Hankinnat vauvalle.. ♥

Tuli helpottunut olo, kun neuvolahoitaja kävi tällä viikolla kotikäynnillä ja totesi esiteltyäni kodin ja vauvan tavarat, ettei löydä mitään puutteita, niiden jo ilmoittamieni lisäksi. Oikeastaan niistäkään ei pidä tarpeellisena kuin sitä kylpyammetta, kantoliinaa hyödyllisenä, mutta ajattelemani korvakuumemittari kuulemma ihan turha. Normi digimittari on hänen mukaansa paras ja luotettavin. Kotoa kun löytyy pari vuotta vanha omronin digimittari... saattaaolla että hankin sen korvamittarin silti, kun on nopeampi, mutta eipä tarvii ainakaan stressata sen takia! :)
 
Eilen saimme pinnasängyn laitettua valmiiksi. Nyt alkaa melkein kaikki olla kasassa. Pinnasänkyyn ostan vielä laitasuojan. Edellinen on pesussa/kuivurissa kutistunut. Sähköllä toimivan rintapumpun varmaan vielä hankin, kunhan saan päätettyä minkä merkkisen.
 
Meillä ei ois enää ku hoitoalusta ja tuttipullo semmoset "pakko hankkia". Tai no. Rintapumpun mukana tuli yks pieni pullo ja hoitoalustanakin voi pitää aluks vaikka sitä tyynyä. En jaksa enää vaan stressata. Sanoin miehelle et nää puuttuu että saa käyä hakemassa jos haluaa. Minä en jaksa :p
 
Nyt on kantoliina, korvakuumemittari, d-vitamiinitipat (jekovit) ja cuplatontipat hankittuna, enään uupuu se stokken kokoontaitettava amme, jonka aion vielä tällä viikolla käydä ostamassa! :)
 
Meillä tuo neuvolasta Jekovit-tipat kotikäynnillä. Jäi käyttämättä, ku ostin heti RelaD-tipat.
 
Mahtaako tuoda kaikkialla, vai lieneekö vain joidenkin paikkojen erikoisuus? Ja milloin ne aloitetaan?

Olen saanut niin paljon lippua ja lappua neuvolasta, etten ole jaksanut niitä lukea. Jos kaikki olisi yksissä kansissa niin ehkä. Mutta kun on A5 ja A4 ja lehdykkää, kirjasta ja vihkosta viidessä eri koossa ja vielä dvd, niin en-ole-jaksanut. Täältä mm. sitten tarpeellisia tietoja ammentanut... Netti on hyvä. Ei aina, mutta aika usein...
 
Ei ainakaan Vantaalla saa tippoja neuvolasta. Enkä ole kuullu moisesta ylellisyydestä tässä lähikunnissakaan. Taitaa olla pienempien kuntien herkkua! D-tipat aloitetaan muistaakseni 2vkon iässä. Mä käytän myös D-tippoja, joissa on maitohappobakteerit mukana. Just noita RelaD-tippoja. Kun on tutkittu että ne maitohappobakteerit auttaa mm.vatsavaivoihin ja korvatulehduksiin! Onhan ne paljon kalliimpia,mutta jos niillä Pikkunen saa rauhallisen vatsan niin ei voi mitään :rolleyes:

Meille on 2 eri yksityistä lääkäriä sanonu, ettei Cuplatonista oikeesti ole (juurikaan) mitään apua muuta kuin vanhempien korvien väliin! Toisen lääkärin jälkeen lopetettiin Cuplaton esikoiselta muutaman vkon käytön jälkeen, eikä huomattu pojan vatsan toiminnassa mitään eroa! Itelle vaan oli helpompaa kun ei tarvinnu niitä tippoja olla kokoajan laittamassa! Varsinkin jos vauva haluaa olla tissillä vähän väliä niin tippojen kanssa saa kyllä helposti itelle ressin aikaan! :grin
 
