Hankinnat vauvalle.. ♥

Sitä nallepukua mietin myös. Se meni esikoisellaki tosi pitkään vaunuissa. Villavaatteet tosiaan alle ja mulla on untuvapussiki vaunuihi. Tällä hetkellä ei ainakaan vaikuta taaskaan siltä, että ois kovin kylmä pakkastalvi tulossa eli jos mennään samaa rataa, ku viime vuonna niin pääsee jopa vauvan kanssa ulkoileenki. :D
 
Älkääs nyt, kesällä oli juhannuksen aikana kylmempää kuin nyt, sitten oli tuskainen hellekausi ja sitten koleaa ja sateista.
Samalla periaatteella voi nyt olla lämmin, tammi-helmikuussa -30 astetta ja maalia-huhtikuussa taas lämpimämpää.
Toki noita lämpöisiä juttuja kannattaa ostaa ehkä vasta, jos tarvetta tulee.

Itselläni on se lampaantalja jonka saa pohjalle eristykseksi sekä lämpöpussi, joka ei tosin hirveän laadukas ole, se kun vaikutti aika pieneltä enkä tiedä kauanko mahtuu. No, ehkä vaan laitan välikerroksia jos tulee todella kylmä.
 
Mulla on varauduttu koviin keleihin. Lampaantalja on jo kopassa pohjalla, parit villahaalarit on, tosin taitaa ens alkuun olla tooosi väljät pienelle. kaverilta sain 56 koon toppiksen, ja sitten on siskolta lainattu eisbärenin paksu lämpöpussi, ja muutamat pienet toppa/karva/villa/fleecelakit. Voi kyllä olla villahaalarin sijaan pitää ens alkuun käyttää muita lämmikkeitä, jos ei hihojen suita kääntämällä pientä näy yhtään. Tai sit pitäis ihan rohkeesti saumurilla pienentää toinen kun kerran kaks oon niitä hamstrannut. Joutuu näköjään saumurilla vähän ajelemaan - huomasin pesun jälkeen silittäessä, että yhdet ÄP:n pöksyt oli vyötärösaumasta useemman sentin auki.
 
Missä päin sä Tipunen asuitkaan :grin
Tuli mieleen, että jos asuu Jyväskylän tasolla, niin on taatusti kylmempää kuin meillä Turun seudulla tai vaikka pk-seudulla.
Ja tietysti sekin vaikuttaa, että pitääkö itse käydä kärryillä kaupassa, pitääkö koiria ulkoiluttaa vauvan kanssa tai onko autoa käytössä.
 
Ai meinaatko että on aika rajut toppaukset tulossa pienelle :p

No juu, meinataan syntyä täällä PK-alueella, et sen puolesta ei aina niin kylmä ole, ilkee tuuli ja viima kylläkin. Ja ei toi koiran ulkoilutuskaan ole kovin pitkäkestoista, kun ei ressun kunto kestä - sisaruslauta harkinnassa karvakorvalle. pitää vaan askarrella siihen jatkopala :cool:. Joku ehdotti että sit kun karvakorva ei jaksa enää kävellä, niin vauva rintareppuun ja koira vaunuihin..... :laughing005

Toppaukset on sitä varten, että sitten kun kunto sallii, reissataan sinne porukoille susirajan taakse, niin siellä voi olla huonolla tuurilla vaikka 2 viikkoa putkeen niitä lähes -30 kelejä.
 
On meilläki lampaantaljat ja lämpöpussit, mutta eihän ne auta vastasyntyneen kanssa, jos hengitysilma kylmä. Pikkuhiljaa pitää totuttaa. Pakkasrajana pidetään -10 astetta ulkona nukuttamiseen, tosin ite nukutin tyttöä kylmemmälläkin, kun oli hieman vanhempi ja tottunut. Täällä Pohjois-SUomessa voi tarkoittaa pahimmillaan, että ulkoilma niin kylmä, ettei voi edes vähitellen totuttaa eli ei pääse ulos ptkään aikaan.

Oulussa tehtiin jokunen vuosi sitten tutkimusta lapsen pakkasessa nukuttamisesta ja vaikka ulkomailla (jopa Alaskassa) ollaan ihmetelty suomalaisten tapaa niin ulkona nukkumista pidetään hyvänä. Karaisullakin on rajansa eli tuon tutkimuksen mukaan pakkasessa nukuttamiseen liittyy luultua enemmän riskejä eli lapset altistuvat helpommin kylmälle kuin uskottu. Äitiyspakkauksen talvivaatteet ja makuupussi riittäisivät tutkimuksen mukaan pitämään lapsen lämpimänä viiteen pakkasasteeseen asti.
 
