Elokuun höpinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja TerhiJii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo, voi näitä hormooneita, emmu_ma, vedet nousi silmiin ihan vaan lukiessa sun tekstiä ;)
Täällä ne vauvan vaatteet edelleen pesemättä, jotenkin tuntuu niin "lopulliseslta" jos ne pesee, sehän tarkottaa sitä että vauva voi tulla! Jännittää, pelottaa, ei malta odottaa...

Täällä odotellaa kovasti jo syntymistä, vaikka hankintoja pitäisi vielä tehdä ja kaikkea muutakin! Mutta en malta odottaa, että saadaan pikku käärö syliin :) kävimme eilen synnytysvalmennuksessa, joten nyt on taas uusia mietteitä, että miten siitä synnytyksestä selviää, mutta pitää vaan uskoa, että se menee hyvin ja tärkeintä on, että luottaa itseensä :) Katsoimme synnytysvalmennuksessa synnytysvideon ja minulla tuli ihan tippa linssiin, kun videolla äiti sai vauvan siihen rinnalle. Se oli jotenkin niin herkkää, herkistyn muutenkin todella helposti, mutt raskauden aikana herkistyminen tapahtuu todella pienistä asioista :D Onko muut käynyt vielä synnytysvalmennuksissa?

Me käytiin tänään miehen kanssa yksityisen järjestämässä synnytysvalmennuksessa. Oli todella hyvä päivä ja saatiin paljon käytännön harjoituksia ja muuta hyödyllistä synnytystä varten. :) Keskityttiin siihen mitä tapahtuu niin äidissä kuin vauvassakin ja miten mies voi olla apuna ja tukena. Neuvolan valmennuksiin ollaan menossa vasta tuossa ensi kuun alussa. Nyt tietää vähän mitä kaikkea voi kokeilla ja tehdä ja miehellä on työkaluja toimia synnytyksessä minun tukenani ja muistuttaa minua, että hätää ei ole ja mitä kaikkea voisin tehdä sen sijaan, että huudan kivuissani ja unohdan hengittää. :D

Hei muuten, mitä Eeveille ja pikkuiselle kuuluu? :) Anteeksi jos olen tungetteleva, mutta ajatuksissa olette olleet enkä voi vastustaa kiusausta kysyä <3

Onpas ollut kohtuullisen hyvä olla tässä muutaman päivän, kun ilma on viilentynyt. Turvotus tosin ei nyt laske, jalat on kuin elefantilla ja huomaan käsissä myös lisääntyvää turvotusta, sormien lisäksi siis käsivarret myös... No, se varmaan sitten synnytyksen jälkeen poistuu....

Lähden huomenissa pikavisiitille keskisuomeen äitini ja siskoni luo, kun kohtahan ei uskalla sitten "omasta maakunnasta" poistua. Ettei siis tarvii synnyttää jossain ihan muualla. =) Mutta joo, ihan kiva lähteä valmiisiin ruokapöytiin ja mukamas passattavaksi.

Mulla tuli tänään aamuisen K18-toiminnan jälkeen/johdosta ihan mahdottomat menkkakivut sekä mahan että selän puolelle. Tää päivä on siis mennyt melkein makoillessa, kun vaakatasossa kivut on helpottaneet. Ja alakerta on niiiiiiiiiin turvoksissa, että jopa kävely on hieman hankalaa. Niin että nyt tässä sitten illan saa makoilla haarat levällään tuulettimen edessä! laughing7

Niin juu, ja meillä on tulevana keskiviikkona se synnytysvalmennus. Ei siellä varmaan pääse osastolle vierailemaan, mutta jonkun videon ne näyttää paikoista. Ihan mielenkiinnolla odotan valmennuksen sisältöä. ja onko siitä hyötyä...

Me ollaan kotilomalla <3 On tää ollu kyllä jännää, ja ollaan vähän töppäilty ja sit myös onnistuttu. Eilen ei tajuttu laittaa pientä nukkumaan ajoissa ni saatiin sitten pitkäaikainen rangaistus kun hän oli niin väsynyt monta syöttökertaa että aina piti letkuttaa osa ruuasta :sad001 Mutta sitten uuteen nousuun ja harjoiteltiin pari kertaa tissihommia ja toisen harjoituskerran jälkeen hän jaksoi juoda koko pullollisen maitoa :love7 Vaaveli ei siis osaa imeä tissiä kun on liian pikkasena syntynyt.

