Elokuun höpinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja TerhiJii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä hedelmöittymisajankohta on ilmeisesti ollut 19 joulukuuta, ja sain tietää raskaudesta 17 tammikuuta. Jouluviikolla otin jonkin sortin alkoholia joka pvä (1 lasi tai useampi), uutenavuotena kännit sekä 12 tammikuuta join pullollisen punkkua. Sanotaanko, että olen tuntenut kohtalaisen riipivää syyllisyydentunnetta ja katumusta noista kerroista ja toivon että oisin tajunnu tän raskauden aiemmin. Näillänäkymin vauva on terve ja todennäköisempää onkin se että mitään ei vauvalle aiheutunut niistä juomisista, mutta pahalta tuntuu vieläki se. Neuvolassa ei soimattu yhtään ja sanottiin et voi ottaa lasillisen sillon tällön. Läpi raskauden oon ollu kuitenkin tarkka, et en hörppyäkää oo maistanu vaik on tarjottukin ja kiire ei oo maistelemaan synnytyksen jälkeen, (vaik toisinaan himoitsen kovin jääkymää lasillista kuoharia :happy090 ). Ainaki ehkä sit ristiäisissä nostan maljan ja jouluna punaviiniä.

Siitä olen kyl onnellinen, et tein r-testin tuolloin (hyvin epäileväisenä kylläkin että mitään elämää olisi koska 100 testiä aiemminkin näytti -), koska oisin menny seuraavalla viikolla ottaa malaria-, keltakuume ja hepatiitti rokotuksia Afrikan vaihtoo varten, johon oisin lähtenyt siis ensi kuussa.. En oo tutkinu oisko niistä ollu vauvalle haittaa, mut en ois kyl halunnu sitä altistaa niille jokatapauksessakaan.. o_O

Apua! Mekein kaikki hankittuna.. Mutta silti paljon puuttuu! Esimerkiksi harsot, tuttipullot(Montako niitä pitää edes olla?), ulkovaatteet(Ei ole muutakuin äitiyspakkauksesta olevat jotka on ehkä hieman liian isot vielä:D), vuodevaatteita! Ja tuo äitiyspakkauksen peitto näytti hirmu isolle, pitäisikö hommata uusi?
Ja toinen paniikin aihe. Mllä ihmeellä pääsen ostamaan tavaroita kun ei ole autoa :confused004 Voi juku. Ei kait se auta kun pyörällä mennä laughing7

yosa, mä hommasin jo pienemmän peiton, mut täällä oli vinkkinä, että äp-peiton voi taitaa osaksi vauvan alle pehmikkeeksi ja toisen pään peitoksi. Jotain pyyhettäkin kuulemma voi käyttää peittona. Tuttipulloja mulla on 1kpl, 2 varmana riittää alkuun.. Ehkä noin alkuun joku pienempi vanuhaalari on kiva. Meillä on 62-koossa hankittuna sellanen pörröhaalari ja sitten kevyttoppahaalari (tai noin mä sen määrittelisin).

En nyt oikein tiennyt, minkä otsikon alle olisin tullut tätä kyselemään, mutta mennään nyt tällä. Onko kellään tullut sellaista lämmintä aaltoa alavatsalle? Mulla tuli eilen riidan jälkeen ensimmäisen kerran muutama kipeä supistus ja vähän niiden jälkeen tuli sellainen lämmin tunne koko alavatsalle, navasta alaspäin. Kesti hetken ja meni pois. Tavallaan oli ihan miellyttäväkin tunne, ei ainakaan mitenkään kipeä tms. Mitähän mahtoi olla..?

Haluisin tietää mistä tässä on ollu kyse- ei kyl tuu itselle mitään mieleen... Ootko jo käyny terkkarilla?

Mun tekee kans mieli punkkua. Tammikuun 4 tai 5 päivä, siis loppiaisena, olin serkun kanssa baarissa ja olin humalassa. testin tein 15 tammikuuta, mut uskoin varmasti olevani raskaana silloin. Vauva sai alkunsa ennen joulua.

(Neuvola ei usko sitä koska "oppikirjan mukaan" ovulaation on pitänyt osua uuteen vuoteen. No en harrastanut seksiä sillon. Eli joko ennen joulua tai tammikuun alussa, ja lääkäri ultrasi kun olin raskaana viikolla 5+2 ja sanoi että ennen joulua on saanut alkunsa.)

