Ehkäisy ja jälkitarkastus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ee
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä olen aiemmin syönyt yhdistelmäpillereitä, jotka oli kai ihan sopivia muuten, paitsi et tulin raskaaksi niiden läpi, itseasiassa kaksikin kertaa.. Noooh, nyt miettisin tota kapselia. Kierukkaa en jostain syystä halua, ajatus jostain härvelistä tuolla värkissä huimaa... Siksi noi renkaatkaan ei sovi mulle. Olen kokeillu niitä, mut musta se rengaskin välillä tuntuu ja jotenkin hankalaa on alkaa sitä kaivelemaan pois seksin ajaksi.. Fiilikset lässähtää samalla tavalla kun kortsunkin kanssa.

Mulla on sektiosta nyt melkein 2 viikkoa ja hirveesti tekis mieli miehen kanssa hiukan heilutella peittoa. Jälkivuoto on melkein loppu, tai on päiviä jolloin ei tule mitään ja toisena päivänä tulee just sen verran et pikkuhousunsuoja tuhriintuu.. En oo vaan vielä uskaltanu ku pelkään et haava repsahtaa.. Mut ei kai se mitään enää voi ratketa??
Jokos te olette naiset päässeet nauttimaan miehistänne? Me ollaan oltu ilman seksiä nyt 3 viikkoa ja tuntuu että pää leviää, ei toi pussailu ja haliminen ja muu läheisyys oo sama asia..

Me ekan kerran kokeiltiin 3 viikkoa synnytyksestä. Tuntu aika oudolta :D Ja enemmän keskityin vaan siihen just et "apuaapuaapua MÄ REPEEN!" :D sit se tuntukii ihan hyvältä. Peitto heilunut sen jälkeen aina kun on aikaa, jaksaa ja haluttaa. Toissailtana maattiin sängyllä, oltiin just hirveen rumban jälkeen saatu ipana nukkumaan, sanoin miehelle et "no nyt olis aikaa.." sit katottii vähän aikaa toisiamme ja todettii et "joo, käydää nukkumaan" :D

Me puhuttiin lääkärin kanssa viimeisessä lääkäri äitiysneuvolassa jo ehkäisystä :) Itse en haluais kierukkaa, kumpaakaan laatua, mulla ei oma kuukautiskierto oo koskaan toiminu kunnolla, pitkät kierrot ja lyhyet, niukat menkkapäivät (toisille naisille varmaan unelma tilanne, mulle ei) ni pelkään et menkat loppuu kokonaan :/ Minipillereitä en halua (keltarauhashormonista menee pää sekaisin) ja muutenkaan e-pillerit ei sovi :/ Nuvaring ehkäsyrenkaan haluaisin mut siihen lääkäri ei suostunut, aurallisen migreenin ja ylipainon takia :/ Eli täällä taidetaan mennä kortsulla tai tuurilla, tätä vauvaa tehtiin parisen vuotta, eli jospa kroppa jatkossakin ehkäsis itse itsensä :D

Olisi kyllä hurja ajatus että menis vaan tuurilla, koko ajan sais jännätä että mitä jos.... Sanoin kyllä eilen että tällä hetkellä on fiilis että ei TOD uutta vauvaa ennenkun tää esikoinen on niin vanha että pystyy hoitamaan vaikeankin vauvan taaperon kanssa. Toivotaan kyllä että seuraavalla kerralla menisi kaikki paremmin :) Tänään jälkkäri, pitää kysyä lääkäriltä sitten seuraavasta raskaudesta, että onhan seuranta VARMASTI hyvä, ja onko mahdollista vaikka pistää niillä ihme langoilla kohdunsuu kiinni että pysyy vauva sisällä hieman pidempään :)

Pakko kyl myöntää et taitaa se kortsu olla tiiviisti käytössä ainakin aluks :D Niin kamala raskaus takana etten ihan perään toista halua, vaikka sanotaankin että jokainen raskaus on erilainen, mun tuurilla se on samanlainen tai pahempi ja sit siinä on pieni lapsi viel hoidettavana mitä nyt ei ollu :) Täytyy varmaan yrittää saada tuo nuvaring vaik yksityiseltä, jos siellä helpommin sen kirjottaisivat :)

Otin puheeksi miehen kanssa sen vasektomian, kun ollut aiemmin niin sen kannalla, niin ei nyt enää ollutkaan innoissaan siitä, kun kerroin (ruokaillessamme parhaillaan), miten se tehdään (enkä siis edes mitenkään seikkaperäisesti!). Ja kun sanoin, etten itse halua sterilisaatiota, oli siitä melkein järkyttynyt, että sama asiahan se on, jos hän itselleen "vastaavan", mä vain sanoin, että hän oli itse ajatellut itselleen sitä ja mulle se olis ok, jos on varma, ettei oikeasti haluaisi lisää lapsia, mutta mä en itselleni halua kuitenkaan. Nyt sitten näyttää siltä, että kumilinja jatkuu. Helppo ainakin sitten lopettaa ehkäisy, JOS mielipide muuttuu.........

