Ehkäisy ja jälkitarkastus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ee
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla oli myös jälkitarkastus, tänään 6 viikkoa synnytyksestä. Kaikki hyvin, ja paikat on kuulemma hyvin parantuneet. Vaikka sain 3. asteen repeämät, ei sanottu mitään seuraavasta raskaudesta (olen kuullut, että joillekin sanotaan suoralta kädeltä, että se on sitten sektio suorilta). Jälkitarkastus oli tuon repeilyn takia äitiyspolilla, ja lääkäri oli kyllä aivan huippu kaiken kaikkiaan. Kysyttyäni tuosta mahd. seuraavasta synnytyksestä lääkäri vaan totesi, että uudelleenrepeämisen riski on n. 10% luokkaa,eli tietty isompi kuin muilla, mutta jos raskauden aikana vanhat repeämät eivät aiheuta oireita,voi vallan hyvin synnyttää alateitse. Lisäksi neuvoi ottamaan n. rv 35 tienoilla yhteyttä, että katsellaan sitten vauvan kokoa,jne.

Ehkäisystä unohdin kysyä ihan kokonaan, mutta en kyllä ole miettinyt vielä koko asiaa...

Ja nyt saa ihan luvan kanssa juosta, ei ollut laskeumia eikä muuta estettä,jeeee :D (veikkan tosin, että ekan juoksulenkin jälkeen sitä juoksemista ei ole enää ikävä,heh)

Tiistaina oli jälkitarkastus ja hieman oli kohdunsuu vielä alhaalla, muuten kaikki hyvin! Olin ensiksi omalla raskausajan terkkarilla ja siinä ku sanottihin hyvät jatkot toisillemme yms niin rupesin itkemään!! Mun tuli niin surku ku meillä on ollu niin mahtava neuvolatäti ja tottahan sitä tutuksi toisen kans tulee ku näkee niin usein kumminki.. ja sen kans jakaa omalla tavalla elämänsä tärkeimmän asian.. No tämä ihana neuvolatäti rupes myös itkemään ja tuli sitte halaamaan mua! Saatiin sitte ryhdistäydyttyä ittemmä ja mä jatkoin matkaa lääkärille! <3

Eilen alotin syömään minipillereitä, kapseli sitten jossaki vaiheessa. Meillä ei ainakaan nyt ole suunnitteilla kovin äkkiä tehdä toista lasta. Miettinyt olen että haluaisin Pimun eka pois vaipoista yms ja sitte vois ehkä ruveta suunnittelmaan toista lasta. Ja oma kotiki olis ihana nyt hankkia ja mennä naimisiin! :)

Täälläkin jälkitarkastus takana, meillä siis vain terkka tekee sen. Kaikki oli hyvin, verenpaineet vähän koholla niinkuin on ollut koko ajan synnytyksen jälkeen. Erityiskehut sain lantionpohjalihaksista, jee! Papakokeen otti ja varasi vielä ajan lääkärille ensi viikolle kun mua huoletti ne laskeumat ja valkovuotokin on kummallista. Ei ottanut kantaa laskeumiin enemmälti, sanoi että normaalilta näyttä alakerta hänen mielestään näin synnytyksen jälkeen. Ehkäisyasiat saan kanssa kuntoon sitten lääkärillä kun ei ihan heti toista muksua haluta.

Poika oli kummitädillä hoidossa sen aikaa, olivat vaunulenkillä jonka aikan poitsulle oli tullut nälkä ja olipa tuo sitten syönnin päälle puklannut lahjakkaasti tädin päälle :D Kun menin hakemaan poikaa niin oli niiiiin tyytyväisenä siellä massu täynnä ja kuivaa yllä ja alla :) Tädit :love7

