jenni72:
voi hitsi, mulla on kanssa tosi selvästi iltapainotteista tuo pahoinvointi. Ei oo kauheen kivaa... Vaikka tuskinpa se aamulla yhtään sen hienompaa olis. Mulla se alkaa lievänä joskus lounaan jälkeen ja voimistuu iltaa kohti. Musta tuntuu kanssa että tukevampi ruoka saa jotenkin pahenemaan tuon olon. Siksipä syön lounaaksi salaattia ja illalla usein keittoa. Ja illalla vielä pari palasta leipää (se täysruispaahtis on ihan mun suosikki tällä hetkellä). Viili on iltapalana kanssa pop.
Sehän tässä on veemäistä, että pakko on syödä ihan oikeetakin ruokaa, koska liian tyhjä olo ja alhainen verensokeri saa olon niin ikään tosi pahaksi. Mutta annapas olla jos syö yhtään liian täyteen ittensä, niin tulos on ihan sama... [8|]
Mulla ei oo mitään reseptiä jolla pahoinvoinnin sais pois, mutta oon noudattanut paria periaatetta, joilla se itselläni ainakin tuntuu pysyvän kurissa. suosittelen kokeilemaan, vaikka jokaisen kroppa toimii täysin yksilöllisesti!
* ei vehnää ollenkaan (kaikki leipä on joko täysruisleipää tai täyskauraleipää - onneksi on aika paljon valikoimaa)
* vältän sokeria (rajat täytyy olla myös hedelmäsokerilla, eli ei mehuja ja hedelmiä tolkuttomasti)
- > molemmat vaikuttavat yllättävän suuresti verensokerin tasaisena pysymiseen
* päivällä joku salaatti ja välipalaksi hedelmää, nälkä ei saa tulla
* iltaruoaksi lämmin ruoka ja leipää, mutta lopetan syömisen aina heti kun vatsa tuntuu täydeltä. vaikka lautaselle jäisi enää yksi lusikallinen.
* iltapala ehkä tuntia, puoltatoista ennen nukkumaankäymistä: pari paahtista ja lasi maitoa/mehukeittoa
* ei napostelua pitkin päivää vaan säännölliset ruoka-ajat
Ja sitten pitää juoda pitkin päivää, aina jotain kylmää (useimmiten vettä, välillä lasillinen greippimehua).
Sen huomaa heti jos poikkeaa tuosta kaavasta. Esim eilen tein "oikeaa" ruokaa (kana-chorizo kastiketta ja vihanneksia) ja heti oli tosi paljon huonompi olla koko illan. Se vaan täyttää jotenkin väärällä tavalla ja sulaa hitaammin. Tavallaan on aika rasittavaa pitää tuota rutiinia yllä noin tiukasti, mutta kun se on huomannut, että tuo toimii, ni kyllä sen jaksaakin. Ja toisaalta se taas on helppoa, kun ei oo oikeen mitään mielitekoja esim rasvaisen ruoan suhteen - päivällä salaatti on oikeastaan ainoa mitä edes haluaa syödä. Tämän "kuurin" ansiosta tässä on painoakin tippunut kilo, vaikka en oksentele ja syön siis ihan tasapainoisesti ja "oikein". Ei vaan tule mitään ylimääräistä puputettua.
Noh, mulla toimii tämä - en väitä että se toimisi välttämättä kenelläkään muulla. Ainakin on toiminut nyt noin 6 viikkoa, ensi viikosta ei ikinä voi tietää. [:)] Olo muuttuu aika tavalla.
Mulla alkaa energiat kyllä palailla, mutta unen tarve on sinällään tainnut lisääntyä. Ennen 7h/yö oli ihan tarpeeksi, nyt nukun helposti 8,5h/yö... [8D] Vissiin kropassa melkoinen muutoskuhina käynnissä kun verottaa voimia. [:D]