Ehkäisy ja jälkitarkastus

Pikku-Tikru, siitä olen huomannut, että ovat kuivat, kun niistä tulee toisinaan verta ihan siitä, kun pyyhkii vessassa ja mullakin tosiaan sellainen omituinen, epämiellyttävä tunne alapäässä. Repesin kyllä illalla, kun luin tuon estrogeenituotteen selostusta: "Vaihdevuosien intiimioireisiin". Voihan sitä 32-vuotiaana vaihdevuodet olla!
 
Tänään juuri mietin kun tuossa vielä joku viikko tuli pyyhkiessä verta, että se taisikin olla limakalvoista. Kuvittelin sen olevan jotain jälkivuodon rippeitä ja ihmettelin koostumusta mutta nyt mä sen vasta hokasin :) Ja nyt kun on oikein ajatellut niin nuo tuntemukset taitaa olla vaan limakalvojen arkuutta. Pitääpi alkaa perehtyyn mitä sinne laittas, lääkäri suositteli kyllä ihan perusrasvaa ja niinpä tässä on nyt sitten rasvattu alapäätäkin.
 
Ovestin on sellainen estrogeenivalmiste, jota saa ilman reseptiä. Se on siis vaihdevuosioireisiin, mutta voi käyttää synntyksen jälkeisiin ongelmiin myös. Ei me vielä vaihdevuosia kait elellä :).
 
Jälkitarkastus tehty ja kaikki hyvin. :) Minun pelkäämät laskeumat ei vissiin sitten olleetkaan oikeastaan niitä. Se "patti", mistä oon kuvitellu olevan laskeuma on kuulema ehkä mahdollisesti emättimen etuseinämää tai vois olla ehkä vaikka virtsarakkoakin. Mutta kun siinä jouduin ponnistelemaan, että lääkäri tutki, niin sanoi että jos olisi ollut virtsarakkoa, olisi sielä ponnistaessa lirahtanut. Ja hän sanoi, että tuo on semmonen asia, ettei sille voi/tarvi tehdä mitään toimenpiteitä ja omalla lantionpohjan lihastyöllä voi ehkä palauttaa sitä tai sitten ei. Mutta se ei kuulema haittaa. Eli siinäpä on! :)

Limakalvoista lääkäri sanoi, että ne on 1/3 normaalista vielä, eli ne voi oireilla. Mulla ei oo onneksi oireilleet ainakaan vielä.

Ja mulla oli muuten taaaas harjoitteilja mukana. Oli kylläkin aivan huippumukava mieshoitsu, jolla oli itselläänkin lapsia ja osas olla tosi hyvä vertaistuellinen ohjaaja siinä. Paino oli tässä kuukauden "en välitä mitä syön"-aikana NOUSSUT. Eli herkuton on oikeinkin tervetullut.

Ehkäisynä käytetään - tai ollaan käyttämättä - kondomia ja keskeytettyä yhdyntään niin kauan, että mulla alkaa menkat tai imetys loppuu. Silloin otan taas NuvaRingin käyttöön. Lantionpohjanlihaksia ei lääkäri kokeillut, ja vatsalihakset kokeili, kun pyysin. Kysy, että jäikö synnytyksestä mitään kysyttävää tai ajatuksia tms, ja kun vastasin että pelkoa ei jäänyt ja voisin sen tehdä uudelleenkin, niin vastasi vain, että "hyvä, sen halusinkin kuulla". Ja se oli oikeestaan siinä. :D

Nopeasti se oli ohi, vähän sutaisten, mutta tehty! :)
 
Me päädyttiin myös siihen että käytetään nyt kondomia siihen asti kunnes me aletaan yrittää toista lasta ja sitten tokan lapsen jälkeen vois laittaa sitä hormoonikierukkaa. Eli meillä on suunitelmissa vaan kaksi lasta, mut saa nähdä jos se vielä muuttuu :D mulla on muuten jo vauvakuume :eek: mut me halutaan odottaa vielä siihen asti kunnes Natalie on 2 vuotta ja sitten vasta aletaan yrittää saada toka lapsi.. Joten saan kyllä vaan odottaa :D


Skickas från min iPhone via Vau Foorumi
 
Mulla jäi kamalat traumat synnytyksestä (pelkopolilla kävin jo ennen tätä ekaa synnytystä), mutta siitä huolimatta haluaisin toisen lapsen ja synnyttää jopa alakautta kaikesta huolimatta! Mieheni kanssa ollaan puhuttu ehkäisystä ja päädyttiin nyt keskeytettyyn yhdyntään ja tammi-helmikuussa aletaan yrittään jo toista mukulaa :)
 
Olikos täällä muita migreenistä kärsiviä? Mitä ehkäisyä käytätte?

