Alkuraskauden tunnot ja ajatukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja IhaNainen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hei jee, kiitos infosta sipriina! En tajunnutkaan, että meidän LA on Pääsiäisenä. [:)] Eli täällä 7+4 tänään ja LA 24.4.2011. Tosin nyt kun kaksoset tulossa, niin tuleepa tuo LA aika suurella todennäköisyydellä heittämään. Mutta silti, pääsiäispupuset täälläkin mahassa. [:D]

Tajusin kans vasta nyt, että pääsiäistipuset täälläkin tuloillaan! :D
En oo yhtään tajunnu, että on pääsiäinen tuolloin kun on LA.

Mulla on tosi normaali olo... Ainostaan toi masun pullahtaminen esiin tuntuu nyt oireena raskaudesta ja se että ruokaa pitää syödä usein ja vähän kerrallaan, mut mitään pahoja oloja ei ole.

Mut arvatkaa mitä. Mä söin tänään vuohenjuustoa, majoneesia ja pellavansiemeniä tajuamattani että tein jotain väärin. Ostin kahvilasta vuohenjuusto-kana-salaatin ceasar-kastikkeella ja mukana tuli leipäpala jossa pellavansiemeniä... Äh [&:][&:] Olen kyllä ollut tähän asti aika tarkka kaikessa mitä syön, mut nyt ei vaan lamppu välähtäny päässä että oon raskaana ja mulla on rajotteita. Toivotaan nyt ettei ollu niin paska säkä et sain yhdellä vahinkolaukauksella listerian.

Tosin joo, näköjään jotkut raskaana olevat ei välitä yhtään noista ruokarajotuksista.. Mun mielestä riski on aina riski, vaikka oliskin pieni ja hyvin epätodennäkönen..... Mut jokainen tyylillään, ehkä noissa ruoka-asioissa en niin moralisois, koska juominen ja tupakointi on miljoona kertaa törkeempi rikos sitä sikiötä kohtaan.

Mä söin kanssa pellavansiemeniä ihan ekoilla viikoilla kun en ollut vielä lukenut ajatuksella kiellettyjen listaa läpi. Enkä siis syöny muutamaa murusta leivän seassa vaan ihan rouheena viilin kanssa useamman kerran. No nyt pussi oottaa jääkaapissa ensi vuotta. Jotenkin ei tullut pieneen mieleenkään että pellavakin sille listalle kuuluisi.

Itselläni on nyt hiukan pelokkaat ja odottavat fiilikset päällä. Keskiviikkona alkoi rusehtava vuoto ja sitä on nyt tullut pari päivää, ei tosin paljoa mutta kuitenkin. Neuvolaankin soitin jo eilen ja kyselin asiasta mutta eiväthän ne siellä osaa mitään varmaa vastautta antaa puhelinkeskustelun perusteella. Rauhoittelivat kuiteskin. Luin myös mm. Cavan vastaavista kokemuksista ja yritin rauhoitella itseäni että kaikki on varmaan hyvin ja monilla tulee vuotoa jossain vaiheessa. Tänä aamuna olin huomaavinani etteivät rinnat ole enää yhtään niin kipeät kuin aiemmin ja rupesin heti tarkkaileen onko oireet laimentuneet. Aamulla ja tänään päivälläkään ei ole enää nukuttanut niin paljoa kuin aikaisempina viikkoina... Tässä tulee ihan neurootikoksi olonsa suhteen. Ensi keskiviikkona on eka ultra ja sen perusteella tietenkin selviää paljon tilanteestani. Sinne asti on vain porskutettava ja mietittävä viikonloppuna jotain ihan muuta.

no meillä mies teki eilen sweet-sour kastikkeen kanan ja riisin lisukkeeksi ja laittoi siihen inkivääriä...no huomasin tänään ihan sattumalta, että inkivääriä ei suositella. Höh. En sitten sitä viitsi syödä. Mutta totta tuo mitä  vesimeloni sanoi, että tosi vaikea välillä muistaa, että on näitä ruokarajoitteita vähän joka suuntaan. Yleensä kun ei ole mitään allergiaa ja kaikki käy, niin ei ole tottunut tarkkailemaan mitä valitsee [:)]

