Ehkäisy ja jälkitarkastus

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Ee
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei meilläkään tarkastettu lantionpohjanlihaksia! Oli tosin muutenkin se lääkäri vähän nihkeä...

Tuosta ehkäisystä, onpa kummallista syödä pillereitä kahden vuoden tauon jälkeen. Tai ylipäätään ajatella ehkäisyä. Ja voi miten vaikea muistaa ottaa ne ajallaan! :D

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Minä olen menossa tänään juttelemaan luottogynekologini kanssa ehkäisyasioista. On vähän ongelma asian kanssa, kun mielialaongelmien vuoksi en oikein voi hormonaalisia valmisteita käyttää (ja imetyksenkin vuoksi mahdollisuudet ovat rajalliset),mutta kuparikierukkakin on hankala asia, kun kuukautiset ovat niin runsaat jo luonnostaan. Tai nyt synnytyksen jälkeen eivät ole vielä alkaneet, mutta ainakin ennen ovat olleet. Eikä kondominkaan kanssa jaksa aina värkätä.

Tehokas ehkäisy meillä kyllä on nyt käytössä. Joku kolmesta lapsestamme nimittäin aina hilluu hereillä. Tämä takaa sen, ettei takuulla tule raskaaksi :wink

HUOMENNA JÄLKITARKASTUS! APUA, pelottaa ihan törkeesti. Sisätutkimus on aina ollu haasteellinen, ja voin sanoo että synnytyksen tuomien traumojen jälkeen se ei ainakaan varmasti oo helpommaks muuttunut! Vielä kun lisäks tuntuu että kaikki ei taida olla ihan kohillaan tuolla alakerrassa, niin ei todellakaan huvita että sinne koskee kukaan :( Ja varsinkin kun lääkäri on sama joka teki keskiraskauden lääkärintarkastuksen ja oli kovakouranen :( Huoh. Mietinkin että jos vetää hirveen pelkotilan päälle just ennen tutkimusta niin mä kyllä kieltäydyn, en haluu lisää traumoja. Kai se käy että yksityinen gyne tekee tarkastuksen, siis näin kelan kannalta? Tai sit pyydän omaa neuvolantätiä (kätilö), siihen ainakin luotan. Samoin oma gyne on kanssa ni helläkätinen että sinne meno ei ahdista niin paljoo. Siis ahdistus luokkaa tänäänkin monta kertaa pillahtanut itkuun kun ajattelenkin huomista :(

Voi ei Pikku-Tikru, tukala tilanne! :( Mitä jos sanot ihan suoraan sille lääkärille, että kärsit valtavasta fobiasta sisätutkimusta kohtaan? Jos hän ei ota sitä tosissaan, niin sanot, että no silloin kieltäydyt hänen tekemänään siitä, ja haluat teettää sen jollakin toisella.
Mulla nousee aina karvat pystyy semmosista hoitoalan ihmisistä, ketkä nokka pystyssä vähättelevät toisten tunteita ja tuntoja.. Kela nyt ei varmaan välitä muusta, kuin että saa tiedon, että jälkitarkastus on tehty. :)

Joo jälkitarkastuksen voi myös tehdä yksityisellä ja mun tutut on muutamat käyneet just yksityisellä sen takia että saa ammattimaisempaa palvelua... tsemppiä!

Samaa sanon, että voi tehdä yksityisellä ja tee niin! Älä turhaan kiusaa itseäsi. Kyse on niin herkästä alueesta kaikin puolin, ettei kannata itseään mennä enempää rikkomaan.

Minäkin juuri tulin yksityisen gynekologin juttusilta, ja päädyimme siihen, että hormonikierukkaa kokeillaan maaliskuussa. Siihen saakka suosittelee menemään kondomiehkäisyllä, sillä ei suosittele mulle keltarauhaspillereitä niiden mielialavaikutusten vuoksi. Hormonikierukka kun on paikallinen, niin ei niin voimakkaasti psyykeeseen vaikuta kuin pillerit.

Jäi tosi hyvä mieli käynnistä. Juttelimme monenlaista ja vauveli istuskeli pitkän tovin lääkärin sylissä :).

Saakeli, mulla alkoi nyt ekat menkat..

Oon nyt pari viikoa popsinut minipillereitä, en tiedä johtuuko hetkittäiset "ranteetauk"i-fiilikset pillereistä vai vittumaisesta elämäntilanteesta.. hmm... en oikeestaan ajatellutkaan et tää ahistus voiski tulla noista pillereistä.

TerhiJii, mie oon nyt vajaan viikon syönyt minipillereitä ja oon huomannut niiden aiheuttavan paskaa fiilistä. Tuo on varmaan paras sana kuvaamaan sitä. Mies on aivan ihmeissään, kun en ole kuulema yhtään samanlainen kuin ennen. Katsotaan nyt, syön noita sen 3 kk ja mietin jatkoa sitten. Mies jo sanoi että hiiteen tuollaiset pillerit. Mutku ei haluis vauvojakaan lisää vielä, kumpikaan. Mies lupasi että kun lapsiluku on täynnä niin laittaa putket poikki. Jes! :D

Juuri mulle siis sanottiin, ettei mun pidä syödä noita pillereitä tuon vuoksi, että aiheuttavat mielialaongelmia. Niitä kun riittää täällä ihan ilman pillereitäkin....

