Elokuu 2019

Mulla ei ollut sinänsä ongelmaa tuossa kahvin korvaamisessa kun en kahvia muutenkaan ole juonut, mutta iltaisin olen tykännyt juoda jotain light-limua (yleensä coca-cola zeroa). Nyt olen limutkin jättänyt pois ja ainut mitä uskallan juoda on vesi... Mitäs muut juo?
 
Mä juon maitoa paljon. Oon aina juonut. Kahvia menee sallittu määrä. Ennen odotusta meni monta kuppia per päivä. Limuista en välitä. Jotkut mehut ok :-)
 
Mulla on nyt käytännön pakosta fanta pullo kaapissa. Tän alkuraskauden oon joutunut ottaan aina silleen pahoinvoinnin aikana, että mitä alas satun saamaan, niin sitä on kaapissa. Sitten, kun alkaa helpottaa, korjataan enemmän ruuan laatua. Syön sen verran hyvin lisäravinteita ja vihermehuja ja smoothieita harrastan, joten vitamiineja vauva saa, vaikka söisin lähinnä höttöä. Tän ja eilisen aikana pahoinvoinnit on jyränneet päälle. Mietin, että miten hitossa selviän huomisesta koulupäivästä :dead:. Ei oo vielä ylös saakka tullut, mutta sappi maistuu jo kurkussa. Juon pääosin suodatettua vettä lasipullosta. Mutta hädän hetkellä juon ihan mitä vaan, mitä alas saan. Lighteja en juo raskaana, vaan sitten ihan rehellistä sokerilimua tai sitten laimennettua tuoremehua. Määrä silti noissa on maksimi muutama lasi päivässä.
 
Mä juon kyllä kahvia, aamuisin kupin tai kaksi. Muuten vettä. Limpparia jos mieli tekee :rolleyes: Mehuja harvemmassa tulee ostettua.
 
Minun on täytynyt vähentää kahvin määrää reilusti... :angelic: Teetäkin tykkään juoda, mutta sitäkään ei viitsisi liikaa lipittää. Tällä hetkellä yritän korvata tuota kahvin lipitystä vedellä. Töissä aina tavannut olla kupillinen tietsikan vieressä. No, on muutenkin pitänyt vähentää. Maha ei siitä edes tykkää.
 
Minä lopetin kahvin juonnin heti plussaamisen jälkeen. Join aiemmin vain kupin päivässä ja olin harkinnut lopettamista muutenkin, joten muutos ei ollut iso :) Teetä kyllä periaatteessa juon, mutta nyt muutamaan viikkoon se ei ole maistunut. Teen juonti jäi myös edellisessä raskaudessa vähäiseksi samasta syystä.
 
Kertokaa jos bongaatte hyviä yrttiteemakuja, koska mulla meni hermo kaupassa etikettien lukemiseen. Kaikissa on joko lakritsinjuurta TAI inkivääriä :grumpy: Mama imetys/raskausteetä ostin, mut se maistuu kamalan pahalta ja siinäkin taisi joku yrtti mitä ei saisi alkuraskaudessa käyttää :sorry: ainoa mitä nyt uskallan juoda on minttutee ja tiedän et multa tulee henkisesti yrjö jos joudun monta viikkoa samaa juomaan. Normaalisti mulla on iso vati keittiön pöydällä missä kymmeniä eri teelaatuja ja valitsen niistä aina mielen mukaan. Nyt on köyhää. :arghh:

Kahvia juon max 1 kupin päivässä ja sekin on puoliksi kofeiinittomia papuja. Makeutusaineita vältän ja sokerilimpparia max 2dl tai vedellä laimennettuna maun vuoksi. Tykkään makuvesistä jos löydän edullisesti.

Teetä kaipaan!!! Kiellettyhän oli rooibos, mustassa kofeiinia, samoin valkoinen, vihreä.. Yrttitee kielletty, mutta kun niissäkin olisi sallittuja jos jaksaisi tutkia mitä saa käyttää. joten jee. :arghh::shifty::shifty:
 
Mun mies kävi ostaan mulle sea bandit :love7. Nyt se vielä auttaa mua lasagnen teossa, raastaa juustoa, sulattaa jauhelihaa :Heartbigred. Oma olo on lähinnä :pale. Mies kävi aamusta jo ennen kahtatoista ostaan ison kassin ruokia, mitä mun tekee mieli, että pysyn tolpillani ja on sen jälkeen pitänyt mua kainalossa ja kattonut leffoja. Kävi pieneläimillekkin aamulla heinät jakamassa, kun oma olo oli heikko.
 