Kaisa79: Minulla tuli rusehtavaa niukkaa vuotoa joskus rv6 ja sitä jatkui aika tasan kaksi viikkoa. Ultrassa oli kuitenkin kaikki hyvin pikku-otuksella, ei tulehdusta kohdussa/emättimessä eikä mitään muutakaan poikkeavaa. Mun ystäväkin sanoi "kuule, varaudu siihen että sieltä toosasta voi tulla näiden kuukausien aikana ihan mitä vaan" ja se on siis terveen mukelon synnyttänyt.....[:D]

Mä en oikein usko että pieni määrä pellavansiemeniä silloin tällöin tai inkivääriä varsinkaan kypsennettynä olis mitenkään oikeasti haitaksi. Inkivääriä ylipäätään on käytetty pahoinvoinnin ehkäisyyn. Uskoisin että noissa se määrä on aika suuressa osassa. Itsellä ei ole tullut vielä vastaan nuita vahinkoja, heh tai en ole huomannut ainakaan!
Mulla oireet väheni etenkin rintojen osalta tuossa pari viikkoa sitten eli noin viikolla 8. Sitten olinkin puolitoista viikkoa ihan paniikissa ja murheen murtamana että taasko tässä kävi näin? Maanantaina oltiin sitten toisen kerran varhaisultrassa, mä en vaan kestänyt sitä epävarmuuden tunnetta. Maksaahan se mutta so what, on sitä elämässä turhempaankin pistetty. Toisaalta saan kyllä sen sairaskassasta takaisi, vaikka epäilin ettei näin tule käymään.

Täällä ollaan kauppojen pihoja laatoitettu ihan kiitettävästi - enää ei näytä olevan väliä onko syönyt usein vai ei.
Ei ole väliä onko mikä aika vuorokaudesta kun huono olo tulee. ei siis minkäänlaista rytmiä tämän oksentelun kanssa. joten koko ajan saa olla varoillaan ja vettä ja paperia lähettyvillä.
Mutta jotenkin tähänkin vain tottuu - vaikka aluksi vain toivoin että kaikki muut oireet on tervetulleita paitsi pahoinvointi , minulla kun on kammo tuota oksentamista kohtaan - mutta siitäkin päässyt yli.
Huomaa että hormonit jyllää - kun isä soitteli ja saarnasi asioista jotka ovat meille itsestään selviä. niin hermostuin sitten ja sanoin että joo tiedetään ja tehdään heti kun vain ehditään. ja kun kyseli käymään niin heti että ei olla tulossa että on niin paljon tekemistä uudella talolla.
Kun normaalisti olen vain hiljaa ja vastaan joo ja kyllä.
Saman olen huomannut jos olen mumman työnä ja alkaa juoruamaan ilkeästi jostain- joko puolustan haukunnan kohdetta tai vaihdan kokonaan uuden puheen aiheen.
Huomannut että ihmiset ovat aina iinä kohtaa mykistyneet - kun eivät osaa odottaa minulta mitään vastalausetta..
Toisaalta tulee pahamieli kun sanoo ilkeästi - mutta toisaalta ihanaa kun kerrankin sen suu auki [:D]

Pari viikkoa pitäisi jaksaa ootella että näkisi pikkuisen.. ensiviikolla on uuden työpaikan suunnitelu päivä/tutustumispäivä, ja illasta siellä juodaan - pitää keksiä hyvä syy miksei voi juoda..

Noista ruokarajoitteista ja muista sen verran, että nyt vaan se kuuluisa maalaisjärki käyttöön. [:)]
Jos teillä on hyvä neuvolantäti, niin hänen pitäisi sanoa tämä sama.

Eli kerrasta ei ole haittaa ja listeriariskikin on pieni. Listerian riski on todellinen ja se on syytä ottaa tosissaan, mutta se on kuitenkin hyvin pieni.
Pellavansiementen ja inkiväärin jne käyttökin VOI olla haitallista, mutta vain suurina määrinä ja jatkuvassa käytössä.