Noista tammikuun känneistä meinasin tuntea huonoa omaatuntoa, mutta mullekin on sanottu,että niin kauan kun ei tiedä että on raskaana, se ei vaikuta vauvaan. Eihän siellä ole vieläistukkaa tms noilla viikoilla. Alkio on vaan kiinnittynyt kohdun seinämään.

Tuttipulloista: Jos niitä ostaa vaan 2 ne on pakko pitää puhtaana. Meillä oli kaksosista n.16 pulloa. Pesemisessä oli kauhee homma :D

Mulla on ostettuna sairaalasta kotiin tuloa varten 56cm vanupuku, ja sit on muutama vähän isompi vanupuku, sit on 62cm toppapuku, lassien, se menee luultavasti jonnekin 3-4kk ikään asti, on aika reilua mallia. Sit noita pakkauksen pukuja: Omassa pakkauksessa tuli, sen lisäks olen saanut 3 uutta / kerran pestyä pukua. valkkasin ronskisti parhaat päältä ja loput laitoin kierrätykseen :)

Vauva on vihdoin alkanut viettää aikaansa pää alaspäin, välillä tuntuu siltä että pää työntyy ulos.
Eilen illalla juttelin mun äidin kanssa ja sanoin että kahden viikon päästä syntyy, siltä ainakin nyt tuntuu.
Sunnuntaina tulee 35vk täyteen.. saa kattoo miten käy. Olishan se kiva jos olis se 36vk täynnä.

Olen ommellut vaippoja ja ruokalappuja. taidan viel yhden kuvan lisätä tonne käsitöihin.
Jostain kun löytyis palmikkohaalarin ohje niin sellasen haluisin viel neuloa. Se mikä tuolla on on sellanen mikä mulla jo on. Tietty vois koittaa soveltaa. Tai sit neuloo itselle välillä jotain. Tuolla odottaa ihanaa merinovilla/silkki lankaa. Jos tekis hemmottelu sukat itelle.

Tänään neuvola.
Hauskaa ja hyvää päivää kaikile - mulle kans =D

Heippatirallaa.

Päivittäin olen teidän kuulumisia käynyt lukemassa mutten itse ole saanut aikaiseksi mitään sitten "Mies ja raskaus"-palstan avautumisen jälkeen.. Tilanne nyt sillä saralla ihan ok, juteltu on ja onnistuneesti harrastettukin kertaalleen tuon episodin jälkeen mutta kyllä minä odotan ku kuuta nousevaa sitä että olen jälleen oma vanha itseni!

Olemme lähdössä kolmeksi viikoksi lomanviettoon kotipaikkakunnallemme, tänään olen siis siivonnut, pakannut, pyykännyt.. Laitoin myös vauvan kotiutumisvaatteet valmiiksi + pakkasin jo alustavasti synnytyslaukkua, jos nyt sattuu niin että kesken lomailun tuleekin lähtö laitokselle! Eilen kävin ostamassa parit imetysliivit; päivä- ja yöliivit Lindexiltä ja lisäksi kävin alusvaateliikkeessä sovittamassa ns. parempia imetysliivejä, jotka todennäköisesti hankin vasta sitten kun vaavi on syntynyt niin tulee varmasti hankittua oikean kokoiset eivätkä rahat mene hukkaan. Myyjä oli oikein asiantunteva, sanoi että kuukautta ennen laskettua aikaa on hyvä hommata imetysliivit; silloin suurin piirtein osataan mitata rintsikoiden sopivuus. Tämä siis teille tiedoksi, jotka ette ole vielä rintsikoita hankkineet ;)

Minulla on kaikin puolin aika seesteinen ja rauhallinen fiilis; vauvaa varten on kaikki hankittu (lukuunottamatta kuumemittaria mutta sillä ei taida olla kiire :D), pinnasänky on kasattu, vauvanvaatteet pesty, sairaalaanlähtöä varten kaikki suht valmiiksi pakattu.. Vointi ok, ei supistele eikä ole kipuja ja jaksan touhuta kuten ennenkin. Mieliala; noh, ihan ok. Välillä naurattaa ja välillä itkettää + v....taa. Mutta pääsääntöisesti hyvillä mielin vauvaa odotellaan. Saa nähdä kuinka menee hermot tuolla kotipuolessa kun joudun kuuntelemaan kolme viikkoa joko äidin tai anopin kotkotuksia.. Tulen sitten taas avautumaan teille jos joku rassaa :D <3

