Alkuraskauden tunnot ja ajatukset

Oon kanssa pähkäillyt sitä, että onko 1/3 "ohi" kun 11+0 koittaa vai 12+0 vai vasta kun 13+0 koittaa. Kun on 12+0, niin sitten se on jo 13:sta rv, mutta toisaalta silloin ei vielä 3kk ole täynnä. Eli itse ajattelen sen niin, että kun rv13 alkaa, niin oon helpottunut, mutta vasta kun 13+0 koittaa, niin ajattelen, että 2/3 alkaa.
Enpä kyllä tiedä, että mikä on oikea ajatusmalli. Eikä sillä nyt kai mitään väliäkään ole. Itse näitä vaan tietenkin hirmuisesti miettii ja pohdiskelee. [:D]

Mulla on oikeastaan pahoinvointi vasta alkanut. Etovaa oloahan on ollut jo jonkin aikaa, mutta nyt viikon sisään on tullut vierailtua veskissä useammankin kerran. Kiva vaan kun tuntee olevansa raskaana. [:)]
Pääkivut ja migreenit ovat pysyneet nyt poissa, kun oon ahkerasti juonut vettä. Ihanaa! Sitä kipua ei nimittäin ihan oikeasti meinaa kestää. [>:] Toivotaan, että tällä linjalla jatkuu.
Onko muuten muilla ummetusta havaittavissa? [8|] Itsellä jotain lievää on ja oonkin jo nyt alkanut stressaamaan, että mitä sille voi tehdä, jos se tästä pahenee. Luin jostain, että kiivi aamulla tyhjään mahaan voisi auttaa. Kokeillaan. [:D] Luumuja oon myös nyt pari päivää syönyt, mutta musta tuntuu, että ne saa vaan aikaan enemmän ilmavaivoja! [X(] [:D]
Sorry karut puheenaiheet! [:D]

Oon muuten aina ollut oikea salaattifani, mutta nyt ei sitten maistu millään. Kaikki hedelmät ja vihannekset kyllä, mutta salaatin muodossa - ei sitten lainkaan. Karkkia tekee mieli ihan normaaliin tapaan, ehkä vähän harvemmin kuin yleensä. Ja sitten kaikkea rasvaista ja voimakasta ja epäterveellistä tekisi mieli ihan joka päivä. Se ei todellakaan ole normaalia. [8|] Tai toi voimakas ruoka kyllä, mutta ikinä ennen en oo himoinnut hamppareita ja Subin kanateriyakia kuten nyt! [8|]

Vielä vähän yli viikko pitäisi malttaa seuraavaan ultraan. Sitten onkin 11+1 kasassa ja toivon mukaan sitten voi vähän huokaista helpotuksesta. [:)]

Klara ja murut 9+4
 
Yhyy, pikku paniikki nostaa päätään [:o] eilen illalla tuli vähän tuhrua, sellaista vaaleanpunervaa yhdellä vessareissulla paperiin. Pikkasen pelästytti ja itku tuli [:o][&o] Yöllä ja aamulla ei mitään eikä nyt tähän mennessäkään. Kokoajan pelkään, että se alkaa taas...on tää kauheeta [:(]
 
Tiedän, tiedän, että se on yleistä, normaalia ja usein myös vaaratonta, silti on takaraivossa, että ei kai vaan...
 
Onneksi olen tämän päivän etänä kotona, niin voin ottaa rauhallisesti sohvalla löhöillen työnteon [&:]
 
Töissä jo joku oli kysynyt mun kaverilta, että oonko mä raskaana kun sehän kyllä näkyy jo...huoh, siis tämä turvotus kyllä näkyy jo...eli näemmä salailu ei enää onnistu, höh. Ärsyttää kun pitää toisia tarkkailla tolleen [:-]
 
Onneksi ensi tiistaina on ultra, niin jos mitään pahempaa ei tässä tule, silloin viimeistään näkee onko pikkuisella kaikki hyvin.
 