Kaikenlisäksi nämä suositukset ovat erittäin maakohtaisia. Vedetäänhän esim. Japanissa sushia ja merilevää ihan tavan takaa raskaudenkin aikana. Kaverini Sveitsissä (huom. suomea huomattavasti korkeampi terveydenhuollon taso) kertoi, että siellä ohjeet ovat erittäin tiukat esim. kofeiinin suhteen, mutta sen sijaan lasi viiniä ruoan kanssa myös raskausaikana on aivan normaalia, eikä paheksuttavaa.
Suositusten sanotaan perustuvan tieteellisiin tutkimuksiin (mitä ne varmasti tekevätkin), mutta on hyvä muistaa, että tuloksia tulkitaan usein kulttuurisidonnaisesti. Esim. Suomessa ollaan huomattavasti löyhempiä juurikin kofeiinisuositusten kanssa, kuin vaikkapa Amerikassa ja Keski-Euroopassa.

Itse suosin ihan sellaista maalaisjärkeä: nyt ekalla kolmanneksella en esim juo edes sitä puolta lasia viiniä ruoan kanssa, mutta myöhemmin raskaudessa kyllä. Minusta viini kuuluu hyvän ruoan kaveriksi, eikä sitä tule kuitenkaan juotua kuin maksimissaan lasi viikossa.
Listeria on oikeasti riski jota tulee välttää, mutta esim KAIKKI Suomessa valmistetut juustot (myös siis tuore- ja homejuustot) tehdään aina pastöroidusta maidosta, ja ovat täten täysin turvallisia. Myös ulkomaisista juustoista monet ovat pastöroidusta maidosta tehtyjä. Ja muitankin voi nauttia kuumennettuna.
Söin tuossa taannoin myös maksalaatikkoa, koska teki mieli. Yhtenä päivänä kun sen puoli rasiaa syö, niin ei ole mitään haittaa vaikka ekaa kolmannesta vielä eletäänkin. [:)]

Eli rajoituksista on hyvä olla tietoinen, mutta niiden ei pidä antaa sanella elämää. Maalaisjärkeä käyttämällä pärjää pitkälle. [:)] Täysin terveitä lapsia syntyy myös oloissa, joissa moisista rajoituksista ei ole haisuakaan.

Cava olen niin samaa mieltä! Maalaisjärki peliin. Itseäni huvittaa tuo maksa kielto: Kuka nyt oikeasti vetäisi maksaa joka päivä 100g tai yli? Aika harva. Tosin yksi entinen työkaverini suurimpaan maksa - A-vitamiini kohun aikaan odotti kuopustaan. Kertoi jälkeenpäin ettei mitään muuta syönytkään kuin maksalaatikkoa ja vihreää teetä, mikään muu kun ei kuulemma pysynyt sisällä. Ihan terve koululainen nykyisin [:)] Niin ja niissä neuvolan ohjeissakin lukee: Maksaa pitää välttää. Mutta seuraavassa kohdassa; jos kuitenkin syöt maksaa niin tämän ja tämän verran. Ihmetyttää miksei sitten suoraan voi luekea että minkä verran saa syödä? Etenkin heille joilla hemoglobiini laskee kovasti olisi varmasti ihan perusteltua syödä silloin tällöin vähän maksaakin arvojen parantamiseksi.

Niin, on toi mun mieskin ihan terve vaikka sen mutsi on elänyt odotusaikansa(kin) kahvilla ja tupakalla...[8|]
Aika hurjaa silti....
Maksa ei oo kyl mun juttu... Vaikka lähes kaikkiruokainen oonkin niin ei mun vaan jotenkin tee mieli syödä sitä elintä, jonka funktio on toimia elimistön myrkkysuodattimena.....[&:]

Mun raskaus on nyt aika oireetonta.. Kai se on normaalia, tulee kohta se 12 viikon rajapyykkikin vastaan. [:)] Nyt vaan odottelen sitä rv13 ultraa, että näkee taas että siellä masussa nyt varmasti on joku tyyppi....!!
On se kumma kun tulee näitä epävarmuuksia...

oi että, täällä on nyt takana 8+1 ja tänään alkoi huimaus..
Pitää varovasti nousta tuolista tai sängystä, ettei käy huonosti.

Tissien kipu on vissiin vähä rauhottunu tai sitte oon tottunu tähän kipuun :D

Huomenna olis aamusta heti ensimmäinen neuvola, meillä
vissiin lääkärit ja ultrat sitten tuolla keskussairaalassa kun kahta odotellaan.