Ruohonjuuressa on hyvä valikoima eri teelaatuja.
Mä oon ihan levollisin mielin juonut sellasia teelaatuja mitä
Oon käyttänyt muutenkin ja sellasia minkä
Aineita käytän muutenkin.
 
Kertokaa jos bongaatte hyviä yrttiteemakuja, koska mulla meni hermo kaupassa etikettien lukemiseen. Kaikissa on joko lakritsinjuurta TAI inkivääriä :grumpy: Mama imetys/raskausteetä ostin, mut se maistuu kamalan pahalta ja siinäkin taisi joku yrtti mitä ei saisi alkuraskaudessa käyttää :sorry: ainoa mitä nyt uskallan juoda on minttutee ja tiedän et multa tulee henkisesti yrjö jos joudun monta viikkoa samaa juomaan. Normaalisti mulla on iso vati keittiön pöydällä missä kymmeniä eri teelaatuja ja valitsen niistä aina mielen mukaan. Nyt on köyhää. :arghh:

Kahvia juon max 1 kupin päivässä ja sekin on puoliksi kofeiinittomia papuja. Makeutusaineita vältän ja sokerilimpparia max 2dl tai vedellä laimennettuna maun vuoksi. Tykkään makuvesistä jos löydän edullisesti.

Teetä kaipaan!!! Kiellettyhän oli rooibos, mustassa kofeiinia, samoin valkoinen, vihreä.. Yrttitee kielletty, mutta kun niissäkin olisi sallittuja jos jaksaisi tutkia mitä saa käyttää. joten jee. :arghh::shifty::shifty:
Mistä kuulit et rooibos on kielletty?
 
Mistä kuulit et rooibos on kielletty?

Thl listassa lukee, muut kuin teepensaan lehdistä valmistetut haudukkeet kielletty, koska voivat sisältää haitta-aineita.
Inkivääriä on varmaan 90% teesekoituksissa, samoin lakritsinjuurta,siis kun katsoo kofeiinittomia haudukkeita missä EI ole teelehtiä tai rooibosta. Normaalisti olen juonut yogia, nyt niistä ei käy yksikään. Kävin ison valikoiman luontaistuotekaupassa itse viikolla ja löysin ehkä 40 teestä suoraan kaksi mitä EHKÄ olisi näiden rajoitteiden puitteissa saanut käyttää. Meni sitten lopulta hermo kun mulla ei ollut aikaa jäädä tutkimaan etikettejä enkä ollut varma lopuista ainesosista, joten ne jäi kauppaan. Tässä on siis ongelma.

Lisäys. Mutta tässä kun googlailin osui tällainen bloggaus silmään, jossa neuvolasta oli sallittu rooibos soitolla thl'ään, Mutta TÄMÄ tieto on vuodelta 2014, nyt siis 2019. Voi elämä et mulla menee hermo näiden kieltojen kanssa. Kyllä mä ymmärrän et vauvan ja sikiön parasta ajatellaan, mutta kun mulle nuo thl listat ON tosi epäselviä ja tulkinnanvaraisia. Lisäksi kun en juuri juo kahvia ja haluaisin HYVÄN MAKUISTA turvallista yrttiteetä lämmikkeeksi, niin aaaargh.


https://www.lily.fi/blogit/lentoaskeleita/muutama-hammentynyt-sana-odottajan-ruokavaliosta/
 
Muokattu viimeksi:
Mäkin olin lukenut, että rooibos kielletty. Jossain sanottiin, että inkivääritee kävisi, mutta sitten taas inkiväärihän on kielletty? Sekavaa. Oon nyt toistaiseksi juonut kupin mustaa teetä aamulla, ei se ainakaan sitä kofeiinirajaa ylitä, mikä on sallittu.
 