Meillä on pullosirkus käynnissä, ja meillä on 6kpl isoja aventin pulloja, joihin mie säilön pumpatun maidon (vetäävät n. 270ml), ja sitten "syömäpulloina" Ainun 120ml pulloja 5kpl, ja tärkein: Avent Mikrosteriloija. Se steriloi pullot ja rintapumpun osat mikrossa niin nopeasti, että ilman sitä ei nuo pullot riittäisi. Kannattaa hankkia jos pullorumbaan joutuu. Meidänkin vanhassa mikrossa 6 minuutissa tulee puhtaat pullot, kattilassa menee ikuisuus. Lisäksi ne pullot voi jättää siihen astiaan eikä tarvi heti olla laittamassa kuivumaan. Meillä on lisäksi iso setti Aventin tuttipulloja, mutta valitettavasti pikkuakka ei osaa niistä juoda, kun niissä on sellainen "tissitutti", ja koska ei osaa syödä tissiä, ei saa tuosta tutistakaan maitoa tulemaan :confused005

Toinen hyvä vinkki: Tilasin meille samanlaisen peiton kun mitä sairaaloissa on noilla pienillä käytössä: Ecobed Thermal lämpöpeiton. Se on tosi ohut mutta silti lämpönen, ja helppo kääriä vauvan ympärille. Niitä käytetään just keskosilla ja leikkaussaleissa ja heräämöissä jne...

Meillä on tosi iso nippu harsoja ja vähän "tuhlataankin" niitä varmaan siksi :biggrin Aika heppoisesti tulee heitettyä pesuun. Mutta ne on kyllä äärimmäisen monikäyttöisiä, suunpyyhkimiseen, olkapään suojaksi kun pulauttaa, tissimaidon pyyhkijä, hoitoalustan suojana, jos ei ole pyllypyyhettä käden ulottuvilla niin ajaa senkin asian, äidin otsahien pyyhintään ja ihan peittonakin toimii.

Pikkuakka käy niin tehokkaalla lämmöllä ettei ole paljoa sitä äitiyspakkauksen peittoa tarvinut, hän nukkuu tyynyliina peittona vaatteet päällä, ja jos on nakuna niin tyynyliina+villapeitto. Jos enemmän laittaa niin jo siellä karjutaan hikisenä :smiley-angry016 Helpompi on kyllä vauvaa liikaa hiostaa kuin palelluttaa! Mutta se äp-peitto on sellasena "makkarana" hänen ympärillä, nukkuu paremmin kun on pesässä. Äp-laatikko sänkynä, en tiedä olisko se kauhean kätevä, minusta on helpompaa näin että pinnasänkyyn tekee pesän kuin pahvilaatikosta kalastelee. Voi siinä sängyn tyhjässä osassa sitten pitää pyyhkeitä ja harsoja ja vaatteita ja yms. mitä siinä touhutessa pyörittelee.

Puol litraa kylmää piimää, litra TOLKULLA herneitä ja gouterpötkö josta leikkaan ison siivun kerrallaan...
Neuvolassa oli kaikki ihan ok. Vauva on asettunut pää alaspäin, mutta ei oo kuitenkaan kiinnittynyt vielä.
Mulla oli paino tippunut pari sataa grammaa, mut olen aivan turvoksissa.
Kävin tutustumassa vauvakerhoon."tädit" oli tuttuja, ja äidit vaikutti ihan mukavilta. Vauvat näytti tosi isoilta :O
Nyt alkaa pikku hiljaa tuntua siltä et voisin lähteä synnyttämään.. ehkä.

Mä olen myös hamstrannut noita aventin tuttipulloja ja aventin lypsykoneen :-) Ja myös sen mikrosteriili höskän. Kaikki kirppareilta. On mulla muutama mam koliikkipullokin ja muutamia muita isompia sitten vellikautta ajatellen. Ajatuksena olisi siis tissin lisäksi aloittaa pullo mehdollisimman heti ja siihen juuri tuon eevein mainitsemien syiden lisäksi aventti olis ilmeisesti paras.