Nyt on apteekkireissukin tehty ja Rela D -tippoja hankittu + jotain voiteita yms... Sit kävin ostelemassa viel niitä myssyjä, sukkia ja tumput. Katselin tuossa vauvan kotiutumisvaatetusta valmiiksi ja tämmöstä ois tytölle tulossa. Toisen lämpöpuvun jätän varmaan pois kelistä riippuen ja otan myös varuks neutraalimman väriset vaatteet mukaan, jos hän onkin poika :)

WP_001938.jpg WP_001939.jpg WP_001941.jpg
 
DT - just näin mäkin on päätellyt, että mieli viedä lasta yhtään kylmemmässä kelissä ulos, niin pitää olla kunnon vermeet - ei mitään ohutta vanutoppausta. Tuskin ihan niillä yli 20 asteen pakkaskeleillä laps pääsee ulos nukkumaan, mutta siirtymiä väistämättä tulee. Mulla laps saa tottua ulkoilmaan varmaan ihan aluks takin sisällä rintarepussa, jolloin hengitysilmakin on osin äitin lämmittämää, eikä pelkkää ulkoilmaa, eikä silloinkaan mennä kylmimpään mahdolliseen keliin.
 
Tipunen, hihi minkä rotunen sun koira on? En osaa aatella nyt muuta koiraa kun chihun tai jonkun mäyriksen sisaruslaudalle :D Alkaako koiran ikä sit painaan jossei jaksa enää pitkiä lenkkejä?
 
ihan voit kuvitella sellasen hyvän kokosen ja karvasen lapinkoiran sinne sisaruslaudalle istumaan, tahi vaunuista kurkkimaan =). Puuttuu vaan, että pistän kaverille jonkun pitsimyssyn päähän.

Kaverilla on vähän selkä/takajalkavaivaa, eikä ennen niitäkään ollut mikään tykki menemään, niin lenkit on nykyään sellasta max kilometriä. Kesällä mentiin vielä aika lailla pitempää, mutta nyt on ollut emäntä sen verran laiskempi että joudutaan molemmat kuntokuurille, jotta voidaan taas ottaa vaunujen kanssa edes 3 kilsan lenkit ohjelmaan. Ja kun mieli tekis vielä niitä pitempiäkin, niin kyllä toi lauta on ihan varteen otettava vaihtoehto.
 
Torakka, mä ostin isoimpia inkotenssisuojia mitä löysin ja jännitän siltikin että riittääkö ne! Sairaalassa oli viimeks jotain Tenan sairaan isoja siteitä jotka oli hädintuskin vaippoja pienempiä. En vaan löytäny kaupasta Tenalta ku ihan pieniä suojia ja sit niitä "housuvaippoja", enkä ihan sellasia halua... :D Esikolta se ihan-hirvee-kauhee-kamala vuoto ei kyllä muistaakseni törkeen kauaa kestäny, sit sai siirtyä yösiteisiin ja siitä pikkuhiljaa pienempiin.

Meillä on sängyssä kosteussuoja, on hyvä jos esikko kömpii viereen ja vaippa falskaa yli, kohta mahdollisia ylivalskaajia o tieteski kaks plus että vavi tietty voi pulautella ja maidot voi läikkyä ja ja ja. Nii ja mulla on omalla puolella vielä lisäks pienempi kosteussuoja siltä varalta jos menee vedet yöllä, ja sitä aion pitää sitten jälkivuodonkin ajan.

Jälkivuoto (niinkun kaikki ihmisen erinäisten eritteiden erittyminen) on tietysti yksilöllistä. Siis että paljonko sitä tulee ja kuinka kauan. Ymmärtääkseni itse olin ainaski viimeks melko runsasvuotoinen tapaus.
 
Hyvä keino kovalla pakkasella on laittaa lämpömittari vaunuihin kopan sisäpuolelle vauvan pään yläpuolelle. Siitä saa käsityksen mikä on vauvan hengittämän ilman lämpötila. Mä nukutun koko viime talven esikoisen ulkona, vaikka oli välillä yli -20. Kuomun edessä oli paksu fleece peitto ja se piti raaimman ilman pois kopasta. Hengitysilma oli kopassa paljon alempi kuin ulkolämpötila! ( en muista enää paljonko se oli) Tietty oli myös lampaantaljat,toppapuvut, toppapussit jne.. :) Aijon kyllä melko nopeasti karaista tänkin vauvan talven ilmoihin, koska esikoisen kanssa on kuitenkin ulkoiltava joka pv eikä vauvaa voi jättää yksin kotiin :grin Mut tietty järki mukana...
 
