu toissapäiväinen maalausurakka..eilen sai kaksin kerroin kävellä kun alaselkää ja alavatsaa kolotti niin pirusti, tänään ei oo onneksi ollut enää sen kummempia kuin nivuset ja häpyluu kipeenä mut ne kai oli niitä liitoskipuja.

Tänään myös kävin siellä tuikitärkeässä sokerineuvonnassa, jossa ei sitten edes ollut mikään radiin erikoistunut hoitaja vaan ihan tuikitavallinen kätilö!! että mua otti päähän..käytiin yks ruokavalio vihko läpi ja sitte kotia, aattelin lähtee ton vihkosen kansittaan kunnon kansiin että säilyy kans pitkään kunnossa, maksoihan se sentään melkein 40€. Palautetta lähti terveyskeskukseen ja neuvolaan samantein kun kotia pääsin, kyllä varmasti oisin löytäy tärkeämpääkin käyttöä 40 eurolle kuin maksaa tuosta paperivihkosta minkä tiedot saa netistä ja mitkä on koulussa jo opetettu. Ei mitään muuta tehty kun käytiin se opus läpi, pissan se katsoi ja puhdas oli niinkuin tähän asti, vaan kun sitkään ei ois ees otettu jos ei mulla ois sattunu oleen pissahätä. Oli taas rystyset valkosena ko pääsin autonratista kotipihaan. (täällä ei ole tarpeeksi raivokasta hymiötä kuvaamaan mun mielialaa)

Eilen kuitenkin saatiin viimeiset tärkeät tavarat hankittua sämpylälle, turvakaukalo lähti kaupasta mukaan turvavyö jalustalla. Olipahan kätevä systeemi ja kaukalo oli kevyt kuin höyhen. Nyt sitten vain odotellaan tulokasta innolla!

OnneksOlkoon Oilily pienestä tytöstä! vaikka viikkoja noin vähän oli suht iso :) 
Jollai ne syntyy aikasemmin, ku mä taas olen koko ajan sanonut että mulla avrmaa syntyy myöhemmin :D Tai ono varautunut näin :D Mä olen ilmottautunut meiän koirankikaa 5 pv ennen laskettua aikaa näyttelyyn :D katotaan nyt päästäänkö :D

Heippa kaikille pitkästä aikaa! :) Olen kyllä nyt tosi pihalla kaikista jutuista mitä täällä olette kirjoitelleet.. en päässyt yli kuukauteen tänne vaun sivuille.. tai siis sivuille pääsin mutta ei päästänyt minua kirjautumaan sisään. :/ mutta nyt ongelma on korjattu ! pitää tässä joku päivä kun aikaa löytyy enemmän niin lueskella teidän kuulumisia! :)

Täälläkin käyty tänään äippäpolilla kääntymässä, on sen verran lisääntynyt nyt toi valkovuoto vissiinkin.. tai näin oletan että sitä se olis, ku on muutaman päivän jo pikkuhousut ollu jatkuvasti märät. Käytiin sitten tänään neuvolan kehotteesta näyttämässä ettei vaan olis mitään tihkuvaa lapsivettä. Ei onneksi ollut. :)
Samalla katsottiin ultralla vaavia ja pitänee mennä parin viikon päästä painokontrolliin, koska oli kuulema aika pieni vielä viikkoihin nähden. 1600g sai painoksi ja viikkoja nyt olis 31+5.
Toisaalta mua ei huoleta, koska esikostakin oli ne pari ultraa ennen syntymää ja kilon heitoilla, mutta hyvähän se on käydä tarkistamassa kuitenkin. :)
Muuten täällä voidaan ihan hyvin, kipeitä potkuja vaan tulee ja liitoskivut alkanu vaivaamaan enemmän, mutta ainakin tuntee olevansa raskaana. ;)

Tanku-
itselläni tuota ei oo ollu eikä kyll tutuillakaan. mut maksatulehdus se on ja paranee vaan synnyttämällä. Mulla oli esikoisen ootusaikana  kun lepäsin osastolla niin huonekaverina nainen jolla tuo oli ja sillä lapsi tuli sektiolla muistaakseni rv31 vai oliko 32. Sitä EN tiedä et missä tilanteissa ennenaikaseen sektioon päädytään mutta toivotaan nyt ettei sinull ois sitä! ainakaan pahana.Mut jos se on positiivinen niin joudut varmasti tarkkaan seurantaan jollet osastolle asti. :(

Olin pari päivää vanhemmillani "täysihoitolassa" ja täällähän on vaikka mitä uusia juttuja :)

OiLily, onneksi olkoon tytöstä <3

Kyllä sitä itsellekin tuli ns. paniikki että hei, meillä on kaikki ihan kesken vaikka asukille on kaikki tarpeellinen-ovat vaan ympäri kämppää ja vielä olisi pestävää vaatetta jne..pitääkin ruveta hommiin :)

Asukas painaa kovasti tuonne alas, näin sisaruksia ja niiden lapsia tuolla täysihoitolassa ja kas kummaa kun nauraa kovin niin pissathan mulla tuli kahteen kertaan housuun-ja sitä ei voi estää vaikka kuinka yrittäisi! Tarvii suunnitella vaipan käyttöä kun tuntuu että noista pikkuhousunsuojista ei niin suojaa olekaan..onneksi tuollainen kävi tutussa piirissä eikä keskellä tampereen keskustaa-en usko että naurattaisi enää niin paljon ;) Mutta nää on näitä raskauden "haittapuolia"...

