Alkuraskauden tunnot ja ajatukset

IhaNainen

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Ajattelin laittaa uuden ketjun meille huhtikuisille.
Itsellä rinnat on tosi kipeät melkein koko ajan, mutta muita oireita ei taida juuriolle, no ehkä vähän närästää välillä. Ajatukset on pelokkaat, entä jos tämäkin menee kesken)a toisaalta luottavaisen onnelliset: tulin sentään uudelleen raskaaksi!
aiemmin sanoin että yritän olla kertomatta tästä läheiisille nyt pidempään mutta pikkuhiljaa asia lipsahtaa suupielestäni yhdelle sun toiselle ystävälle ja tutulle.[:D]
Huomenna soitan neuvolaan vaikka ensimmäinen aika tulee olemaan varmaan vasta noin kk päästä.
 
On se kyllä niin hieno uutinen että ei vain malta olla kertomatta [:)]
Paljon tarrasukkia matkaan sinulle IhaNainen [;)]

Täällä oireita on huonovointisuus välillä, vielä ei ole tarvinnut oksulla käydä(onneksi!)
Ja eilen oli kylkiluidenkohdalta maha hirmu kipeä että kaksin kerroin joutui olemaan.
Ja voi että mikä väsy on koko ajan, mä varmaan vain nukkuisin kaiket päivät jos ei tätä remontti touhua olisi tässä [:D]

Joka hetkestä pyritään nauttimaan, vaikkei sitä koskaan tiedä jos tuleekin kesken.. mutta parasta toivotaan ja sen mukaan elellään [:)]
 
Heips!

Mulla alkoi oikeastaan lievä pahoivointi heti ovulaation jälkeen, eli arvasin pitkään jo ennen testiä että olen raskaana. Enkä siis nyt tarkoita mitään oksentelua tai kunnon kuvostusta, vaan sellainen että kun tuli nälkä niin ruokaa HETI, muuten tuli jotenkin kamala olo, sellainen heikko.

Nyt on noin parin viikon ajan oollut mahassa sellaisia pieniä nippailuja.

Rinnat on turvoksissa ja arat, ihan mukavaa tuntea kerrankin omistavansa tissit kun ne on saanut vähän lisäkokoo tästä vaatimattomasta A:sta [:D]

Väsymys on päällä koko ajan ja töissä olen hajamielinen. Olen myös itkenyt viikon sisään jo kahtena päivänä, mikä ei ole mulle kovin yleistä. Itkeä vollotin varmaan tunnin kun olin ilmoittanut siskolle tekstarilla raskaudesta niin se vastas "hah.. no siinähän sitten peset sitä ruikkupyllyä pari vuotta, että onnea! ****:n (siskoni kaveri) vauvan kakka ei millään meinannut irrota mun lavuaarista ja haisee vieläkin, vaikka olen sitä kolme kertaa cloritella pessyt!"
Siskoni on aina jotenkin ironinen/ brutaali ilmaisuissaan, mutta ton otin kyllä pahalla kun niin odotin että sieltä ois tullu vilpittömät onnittelut...

Oonhan jo aikuinen ihminen, mulla on säännölliset tulot, vakituinen parisuhde (mies kosikin eilen :) jne, niin luulis ettei pari vuotta vanhempi siskoni enää arvostelis että olen tyhmä ja vastuuton, niinkuin oikeasti olin silloin joskus 15-vuotiaana... Ehkä se on kateellinen..............................

Oho, sori, lipsuin aiheesta [&:]

Mutta joo, melko hyvä olo on jos vaan syö tarpeeks usein ja nukkuu paljon...[:)]
 
Täällä on tänään ilmentynyt tuo rintojen arkuus, en voi uskoa että ne voivat olla näinkin arat! [:-]
Tämä huono olo on kyllä outo, koko ajan on nälkä ja jos syö tulee huono olo jos on syömättä on huono olo eli mikään ei oikein auta.
Ja väsy on valtaisa ja jos päiväunet tulee nukuttua niin sitten vasta huono olo onkin [:'(]

Vesimeloni pahoittelut siskosi kommentista, kyllähän se harmittaa kun odottaa positiivista vastausta... saattaa siskosi olla kateellinen..? sinullahan vaikuttaa olevan elämä niin hyvin kohdillaan [;)]

Nyt olen huomannut kuinka yhtäkkiä turhaudun ja suutahdan ja hetken päästä ajattelen että miten tuollaisesta asiasta voi edes suuttua.. [:D][&:] Mieheni on vähän ihmeissään mutta kyllä se yrittää ainakin ymmärtää
 