Mulla on siis ollut migreeni jo monta monta vuotta ja tavallisen migreenin lisäksi reilu kaksi vuotta sitten diagnosoitiin aivorunkomigreeni. Siinä oireina pääkivun lisäksi mulla mm että käsiä ja jalkoja vaikea käyttää, enkä tahdo ymmärtää puhetta. Synnytyksen jälkeen ei oo ollut migreeniä, kerran oli muutaman päivän päänsärkyä mut ei paha. Mulla siis pisin migreeniputki on ollut 13 päivää yhtäkyytiä ja oon käynyt sairaalassa tiputuksessakin sen takia. Aloitin viikko sitten minipillerit ja eilen alkoi migreeni. :sad001 neljästä mulle määrätystä lääkkeestä imetyksen aikana saa käyttää vain sitä heikointa ja se auttoi vain tunniksi. No, pillerit lopetan nyt, ne on joskus ennenkin aiheuttanut migreeniä, joskus ei, mutten halua ottaa sitä riskiä että näitä tulee enemmän.

Nyt sit mietin sitä hormonikierukkaa, mutta voikohan siitäkin tulla migreeni..? Ei ois kauheen kiva laittaa sitä ja ottaa sit heti pois. En tiiä jaksaisinko yrittää sitä yhtään kauemmin jos sekin aiheuttaa migreeniä... Vai onko sit vaan mentävä kondomilla...
 
Mulla on aurallinen migreeni. Se tarkoittaa sitä että ehkäisyn vaihtoehdot on rajatut, koska hormonaalinen ehkäisy+aurallinen migreeni= 50% kohonnut mahdollisuus saada aivoinfarkti. Eli ei hormonaalista ehkäisyä ja ainut mikä käy on minipillerit, kun keltarauhashormonin ei pitäs vaikuttaa migreenin kanssa millään tavalla. Minipillerit, kuparikierukka, kapseli tai kondomi.. Siinäpä ne :D

Minipillerit sotki kierrot 40:een päivään, ei enää niitä. Kapseli ei käy koska en pystyis elämään sen tiedon kanssa että käsivarressa olis jotain sinne kuulumatonta (plus se tuntuu ihon läpi, ne näytti sellasta läpyskää ehkäisyneuvolassa miten paljon se tuntuu :S ). Kuparikierukka kuulostaa realistiselta kun ollaan se toinen lapsi tehty sitten joskus. Nyt mennään kondomilla.
 
Mulle on kyllä sanottu että minipilleristäkin voi tulla migreeni ja aiemmin mulla onkin joskus tullut niistä, mut ei aina. E-pillereitä en oo minäkään vuosiin syönyt. Minipillereiden aikaan mulla loppu menkat joka kerta kokonaan mikä oli ihan kiva, koska mulla on tosi kivuliaat kuukautiset. No, täytyy ehkä jutella asiasta vielä neuvolassa ja varmaan sit mennä sillä kortsulla.
 
Aaapuva. Mulle laitettiin kuparikierukka muutama päivä sitten ja ei ollut sen kummemmin lekurin kanssa puhetta siitä ja nyt kun aloin tarkemmin lukea siitä niin mua alkoi ällöttää se naru, joka jää roikkumaan. Siis ihan oikeasti, voiko mies sen tuntea epämiellyttävänä touhuamisen aikana? Sain lääkäriltä semmosen lapun missä kerrottiin siitä kierukasta mikä mulle on laitettu niin siinä oli.. Onko kokemusta?

Sent from my GT-P5110 using Vau Foorumi mobile app
 
Voi se sen tuntea mut jos niin käy niin otat neuvolaan yhteyttä niin terkkari voi vaikka lyhentää vähän niitä naruja!
 
Mieheni on tuntenut ne narut vain pari kertaa, ja sanonut, ettei silloinkaan varsinaisesti häirinnyt.

Ystäväni varoitti leikkauttamasta naruja liian lyhyiksi: pitempinä ne parin eka kuukauden aikana muotoutuu sinne seinämiä vasten, kun taas lyhyenä jäykähkö naru ei pääse kääntymään ja ne päät on törröttävinä terävät. Ja sitten voi käydä niin kuin mun äidille kävi: narut meni niin lyhyiksi, ettei kierukkaa saatu pois kuin nukutuksessa.
 
Musta se lekuri sanoi, että olis jättäny 3cm narut. En nyt kyllä satavarma oo..

Sent from my GT-P5110 using Vau Foorumi mobile app
 
Jaha. Minä lopetin minipillereiden syömisen tänään. Jatkuva vuoto ja ärsyyntynyt saamaton olotila saa nyt luvan loppua. Ehkäisyasiaa mietitään vielä, ehkä mennään vaan keskeytetyllä nyt tovi. Kun vuoden päästä olis ehkä kuitenkin tarkoitus jättää ehkäisy pois, eikä se nyt niin kamalaa olisi jos tässä sitä ennenkin tärppi kävisi :)
 
Ei liity nyt varsinaisesti aiheeseen, mutta mekin mennään naimisiin tänä vuonna! Tuolla facessa jo hehkutinkin, niin tänne kans! Isäntä totesi yhtenä päivänä että jos minä selvitän kirkon, pitopalvelun ja juhlapaikan vapaat päivät ja sieltä löytyy yksi yhteinen, niin sitten mennään naimisiin. Ja niin me sit mennään 23.8.2014!! :Heartred
 
Takaisin
Top