Mutta neuvolakuulumisia myöhemmin :)

Tiina meilläkin on huomenna neuvola [:)] ja just harmittelen, kun otin sen iltapäiväksi ja mun pitäis olla 4 tuntia pissimättä, se ei kyllä ihan taida onnistua kun siinä on ruokatuntikin välissä [:D] no, olen sen minkä pystyn [:D]

Paha olo ei ole sitten yhtään vähentynyt [:'(] se on kyllä siirtynyt iltapainoitteiseksi. Illalla ei tee mieli syödä mitään ja väkisin pitää jotain laittaa suuhun. Kaikki ruoat mm. mitä olen syönyt parisen viikkoa sitten kuvottaa. Mä inhoon kohta kaikkia niitä ruokia joita olen syönyt tässä pahoinvoinnin aikana. Mitäs mä sitten jatkossa syön [&:][8D]

Mukavaa viikkoa kaikille [:D] Keskiviikkona pääsee luksustelemaan Siljan risteilylle ja nauttimaan herkuista (jos pystyy)[:D]

Gnnh...
mulla alkaa kohta mennä hermo, kun tätä tämmöstä ihan pientä ruskeaa vuotoa on koko ajan... [:@]

Oon kyllä tutkinut asiaa, ja joka paikassa koko ajan toitotetaan, että kyseessä on ihan normaali juttu ja siitä on turha säikähtää (vuoto on niukkaa, eikä siihen liity kipuja).
Mutta samalla on vaan kummaa kun tosiaan ekassa raskaudessa ei kertaakaan ollut mitään tämmöstä. Ja juujuu, raskaudet voi poiketa paljonkin toisistaan. Mutta silti, sais loppua ni ei tartteis koko ajan pohtia, että onko joku vialla... [:-] Huolestuttaa vaan.

Nyt alkaa pahin pahoinvointi olla jo vissiin ohi! Ois kyllä mahtavaa jos se pikkuhiljaa hiipuis kokonaan. Ei oo kivaa nimittäin vielä rv20 yökötellä kaikelle mahdolliselle. Hyvä juttu on myös, että painoa ei ole vielä tullut ollenkaan (tosin lähtötilannekin on hieman suurempi kuin viimeksi, eli jos puoliväliinkin pääsis ilman suurempaa nousua, ni ois kyllä mahtava juttu...). Mutta vatsa on kuin jalkapallon ois niellyt... pientä turvotusta, siis. [8D]

Raskaudesta muistuttaa nyt vaan lähinnä nämä järkyttävät finnit ohimoilla (mikä ihmeen paikka sekin on finneille?!?! Tosin paremmin ne sieltä saa piiloon kuin esim leuasta.). Ja tietysti se lievä pahoinvointi myös, mutta se alkaa ehkä olla jo mennyttä aikaa. Kaksi viikkoa np-ultraan!

Cava

Mulla enää viikko ultraan! Tuntuu ettei siitäpelosta että jokin on pielessä pääse lainkaan eroon tai siis joo mutta se hiipii aina hiljalleen takaisin [8|]
Mulla ei oikeastaan pahoinvointia ole ollut. Nälkä tulee ÖISIN tai aamulla klo 5! vähän ärsyttävää mutta kai se siitä sitten. Mahakaan ei juuri ole turvonnut, välillä tosiaan tuntuu kuin olisi HK blue poikittain tuossa navan alla, kai se sitten on papu? No mullahan tosiaan se lauantaion siinä samassa kohtaa suojana jo ennestään.[;)][;)]
Huomenna 11 viikkoa täynnä! menis nyt vaan aika nopsaan että pääsis tuntemaan potkuja niin tietäis että kaikki ok.

Nyt alkaa pahin pahoinvointi olla jo vissiin ohi! Ois kyllä mahtavaa jos se pikkuhiljaa hiipuis kokonaan. Ei oo kivaa nimittäin vielä rv20 yökötellä kaikelle mahdolliselle.

Siis... ihanko oikeasti kirjotin näin? Tänään?!?!?
Tiedoksi vain, että olin väärässä. Tai liian toiveikas. Tuttu ällötys iski taas päälle heti lounaan jälkeen ja kaikki hajutkin kuvottaa taas. Oh goody.