Minä vielä toistaseks olen vähäisillä oireilla selvinnyt.. [:)] Rinnat on ollu nyt muutaman päivän hellät.[:(]  Pahaolo tosi harvoin, sillon pitää vaan varoa kun röyhtäisee niin sillon saattaa tuntua että tulee yli mut kaikki kuitenkin sisällä vielä pysyny.
Ajatukset harhailee sinne sun tänne, heti testin tehtyä oli että jee tää on nyt totta, mut sit tuli sellanen olo että en mä haluakaan. Ehkä nämä tuntemukset siksi koska olen niin kauan (n.3v) jankuttanut miehelle lapsentosta ja sit nyt vasta alettiin yrittämään ja jo 4kerralla onnisti. Sitä on vaan niin kauan haaveillu ja nyt se sitten onkin tuolla mahassa. Mutta siis lapsi on todellakin tervetullut! [:)]
Ei sitä kyllä vieläkään oikeestaan tajua että odottaa, ehkä sit ekan neuvolan 25.8 ja ekan lääkärin 31.8 jälkeen tajuaa asian ihan oikeesti todelliseksi [;)]

Töissä ollessa huomaa jos paljon pitää painavaa nostella/siirrellä niin alkaa vähän maha pistämään vastaan (=tuntuu jännälle alamahassa, ihan niiku joku lihas väsyisi).. Täytynee siis ottaa hieman rennommin niin ei ainakaan pas*an työn takia mene kesken!
 
Mulla ei ole pahoinvointia ainakaan vielä ilmennyt, mutta nyt parin päivän sisään monet asiat on alkanut yökkäyttämään. Nyt on jo useamman kerran käynyt niin, että himoan jotakin ruokaa ja sitten kun olen sitä vähän syönyt niin alkaa yökkäilyttämään. Myös paha siivo tms. voi yökkäyttää jo ajatuksen tasolla [:D].

Todella väsynyt olen ollut ja en selviäisi mitenkään päivästä ilman päikkäreitä. Rinnat on ollut kipeät, mutta nyt mielestäni vähenemään päin niiden arkuus. Vaikka näitä oireita nyt jonkun verran onkin, niin vieläkin tuntuu epätodelliselta raskaus ja varhaisultra houkuttelee. Kovasti pelottaa, että sitten kun viimein pääsen ultraan 3-6 viikon päästä niin mitään ei näykään.
 
Ja lisäystä aikasempaan kirjoitukseeni, nyt sit alkoi myös jumalaton närästys [&:]
 
täällä tänään ollut todella kovaa väsymystä ekan kerran... ihan niin ettei silmät pysyny auki ja pyörytti..

onneks sain nukkua mini unet kun mies tuli töistä ennen kauppaan lähtöä.

tissit raskaan tuntuset ja välillä nippailee,mutta masussa sellanen venytyksen tunne..

kauheesti odotan ekaa neuvolaa ja tietty ultraa. [:)]

ai niin tänään kun söin kana salaattia jota ensin teki mieli ni ei se maistunukkaan niin hyvälle..
 
Mulla ei väsymyksen ja mahassa tuntuvan paineen lisäksi ole muita oireita, vielä. Esikoista odotellessa aloin oksentamaan viikolla 7, että sitä odotellessa. Täytyy vaan toivoa että ei kovin pahana tule kun pitäis tota poikaakin hoitaa päivät (joka oppi perjantaina kävelemään[;)]). Päiväunet onneksi pystyy nukkumaan joka päivä.

Hoitovapaalla siis olen vielä vuoden loppuun asti (ja sithän pian alkaakin taas äitiysloma[;)]). Muutamana iltana (2-4h) viikossa käyn kuitenki töissä ja nyt olis lauantaina tulossa ekan kerran vuoteen 8 tunnin työpäivä, saa nähä miten jaksaa. Sunnuntaina lähenki sitten parhaankaverin kanssa piknikristeilylle, sillon tulee hänelle kerrotua raskaudesta. Viimeksi sai tietää vielä aikasemmin. Kukaan muu siis ei vielä tiedä meidän lisäksi. Eikä kyllä kerrotakaan vähään aikaan.

Neuvolaan en ole edes vielä soittanut. Ajattelin vielä muutaman viikon odotella. Esikoista odotellessa eka neuvola oli vasta viikolla 10. Onneks pääsee sille samalle mukavalle hoitajalle.

Hyviä vointeja kaikille ja onnea uusille plussanneille!
 