Tänään harjoiteltiin niin että simulointiin sellainen synnytyksen jälkeinen tilanne, ja pistettiin hänet unisena minun paljaalle rinnalle, ja voi miten mahtavasti hän osasi ryömiä tissille, ja otti nänninkin suuhun, mut sitten tuli taas se tenkkapoo, että hän ei ymmärrä että miten sen ruuan saa sieltä tissistä, :scratch ja taas meni hermo. Mutta oli kyllä hurjaa edistystä! :happy093 Normaalisti hän on tälläisten treenien jälkeen niin väsy ettei jaksa syödä kaikkea pullosta.

Nää imetysharjoitukset on kyllä rankkoja. Vaikka kuinka yrittää hokea että tekniikka on hyvä mulla ja maitoa tulee (nyt jo 1200ml/vrk! Mun pitää kohta alkaa luovuttamaan sitä :confused2 Vauva syö nyt 520ml/vrk), ja vauva osaa kyllä hamuilla, ja hakeutua siihen nännille, mutta sitten tulee tenkkapoo, että miten sitä imetään, ja sitten menee hermo ja alkaa itku. Hän vissiin luulee että se sieltä valuu itsekseen hänen suuhunsa, kun jos lypsää vähän makua, hän nielaisee ne ja taas itkee lisää :rolleyes:

Mulla meinasi siellä osastolla pinna palaa ihan lopullisesti, ku hoitajat vähän niinkun painosti siihen imetyksen harjoitteluun. Helpotti hurjasti ku yksi hoitaja sanoi että kuule, ei sun ole mikään pakko väkisin yrittää jos et tahdo! Sen jälkeen taas vähän rentouduin näiden harjoitusten kanssa :) Ei se ole helppoa ku vauva itkee ja "vihaa" tissiä, raivoaa ja nyrkeillä hakkaa ja suuttuu heti kun se on siinä naaman edessä :sad001 Mut kyllä tää tästä!

Vauvakin saavuttanut jo syntymäpainonsa :smiley-bounce016 Ja mä oon alle lähtöpainon :biggrin Oon itseasiassa laihempi kuin vuosiin :laughing002 Maha on vaan pullataikinaa!

Huomenna takasin sairaalalle tarkistamaan bilirubiiniarvot ja katsellaan, päästäisiinkö suoraan takaisin kotiin vai mitä tapahtuu :happy119

Ja mulla on alkanut tehdä mieli seksiä :biggrin pitää ihan kohta kokeilla kun paikatkin on jo suht kunnossa :happy112

Mukava kuulla Eevei kuulumisia :) Ja tsemppiä imetysharjoituksiin. Ei kuulosta helpolta, mutta hienosti ootte jaksaneet yrittää ja edistystäkin on tullut. Ja hyvin oot saanut pumpattua :)

On tosiaan mukavaa kun tuli viileämpi keli :) Ei yhtään liian aikaisin. Mulla meni jo ihan hermot tuohon alapään hikoiluun ja muutenkin. Nyt tuntuu kutinatkin vähän helpottaneen. Toisaalta olo tuntuu muuttuneen taas hieman tukalammaksi. Vaikka onkin viileää niin ajoittain tulee kovasti lämmin olo. Vauva tuntuu kans olevan ihan ihon alla ja välillä senkin myllerrys tukaloittaa... Ja en tiiä oliko se enää mahdollista, mut kävely on muuttunut entistä hankalammaksi :O Lähisiwalle ja takasin pääsee vielä... Mut ei se mitään, aika hyvinhän tässä kumminkin pärjää :)

Tänään oon kovasti miettinyt tuota vauvan nukkumapaikkaa ja lopulta tulin siihen tulokseen, että pinnasänky ei sittenkään oo tervetullut makkariin, vaikka se oottaa jo kasattuna olkkarissa... haluan vauvan ihan käden ulottuville ainakin aluksi, joten laitellaan se äp-laatikko siihen mun tyynyn viereen varmaan parin pahvilaatikon päälle. Ei ehkä kaikkein visuaalisin ratkaisu, mutta on huojentunut olo kun selvisi, miten "vierihoito" saadaan järjestymään :)

Täällä on nyt ilmottauduttu muskariin. Onneks äiti vihjas asiasta, en ees tajunnu että maha-asukille pitää jo nyt varailla paikkaa "harrastuksiin" :) Onko muilla millasia suunnitelmia, tarkotus mennä vauva-uintiin / kerhoihin? Täällä ois tarkotus osallistua mahdollisimman moniin juttuihin, ettei tulis jumitettua kotiin! :)

Eevei, onnea vauva-arjen opetteluun, toivotaan että arvot kohdallaan ja pääsette kotiin!