Mulle muuten äsken sanottiin, ettei vielä kannattaisi kovin juoksulenkkejä harrastaa, kun on riski kohdunlaskeumaan. Mulla on ollut nimittäin kolme raskautta niin lyheässä ajassa, että keho vaatii aikansa palautumiseen.

Voi ei, minä aloitin kanssa minipillerit eilen ja enpä tullut ajatelleeksikaan että niistä vois jotain mielialajuttuja tulla.. Mulla on nimittäin synnytyksen jälkeistä alavireisyyttä ollut jo pitkään enkä kaipasi yhtään mitään mikä saisi mieltä entistä enemmän solmuun..

Oi kiitos naiset näistä minipilleri-ajatuksista. Olin miettinyt jo, että no jos kuitenkin yrittäisin niitä, mutta en todellakaan! Mulla on ollut aikaisemmin tosiaan se NuvaRing juurikin sen alhaisen hormonitason vuoksi, enkä tykkää pillereistä. Oon niitäkin aikaisemmin meinaan syönyt. Silloin kertyi nestettä kehoon, tissit turpos ja muutoinkin se näkyi monessa asiassa - mieli ja keho.

Taidetaan mennä sillä kumilla kunnes imetys loppuu ja voin palata takaisin renkaaseen. :)

Maanantaihin pitäisi oottaa, ja jänskättää kyllä mitä kaikkea siellä kuuleekaan. Justiinsa nuo lantionpohjanlihakset, laskeuma, ehkäisy, paino jne. Ja seuraava raskaus. Oon jotenki asennoitunu jo olemaan puolustuskannalla sitä lääkäriä kohtaan, kun tuntuu, että se varmasti on joku vähättelevä tyyppi - tai sitten historia toistaa itseään ja siellä on joku "en oo ihan varma mistään"- kandi. :D

Minipillereiden hyväksi täytyy kyllä sanoa että on ne aiemmin mulla toimineet. Ja voihan se olla et tää minun paska fiilis johtuukin ihan muusta :) aiemmin tosiaan multa jäi menkat kokonaan pois niiden kanssa, ja sekös oli mukavaa :) en valittanut! Kannattaa siis kokeilla :)

täällä syöty jo minipillereitä melkein kolme viikkoa ja fiilikset samat mitkä ennenkin.. itessäni en oo huomenna negatiivisempaa pillereiden aloitettua.. Nyt oon vain jo melkein viikon vuotanu niinku häräänkurkusta.. ei tämä kyllä normaalia voi olla, mulla ollu edes synnytyksen jälkäiset vuodot näin kovia.. Välillä tuntuu että jota lirahtaa pöksyyn ja se on verta.. :/ Ja kiva nyt ku meillä on lauantaina tulos ristiäiset ja jos tämä ei lopu. täytyy varmaan mennä lääkärille jos ei rupee helpottaan.
Ennen raskautta söin minipillereita ja mulle ei tullu koko 4kk menkkoja.. saa nähä tepsiikö nämä enää ollenkaa muhun.

Mulla on ollut nyt kuukauden hormonikierukka ja oon kyllä ollut tyytyväinen siihen. Pientä tiputtelua ollut välillä (paperiin jäänyt vähän - ei oo sidettä tarvinnut) ja ei se sen laitto ollut oikeen mitään. Mielialassa en oo huomannut suuria muutoksia vaikka niistä sanottiin et ekat kolme kuukautta voi olla aikamoisia mielianvaihtelujakin. Mutta kaikinpuolin tyytyväine olen ainakin vielä :) (eikä tarvii ressata että tulisi raskaaksi!)

Eihän niistä pillereistä tietenkään kaikille tule mielialaongelmia. Eikä tiedä, tulisiko minullekaan, mutta lääkäri on sitä mieltä, ettei kannata ottaa riskiä tapauksessani.

Onko teillä muilla otettu Papaa nyt synnytyksen jälkeen? Minulta otettiin eilen.

Multa otettiin papa terkkarin tekemässä jälkitarkastuksessa 2 kk synnytyksestä.

Nyt sitten on jälkitarkastus takanapäin, huh. Aloin melkein itkemään neuvolantädille kun kerroin että jännitän, ja se sitten rauhotteli ja sano et kertoo lääkärille että on helläkätinen. Yhdessä sitten neuvolantädin kanssa selitettiin asiaa lääkärille ja se oli HYVIN ymmärtäväinen. Sano että heti lopetetaan jos sattuu, sano vaan. Oli otteissaan oikein helläkätinen ja selitti koko ajan mitä teki. Oikein positiivinen kokemus! Ansaitsin itselleni, tai siis vauvalle, uuden kestovaipan valitsemillani ominaisuuksilla ja kuosilla ;) Näin lupasin palkita itseni jos selviän käynnistä potkasematta lääkäriä!

Alapäässä edelleen on epämiellyttävää tuntemusta, mutta ei lääkäri siihen osannut sanoo mitään. Emättimen limakalvot ärtyneen oloiset, liekö se sitten vaan sitä. Mut hyvä tietää ettei siellä pahemmin oo mikään vialla. Jee!

Hienoa, Pikku-Tikru! Minulle on traumaterapiassa opetettu, että jos/kun edessä on jokin pakollinen, ylivoimaiselta tuntuva koitos, niin on hyvä palkita itsensä tämän jälkeen :).

Mulle muuten gynekologi määräsi eilen estrogeenikuurin kuiviin limakalvoihin.

Muokattu viimeksi:
Takaisin