Elokuu 2019

Mulla ei oo makuaisti vielä juurikaan muuttunut. Mielitekoja on, mutta otan ne havainnoiden, että mitä mun kehosta saattaa puuttua, että se nyt niin kovin himoitsee jotain tiettyä asiaa. Palaneen haju ja kosteusvauroisen talon haju on ainoat ihan kamalat. Mutta ne asiat on mulle normaalistikkin aika pelottavia. Pojista oon ollut jo tässä vaiheessa pää pöntössä. Tytöistä alkanut ykäily lähempänä 13 viikkoa. Tänään ei oo helppo päivä, kun möröt kummittelee päässä. Koitan kuunnella mantra-musiikkia ja sillä rauhoittaa itseäni. Huomenna toivottavasti ei ehdi edes miettiä maanantain ultraa.
 
Unohdin sanoa, mutta mies siis tietää raskaudesta, on tiennyt testailuista asti :) Kuunvalo miten sun mies otti raskaus uutiset?
 
Vadelma voi pieninä määrinä sopia osalle. Alkuraskaudesta yrttiasiantuntijoiden mukaan 1 kuppi päivässä. Poimunlehti tukee progesteronin tuotantoa. Suoriltaan en muista, että onko kielletty vai salittu yrttiterapiassa.
Poimulehti on mun käsittääkseni aika vahvaa. Jos sitä ei oo ennen käyttänyt niin raskausaikana en aloittais, mulla kesti edellisessä raskaudessa se synnytyksen käynnistyminen kaks päivää, lopulta saatiin käyntiin vadelmanlehtiteellä. :) mut näissäkin on varmaan eroja varsinkin jos on käyttänyt säännöllisesti tai ei ollenkaan. :)
 
Tosiaan vadelmanlehtiteestä sanotaan, että ekalla kolmanneksella max 1 kuppi per päivä. Tokalla 2 kuppia. Viimeisellä kolmanneksells kolme kuppia. Tosin itse en oo edes silloin voinut kolmea kuppia juoda, kun sillon alkaa supistaa. Jos on alhaiset progesteronit, niin siihen voi poimunlehti auttaa. Mutta en muista miten turvalliseksi on luokiteltu raskauden aikana. Sitten jos synnytys tarvii käynnistää niin litra tai kaksi vadelmanlehtiteetä :) .
 
Mä join yhden kupin rooibosta pari päivää sitten, ihan ajattelematta että se voisi aiheuttaa ongelmia. Yksi kuppi ei kai haittaa ole mutta tuli sellainen pelko että tässä syö raakaa kalaa tai jotain ilman että ajattelee:nailbiting: tämä on ihan uusi juttu mulle! Ja vaikka sitä lukee kaikki kielletyt asiat niin yhtäkkiä unohtaa sitä taas.

Mutta raskaana ollaan edelleen. Eilen paukkas kuudes viikko käyntiin (5+1 tänään) ja odotan "innolla" oksentamista. Eli jospa sieltä tulisi kohta se kuuluisa paha olo. Mun oireita tähän mennessä ovat väsymys, närästys, ajoittainen jomotus joka voi olla ihan menkkamainen mutta ilman vuotoja, aivastuksia ja ruoka ei maistu aamuisin varsinkin. Eilen hammaspesun yhteydessä sain vatsamehua ylös ekan kerran. Välillä pömpöttää vatsassa ja röyhtästyttää ja ilmaa on vatsassa. Onko muita jotka epäilevät raskauttaan vielä tässä vaiheessa? Tai odottavat että vuoto tulee ja tämä oli vain huijausta? :bored:Mä oon sen verran kyyninen että en hirveän innoissaan puhu miehelleni tästä kyllä... Koska odotan juuri tuota että vuoto alkaa. Viimeksi kun olin raskaana vuoto alkoi 5+4...Ja se kipu paljastaa kyllä onko menossa kesken.:eek:
 
StellaMom itse en ainakaan jotenkin uskalla paljon vielä ajatella vauvaa tai siihen liittyviä asioita, koska pelottaa että innostun liikaa ja sitten alkaakin vuoto... Vähän harmittaa kun miestä myös toppuuttelin innossaan ja nyt hänkin on vähän skeptinen.

