Elokuun höpinät

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja TerhiJii
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Puapru, mulla on kanssa tuota leipomisvimmaa ollut kyllä. Eilen innostuin sitten oikein urakalla ja siinä syntyikin sitten kebabkiusaus, mokkapalat (jotka sain epäonnistumaan, voitteko uskoa :D) ja pari kinkkupiirakkaa. Tulevat tosin ihan tarpeeseen, osa aiemmista leipomuksista ollaan jo vieraille tarjottu.

Tänään tehtiin sitten myös kunnon siivous. Mies oli aivan ihmeissään kun mie höyrysin ja puuhasin, hänkun meillä valtaosin on vastannut siivoamisesta aiemmin. Kaveri jo sanoi, että nytpä oliskin hyvä lähteä synnyttämään ;) sopii mulle, toiveissa et viimeistään ensi viikolla tai sitten saa mennäkin yli lasketun ajan!

Kuulostaapa hyvältä kaikkee mitä ootte leiponut! Täällä yks poropeukalo yrittää leipoo mustikkapiirakkaa :dance018 Ensinnäkin huomasimme alussa, että meillä ei ole jauhoja, no piti soveltaa ohjetta ja sitten huomasin, että munatkin puuttuu :D Ja eiku kauppaan, sitten kaupassa ei ollut gluteenittomia jauhoja :laughing001Joten täytyi ajaa toiseen kauppaan, onneksi sieltä löytyi :) Nyt piirakka uunissa, saa nähdä mitä siitä tulee :cheers :cool05 Niin ja minä tohelo menin vielä maistamaan taikinaa, kunnes muistin, että apua siinähän on raakaa kanamunaa.. :violent001 Olisi varmaan hyvä itsekkin tehdä ruokia valmiiksi pakkaseen :)

Täällä 37 viikkoa täynnä :) Oli ilmeisesti vähän jännittävää tuo täysiaikaiseksi siirtyminen...illalla vauva liikuskeli kovasti ja aiheutti jänniä tuntemuksia, joten alkoi jo jännittää lähestyvä synnytys. En mä ihan vielä kyllä halua sen syntyvän, ainakaan viikkoon tai ehkä kahteen. Etenkin jos olokin jatkuisi tällaisena aika hyvänä.

Meillä on jo tiedossa, milloin mentäisiin yliaikaiskontrolliin, ellei vauva synny ennen. Täällä ei tarvi sitä varata erikseen vaan se on aina 41+5. Niinpä koitankin pitää nyt myös sitä päivämäärää mielessä, ettei tulisi liiaksi tuijotettua laskettua aikaa. Josko se auttaisi sitten, jos asia venyy... Tällä hetkellä siis 4 viikkoa 5 päivää jäljellä yliaikaiskontrolliin.....

Tänään on ollut ihan kauhean väsynyt olo. On tullut myöskin taas välillä sellaisia alakulofiiliksiä...ehkä ne liittyy tähän loppusuoran "oireiluun". Toivottavasti kumminkin tyytyväisiä päiviä tulee enemmän :)

Siis oonko mä missannut jossain kohden jotain? Eikö täysaikaisuus ole vasta kun viikkoja on kasassa 38? Eli 38+0?

täysiaikaisuus on rv 37+0 eli jos on mennyt 37 raskausviikkoa ja lapsi syntyy niin hän ei enää ole keskonen :)

Rekisteröidyin nyt vasta kun en ollut tätä foorumia aikaisemmin huomannut. :( Vähän harmittaa kun olisi ollut kiva jutella muiden _syysmammojen_ kanssa ja miettiä mikä on ollut normaalia ja mikä ei raskauden aikana :( Nyt on aina pitänyt googlettaa jokainen pienikin vihlaisu mahassa :D Esikoista odotan ja nuori kun olen (21v) niin ei oikein noita samassa tilanteessa olevia kavereitakaan ole!