Hanimami81 mä kun varasin ekan neuvolan ni terkkari sanoi että nykyään kannattaa varata eka neuvola
melkeen heti plussauksen jälkeen!Eka neuvola RV7-8. Eka ultra tehdään RV10+0-13+6 välillä.
kannattaa siis jo varata aikaa.
näin siis ainakin meillä Espoossa. [:)]
 
ALKUPERÄINEN: sannuli85

Hanimami81 mä kun varasin ekan neuvolan ni terkkari sanoi että nykyään kannattaa varata eka neuvola
melkeen heti plussauksen jälkeen!Eka neuvola RV7-8. Eka ultra tehdään RV10+0-13+6 välillä.
kannattaa siis jo varata aikaa.
näin siis ainakin meillä Espoossa. [:)]
nooh ehkä mä sit soittelen sinne neuvolaan jo tällä viikolla. Ja varaan samalla sen ultran kun se tehdään eri paikassa. Aattelin vaan kun viimeksi soitin heti plussaamisen jälkeen ja sain ajan sinne viikolle 10. Eikä siitä ole kun reilu 1,5 vuotta aikaa. On se niin jännää vaikka vasta kaiken kokenu...
 
Heips tännekin.

Yhäkin ihmettelen vähän huolissanikin, kun niin vähän on mitään tuntoja. Tosin esikoisen odottamisesta on sen verran aikaa, etten muista enää tarkasti että millä viikolla mikäkin olo alkoi. Voi olla, että oireet voimistuivat joskus kun 7 viikkoa tuli täyteen.

Nyt on kuitenkin yksi takuuvarma oire havaittu: se että hengästyy aivan tajuttoman helposti! [:D] Ei tarvitse kummoiset portaat tai ylämäki olla, ni alan puuskuttamaan kuin ylipainoinen mummukka... En mikään kuntoihme ole oikeastikaan, mutta kyllä nyt kotirapun portaat toiseen kerrokseen on tavallisesti ilman hengästymistä suoritettu.
Satuinnaista heikkoa kuvotusta. Rinnat eivät ole vieläkään kipeät. Ehkä aavistuksen turvonnut olo.

Ensi viikolla on siis varhaisultra (7+2) ja jos siellä näyttää kaikki olevan kunnossa, soittelen saman tien neuvolaan ja varaan ajan. Taisin silloin aikaisemminkin varata neuvolan vasta joskus kuuden viikon jälkeen tms. Ja muistaakseni rv 9 oli se eka neuvola sillon.

Cava
 
Cava: Minullakaan ei vielä oireita ole suuremmalti ilmaantunut ja olen myös ollut siitä huolissani. Varasin ajan varhaisultraan ja se on ensi viikolla 7+0. Vessaravaaminen (jota esiintyi ennen menkkojen oletettua alkamista) on vähentynyt ja samoin rinnat eivät ole aivan yhtä arat kuin reilu viikko sitten. Tuota mainitsemaasi hengästymistä kuitenkin esiintyy ja edellisessä raskaudessa se olikin ensimmäinen merkki siitä että lapsi on tuloillansa. Kaikki aina sanovat että pitäisi iloita kun ei oireita ole, mutta kyllä minä niistä oireista mielelläni "nauttisin", ainakin tulisi paremmin se tunne että jotain masussa on. Odotellaan, jos ne oireet vaikka pamahtaisivat päälle kun viikkoja tulee tarpeeksi mittariin. [:)]
 
Olen vähän huolissani, koska tunsin mahassa pari ikävää vihlaisua ja pian sen jälkeen oli alkkareihin ilmestynyt veristä vuotoa (tosin pieni läikkä vaan)... Voikohan tämä olla ihan normaalia..?
 
Vesimeloni: tuollaista esiintyy kyllä kuulemma varsin yleisesti alkuraskaudessa. Kyse voi olla vaan siitä, että kohtu siellä venyy ja kasvaa. Samalla kohdussa on todella paljon verisuonia, aina joskus joku niistä rikkoutuu - se on normaalia.
Ymmärrän kyllä, että tuollainen hermostuttaa, joka paikassa kuitenkin sanotaan, että kirkas verinen vuoto on yleensä merkki ongelmista. Mutta mittarina on lienee vuodon runsaus. Pari tippaa voi vielä olla katkennut pintaverisuoni, suurempi vuoto ei yleensä lupaa hyvää.

Entäs jos soittaisit neuvolaan ja kysyisit sieltä mielipidettä? Jos vaikka lähettäisivät varmuuden vuoksi ultraan tms.

Tsemppiä! Uskon että huoli vaivaa, mutta kyse voi tosiaan olla ihan tavallisesta jutusta. Käy päivittämässä kuulumiset, kun ehdit!

Cava
 
Soitin tänään paikalliseen neuvolaan ja varasin ajan. Enkä ollut yhtään liian myöhässä. Tietysti pienellä paikkakunnalla neuvola on auki vain kahdeksasta kolmeen... Noh, sain sitten kuitenkin myöhäisimmän mahdollisen ajan, joten kai sitä sitten jollain verukkeella pääsee töistä luistamaan pari tuntia etuajassa.