Pikku-Tikru, meettekö siis jo syksyllä muskariin? Kerkisin jo miettiä, että vauvauintiin vois mennä tammikuussa alkavaan ryhmään, täälläpäin ei sentään vielä tarvi ilmoittautua. Muskarikin ois varmaan kiva. Toisaalta on vaikea vielä tietää, mitä kaikkea sitä jaksaisi harrastella...? Vauvauintikin oli tosi aikaisin lauantai-aamuisin, voi olla vaikea saada isiä mukaan...

Tammikuun puolessa välissä alkaa muskari. Vauva on sillon 3kk, pitkään mietin onko liian pieni. Mutta ryhmä oli tarkoitettu 3-6kk, ja vauva on tuo 3-6kk muskarin ajan :) Ja jos ei oo meidän juttu ni sitten ei oo. Toisille on sopinut tuossa iässä jo toiminta, toiset ei oo vielä ollu valmiina. Mistä sitä sitten tietää...
Tammikuuta kaavailin kanssa vauvauinnin alotukseen, mutta ilmeisesti ilmottautuminen kevään ryhmiin on vasta myöhemmin.

Kiva kun kerrot kuulumisia Eevei ja varmasti kaikki lähtee rullamaan kun pääsette rentoutumaan kotia ja tekemään asioita omaan tahtiin :)

Täällä tuli tänään täyteen 37+0 :wav ja eilen illalla tehtiin miehen kanssa sen kunniaksi rahkalettuja, nams..

Täällä kanssa mietitty muskareita sun muita, mutta en näin etukäteen lähde varaamaan mitään.. ehkä sitten lähtee kyselemään jos siltä tuntuu :) Kansalaisopiston itämaiseen tanssiin meinasin itte taas ilmoittautua, mutta siinä tosin tunnit alkaa jo 3.9 ;) että saattaa pari kertaa jäädä väliin, haha..

Meillä on ollut ohi mennen puhetta isännän kanssa tuosta vauvauinnista. Mutta vielä en ole tehnyt asian eteen mitään, että selvittäisin millä uimahallilla järjestettäisiin ja milloin. Mutta äiti-vauva-joogaan meinaan mennä! Sattumalta löysin Opiston sivuilta, että siellä alkaa kaksi erillistä ryhmää nyt syksyllä, ja toiseen varmaan jo sitten oman vointi mukaan ehdin. Eli kun raskausjooga jäi väliin, niin kokeillaan vauvan kanssa. =)

Täällä kansalaisopiston kaikki lasten musiikkiryhmät (lukuunottamatta muskaria 3-6kk) täyttyi ekassa vartissa ilmottautumisesta, varasijoillakin näyttää olevan jo väkeä. Että jos haluaa varmistaa paikkansa ohjatuissa ryhmissä kannattaa olla hyvissä ajoin liikkeella :) Ihan vaan tiedoksi niille jotka ei oo asiaa ees suuremmin vielä miettineet (niin kuin esim. minä viime viikolla...) Tuonkin ilmottautumisen voi perua lähempänä, jos nyt jotain ihmeellistä tulee.

Minä oon ajatellut vauvauintia sitten tammikuussa jos vaan paikka saadaan ja vielä halutaan mennä. Muskariin tuskin tulee lähdettyä, ollaan molemmat miehen kanssa niin epämusikaalisia että itse kokisin muskarin kiusallisena...

Sitten kun vauva on isompi niin ehkä jokin äiti-lapsi jumppa olis kiva!