Tuohon työssä salailuun... Mä olen kyllä aika monelle kertonut. Eilen sitten Lounaalla sanoin että voisin tällaisen pienen tiedontasauksen kertoa että meille odotetaan vauvaa. No tästä on kuulemma puhuttu jo pitkään! Yksi vanhempi kolleega (mies) sanoi että oli sen jo kahvipäydässä todennut muille kaaaauan ennen kuin kerroin hänelle, siis hän kyllä tiesi asian jo pari viikkoa sitten, mutta ei mulle palastanut että oli osannut tulkita jo kauan aikaisemmin. Että se siitä salailusta. Muutenkin voin todeta että miehet on kyllä yksiä pahimmista juoruajista asiassa kuin asiassa [:D] Turha väittää toisin [;)]
 
Klara: jos on ummetusta niin lactulose/levolac kehiin vaan, eli nestemäinen laksatiivi, suhteellisen "hellävarainen".. Luulisin että saa reseptittä apteekista. Sen pitäs olla sellasta laksatiivia mikä ei laiskistuta suolen omaa toimintaa vaan suolen toiminta jatkuu normaaliin tapaan sitten kun lopettaa käytön... Aloittaen pienellä määrällä, esim 10-15ml aamuisin, jos ei riitä niin kaksi kertaa päivässä sama määrä. Ummetuksesta ei kannata kärsiä, kun siihen on kuitenkin apukeinot saatavissa. [:)] Itsellä suoli on nyt toiminut vähän vaihtelevaan malliin, joten oon ajatellut kipaista itsekin apteekkiin, jos ei nyt ihan säännölliseen käyttöön niin pahimpiin jumituksiin...[;)]

Sipriina: Itsellä tuli verensekaista valkovuotoa tiputteluvuotona kaksi viikkoa rv6-8 ja täällä on kuitenkin kaikki hyvin... Vuodolle ei löytynyt syytä. Tässä vaiheessa voisin melko varmasti sanoa, että jos vuotoa tulee vain pieni määrä eikä siihen liity mitään kipuja niin se on harmitonta. Toivotaan niin. Joillakin on tullut jossain vaiheessa raskautta verta ihan holahtamalla yhtäkkiä tyyliin polviin asti (eli tosi runsaasti) ja sellaisissa tais olla kyse jostain hematoomista tuolla sisällä, mitkä itsestään tyhjeni, eikä kyse ollut mistään keskenmenosta tai muusta vaarallisesta, vaikka varmasti säikähdyttänyt kunnolla... Toisilla taas on kestomenkat päällä koko raskauden ajan. Kaikenlaisia vuotoja voi olla ja mennä... Onneksi sulla on se ultra tiistaina niin saat sitten mielenrauhan, koska tiiän kyllä miten pienikin vuoto voi huolestuttaa. [:)]



Mulla on kertomatta tästä raskaudesta enää mummolle ja sukulaisille, sekä kavereille kenen kanssa ei oo tekemisissä tyyliin kuin facebookissa. En kyllä varmaan tuu facebookissa ilmottaan missään vaiheessa että oon raskaana, koska mulla on siellä 350 kaveria, eikä kaikkien sitä tarvii tietää. Mummolle en tiiä miten ilmottaisin, koska vaivaan mieltäni nyt sillä miten se suhtautuu tähän kun en oo naimisissa. Hehheh... No, ihan sama, varmaan se on ilonen! Vanhempia ihmisiä ei vaan haluis järkyttää..[:D]
 
Onko kellään teistä ollu inhottavia nivelkipuja? Siis joka puolelle kroppaa niveliin kolottaa [8|] Lueskelin että D-vitamiinin puutos voi aiheuttaa nivelkipuja. Mut et onks ketään muuta?
 
Ihana sää, ainakin täällä Espoossa, lämmintä kun kesällä, shortsikeli [:)]

Se outo vuoto hävis yhtä äkkiä kun tulikin, ja toivottavasti pysyy poissa !!