Peittoja ja vilttejä mulla on paljon erilaisia.mm fleece-vilttejä monta.

Muutama nallepuku on hommattuna 56 ja 62cm. Mitään talvipukuja en osta ennen kuin vauva itse on sovittelemassa kunnei yhtään tiedä minkä kokoinen hän on sitten talvella. Ostan kaiken aina vaan kirpparilta niin ostan mieluummin sopivan kuin liian isoja.

Myös harsoja olen hamstraillut kavereiden vinkkauksista. Ajattelin värjätä ne tylsät valkoiset jonkin ihanan vihreen värisiksi. Kun ovat käytettyjä niin eivät kyllä oikeestaan ole enää ees "valkoisia" :-)

Ensisänkynä meillä on tälläinen ihana pesä, lähinnä käytännön syistä kun tuo ei vie oikeastaan yhtään tilaa. http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/6393/pl

Mä olen hei äitiyslomalla!! Ollut siis kyllä virallisesti jo tiistaista saakka, siistiä! Vaikka eihän se arkeen mitenkään vaikuta kun olen jo sen 7 viikkoa kotona ollut. Mutta kertoo se sen, että laskettuaika vaan lähenee, mikä on ihan huikeata! Pian saa alkaa ns. uusi elämä äitinä.

En oikein osaa tai jaksa stressata noista vaatteista. Niitä on jonkin verran kertynyt, olen siskolta siis saanut. Ja vielä yhdeltä kaverilta saatan saada pieniä vaatteita lisää, kunhan hän omiansa läpi käy. Juurikaan en ole mitään itse ostanut. ihan yksittäisiä vaatteita. Ja niitähän saa sitten syntymän jälkeenkin kaupasta, jos tuntuu että ei riitä. Ulkovaatteita on ne äitiyspakkauksen vaatteet, ja nyt sisko laittoi erilaisia "nallepukuja" mulle matkaan kun alkuviikosta siellä kävin.

Meilläkin mies on sanonu, että kyllä niitä vaatteita lisää saa kaupasta, ku alkaa tuntua siltä. Ja sehän on ihan totta!
Minua kiinnostaisi tuo Aventin mikrosteriloija, elikkä hoitaako se sen homman mitä muuten sitten kattilassa keiteltäis :D? Te joilla se on, niin pitääkö olla ne pullot ja muutenki sitten tuota samaa sarjaa? Onkohan se hyvä, että pullot ja muut tuollaiset tarvikkeet olisivat samalta valmistajalta?

Lilli, ei tarvitse olla, periaatteessa se mikrosterilisoija on kupu, pohja ja ritilä, ja siihen laitetaan 2dl vettä, ja sitten mikroon aikaa sen mukaan minkä tehoinen mikro on (pohjassa lukee minuuttimäärät tehoja kohden). Siinä voi steriloida kaiken mitä siihen vaan mahtuu, tutit, rintapumpun osat, nännikumit, pullot, jne. Ainun ne isommat pullot ei siihen mahdu kun ovat liian korkeita. Sehän steriloi höyryllä joten sen pitäisi olla jopa parempi kuin kattilassa steriloidessa.

Aventin pulloissa kannattaa huomioida, että niissä on isot kierteet, ja ne ei ole yhteensopivia muiden pullojen ja rintapumppujen kanssa. Mulla on vuokralla tuollainen Amedan pumppu, mitä sairaalassa käytetään (toinen mitä sairaaloissa on, on Meleda), niin siihen käy suoraan Ainun pullot jos haluaa suoraan pulloon pumpata... mutta mulla tulee kerralla yli 200ml joten pumppaan niihin pumpun omiin pulloihin jotka sitten tyhjennän sellaiseen aventin pulloon. Siinä on tiiviste kannessa ja muutenkin se on kätevä säilytykseen, koska se mahtuu siihen mikrosterilisoijaan ja jääkaapin ylähyllylle (mihin Ainun isot pullot taas ei mahdu)

Makoilin tänään sohvalla vauva vatsan päällä, ja jotenkin havanhduin että voi hyvä luoja, tämän pitäisi olla vielä täällä mahan SISÄPUOLELLA :pale Ja painoa vielä kilo lisää kuukauden aikana :schocked028 Huhhuh!