Rv 37+2 jo menossa. Alkaa pikkuhiljaa synnytys jännittämään! Aina välillä ottaa mahanpohjasta kun miettii kuinka lähellä se laskettuaika on. Tosiaan nythän tuo lapsonen saisi jo tulla kun on täysiaikainen :)

Tervetuloa meki!! Itsekin ihan uusi täällä, joten kyllä tässä lopussakin vielä ehtii hyvin. Laskettu aika häämöttää itsellä jo ihan oventakana ja vaikka omat kaverit pääsääntöisesti ovatkin jo lisääntyneet, niin on täällä paljon mukavaa ja hyödyllistä luettavaa. Nythän se jännääminen vasta alkaakin, kun osa meistä on jo kuoriutunut ja muut tulee ihan kohta perässä :)

Tervetuloa kaikille uusille :)

Joo täysiaikaisuus on 37+0 eteenpäin. Silti vauvakirjassa lukee, että "ihanne kuitenkin olisi, jos vauva köllöttelee vielä hetken alkukodissaan". Ja että normaali raskaus kestää 38 viiva 42 viikkoa. Useimmat vauvat siis syntyvät sillä välillä... eli ehkä se synnytys tällä ekalla täysiaikaisuus-viikolla ei ole vielä kamalan todennäköistä...

Oon ymmärtänyt, että jos vauva syntyy vaikkapa vain 2-3 viikkoakin ennen laskettua, niin saattaa hieman helpommin tarvita alussa jotain pientä apua, esim valohoitoa keltaisuuteen, tms. Olisi hienoa, jos vauvaa ei tarvisi mistään pienestäkään syystä viedä pois siinä alussa... Oon myös miettinyt imetystä, toivon että alku sujuisi hyvin ja luulisi, että imemisvalmiudetkin voi vielä kehittyä tässä viimeisinä viikkoina (onkohan näin?).

Nii ja vois lisätä vielä, että moni vauvahan kyllä selviää ihan hyvin jo ennenaikaisenakin. Mutta oon vaan ite miettinyt tota synnytyksen ajankohtaa...eihän siihen voi "vaikuttaa", mutta kumminkin nyt on ajatuksena, ettei tässä mitään kiirettä. Osin vauvan takia ja osin itseni...mä haluaisin vielä nukkua pari viikkoa (ja pakoilla vastuuta ja synnytystä) ja on tässä vielä jotain pientä laittelemistakin, vaikkei nyt mitään ihan pakollista... :) Vois myös lukea vielä noita vauvanhoito-ohjeita ja muuta, ja patistella miestäkin ottamaan selvää... :)

Ainaki TAYSissa sanottiin että vauvaa ei viedä valohoidon takia pois vaan se kaappi tuodaan siihen äitin sängyn viereen.

Sent from my Sony Xperia Sola

Täällä kanssa uusi kirjottelija! Oon käyny aina täältä lukemassa muiden juttuja ja saanut monta kertaa mielenrauhan! Kiitos naiset! Laskettu aika 6.9 eli millon vaan jo voi olla aika. Tuli kärsittyä kovista pahoinvoinneista viikolle 22 ja sit rupes pikkuhiljaa rauhottuun. Hemoglobiini laski ja obsidanista rupesin oksenteleen kunnes löysin floravitalin. Sit tuli hengityskivut ja epäiltiin kylkiluun murtumaa. Nyt lopussa vähän parempi olo mutta poika jo niin alhaalla että tuntuu alapään pahoinpitelyltä monta kertaa päivässä. Että oon onnellinen kun saan pojan vihdoin syliin <3 kuinka ajoissa muilla on ollut synnytystapa ja kokoarvio. Mulle tuli vasta eilen kutsu tayssiin tiistaiks. Luulen että alkaa oleen aika turhaa jo kun viikkoja on sitten 38 + 4...muutenkin lääkäri oli vasta just keskiviikkona ja ihmetteli miks niin myöhään pääsin lääkärillekun jännitän tota pojan kokoo..