Kympit paukkuu [:D][:)]
 
Täällä taas on niin masentava sää, kolmatta päivää putkeen sataa vettä.
Eipä tuo sisällä ole muuten haitta mutta, kun nuo koiratkaan ei viihdy ulkona [:D]
Ihme kyllä sää ei ole saanut mua huonolle tuulella, vaan olen niin iloinen kun np-ultrassa ja lääkärineuvolassa kaikki oli hyvin ja uudessa työpaikka kaikki alkanut niin mahtavasti [:D]

Ei millään meinaa uskoa että 14 viikko jo lähtee käyntiin [:-] Ultran mukaan nyt olis 13+2, eli siirtyi maaliskuun puolella, mutta ei siirretty tuota laskettua aikaa, niin mä pysyttelen täällä! [;)]
Oli outoa töissä tilata työvaatteita kun piti ajatella että maha kasvaa että niitä pystyy silloinkin vielä pitää [:D]

Oksentaminenkin on vähentynyt vähäsen (koputtaa heti puuta), en tiedä johtuuko rannekkeista vai siitä että viikkoja kerääntyy.. toki torstaina en pitänyt pahoinvointirannekkeita, en sitten tiedä tekikö mielikuvituskepposet mutta etova oli koko päivän, piti koko ajan varmistaa että vessa on lähettyvillä...
Kaippa tästä raskaudesta voi alkaa pikku hiljaa iloitsemaankin.. [;)]
 
Enkuli85:
mitä todennäköisimmin kyse on raskauteen liittyvistä nivelkivuista. Hormonit valmistelee kroppaa synnytykseen, joten lantion nivelten on joustettava paremmin. Siksipä siis kaikki nivelet vähän pehmenevät raskausaikana.

Voi olla että kipu katoaa kohta kokonaan, voi olla että se pahenee ja katoaa sitten, voi olla että se katoaa, mutta palaa uudestaan esim. raskauden loppuvaiheessa, voi olla että se lähestulkoon estää liikkumisen kokonaan, tai sitten ei.
Tuo kipu on aina yksilöllistä, sen kestoa ja kovuutta ei voi ennustaa, jotkut säästyvät siltä kokonaan, mutta yksi asia on varmaa: itse et voi tehdä asialle yhtään mitään. :/

Mulla ei ekassa raskaudessa ollut kuin ihan loppuajasta aamuisin vähän aikaa vähän jäykät nivelet. Nyt taas olen tuntenut jo tässä vaiheessa ihan selvästi esim. aamuisin, että tuntuu aika ilkeälle... kyllä se vielä toistaiseksi on päivän mittaan hälvennyt.


Täällä ultra jännittää... Vaikea uskoa, että kaikki olisi hyvin, kun ei oo mitään selkeää merkkiä raskaudesta. Paino on vähän tippunut, maha ei pömpötä, enkä oo siitä pahoinvoinnistakaan juuri kärsinyt. Noh, huomennahan sen sit näkee...
 
Juu, mullakin on ainakin viikon verran joka ikistä luuta ja ydintä kolottanut, kävelylenkin jälkeen lonkkia särkee... Lisäksi kivat repäisykivut on palanneet (niitä ei hetkeen ollutkaan).. Huomaa aina olevansa raskaana, kun yskäsee tai tekee jonkun äkkinäisen liikkeen. Auuuh!

Ja nyt oon saanut jo parilta ihmiseltä kommenttia mun masusta. Se on toisaalta kiva vaan, kun alkaa muutkin huomaamaan. [:)]
 
Moikka kaikille!

ihana lukea teidän kaikkien kuulumisia. Tänne ei sen kummempia kyllä kuulukkaan. Ihmetyttää vaan, että mihin mun raskausoireet hävis :O Kaikki hirveesti pelotellut ja netistäkin lukenut, että kaksosraskaudessa kaikki oireet tuplaantuu ja mulla ei mitään muuta paitsi ne sillon tällön ikävät vihlaisu kivut yskiessä, aivastaessa tai asentoo nopeesti vaihtaessa, ei kyllä aina sillonkaan. No sehän on vain hyvä asia jos näinkin helpolla pääsen ja voi sanoa, että pystyn nauttimaan tästä ajasta täysin siemauksin kun ei ole niitä oireita, mutta.. Tämä huoli, onko siellä kaikki kunnossa? Onko kummatkin tyypit mukana? voi elämä, että pitää olla vaikeaa.. Jos jotain oireita on, niin ajattelee että kuuluukohan nämä asiaan ja sit ku mitään ei ole, niin taas sitä luullaan että onko kaikki hyvin.. huoh.. toivotonta. Noh, sanotaanko että Herran haltuun, tähän ei hirveästi voi itse vaikuttaa.