Anteeks, en ehtinyt lukea kaikkea, mut EeVei : Mulla on tuttu joka on kaks nuorimmaistaan ruokkinut niin että on lypsänyt maitoa ja juottanut pullosta. JA jos sulta riittää luovutettavaksi asti maitoa niin ole kiltti ja luovuta, ensinnäkin, saat siitä kivaa vauvan vaate rahaa tai sit itselles vaikka lomakassaa, ja toiseks siitä on ihan huutava pula!
Mä oisin viimeeks luovuttanut mut ei mun tissit heru sille pumpulle.

Siis että siinä ruokkimisessa se kosketus ja katsekontakti ja se läheisyys on se kaikkein tärkein asia.

Ihan tällai muusta keskustelusta poiketen: Tänään oli synnytystapa-arvio, kyllä se lääkäri meinasi että normaali lantio ja mahtuu syntymään, mutta painoarvioksi annettiin jo 3,5 kg! Ja viikkoja nyt 36+5 :confused: Antoi kuitenkin ajan vielä tuonne LA:n tuntumaan, että jos vauva on oikeen vielä painoa keränny niin voidaan käynnistää.. Pelottaa kyllä ihan kauheasti nyt, että jos joudun puskemaan 5-kilosen lapsen ulos, että onnistuukohan se edes? Entä jos menee sektioon? Repeääkö mulla alapää täysin? Kuinka tuskalliset olot tässä on 3-4 viikon päästä? Hui, ehkäpä nää ajatukset tästä kirkastuu eikä tartte näitä kauhuskenaarioita kehitellä :D
Viimeksi istukkakontrollissa käydessä otettiin myös se bakteerinäyte, nyt lääkäri sano että streptokokkibakteeri siellä on, joka saattaa vauvalle aiheuttaa infektiota, vaikka muuta haittaa siitä ei ole. Sekin tässä vielä säikäytti että mitä se käytännössä sitten tarkoittaa..
Vaikka nyt kaikkea piristääkin se, että saimme viimein eilen pinnasängyn koottua makuhuoneeseen :love017 Kaikki alkaa pian olemaan valmiina! Vielä kun täälläkin järjestettäisiin se synnytysvalmennus.

Me myös halutaan vauvauintiin, ihan ehdottomasti!!! Turussa on onneksi useampi ryhmä ja yhteen olen "esi-ilmoittautunut" jo maaliskuussa! Miten niin innokas? :blob3 :blob5

Musta on ihana seurailla uimahalleissa ja rannoilla sellaisia rohkeita naperoita jotka mennä sukeltelevat siellä ihan intopiukeena, hyvä että kävelellä vielä osaavat :-)
Miehen lapset taas ovat musta niin "noloja", vanhempi (kohta 9) tarttee käsikellukkeet ja vyötärökellukkeet vaikka olisi niin matalalla että jalat osuu pohjaan. Syvemmälle ei voi tulla paitsi jos saa roikkua jonkun kaulassa koko ajan.
Omasta lapsestani toivoisin vesipetoa koska rrrrrakastan kylpylälomia :-)

Minä olen menossa sellaiseen masumuskariin, joka sitten muuttuu vauvamuskariksi, kun vauvat ovat syntyneet :) Sitten olemme myös puhuneet miehen kanssa, että menisimme vauvauintiin ja itse olen katsellut vauvan värikylpy-ryhmiä. Värikylpyyn taisi olla ikäraja 4-kuukautta.

Anteeks, en ehtinyt lukea kaikkea, mut EeVei : Mulla on tuttu joka on kaks nuorimmaistaan ruokkinut niin että on lypsänyt maitoa ja juottanut pullosta. JA jos sulta riittää luovutettavaksi asti maitoa niin ole kiltti ja luovuta, ensinnäkin, saat siitä kivaa vauvan vaate rahaa tai sit itselles vaikka lomakassaa, ja toiseks siitä on ihan huutava pula!
Mä oisin viimeeks luovuttanut mut ei mun tissit heru sille pumpulle.

Mulla on esitteitä tulostettuna jo, ei meillä mahdu tätä menoa kohta pakkaseen nää mun maidot ja en varmana pois kaada! Ja meidän vaavi sai luovutusmaitoa ennenkun multa alkoi tulla, jos vaan on mahdollista niin varmasti maksan "velkani" :smiley-angelic005 Varsinkin kun täällä maitoauto tulee hakemaan kotoa maidot :biggrin Mulla alkaa herua ku vaan kuulenkin sen pumpun äänen, se on mun toinen vauva :laughing002

Takaisin