Keltaisuudesta:
Täysiaikaisistakin tosi moni kellastuu, ei sitä kannata pelätä! Ne lamput on nykyään siirreltäviä, ja meidän vauva sai lastenosastolla sinivalohoitoa sellaisella biliblanketilla, eli sellainen patja mistä se valo tuli, sai pitää sylissäkin, ja jos piti selkäpuolella sit lätkää niin ei tarvinut vauva niitä "aurinkolaseja" :cool14 Mikä oli hyvä kun meidän vauva vihasi niitä styles/default/xenforo/hmh.gif Ja tarvittaessa sen biliblanketin olisi saanut kotiinkin lainaan :)

Tässä vielä nopea selitys siitä kellastumisesta, sinivalohoidosta ja bilirubiinista:
Vauvoilla ei maksa ole vielä täysin kehittynyt, ja maksan yksi tehtävä, hemoglobiinin hajoamistuote bilirubiinin pilkkominen ei onnistu kunnolla. Pilkkoutumaton bilirubiini sitten kertyy elimistöön ja näkyy ihossa, silmissä, kynsissä jne. Sinivalo pilkkoo bilirubiinia iholta, ja myös äidinmaito auttaa vähentämään bilirubiinin määrää. Ennenvanhaan kuulemma ennenkuin sinivalohoito oli keksitty, vauvat vietiin ulos ottamaan aurinkoa, mutta sehän oli ennen kuin tiedettiin UV-säteilyn haitoista... sinivalossa ei haitallisia säteilyä ole :happy118

Siitä keltasuudesta viellä sen verran, että meillä oli tolla esikoisella sitä, muttei kuitenkaan tarvinnu valohoitoa. Kotia, kun päästiin oli ihanat kesäkuun helteet ja pidinkin poikaa paljon ilman vaateita sohvalla auringon paisteessa. Silloin viellä mummoni eli ja hän neuvoi juottamaan lapselle joka välissä keittettyä vettä. Se kun pistäåä sitten pissattamaan vaihtuu elimistössä aineetkin paremmin. Sairaalassa ja Neuvolassa ei kyllä siitä veden juottamisesta suositella, mutta minä itse annoin aina pikku huikan imettämisen jälkeen, niin ei jääny maito suuhun happanemaan.

Muutenhan tää päivä on ihan perseestä!! yö meni taas joskus kahden aikaa heräillessä ja siitä pari tuntia ihmetellessä, kun ei nukuttanut ja vessassa ravatessa. ärsyttää, kun nukkuu niin huonosti yöt. Sitten oon yrättäny bongata vaunuja tori.fi, mutta aina kun soittaa ne onkin myyty jo, muttei olla käyty poistaan ilmotusta. Ehkä mä sitten maanantaina meen kaupungille, kun toi poika menee hoitoon, niin saa rauhassa katella vaunuja. Ne kun on ainoot mitä meiltä puuttuut. Kauheesti tekis mieli tehä kaikkee, muttei kuitenkaan huvita!! No jos mä meen taas istuun tonne takapihalle aurinkoon ja heittään koiralle palloo :)

Tänään kävin ikeassa ostamassa mm. Pyllypyyhkeitä ja vauvan pussilakanajuttuja. Haaparannan ikeaan on oulusta reilun puolentoistatunnin ajomatka. ihmeen hyvin jaksoin autossa :D Ja ikeassakin melko hyvin jaksoin kun sai niitä lihapulliakin! Loppupäässä alkoi kyllä jo särkeä mahaa, ja särkee kyllä edelleen. Mutta oli kuitenkin kiva käydä edes jossain muualla kun lähikaupoissa! :)

Mä olen kanssa aika kipeä mahastani ja nivusista nyt illalla.. kävin päivällä minäkin sen verran ostoksilla, että noita harsoja hamstrasin ja vähän kaikenlaista muutakin. Sitten on kaikki kolme Ässää suoritettuna tälle päivälle ;) ja vieläpä heppojenkin kanssa tohotin menemään. Olin päivällä, ennen suurinta osaa näitä aktiviteetteja, niin väsynyt että nukuin parin tunnin päiväunet ja oisin voinut myös jatkaa vielä vaikka kuinka kauan.... poikkeuksellista, kun normaalisti nukun sen 20 min ja sitten herään ihan virkeänä. No, ensi yönä ei varmaan tarvii unta odotella.. :dontknow

En usko enää sanaakaan siitä että vauvoilla on hyvä hajuaisti. Tuolla pikkuakka vaan nukkuu miehen vieressä meidän sängyssä, nenä kainalossa, ja siellähän HAISEE pitkän päivän päätteeksi. Huhhuh.
Mut onpa vaan yksi kauneimpia näkyjä mun elämässäni, nuo kaksi rakasta vierekkäin tuhisemassa :love7

Takaisin