Onpas muuten hassua huomata, että tuolla vauvakuume-ryhmässä plussasit ennen minua, mutta mulla menossa 5+5. Kierto on sitten vain pidempi kuin sinulla

Täällä oireina menkkakivut, rintojen kipuilu, vatsan turvotus, väsymys ja ajoittainen etova olo (oksentaa ei vielä ole onneksi tarvinnut). Jotenkin helpottaa ajatus, että niin kauan kuin oireita on niin pieni jaksaa pitää kiinni!

Tänään olisi tarkoitus kertoa mun vanhemmilleni uutiset. Ollaan äidin kanssa superläheisiä ja tiukkaa teki pitää asia nämä parikin päivää häneltä kun kuitenkin soitellaan koko ajan. Mutta tänään nähdään Muille ei sitten olla lähiviikkoina vielä kertomassakaan, 1 ystäväni tietää.
 
StellaMom itse en ainakaan jotenkin uskalla paljon vielä ajatella vauvaa tai siihen liittyviä asioita, koska pelottaa että innostun liikaa ja sitten alkaakin vuoto... Vähän harmittaa kun miestä myös toppuuttelin innossaan ja nyt hänkin on vähän skeptinen.

Onpas muuten hassua huomata, että tuolla vauvakuume-ryhmässä plussasit ennen minua, mutta mulla menossa 5+5. Kierto on sitten vain pidempi kuin sinulla

Täällä oireina menkkakivut, rintojen kipuilu, vatsan turvotus, väsymys ja ajoittainen etova olo (oksentaa ei vielä ole onneksi tarvinnut). Jotenkin helpottaa ajatus, että niin kauan kuin oireita on niin pieni jaksaa pitää kiinni!

Tänään olisi tarkoitus kertoa mun vanhemmilleni uutiset. Ollaan äidin kanssa superläheisiä ja tiukkaa teki pitää asia nämä parikin päivää häneltä kun kuitenkin soitellaan koko ajan. Mutta tänään nähdään Muille ei sitten olla lähiviikkoina vielä kertomassakaan, 1 ystäväni tietää.
Normaalikiertoni on about 27-28 päivää, nyt oviksen ja 13pv luteaalivaiheen takia, kierto olisi ollut vain 24-25 päivää. Joten lasken tuosta menkkojen alkamisesta vaikka voi olla että jos oikea hedelmöytymispäivän perusteella olisin jo pari päivää edellä. Mutta joo suuri huoli on että menee kesken kun on jo sellaisen kokenut...
Mä en voisi kertoa äidilleni, koska en halua että pettyvät jos vartaloni hylkii tätä taas. He odottavat sitä kyllä, mutta ovat lopettaneet kyselyt. Mä vastaan aina että katsotaan sitten. Eiköhän se ole kivempaa kertoa yllätyksenä.
 
Itekin mietin raskauden keskeytymistä, ja aina kun housuihin tulee jotain vuotoa niin säikähdä että on verta.. Onneksi tähän mennessä ei ole ollut. Kyllä ne keskenmenot kummasti kummittelee aina koko raskauden ajan, tai ainakin mulla oli esikoisesta loppuun asti sellanen pelko että saanko elävän vai kuolleen lapsen syliini..
 
Plussasta nyt 2vk aikaa, vaikka oireet on aivan selvät ja tuntuu vahvistuvan vaan ni oli pakko tehdä toinen testi varmistukseksi ja plussaa sekin näytti! Huomenna eka neuvola ja jännittää ihan pirusti!
 
Kerrohan miten neuvolassa meni Hezzu! Mullakin on jo kaksi viikkoa ensimmäisestä plussasta! Mulla neuvola vasta 3 viikon päästä, mutta plussa tulikin aikaisin :)
 
Unohdin sanoa, mutta mies siis tietää raskaudesta, on tiennyt testailuista asti :) Kuunvalo miten sun mies otti raskaus uutiset?