Täällä vasta 8+2 ja jokapäiväinen ellotus seurana. Ei onneksi 24h ole huono olo ja yleensä pahin olo iskee juurikin näin iltapäivästä.
Äsken vetelin kanasalaattia ja enpä kovin pitkälle päässyt, kun oli pakko mennä oksentaan. Se oli toka kerta ja viime kerrasta on varmaan jo viikko. No, jatkoin kyllä hyvällä ruokahalulla lautasen tyhjäksi pöntön halailun jälkeen ja nyt näyttää pysyvän sisällä.
Mua ei onneksi haittaa nää oireet yhtään, vaikka oksentamisesta en niin välitäkään. [:D]

Iltaisin iskee ihan järjetön turvotus ja voin jo helposti kuvitella, että miltä näytän sitten joskus kuukauden-kahden päästä.
Yritän pitää tän raskauden salassa seuraavaan ultraan asti ja jos siellä kaikki ok, niin sitten uskaltanen kertoa jo ainakin vanhemmille. [:)]

Mulle on ilmeisesti raskauden myötä ilmestynyt toiseen munasarjaan 3 kystaa, joista isoin on 2cm. Niitä nyt sitten seurataan ja ihmetellään, että miten ne käyttäytyy.
Kahden ensimmäisen varhaisultran (viikko väliä) perusteella ne ei ollu kasvanu, joten seuraava ultra rv11. Kolmen viikon päästä. Huh...mitenhän sitä malttaa oikein odottaa. Toisaalta kaikista hermojaraastavimpia on just noi ultrauspäivät, joten ehkä ihan hyväkin, että joutuu nyt väkisin odottelemaan seuraavaa hetkeä, kun pääsee pikkuisia kurkkaamaan. <3 [:)]

nyt kyllä ottaa niin päähän tämä oksentelu ettei ole tosikaan.
Tänään oli tarkoitus mennä uuden työmään koulutus ja tutustumispäiville, niin juuri kun tunnin matka ajoiin vaasaan että olisi saanut lähteä reissuun porukan kanssa niin eiköhän se oksennus sieltä tule kuin salama kirkkaalta taivaalta.
Ei muutakun pomolle soittaa etten tuukkaan että mahatauti iski...
Olisi kiva kun tällä oksentelulla olisi edes jonkinlainen rytmi, mutta ei välillä aamulla välillä illalla ja muutaman kerran pitänyt herätä kesken unien. [:'(]
Saas nähdä kuinka pystyy työt aloittamaan maanantaina..

Mulla on alkaneet pahimmat olot mennä ohi. Ei tuota pahaa olo sitten oikeastaan kestänytkään kuin reilun viikon, enkä kertaakaan edes oksentanut, joten taidan olla aika onnekas. Vatsakin on alkanut toimia lähes normaalisti ja turvotuskin sen myötä laskenut. Vieläkin pitää syödä välipaloja, mutta nyt niiden väliin jääminen ei enää aiheuta pyörrytys-oksetustilaa.

Alavatsaa kipristelee kuitenkin joka päivä ja muitakin kummia tuntemuksia on tuolla alakropassa. Salmiakkia tekee mieli kokoajan, se on aika rasittavaa. Oon myös huomannut, että mua huimaa tosi helposti. Erityisesti fyysisen rasituksen jälkeen. Oon sit laskeskellut itsekseni, et taitaa olla verenpaine aika alhaalla.

Eilen oli syksyn eka oma tanssitunti, eli eka jossa ite olin ohjaajana, ja kyllä pitää jo nyt koittaa jotenkin "keventää" tekemistä - ihan täysillä ei parane koko tuntia vetää. Tuli pari kertaa aika voimakkaita vastalauseita tuolta mahasta. Onneksi sitä saan ihan ite päättää, miten kauan mitäkin liikettä tehdään [:D]

Juuri tilasin netistä tuollaisen pahoinvointirannekkeen - eli sen pitäisi toimia akupunktio tyylillä.
Pakko jotain helpotusta tähän tilaan saada - kun työt alkaa maanantaina. Saa siis nähdä toimiiko vai onko ihan täysin huuhaata. Ilmeisesti tosi tarkkaa että on oikeassa kohdassa.

Onko teillä kenelläkään kokemusta pahoinvointirannekkeesta? tai kenelläkään teidän tutulla? [:)]

Takaisin