Launtaina onkin vauvakutsut jotka ystäväni ovat järjestäneet, odotan kyllä että mitähän sieltä on tulossa :) ainakin sinne ne vaipat tarvii hommata! Sieltä ei selviä nauramatta!

Ensi viikko onkin joka päivä jtn menoa ja meininkiä, on neuvolaa ja viimeistä ultraa <3  oih, sitä odotan niin, varsinkin kun on 4d! kasvohoito-ja jalkahoito, kampaaja ja rakkaan siskon häät! On vain pieni ongelma että mitä päälle laittaisi, tai ei niinkään vaatteiden kanssa mutta KENKIEN! eihän näihin turvonneisiin jalkjoihin mene kuin kumisaappaat ja aamutossut-eli niillä sitten jos ei muuta keksitä :)

Yritin laittaa masu kuvaa tuonne masugalleriaan mutta en vaan onnistu, on kuulemma liian iso ja en osaa pienentää sitä. Pitää pyytää miestä avuksi jos auttaisi taas tätä avutonta hädässsä :) Toivotaan että sinne sen kuvan saisi! Pitää yrittää sitten aijaan kautta, jos sillä onnistuisi.

Kiitos tuhannesti kaikille onnitteluista! :) emoticon
Tosiaan laitan tähän vaikka tällaisen lyhennetyn version tapahtuneesta ja sitten jos avataan vaikka uusi keskustelu esim "synnytystarinat" niin sinne sitten pitemmän..
Eli, kaikki alkoi TASAISELLA kivulla alavatsassa joka voimistui kovaksi. Soitin päivystykseen ja sanottiin Panadol ja tunti lepoa ja sitten tultava jos ei lopu. Liikkeet ei tuntuneet, mutta sydänäänet dopplerilla ok kotona. Sitten päivystykseen, käyrille ja kaikki ok. Ultrassa todettiin verenpurkauma istukan alla/lähellä. Halusivat että jään tarkkailuun osastolle, koska mitään vuotoa ei vielä tullut. Noh, sitten se alkoi. Ja sitten sitä tuli, tuli, tuli ja tuli... Lapsivesi oli kuitenkin kirkas ultrassa, eli lapsella ei ollut hätää missään vaiheessa. Runsaan verenvuodon takia ja hempan laskettua päätyivät kiireelliseen sektioon. Ja meno oli kuin teho-osastosta. 30 min ja pieni rääkäisi jo! ;-) Loppuyhteenvetona vuoto johtui istukan reunan irtoamisesta ja siksi sektiopäätös. Loppu hyvin, kaikki hyvin.
Vauva vietti teholla 3 päivää ja sitten pääsi vastasyntyneiden osastolle, jossa tulee viettämään ainakin 3 viikkoa vielä. Nyt on päästy eroon jo nasaali ylipaineletkusta, nesteytysletkuista ja eilen syötin jo ensimmäisen kerran tuttipullolla sylissä! <3 nenä-mahaletku vielä kun pieni ei jaksa ihan vielä syödä kaikkea. Syönti aloitettiin 2ml ja tänään se on ollut jo 35 ml!! Pikkuinen oli tosiaan hyvän kokoinen syntyessään, kiitos mun ruokahalun, hampurilaisten ja pizzojen! :D Paino laskenut vauvalla nyt 2075g (oli siis 2215g), mutta on ihan normaalia kun turvotus ja nesteet häviävät. Painon pitäisi alkaa pikkuhiljaa nousemaan syönnin takia.
Tässä tämä nyt tälleen lyhykäisyydessään. Kaikki meni tosi hyvin, mitään traumoja ei jäänyt. Haava on parantunut hyvin ja maitoa tulee runsaasti. Eli rintapumppu kannattaa olla hankittuna kotona valmiiksi! Mulla olikin kaikki jo valmiina ja jostain kumman syystä olin pakannut sairaalakassin edellisenä iltana valmiiksi...Jotenkin tiesin koko ajan että vauva tulee syntymään etuajassa, koska mun sf mitta meni koko ajan yläkäyrällä. En tiiä onko oikeasti väliä, mutta musta tuntui siltä vaan.
Ette arvaakkaan kuinka ikävä mulla on jo mahaa ja sitä raskaana olemisen tunnetta. Voin ainakin kertoa että mieliala on vaihtunut tyyneksi, olo on seesteinen eikä mikään enää ärsytä. Väsymys on poissa ja olen energinen. Ikävältähän se tuntuu kävellä ulos sairaalan ovesta ilman vauvaa, kyllä siinä tippa oli linssissä. Mutta aivan ihanaa katsoa sitä pientä ja ihmetellä että "sinäkö se siellä mahassa meuhkasit?".. I Love it! :) Tsemppia masukkaat!!

Takaisin