Noniin, jälkkärissä käyty!

Samat rutiinit ite tehtiin kun raskaana ollessakin, eli pissi, paino, ja verenpaine ite. Lääkäri jututti siinä että miten on menny ja onko parantunu paikat ja mikä fiilis, ja teki tosi nopean sisätutkimuksen, lähinnä vaan että missä asennossa kohtu on ja onko parantunut ja missä pitääkin.

Suositteli hormonikierukkaa näillä mun taustatiedoilla ja kirjoitti sen reseptin sekoilevien kuukautisten hoitoon joten saan sen vähän halvemmalla (kuparikierukan saisi Espoossa ilmaiseksi). Lisäksi uusi migreenilääke-resepti hoitui samalla. Ja tietty se lappu kelaan että rahantulo jatkuu.

Oli muuten tosi mukava lääkäri, jotenkin oli hieno päätös tälle omalle neuvola-asioinnille :)

Yhdistelmäehkäisypillereitä ei voi käyttää imetyksen aikana.

Mulla on kans niistä huonoja kokemuksia, mutta nyt mietin kumminkin noita minipillereitä...neuvolatätin mukaan niistä on vähemmän haittavaikutuksia kuin yhdistelmistä... Kondomit on hankalia ja hormonikierukka ei kannata tässä vaiheessa (voi olla että halutaan toinen lapsi, ei nyt heti, mut montaa vuotta ei voi odotella kun ensimmäinenkään ei kovin nopeasti tärpännyt). Huolettaa kyllä se vaikutus kiertoihin ja miten pillerien käytöstä palautuu. Mulla meni noin puoli vuotta yhdistelmäpillereistä palautumiseen. Ehkä pitäis vielä miettiä sitä kuparikierukkaa, mut neuvolassa ei oikein suositeltu sitä... En mä tietysti haluaisi kivuliaita kuukautisia, mut en kyllä hormoneitakaan. Äh.

No voi sen kierukan ottaa pois heti kun tuntuu että vois tehdä lisää lapsia :) Mie päädyin lääkärin kanssa siihen juuri siksi, että sen hormonaalinen vaikutus on niin paikallinen, eli siellä hormonit missä pitääkin.

Varasin tänään ajan sinne kierukanlaittoon, pitää kuulemma tehdä ennen sitä raskaustesti ja näyttää se lääkärille, ku se ei kuulemma sitä asenna ellei ole näyttää negatiivistä tikkua :laughing002 Eli itse pitää se ostaa ja tikku viedä mukanaan yhdellä viivalla varustettuna :biggrin

Ja kuulemma tunti ennen ottaa kipulääkettä että olis lihakset rentoina. Olis pitänyt kysyä että voiko ottaa jotain tujumpaa kamaa, esim. lihasrelaksanttia mikä kuuluu tuohon miun migreeniarsenaaliin :schocked028

Mulla on omalla tavalla helppo päätös, kun vaihtoehdot väheni raskauden jälkeen kolmeen; kuparikierukka, minipillerit tai kondomi. Ei mitään missä olis keltarauhashormonia. (Raskausaikana tullut suonikohju tulehtui ja hoitona verenohennuslääke 6vko) En uskalla kyllä ottaa "kohonnutta" veritulppariskiä kun ei ole pakko. Vaikka se kohju on jo lähtenyt lähes kokonaan (luojalle kiitos) ja vissiin aika varotoimi tuo lääkitys. Täytyy vielä jutella sen lääkärin kanssa, mutta uskon että ei suosittele hänkään noita hormonivalmisteita..
Onhan tässä onneksi aikaa miettiä vielä muutama viikko. :)
Vähän pelottaisi tuo kierukka, mutta toisaalta oon tosi huono muistamaan pillereitä eikä vielä olla mietitty millä aikataululla koitetaan toista lasta.. Tämän ekan kanssa tuli raskaus yllätyksenä kun oli tuo kolmas vaihtoehto "käytössä" :D

Aika hormonikierukan laittoon varattu marraskuulle. Kokeillaan, josko olisi mullekin hyvä.