Täällä alkoi tänään 10s raskauskuukausi :O

Pitäisi ottaa mahakuva ja hiukset tuntuu vähän likaisilta, mut en viitsisi mennä pelkästään kuvaa varten suihkuun ja laittaa niitä... Jos tämä on suurin ongelma tänään, niin menee kai ihan hyvin :)

Sairaanhoitaja-siskon visiitti päättyi. Vauva ei käyttänyt poikkeuslupaa ja tullut ulos. Tavallaan ihan hyvä ja tavallaan vähän harmi :D. Oli outoa kun sisko pyrskähteli nauruun mun kävellessä ja aina välillä katsoi mahaa ja totesi jotain tyyliin "Voi herrajumala!", "Kyllä sen täytyy tulla ihan just ulos..." ja "Oonhan mä nähny kuvissa, miten meidän äitilläkin oli tommonen iso pallo, mutta on se niin erilainen tässä ihan livenä. Huh!"

Aah.. Ihanaa.. Alkuraskaudesta tutut heikotukset ovat palanneet.. Taas saa makoilla jalat ylhäällä milloin missäkin.. 12 viikolla pyörryin töissä matalien verenpaineiden vuoksi ja toissapäivänä yllättäen iski saunassa samanlainen olo ja ehdin kylppärin lattialle maata jalat pöntön päällä enneku olis pettäny jalat alta.. Huh, huh.. Onneksi (tavallaan) sen pyörtymisen on kertaalleen kokenut, niin osaa nyt lukea itseään ja kerkeää reagoida..

Tosta mikrosteriloijasta, että me puhuttiin anoppi ja appiukko ostamaan meille tämmönen.. Olikohan prismassa muistaakseni 68 euroa.. http://www.muksutalli.fi/Philips-Avent-SCF284/02-sterilointilaite

Onko kokemuksia ovatko nuo mikrosteriloijat ostamisen arvoisia (tietysti jos lahjaksi saa :) ) vai ajaako kattilassa keittäminen saman asian? Olen myös miettinyt tuon hankkimista.

Pauliina1976, kokemukseni ylempänä ^

Tiivistettynä: Kattilassa keittäminen on kyllä ihan hanurista verrattuna mikrosterilointiin :notworthy

No toi mikrosterilisoija ei maksa paljon uutenakaan, alle 30e. Ja kirppiksiltä löytyy niitä, omastani maksoin 4e ja se oli paketissa käyttöohjeineen.

Käyttökokemusta ei ole mutta ajattelisin sen olevan toooosi kätevä. Jos miettii että jos joutuis pelkästään pulloruokkimaan niin syöttökertoja tulee paljon ja joka kerran välissä pullot olis hyvä keittää, ainakin alussa. Veden kiehuttaminen jossain hehtokattilassa vie aikaa melko paljon, ainakin sen vartin. Sit ku plumpsauttaa pullot sinne kiehuvaan veteen tai ottaa pois niin vähintään tiskipöytä pitäis olla tyhjä et saa ne johonki valumaan ja ja ja ja... Ei montaa kertaa päivässä jaksaisi tota rumbaa ja pulloja pitäis olla helposti se 10-20..
Toi strerilointihöskä laitetaan vaan mikroon pöhisemaan. Kuullostaa ainakin siltä että aikaa ja vaivaa säästää ihan tajuttomasti. Ja se voi pöhistä siel useemman kerran päivässä ku on niin nopee.

Ja mikä parasta, sitä ei tarvitse heti olla tyhjentämässä. Ne kamat voi jättää sinne kupuun ihan huoletta mutta se kattilahan pitää tyhjätä heti. Jos yöllä vaikka on kuvullinen pulloja yms. odottamassa sterilointia, senkun heittää ne mikroon ja menee takasin sänkyyn. Tai jos on jonnekin kiire lähteä, sama juttu. Kattilahommissa pitää varata hirveästi aikaa. Ja tällä hetkellä voin sanoa että jokainen säästetty minuutti on kullanarvoinen :sleep002

Takaisin