Kieltämättä yrttikonkarillekkin on hankalaa. Tiedän, että kaikella on olemassa ns turvarajat, liian suurista määristä muodostuu se myrkytys. Joillakin asioilla myrkytysraja on todella pieni, toisilla isompi. Mutta en ole jaksanut alkaa googlaamaan lakritsin ja inkiväärin turvarajoja. Tiedän, että tarvitsen talveksi jonkun turvallisen lämmittävän teen, kun tulen työskentelemään lyhythihaisessa ilmastointilaitteiden alla :confused:. Joku kofeiiniton maustetee täytyisi löytää.
 
Tuli mieleen, onnistuisiko omien haudukkeiden teko esim mustaherukan lehdistä tai marjoista kuivaamalla? Mansikka-aika on nyt ohi, mutta viinimarjat voimissaan :woot:
 
Juon aamuisin kaksi kuppia kahvia eli sen sallitun määrän kerralla. Teetä juon harvemmin, limua ja mehua käytännössä en koskaan. Oon viimeiset pari vuotta ollut kova juomaan vettä ja sitä menee jatkossakin.

Tänään oli miehen perheen sukulointia ja ekaa kertaa piti varmistella ettei oo kiellettyjä ruokia, nimittäin kakku näytti siltä että olis saattanut olla tuorejuustoa. Ei onneksi ollut! :p

Mua vähän ärsyttää miehen melko neutraali suhtautuminen raskauteen. Toisaalta ymmärrän (niinkuin mies itse sanoi) että miehille raskaus konkretisoituu paljon myöhemmin, mut toisaalta tää koko raskaus lähti liikkeelle nimenomaan miehen aloitteesta niin ärsyttää. En tiedä sit ottaako jo niin rutiinilla vai eikö vielä ihan ymmärrä että kolmatta odotetaan :bored:
 
Mä kanssa juon kahvia varmaan sen sallitun määrän.. Ehkä toisen kupin vois jättää pois ja juoda vaan yhden päivässä.. Muuta en sit juokaan oikein veden lisäksi, ehkä lasin päivässä kauramaitoa..
 
Sen THL:n listan mukaan tuorejuustoa saa syödä. Se oli mulle yllätys :) vähän siis höllennetty linjaa.
 
Sen THL:n listan mukaan tuorejuustoa saa syödä. Se oli mulle yllätys :) vähän siis höllennetty linjaa.

Niinpä! Kerrankin näin päin, että jotain höllennetään. Mäkin olen tässä raskaudessa uskaltanut syödä (itse tekemääni, Valion tuorejuustosta valmistettua) juustokakkua. Edellisessä raskaudessa olin ihan hysteerinen juustojen, myös tuorejuustojen kanssa :grin
 
Mua vähän ärsyttää miehen melko neutraali suhtautuminen raskauteen. Toisaalta ymmärrän (niinkuin mies itse sanoi) että miehille raskaus konkretisoituu paljon myöhemmin, mut toisaalta tää koko raskaus lähti liikkeelle nimenomaan miehen aloitteesta niin ärsyttää. En tiedä sit ottaako jo niin rutiinilla vai eikö vielä ihan ymmärrä että kolmatta odotetaan :bored:

Meillä mies on ollut yllättävänkin innoissaan raskaudesta, taputtelee masua ohikulkiessaan ja alkoi heti katsoa turvallisempaa autoa ym :joyful: Oon yrittänyt vähän toppuutella, että katsotaan nyt tää alkuraskaus rauhassa. Odotin, ettei mies olisi ihan näin innostunut, koska maha ei vielä näy, eikä hän sitä samalla tavalla tunne kun mä tunnen tässä alussa.

Mut luulen, että sun miehes ei uskalla vielä suunnitella ja iloita niin paljoa, kun ei vatsakaan näy vielä. Kai se konkretisoituu vasta silloin, niinkun sanoit :happy: Kyllä se innostus sieltä vielä tulee!
 
Mulla ihmetystä on herättänyt eri maiden hyvin erilainen suhtautuminen inkivääriin. Monissa paikoissa tunnutaan suosittelevan sitä alkuraskauden pahoinvoinnin helpottamiseen. :think005 THL:n taulukossa taas sanotaan, että sisältää haitallisia aineita, turvallisesta käytöstä ei tietoa.
 
Takaisin
Top