Jyväskylässä neuvolasta sai d-tipat mutta me haettiin kans ite apteekista noi relan deet. Niitä varmaan nytkin.
Tällä viikolla pitäisi hakea se lämpöpussukka kantokoppaan ja esikoiselle uusi istuin autoon. Sitten hamuan sellaista verhoa sängyn yläpuolelle. Olisi nätti ja hieman jakaisi tilaa joka voi vauvasta tuntua melko korkealta siinä vaiheessa kun hahmottaa katon olemassa lon.
lakanatkin pitäisi pestä. Tänään ensimmäinen äippälomapäivä virallisesti! Ihanaa :)
 
Onko noita maitohappo+D-vitamiineja vesiliukoisena? Kun kuulemma ne öljypohjaiset aiheuttaa herkemmin vatsavaivoja, siksi ainakin helsingissä ts meidän neuvolassa suositellaan vesipohjaisia (mm. tuo jekovit). Ajattelin että ostan sit erikseen maitohappobakteerit jos tuntuu tarviivan.

Mulla on itsellä ollut cuplaton/minifom säännöllisessä käytössä jo yli kymmenen vuotta. Välillä oon koittanut olla ilman, mutta olo käy heti sietämättömäksi ja maha paisuu ilmapalloksi... siksi ostin jo varuiksi noita tippoja vauvallekin, jos perinyt äitinsä suoliston :rolleyes: parempi tietysti jossei tule tarvetta!
 
Meillä taas neuvolassa sanottiin, että moni vauva ei siedä tuota Jekovitiä, kun se aiheuttaa vatsavaivoja. :D Suositeltiin maitohappobakteereita, joissa D-vitamiini (Gefilus tai Rela).

Cuplatonit oli meilläki käytössä, mutta en kokenu niiden auttavan mihinkään. Mulla tuli maitoa vauhdilla ja vauveli pulautteli paljon. Vauvalla oli myös koliikkityyppisiä oireita, jotka loppu lähes täsmällisesti vauvan täyttäessä 3kk. Tosin vyöhyketerapia autto myös tai ainakin uskon niin. :D Moni kyllä kokenut Cuplatonin auttavan. Mulla se ei muuten itellä ainakaan sairaalassa auttanu, ku antoivat kovaan vatsaan.
 
Muokattu viimeksi:
Niin ja oli siinä sellainenkin peruste, että Jekovit on D2-tippa ja nykyisin suositellaan D3-tippoja. Lisäksi kehotan maistamaan sitä Jekovitiä. En söis itekään. :D En usko, että meillä mahavaivat johtu kylläkään D-tipoista, mutta saattoihan niillä olla vaikutusta ja pitää nyt kokeilla useampia merkkejä, jos sama toistuu ja nuo maitohappobakteerit voi kyllä tosiaan ostaa erikseenki, mutta niitä just suositeltiin vatsanväänteiden vuoksi. Onhan se selvä, että osa voi reagoida herkemmin just öljypohjaisiin. Jekovit on tosiaan vesipohjainen (sis. etanolia tosin hyvin vähän)
 
Muokattu viimeksi:
Moni kyllä kokenut Cuplatonin auttavan. Mulla se ei muuten itellä ainakaan sairaalassa auttanu, ku antoivat kovaan vatsaan.

Eihän se mikään ummetuslääke olekaan vaan ainoastaan pilkkoo suolistoon kertyvää kaasua/ilmaa, että se pääsee helpommin ulos. Auttaa siis ainoastaan jos on sellainen ilmapallo-olo :) Vatsantoimintaa edistävät ja massaa pehmentävät lääkkeet on ihan erikseen..
 
No siihen ne sitä antoivatkin, ku leikkaukse jälkeen oli mahassa ilmaa, just sellanen ilmapallo-olo. Yhdistin vain sen ite siihen, että oli myös vatsa kovalla. :)
 
Pitää vielä kommentoida tuota D-vitamiiniasiaa sen verran, että ne maitohappobakteeri-D-vitamiiniyhdistelmät on törkeen kalliita. Kauanhan se tietysti pullo kestää, mutta silti.
 