Mulla on omalla tavalla helppo päätös, kun vaihtoehdot väheni raskauden jälkeen kolmeen; kuparikierukka, minipillerit tai kondomi. Ei mitään missä olis keltarauhashormonia. (Raskausaikana tullut suonikohju tulehtui ja hoitona verenohennuslääke 6vko) En uskalla kyllä ottaa "kohonnutta" veritulppariskiä kun ei ole pakko. Vaikka se kohju on jo lähtenyt lähes kokonaan (luojalle kiitos) ja vissiin aika varotoimi tuo lääkitys. Täytyy vielä jutella sen lääkärin kanssa, mutta uskon että ei suosittele hänkään noita hormonivalmisteita..
Onhan tässä onneksi aikaa miettiä vielä muutama viikko. :)
Vähän pelottaisi tuo kierukka, mutta toisaalta oon tosi huono muistamaan pillereitä eikä vielä olla mietitty millä aikataululla koitetaan toista lasta.. Tämän ekan kanssa tuli raskaus yllätyksenä kun oli tuo kolmas vaihtoehto "käytössä" :D

Henksu täällä meillähän se kuparikierukka on eka kerralla ilmainen <3 hormonikierukka mirena on kelakorvauksella tällä hetkellä ~103€

Sent from my iPhone using Vau.fi Foorumi mobile app

Minipillerithän on nimenomaan keltarauhashormonia. Eli ilmeisesti ei mitään, missä on estrogeeniä?

Joo ja hormonikierukka sisältää myös keltarauhashormonia, mutta tuntuu joskus ettei se ole kaikille lääkäreillekään selvä että hormonikierukka sopii migreenin ja verenpaineen ja muiden esteiden kanssa :eek: Tai mie ainakin yritin vuosia sitten kysellä sitä että voinko saada sen kun pillereiden kanssa ei oikein suju, niin lääkäri väitti kivenkovaan ettei se mirena sovi mulle kun siinä on estrogeenia mukamas, ja oli ihan gyne. Mut sillä tais olla liian kiire feisbuukkaamaan ettei halunnu mun kanssa siitä keskustella, näin pois lähtiessä että koneella oli menossa jotkut sessiot :smiley-angelic006

Niin juurikin siis estrogeeniä ei saa olla, välillä menee vähän termit sekasin :)

Eevei: No mut sehän onki hyvä jos on vielä ilmanen. :) Millanen oli nyt tällä kertaa kokemus siitä lääkäristä? Mä sain ajan sille joka raskausaikanakin oli ja se on tosi mukava nainen. Ja mun mielestä tosi hyvin osas noista lääkeaineista kertoa ku kyselin.

Niin juurikin siis estrogeeniä ei saa olla, välillä menee vähän termit sekasin :)

Eevei: No mut sehän onki hyvä jos on vielä ilmanen. :) Millanen oli nyt tällä kertaa kokemus siitä lääkäristä? Mä sain ajan sille joka raskausaikanakin oli ja se on tosi mukava nainen. Ja mun mielestä tosi hyvin osas noista lääkeaineista kertoa ku kyselin.

Mulla oli nyt joku maailman paras lääkäri, se oli niin mukava ja kiltti ja sympaattinen, ja tosi pätevä ja osasi kanssa hyvin kertoa kaikki mitä kyselin, ja poislähtiessä vielä puoliksi halasi mua kun olin lopuksi puhunut että vähän pelottaa että miten seuraava raskaus menee :love2

anteeks,tunkeilen tuolta elokuu-ketjusta :)
ite päädyin hormooniruiskeeseen,joka vaikuttaa 3kk ja sitten uusi pistos.
yks annos maksaa pikkasen päälle 20€.
juuri sen takia tämä vaihtoehto,koska kierukka-ajatus saa puistatuksia aikaseks ja sit oon huono muistamaan ottaa pillerit. hyvä että nyt muistaa edes vitamiineja syödä :D

meillä gyne ei edes suosittele tuota kapselia,en tiiä tarkempaa syytä. :/
nyt poistun omalle palstalle :D

Hennannaa: mullakin on perinnöllinen kohonnut riski saada laskimoveritulppa. Kaikki ehkäisyhormoonivalmisteet siis ei oo mulle sopivia. Verenohennuslääkettä suosittelivat otettavaksi jo raskausaikana, mutta suostuin siihen vasta nyt synnytyksen jälkeen.

Mua ei huvittais mitään ehkäisyä ottaa ja mun mielestä toinen lapsi sais ilmoittaa tulostaan, vaikka tuo meidän vauva on vasta reilu 2vko vanha. En halua lapsia kovin vanhana saada, joten nyt olis aika. Tämän esikoisen alkuraskauden aikana olin aika paniikissa uudesta elämäntilanteesta, vaikka lapsi oli kovasti toivottu. Silloin en olis voinut kuvitellakaan toisesta lapsesta. Nyt tuo meidän vauva on niin ihana ja valloittava, että tekee mieli saada toinen tuollainen! :love017

Tämä ehkäisyasia on todella päätävaivaava juttu!!!! En millään tahtoisi pillereitä kun unohtelisin niitä ottaa, kondoomi ei meillä toimi, ei ole ikinä toiminutkan. Kapseli on jotenkin epäilyttävä.. Nyt on kuullema tullut joku pienempi hormoonikierrukka joka kestää kolme vuotta. Mutta ajatus että jokin härveli hengailee elimistön sisällä häiritsee. Menkkojen aikaan VIHAAN siteitä, käytän tampooneja. Ja jos on kierrukka se voi pujahtaa tampoonin mukana pois

Takaisin