Normaalistihan ne tietää heti.. Ihan ok se otti, ties epäillä niin ei tullu totaaliyllätyksenä, mutta kyllä se vähän aikaa oli sanaton. Nyt kun mennyt pari viikkoa alkaa selkeästi konkretisoitua ajatus perheenlisäyksestä. On tsempannu ja mukavampi, osallistunut enemmän arjessa ja jopa jos en ihan väärin tulkitse niin innoissaankin. Mä nyt istuskelen aloillani ja odotan et tietäisi onko vatsassa ketään, ei uskalla vielä tehdä isompia suunnitelmia juuri nyt ettei tule lisästressiä.
 
Tänään olen ollut aika oireeton. Ei kipuja, ei pömpötystä hirveästi! Tällaisina päivinä mietin, onko se oikeasti totta? Olenko oikeasti raskaana!? Väsymys toki on vielä aamuisin mutta voihan kilpirauhasen takia olla väsymys myös. Ainoa merkki siitä ettei ainakaan kesken ole mennyt vielä, on se ettei menkat tai vuotoja näy. Ei kai mulla voi olla oireeton raskaus? En minä voisi olla niin onnekas enhän? En tiedä miksi, mutta melkein mieluummin ottaisi vähä pahoinvointia ja jomottavia kipuja, koska silloin ei tarvitse ajatella että onko kaikki normaalisti? Ehkä täältä löytyy muita jotka ovat samaa mieltä tai ovat samassa tilanteessa? Kerro mitä te ajattelette? :nailbiting:
 
Täälläkään ei väsymyksen lisäksi juurikaan muita oireita ole.. Niinpä pyysin miestä tuomaan kaupasta raskaustestejä..
 
Mä unohdin tänään hetkeksi että oon raskaana. Mut sit alko rinnat tuntuu siltä kun ne täyttyis maidolla. Ja muistin taas.
Mä kans välillä epäilen et onkohan siellä vauvaa ollenkaan ja sit taas välillä oon varma et raskaus on pidemmällä tai et siel on kaksoset.
 
Mulla kävi vähän niin et luulin pari päivää et ”JESS olo helpottaa” ja ainoa iso oire väsymys, niin eikös tänään koirien kanssa aamulenkillä tullut ihan järkyttävä olo ja ryntäsin kotiin halailemaan vessanpyttyä:arghh: muutenki vatsa taas vähän oireillu ja ummetus on aika on/off oire. Jatkuva ällö olo ja se et poikkeuksetta kaikki ruoka kuvottaa ottaa eniten koville kun tietää et jos ei syö niin olo on varamsti huono, mut sit on nii huono olo ettei haluu syödä. Oravanpyörä on valmis! Onneks koirat huomannu ku oon tosi väsyny ja koittaa piristää ni tulee siitä onneks kiva olo ja tietty mies parhaansa mukaan auttaa.:Heartred Tämän hetken suurin arjen haaste on avata jääkaappi, kun saatiin mun isältä reissusta jotain kuivattua savumakkaraa (mitä en vissiin saa edes syödä) ja koko kaappi haisee nyt ihan järkyttävälle. Isäni ei vielä tiedä raskaudesta joten en tietty kieltäytynyt tuliaisesta ja miehen mielestä kuulemma maistuu myös hyvälle ettei saa heittää pois.:grin
 
Tänään olen ollut aika oireeton. Ei kipuja, ei pömpötystä hirveästi! Tällaisina päivinä mietin, onko se oikeasti totta? Olenko oikeasti raskaana!? Väsymys toki on vielä aamuisin mutta voihan kilpirauhasen takia olla väsymys myös. Ainoa merkki siitä ettei ainakaan kesken ole mennyt vielä, on se ettei menkat tai vuotoja näy. Ei kai mulla voi olla oireeton raskaus? En minä voisi olla niin onnekas enhän? En tiedä miksi, mutta melkein mieluummin ottaisi vähä pahoinvointia ja jomottavia kipuja, koska silloin ei tarvitse ajatella että onko kaikki normaalisti? Ehkä täältä löytyy muita jotka ovat samaa mieltä tai ovat samassa tilanteessa? Kerro mitä te ajattelette? :nailbiting:

Mulla ihan samoja fiiliksiä. Säikähdin jopa, kun neuvolan täti kysy aikaa varatessa et pahoinvointi on jo alkanu? Ja olin et ööö... Ei mulla ole, eikä ollu esikoisestakaan. Tuli ihan semmonen olo et minussa ja tässä on jotain vikaa nyt kun ei oo pahoinvointia! :arghh:

Mulla on aavistuksen flunssainen olo koko ajan, nyt iltaa kohti varsinkin semmonen.. Tukkonen ja jotenkin plääh. :sad001 välillä mietin et oonkohan kun ei tunnu missään, tissit on kipeenä vaan ja maksu tuntuu normaalilta vaikka pömpöttääkin. Mä niin odotan neuvolaa ja ultraan et josko uskaltaisi sitten huoahtaa. :nailbiting::facepalm:
 
Mä toivon muuten, että kukaan ei ota nokkiinsa vaikka hehkutan ja välillä ihmettelen oireettomuutta. Mullekkin se pahoinvointi melko isolla todennäköisyydellä jossain kohtaa iskee, jos tuolla mahassa elämää on. Olen joka raskaudesta ollut joko lähellä tiputuskuntoa ja tai tiputuskunnossa ja yhdestä tiputuksessa. Symppaan kyllä teitä, vaikka tällä hetkellä oma olo on aika hyvä *kop kop*. Ja jos alkaa heikottaa, aijon ostaa verensokerimittarin ja etsiä ruoka-aineet millä tulee mahdollisimman tasainen käyrä. Ja ehkä jopa panostaa bluetoot verensokerin mittaukseen. Mun on oikeasti pakko pysyä kunnossa, kun 5km matka kouluun joka taittuu liikkumalla.
 
Viime yönä miehen kanssa huolestuttiin, kun minulla oli ihan kamalat kivut... Samanlainen kipukohtaus oli edellisenä yönä, mutta lyhyempi. Neuvolassa olivat sitä mieltä, että ei kannata vielä kauhean huolissaan olla kun kipu ei ole jatkuvaa eikä ole vuotoa. Että ei auta muu kuin odotella. Jos ei helpota niin sitten varmaan ultrataan neuvolassa tai saan lähetteen sairaalalle.

Vähän pelottaa, että mistä on kyse. Voi olla esimerkiksi vatsalihasten kramppausta kun kohtu kasvaa... Kipu vain on ollut ihan järjettömän kova, niin että oksennus on meinannut tulla. Netistä kun luin, niin tällaisia selittämättömiä öisiä kipukohtauksia on muutamalla muullakin ollut...
 
Viime yönä miehen kanssa huolestuttiin, kun minulla oli ihan kamalat kivut... Samanlainen kipukohtaus oli edellisenä yönä, mutta lyhyempi. Neuvolassa olivat sitä mieltä, että ei kannata vielä kauhean huolissaan olla kun kipu ei ole jatkuvaa eikä ole vuotoa. Että ei auta muu kuin odotella. Jos ei helpota niin sitten varmaan ultrataan neuvolassa tai saan lähetteen sairaalalle.
Oletko käynyt alkuraskauden ultrassa? Jos et, vaatisin sellaisen, että nähdään varmuudella raskauden olevan oikeassa paikassa. Minut on yhden kerran kovien kipujen takia lähetetty alkuraskauden ultraan. Kyseessä oli kysta munasarjassa eikä onneksi kohdun ulkoinen.
 
Oletko käynyt alkuraskauden ultrassa? Jos et, vaatisin sellaisen, että nähdään varmuudella raskauden olevan oikeassa paikassa. Minut on yhden kerran kovien kipujen takia lähetetty alkuraskauden ultraan. Kyseessä oli kysta munasarjassa eikä onneksi kohdun ulkoinen.

En ole tosiaan käynyt ultrassa, nyt menossa vasta 6+0 ja neuvolassa sanoi, että nyt täytyy vain odottaa, koska ei siellä ultrassa varmaan vielä mitään näkyisi. Sanoi, ettei kannata varata aikaa yksityiselle, että kyllä se sitten julkisella tutkitaan jos tarvetta on. Ensimmäinen neuvola on nyt 7+3, ja terveydenhoitaja sanoi, että soitellaan vielä ennen sitä jos kivut eivät lopu...
 
Takaisin
Top