No nyt tuli sitten ostettua vauvalle jo olemassa olevaan Tripp Trapin tuoliin se NewBorn setti :rolleyes: Oon katsellu sellasta huutonetistä ja Torista ja nyt löysin halvalla ihan uuden veroisen! Jeeee!! Pääsee vauvakin joulupöytään jos sitä ennen syntyy :grin Meille on muutenkin yhteiset ruokahetket tärkeitä ja jokapäiväisiä niin on ihana kun nyt vauvakin pääsee mukaan heti alussa! Oli samanlainen lainassa esikoisella ja tykättiin! Nyt on sit ihan oma! Jengi kyllä pyytää niistä hirmu hintoja käytettynäkin, mutta onneks nyt olin oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja saatiin suht halvalla! :happy093
 
Newborn-setti ois kyllä kiva. Sainpa hoitopöydän paikoilleen ja vaatteetki on pesty ja laitettu aika lailla paikoilleen. Jospa noilla alkuun pääsis. Ostaa sitten lisää, ellei riitä. Ihan pikkusia 50 cm mulla ei ole ku pari vaatekipaletta ja seuraava koko on 56 ja ne hoitopöydän laatikoissa. Isommat vaatteet odottaa sitten kaapissa kylläkin valmiina. Kyllä niitä mahtaa joutua jonkin verran vielä hankkimaan. Talkki ja vanulaput + pumpulipuikot pitäis ostaa niin ja peppupyyhkeitä hoitolaukkuun. Pieniä vaippoja onkin paketillinen niin pääsee alkuun. Tuttipulloon pitäis kans tuttiosat uusia ja vois sitä ostaa toisen tutinki varalle, Ja vaavin sänky pitäis hakea. Aattelin tässä illalla pesasta siihen verhon ja reunapäällisen. Villapuku + toppapuku pienokaiselle puuttuu. Nallepuvussa saa kotiutua ja mietinki kyllä käviskö vaunupukuna se äitiyspakkauksen puku, vaikka iso onki. Todennäköisesti ei ihan pian ulos pääse.
 
Meillä on Tripp-trapp kans ostoslistalla, mut odotetaan varmaan siihen asti, et se menee syöttötuolista. Toi Newborn-setti ois kiva, mut kallis ja menee vaan lyhyen aikaa.

Mä mietin, et selviäiskö tän talven ihan nallepuvulla ja vaunuihin sit pakkaa makuupussit yms lämmikkeeks, ettei tarvis ostaa toppapukua muutaman kk käyttöä varten. Ja tuleeko tässä edes kunnon talvea... :rolleyes:

Talkit ja pyllypyyhkeet yms on hankkimatta. Synnäriltä pitäis saada jotan Pampersin mainospaketteja mukaan. Josko niissä ois. Ja vklna löyty vihdoin vessasta alas vedettäviä kuiva/hoitoliinoja, helpottavat kestojen käyttöä, ku ei oo käsisuihkuu.

Muuten alkaa olla melko valmista. Kahesta unipussista puuttuu vetskari ja pinniksen laitapehmusteen kangas on jossain Atlantilla tulossa kotia kohti.
 
Täälläkin alkaa olla kaikki paikallaan ja pestynä. Sänky odottaa vielä petausta, mutta taidan se tehdä sitten kun pikku ukko tulee kotiin.
Te jotka ootte jo toista kertaa lapsen hankinnassa, niin mitä siteitä olette ostaneet itsellenne jälkivuotoja varten? Olen niitä ohimennen kaupassa katsonut, mutta joka merkillä on oma "pisara" merkintä ja en ole oikeen osannut hahmottaa mitkä olisi riittävän isoja ja imukykyisiä. Haluan ostaa vaikka sitten liian paksuja, kuin ruveta lakana ja petari pyykille, kun yöllä valuu ohi.
 
Takaisin
Top