Reilun parin viikon päästä äippä polille siihen nt-ultraan, siellähän kaikki sitten selviää, sitä odotellessa.

Meillä kyllä töissä olivat nämä vanhemmat työntekijät jo arvanneet kans että raskaana ollaan, ja olivatpa pähkäilleetkin tätä asiaa [:D] siinäpähän vähän pähkäilyä päivien iloksi, en meinaa kertoa jos eivät tule itse kysymään [;)] yks oli facebookkiin kirjottanu mulle jotain että tekis mieli kysyä yhtä asiaa, no enpähän siellä viittiny siihen mitään kommentoida koska mullakin on näitä kavereita siellä, keiden ei kyllä tarvi tietää tästä vielä mitään.

Noh, tämmösiä tuntoja täällä tällä kertaa!

Jaksamisia kaikille!
 
Jolane Tuo huoli on niin tuttu tunne! Itse olin ihan paniikissa alkumetreillä ja nyt vasta tilanne alkaa rauhoittua. Kokoajan kokeilin että onhan rinnat vielä kipeet, vamaan jo työkaveritkin alko ihmetellä että mikä tota muijaa oikein vaivaa! Kävin kaksi kertaa varhaisultrassa kun en millään uskonut että kaikki on hyvin! Viime viikolla oli sitten se virallinen NP-ultra ja silloinkin olin ihan varma että kaveri on heittänyt veivin nurkkaan. Siellä se sydän jumpsutti, ja heti kun näin sen niin kyynel vierähti ja huoli ja pelko alkoivat laantua. Toivottavasti sinun pelkosi on yhtä turhaa! Jos olet suht hoikka niin voit jo varmasti käydä neuvolassa kuunteluttamassa dopplerilla sydänääniä, mullakin kätilö sai kuulumaan viikolla 10+1 enkä todellakaan ole edes suht normaali, aika pullukka [;)] Rauhoitti sekin vaikka juuri pari päivää ennen olin ollutkin ultrassa.
 
Taas vuotaa [:o] 
 
torstaina siis tuli yhdellä vessareissulla sen jälkeen ei mitään. Nyt tuli aamulla vähän enemmän ku viimeksi...toistaiseksi ei oo ainakaan pahentunut...onneksi tänään on ultra! Mutta kyllä pelottaa pirusti [:(]
 
Tuli mieleen, että molemmilla kerroilla olen joutunut vähän enemmän pinnistämään kun on ollut vähän suoli jumissa...voiko johtua siitä?! [8|]
 
Sniif [&o][&o]
 
Sipriina Toivottavasti kaikki kunnossa ja tuo on tosiaan jotain pinnistysvuotoa vaan.
Itsellä oli tänään sokerirasituskoe ja huomenna saa soittaa tuloksista. Eilen tuli postissa tieto ettei NP-ultra ja veriseula anna mitään poikkeavaa tulosta joten vaavilla kaikki pitäisi olla kunnossa. Itseä pohdituttaa että minä päivänä paniikki taas iskee päälle... Toivottavasti ei, mutta eiköhän sitten sinne neuvolaan pääse taas kuunteluttamaan sydänääniä.
 
Sipriina:
Kohdun suulla ja koko lantion seudulla on nyt todellatodella paljon verta ja verisuonia. Lisäksi hormonit vaikuttaa kropassa voimakkaasti. Kannattaa asiasta ehdottomasti mainita, mutta mitä todennäköisimmin kyseessä on täysin harmiton hormonivuoto. TAI sitten sulla on istukka vielä (mahdollisesti osittain) kohdun suun päällä - silloin niitä suonia katkee todella helposti ilman että siitä on mitään vaaraa.
Joskus jo np-ultrassa pystyvät kertomaan istukan paikan. Kysäse siitä ja soita vaikka neuvolaan myös.