Jälkitarkastus oli tänään. Hemppari on nyt hyvällä, normaalilla tasolla. Vernepaine on myös laskenut normaaliksi, taisi olla 124/76. Paino on pudonnut noin 10kiloa synnytyksen jälkeen, mikä oli lääkärin mielestä oikein hyvin näin 8 viikkoon. Hänellä oli oikein hyvä, kannustava tyyli puhua painonpudotuksesta, välietappien kautta. Minulla siis kaikkinensa olisi pudotettavaa nyt jokun 20-25kiloa jotta olisin normaalipainoinen.
Alapää on parantunut hienosti, ja lantionpohjanlihakset aika hyvässä kunnossa. Kehotti jatkamaan treeniä (niin mitä treeniä, kun ihan satunnaisesti olen niitä jumpannut?). Ehkäisyasioista puhuttiin, ja totesin vaan että en ole halukas hormonaalista ehkäisyä itselleni ottamaan. Lääkäri totesi vaan, että jos kondomin kanssa pelaaminen alkaa kyllästyttää niin sitten kuparikierukka on se vaihtoehto. No, nyt ei aloiteta/laiteta mitään, vaan mennään kuten tähänkin saakka.

mulla on tänään jälkitarkastus! Viimeinkin! Olis tarkoitus laittaa mulle hormoonikierukka tänään, mut en oo vieläkään varma että haluanko sellaista.. :/ Täytyy viel keskustella neuvolatädin kanssa asiasta...

Ei ollutkaan jälkitarkastus kun lääkäri on sairas.. Sain huomiselle uuden ajan mut se on miespuoliselle lääkärille.. APUA!!

Skickas från min iPhone via Vau Foorumi

Mullekin teki jälkitarkastuksen mieslääkäri. Mut mä en kyllä edes tajunnu mitenkään ahdistella asiaa, lääkärihän se on. Ja usein miehet ovat ainakin omasta kokemuksesta paljon ammattitaitosempia.

Minusta tuntuu, että mieslääkärit on usein jotenkin sympaattisempia, mitä tulee naisten vaivoihin... Eivät varmaankaan kuvittele tietävänsä, että miltä se tuntuu. Kaikki joilla oon käynyt, on ollu tosi mukavia.

Kyllä se varmaan on niin, mulla on vaan ollut naispuolisia lääkäreitä joten siksi tämä tuntuu ahdistsvalta, mutta kyllä se hyvin menee ja monet on just sanoneet että miespuoliset on paljon helläkäteisempiä ja sympaattisempia kun naispuoliset lääkärit :)

Tänään oli jälkitarkastus! Hempparit hitusen alhaalla, mutta muuten kai oon ihan ok! Ehkäisyksi otan varmaan sen ihme kapselin.. onkohan lie hyvä :D

sofiaelisabeth, mulla oli ennen raskautta aina vain ja ainoastaan naislääkäreitä, ja aina varmistin paniikissa, että eihän siellä vaaaan ole miehiä. Noh, nyt raskauden aikana sitten oli niitä miehiäkin (kolme nuorta opiskelijapoikaakin..), ja kylläpä se on niin kliinistä hommaa, ettei siinä tajua edes ahdistella. Itse lähinnä aattelin sen niin, että oppivatpahan ja toisekseen, tuleepa varmistettua, että kaikki on ok oikein monen käden kautta. :D

Mutta myös on semmonen fiilis, että synnytyksen jälkeen mikään ole enää pyhää alapään suhteen. Haha, jos ymmärrätte mitä tarkotan. Kaikki on nähty.

Tosin mä oon jotenki ottanu sen asenteen, että ne kaikki on vaan mua varten, mua auttamassa ja mua neuvomassa selviytymään parhain päin. :) Eli ei kannata turhaan jännittää!

Ja täälläkin jälkitarkastus osa 2 ohi eli lääkärillä käynti. Kaikki kuulema oikein hyvin, laskeumat ihan pikkuruisia jotka kuulema palautuvat ajan kanssa ainakin jonkin verran, kylläpä helpotti! Ulkoisesti kuulema olen parantunut hienosti!

Sisätutkimuksen teki todella huolellisesti ja katsoi vielä ultralla kohdun ja munasarjat ja totesi vaan että olisi otollista jo tulla uudelleen raskaaksi :D ei kiitos vielä. Ei uskalleta jatkaa enää varmoilla päivillä/keskeytetyllä joten minipillerit Cerazette sain. Nyt vaan odotellaan menkkoja alkavaksi. Noita oon ennenkin syönyt ja toivon sopivan nytkin. Viimeksi jäi menkat kokonaan pois, toivottavasti nytkin ;)

Ja olipa kiva lääkäri! Jäi oikein hyvä mieli noin perusteellisesta tutkimuksesta :) tiedän että todella asiat on katsottu ja tarkastettu.