Tipunen, voi ei ihana :D Mä jotenkin nään sieluni silmin miten kaveri on tyytyväinen nököttäessään laudalla :)
 
Ilman muuta maalaisjärkeä saa käyttää ja ois munki pakko ulkoilla esikoisen kanssa, mutta miehen työvuorojen mukaan sitte, ellei muuten onnistu. Ainakin 2 vkoa pitäs muistaakseni talvivauvan olla, ennen sitä noin vartin käyntiä ulkona ja silloin alussa aion kyllä noudattaa sitä pakkasrajaa.

Minäkin käytin esikoisella sellaista kuomunsuojaa (ohut fleece) ja kovemmilla pakkasilla vilttiä/fleece-peittoa kuomun päällä ja osittain suuaukon edessä, mutta olin todella tarkka, että ilma-aukkoja jää (tästä hulluna varoiteltu). Oli vaan niin helppoa, kun esikoinen oli kuitenkin muutaman kuukauden ikäinen pakkasten kiristyessä ja tottunut jo pikkupakkasiin. Itse pidin silloiin -20 astetta rajana ulos nukuttamiselle. Totta, että vaunuissa on huomattavastikin korkeampi lämpötila, mutta siitä huolimatta. Kova tuisku/viima pitää tietysti ottaa myös huomioon. Ikinä ei kyllä ollu huolta, etteikö tarkenis, mutta tuo hengitysilma niin pienellä huolestuttaa, kun ei itselläkään ulkona kovalla pakkasella hengittäminen ole kivaa. Kylmyys saattaa nimittäin altistaa jopa rakennemuutoksiin ylähengitysteissä. Tosin en tästäkään asiasta vauhkoilis, mutta juurikin järjen käyttö on sallittua. :)
 
Me ollaan haaveiltu lasitetusta terassista, mutta menee varmaan vuosia ennen kuin sellaiseen todella voidaan laittaa rahaa. Olis aika kätevä, kun ei varmaan ihan yhtä kylmä ole kuin ulkona, mutta melkein. Eikä siellä olisi tuulta.

Miten tajusin, että Pipanalla oli mittausten mukaan vaunuissa kylmempi kuin ulkona?

Olen itse joskus harkinnut hankkivani sellaisen sisäänhengitysilman lämmittimen, mitä voi käyttää pakkasella urheillessa, mutta en ole saanut aikaiseksi. Että jos aikuinen harkitsee sellaista, niin tosiaan järkevää miettiä, missä vaiheessa ei enää laittaisi lasta ulos.

Ja ihan taatusti ilman kosteus vaikuttaa myös. Ekat pakkaset on aina raaempia mutta kun ilma kuivuu, pakkanen tuntuu paljon, paljon miellyttävämmältä. Jos välillä lauhtuu ja sataa vettä ja sitten taas pakastuu, niin olisin taas vähän varovaisempi. Joskus kun ratsastaa maneesissa -13 asteessa, on tuntunut että jäätyy nenä, sormet, varpaat, reidet ja pakarat.. Ja nenäkarvat :p
 
Vähän harmittaa, ku itsellä ei ole edes mahdollisuutta nukuttaa vauvaa ulkona (paitsi tietty kävelylenkillä). Ei parveketta, enkä tän kerrostalon pihalle jättäis lasta yksin mistään hinnasta. :sad001
Helpottaishan se siivouksia yms jos sais pienen ulos päivällä unille, mut näillä mentävä.
 
Sumppi, ei meilläkään oo mahdollisuutta nukuttaa ulkona, yläkerran naapuri käyttää meijän parveketta tuhkakuppina, enkä uskalla ottaa sitä riskiä, että sytyttää vaunut palamaan, se kun on sytyttänyt joulukoristeitakin meijän parvekkeelta ja yks kesä roihahti jotain niin nätisti että! Onneksi oon ollu kotona joka kerta. Lasituksia odotellessa, ehkä jo kahden vuoden kuluttua.
 
KoBe, tarkoitin et vaunuissa oli lämpimämpi kuin ulkona :) ei näillä aivoilla voi saada kirjotettua järkevästi sitä mitä haluais :grin
 
Santra,
Hyi kamala! :/ Mää muutenkin vihaan kaikkea tupakkaan liittyvää niin tota en kyllä jaksais katella pätkääkään :sad001
 
Sande, äläpä... Noh nyt saatiin taloyhtiön hallituksen Pj:ltä kehotus isännöitsijälle, että lähtee suoraan varoitus ja ilmoitus tulevasta huoneiston haltuun otosta mikäli muutosta ei tule. Hallitus on meillä muutenkin sitä mieltä, että tulis julkisivuremontin jälkeen parveketupakointi kielto, kun tää ongelma ei oo ainoastaan meillä vaan taloyhtiössä on näitä välinpitämättömiä niin paljon, että ei sitten enää kukaan polta.
Julmaa niille jotka ei aiheuta ongelmaa, mutta siitä ongelmasta muuten eroon päästä.
 
Takaisin
Top