Hippunen kiitos sanoistasi.
Kyllä tässä käydään tuhansia tunteita sekunnissa lävitse.
Eilinen oli todella raskas. Viimeiset mahdollisuudet keskustella tilanteesta miehen kanssa kasvokkain ja mitäs siitä tulee kun kaksi ihmistä tuijottaa toisiaan ja molemmat ihan pihalla?
Itselle jotenkin alusta asti ja aina ollut selvää, että abortti ei ole minun juttuni. Mies myöskään ei ole abortin kannalla, näin yleisesti mutta tässä tilanteessa tuokin sana on käynyt usein huulilla ja ääneenkin sanottu. Olen koittanut selittää, että se on hänelle "helppoa" luvata maksaa abortti ja sitten se on siinä, mutta minä teen tavallaan sen kaiken työn siinä, ja vaikka Taavi olisi pois minun kohdusta, se ei ikinä lähde pois minun mielestäni vaan tulee sinne uudelleen ja uudelleen...
Jokainen toki tekee omat ratkaisunsa, mutta mä tiedän ja tunnen itseni että mä en tulisi kestämään sitä jos terveen lapsen abortoisin. Mutta jos kyseessä olisi hyvin vaikeasti monivammainen, niin asia on eri. Riippuu millainen tulevaisuus voisi olla luvassa... itse siis työskentelen vammaisten parissa joten hieman on hajua heidänkin elämästä ja tietoa myös, että tietyt rajoitteet ei estä nauttimasta elämästä. No niin.. toi meni ny ihan sitten ohi aiheen ja sinne sivuun ja vaikka ja mitä, mutta tunuu että jonnekkin pakko purkaa näitä ajatuksia, kun ääneen ei ole ketään kelle puhua. Ja kun miehellekkin puhuu niin saa miettiä sen kolmella kielellä että varmasti tulee ymmärretyksi oikein..
Mutta takaisin asiaan. Eilinen oli siitä todella raskas, että mies puhuu 5 minuuttia siitä miten hän ei ole valmis, miten hän ei halua lasta. Sitten menee hetki ja seuraavat minuutit hän pohtii ääneen, että mikä lapselle nimeksi.. kunnes taas sanoo ettei ole valmis tähän.
Mä oon yrittänyt selittää, että mun uskoakseni kukaan ei ole valmis vanhemmuuteen heti raskauden ilmi tultua, ei edes lapsen synnyttyä ja kasvaessa... hyvä jos on valmis vanhempi siinäkään vaiheessa kun lapsi muuttaa omilleen.
Vanhemmuus on jotain mikä koko ajan muuttuu lapsen kasvaessa, kun tulee enemmän ja erilaista vastuuta eri ikäkausien mukana.
Itse olen ollut nyt kymmenisen vuotta äitinä tyttärelle, mutta en mä vieläkään oo valmis vanhempi. Uusia tilanteita tulee paljon vastaan ja jokaisen kohdalla pitää miettiä et mites tämä ny hoidetaa fiksusti (ja joskus kaikki menee suoraan vain päin mäntyä)... eli koko ajan opitaan uutta.
No nii.. nyt mä kadotin sen punasen langan, et miks mä tänne avaudun... ei tää dementia vielä voi alkaa [:D]
Mut joo... ei tää tosiaa helppoo oo. Mut ehkä pimeesti ajateltuna, aina jollain on huonompi tilanne kuin mulla.
Mulla on kuitenkin vakituinen työpaikka, fiksu ja reipas tytär, vahva tukiverkko ympärilläni, tilava koti jne... ja aivan ihanat naapurit jotka on siis miehen lähimpiä ystäviä. Tänäänkin kun näimme käytävässä siellä halattiin mua kovasti ja kyseltiin että miten voidaan.
Tuosta muille kertomisesta muuten.
Kun odotin esikoistani olin 19 vuotias ja asuin kaukana kotoota. Olin varmaan jollain 6 viikolla, kun soitin äidilleni että odotan lasta. Hänen ensimmäiset sanat oli "odota, soitan sulle kohta".
No odottelin siinä sitten puhelua ja hän soittikin ja sanoi "piti itkeä pienet itkut eka" ja heti seuraavaksi "sun pitää nyt miettiä mitä sä haluat tehdä" ja kun vastasin "ei tarvitse, tämä lapsi tulee syntymään" niin ei hän osannut enää sanoa mitään.
No siitä puhelusta noin kk eteenpäin (toki puhuimme monet kerrat puhelimessa tämänkin jälkeen, mutta raskautta ei mainittu) muutin sitten samalle seudulle vanhempieni kanssa ja oltiin paljon tekemisissä, mutta asiasta ei puhuttu kuin harvakseltaan. Vasta kun olin 6 kuulla äitini sanoi " et sitten ole miettinyt mitä pitää vauvalle hankkia ja siitä se sitten lähti, raskaudesta tuli osa arkea. Toki oli sitä ennen pieniä "näkymättömiä " juttuja. Se kesä oli hirmu helle kesä ja mä kuljin pyörällä töihin. Monesti kun pääsin töistä niin isäni oli minua autolla vastassa ja sanoi että ei kestä ajatella että mä poljen siinä helteessä kotiin.. Ja kun tyttö syntyi niin ihan täysillä äitini oli mukana fiiliksessä. Se oli vain varmasti kova shokki kun kuopus lähtee aikuisten elämään.. ja etenkin kun ilmoitin raskaudestani, niin vuotta vanhemmasta veljestäni oli tullut isä muutamaa päivää aikaisemmin.
Onhan se vanhuksillekki aika kova kriisin paikka kun lapsesta tulee vanhempi ... ja itsestä isovanhempi.. ja etenkin kun tuleva lapsenlapsen isä ei ole mitenkään mieluinen.
Nyt tämän raskauden suhteen en tiedä millon kerron vanhemmilleni. Ehkä kun tämä tilanne tästä varmistuu ja selkenee. Ja jotta taas jotain erilaista.. olen ollut Taavin isän kanssa tekemissä tässä vuoden verran ja nimi on mainittu vanhemmilleni useasti, mutta he eivät ole koskaan tavanneet tosiaan...
Mulla jos mä ny nielasen välillä tätä höpötystulvaa... ja sanokaa vaa jos höpisen ihan liikaa [;)]