Ja sain luvan liikkua iman fiiliksen mukaan. Tänään siis aktivoimaan katkolla ollut jäsenyys Ladylinelle ja jumppaamaan! Ihana fiilis <3

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Jes emmu_ma!! Oot ilmeisesti mun ainoa kohtalotoveri täällä laskeumien suhteen, ja on ihanaa kuulla hyviä uutisia tän suhteen. Aivan loistavaa. :)

Mulla mies aina tutkii tilannetta niin laskeuman kuin lantionpohjanlihasten suhteen, ja eilen tarkasti jälleen. Laskeuma hänen mielestään pienentynyt ja lihakset jatkaa voimistumistaan. Jee! :) Yritän treenata jälkitarkastukseen kehuttavat lihakset myös. :D

Mulla oli myös mieslääkäri, ja oli kyllä paras kokemus sisätutkimuksesta ikinä (voiko noin sanoa?!? :D ). Sama lääkäri teki myös yliaikaiskontrollin, ja jo tuolloin sanoi lantion luita tunnustellessaan, että saattaa tuntua ikävältä. Odotin sitten, että milloinkohan lääkäri alkaa tunnustella lantiota "oikeasti", kun tämä jo otti hanskoja kädestään ja totesi, että kyllä se vauva ulos mahtuu. Sama jälkikontrollissa: sanoi, että saattaa tämä ja tämä tuntua ikävältä, mutta oli kyllä helläkätisin ikinä. Kun oli tuolla käynnistyksessä osastolla ollut sellaisia lyhytsormisia pienikokoisia naisia, joiden sisätutkimus tuntui siltä, että yrittivät päästä kyynärpäitä myöten tunnustelemaan. Saatika yksi kokemus gynekologista, jolla oli aivan liian pitkät kynnet...Too much information? :D

Mamsi, oon itsekin huomannut paljon palautumista noiden laskeumien suhteen ihan viimeisen parin viikon aikana. Lääkäri vaan sanoi että puoli vuotta pitää malttaa ennenkuin huolestuu. Ja mie olin heti neljän viikon jälkeen huolissani :oops: Tilanne siis odotettua parempi :) Eli ei meillä huolta! Ja hei, jossain mainitsin siitä että seksi tuntuu ihan samalta. No ei tunnu enää. Vaan paaaaljon paremmalta kuin ennen :dance011Eli sekin vaati vaan aikaa. Eli loppu hyvin kaikki hyvin.

Muillekin hurjasti tsemppiä toipumiseen :thumleft

Kyllä se meni hyvin :) oli tosi asiallinen lääkäri. Kaikki paikat oli parantuneet tosi hyvin. Nyt sain luvan alkaa treenaamaan kunnolla :)

Mulla oli jälkitarkastuksessa kaikki paikat palautunu hyvin ja tikit parantunut kans nopsaan. Mullakin oli mies lääkäri ja osas kyllä hommansa.

Miula oli kanssa eilen jälkitarkastus. Lantionpohjalihasten kuntoa terkka oikein kehui, mutta limakalvot kuulemma vielä punoittavat ja eivät ole täysin parantuneet vielä. Ei ne kyllä oo elämää mitenkään haitanneet. Liikuntalupa saatu!! :P

Hassua kun kaikilta muilta on tarkastettu noi lantionpohjanlihakset paitsi multa! Ei ollu myöskään urheilusta mitään puhetta, mutta oletan kyllä, että nyt saa olla niinkuin ennenkin. Vaikka eipä tässä oo pahemmin liikkumaan ehtinyt. En ajatellut stressata siitä. Lantionpohjia pitäisi kyllä muistaa treenata.

Elenna, no ei multakaan mitään lantionpohjanlihaksia katottu. Tosin mulle kun tehtiin sektio niin tais olla vaan sellanen muodollisuus toi tarkastus...

Takaisin