Ymmärrän paremmin kuin hyvin, että huolettaa ja hermostuttaa, mutta yritä olla menemättä asioiden edelle. [:)] Kaikki on hyvin suurella todennäköisyydellä aivan niinkuin pitääkin!

Tsemppiä!

Cava
 
enkuli85:
Mulla särkee lonkkia ihan kamalasti! Olin työelämävalmennuksessa ja töiden jälkeen olin niin kipeä että illat meni itkien kotona sohvalla maaten. Hain sairaslomaa ja syön maximiannosta paratabsia päivässä, vaikkei se mulla juurikaan auta niin paljoa että veis kivut kokonaan pois. Alkuraskaudessa alkoi jo oikeaa lonkkaa särkeä ja nyt vähitellen tullut myös vasempaan.
Liikkua pitäis ja tykkään keittiössäkin hääräillä, kuitenkin liikaa kun on pystyssä, istuu "väärin" tai mitä tahansa niin jossain välissä alkaa kuitenkin särkeä ja sen jälkeen on hankala löytää yhtään hyvää asentoa jossa ei kävisi. Eli mulla loppui harjottelu siihen (saikulla loppu sopparin ajan) ja särkylääkettä vaan. Lääkärin mielestä oli kuitenkin parempi että syön särkylääkettä kuin se että jään kokonaan ilman sitä ja kivut voivat olla vielä pahemmat.
Helpottanut kumminkin huomattavasti kotona olo kun on saanut oman jaksamisen mukaan mennä, pystyy koiria käyttämään silloin ja sen verran kuin jaksaa ja voi levähtää aina kun siltä tuntuu.
Tietenkin mukava olis kun kivut häviäisivät kokonaan ja voisi nauttia raskaudesta täysin voimin.[:)]
 
Kiitos taas teille myötäelämisestä, ultrakuulumisissa on juttu, mutta lyhyesti, niin verenvuodon syynä oli osittain kohdunsuun päällä oleva istukka.
 
Sitä tuli taas tänäaamuna vähän, mutta nyt pystyn suhtautumaan siihen jo paremmin...kivaahan se ei kuitenkaan ole [&o]
 
Huhuu, missä muuten pikkuenkeli67?? Onhan kaikki hyvin? [:)]
 
Täällähän minä! [:)] Kiva, kun joku kaipailee! [:)]

Oon ollu vähän laiska ja saamaton kirjottelemaan tänne. Oon kyllä seuraillu kaikkien kuulumisia ja viestejä lähes päivittäin. Työpäivän jälkeen on vaan ollu aina niin helskutin väsy ettei oo paljoo koneella jaksanu istuskella. Vointi hyvä ja fiilis vielä parempi, kun kävin tänään neuvolassa lääkärin pakeilla ja sain kuulla pienokaisen sydänäänet ekan kerran!!

Tänään rv 10 + 6.

Ja ihanaa kuulla, että sunki vuodolle löytyi selitys ja kaikki siltäkin osin kunnossa!
 
No katos pikkuenkeli67 kun me ollaan jotenkin niin samoja juttuja koettu, että ollaan ihan hengenheimolaisia mun mielestä [;)]
 
Kiva kuulla, että kaikki hyvin [:)]
 
no nyt se alko pahoinvointi täälläkin [:'(] vessanpönttöä aamu halailtu, voi elämä.. toivottavasti jää tähän.. '
En kyllä heti aamusta syöny mitään, join vaan tuoremehua, kun yleensä mätän mega-aamupalan heti ku herään [:D] liekkö siitä johtuvaa..
huoh, ei oo kivaa tämä, nyt voin tosiaan lähettää kaikki sympatiat kaikille pahoinvoinnista kärsiville..

ja tämä päänsärky.. aargh [:@] ei kestä, neljättä päivää jo tästä kärsitään, eilen oli helpompaa mut tänään taas palaili takaisin.. [&o]

Että tämmöstä tänne..
 
Takaisin
Top