Välillä rupee miettiin, et mahdanko mä oikeasti ollakaan raskaana, kun ei miltään tunnu. Mut kai siellä jotain elämää on, kun testit on plussaa näyttäneet. Muutamana iltana on ollut vähän etova olo, mut sekin lähti pois, kun kävi vähän iltakävelyllä.

Mulla terkkarikäynti on ens viikolla (7. vk) ja lääkäri kymppiviikolla. Sanoivat, että on aika sama, tuleeko mies mukaan... Noh, mä luulen et se tulee ihan omasta tahdostaan :)
 
Cava: kiitos lohdutuksen sanoista.. [:)] Olin yövuorossa kun tuo tapahtui, nyt kun oon nukkunut "päiväunet" niin en enää murehdi, tosiaan se vuoto rajoittui vain siihen yhteen pikku läiskään, eikä ole mistää isoista vihlaisuista enää tietoa, olo tuntuu vähän pahoinvointiselta ja rinnat on arat, eli hyvä niin <--olo tuntuu raskaana olevalta! [;)]

Kyllä sitä vaan on vähän varpaillaan koko ajan, mulla on sellanen juttu että olen töissä kertonut jo melkein heti alussa (koska töissä on paljon tehtäviä, mitä raskaana oleva ei voi tehdä), niin olisi sitten tosi inhottavaa kertoa siellä jos raskaus päättyiskin huonosti.

Aika tavallaan "helpottavaa" huomata, ettei taida olla täällä ainoa, joka miettii joka toinen päivä että olenkohan edes raskaana, ja onkohan kaikki hyvin. Mutta muistakaa "siskot" että se turha murehtiminen ja stressaaminen nostaa verenpainetta! Silloin kun on tyytyväinen ja onnellinen, niin keho erittää hyvän mielen hormoneita, jotka auttaa myös sitä toukkaa kehittymään siellä ja sekin lilluu siellä sit tyytyväisenä elämäänsä <3 ehh, tai näin luulen [;)]
 
Täällä on vasta 4+2 (ilmeisesti) ja kauhea pelko ja paniikki päällä kokoajan. Taustana siis kohdunulkoinen ja sen jälkeen pitkä yritys ennenkuin nyt vasta tärppäsi.

Mulla on maha kokoajan sellainen arka ja vähän niinkuin kipeä, mutta en kuitenkaan tunne selkeää kipua. Kaipa se johtuu tästä stressaamisesta.
Rinnat on toooosi arat, joten se on sentään hyvä oire. Muita oireita ei sitten juurikaan ole. Tänään on ollut ensimmäinen päivä, kun on väsyttänyt aikas lailla.

Mitenhän tässä kestää pää varhaisultraan asti (6+2 voi jo varmaan mennä?)... Sitten pelottaa se sinnekin meno. Kun itsellä on taaksepäin kallistunut kohtu, niin näkeeköhän noilla viikoilla vielä mitään.

Oon niin onnellinen ja kiitollinen tästä raskaudesta, että näköjään ei osaa rentoutua lainkaan. :D
 
Klara,
samoilla tuntemuksilla ja ajatuksilla mennään täälläki! Mulla on 4+6 menossa... kyseessä ensimmäinen plussatesti, vaikka rämmin lapsettomuushoidoissa 3 vuotta sitte, tuloksetta siis. Olotila vaihtelee äärimmäisestä varmuudesta helvetilliseen pelkoon, että ei tää voi onnistua kuitenkaan... Kauheeta pelätä ja miettiä 14.9. asti, jollon pääsen ekaan ultraan. Väsymystä ainaki on; en jaksa muuta ku maata sohvalla illat pitkät ja päivälläki tekee tiukkaa [:D] olla hereillä ilman haukottelua.

Elämä on ihmeitä täynnä ja nyt se näytti kohtaavan minut.. Ihanaa, kun on näitä tukiverkkoja täällä, että saa vaihtaa ajatuksiaan toisten samassa "veneessä" olevien kans!
 
Mun iho on muuttunut parissa päivässä ihan kamalaksi. Kipeitä paukamia pukkaa kasvoihin ja iho on kaukana hehkuvasta. Toinen näppyläongelma on reisiin ja pakaroihin ilmaantuneet pienet näpyt. Onni onnettomuudessa, että shortsikelit on takanapäin kun ei noita näppyjä kehtaisi ihmisten ilmoilla esitellä. Oon myös erittäin äreä, mikä ei nyt ole ihan paras asia kun yritän tässä sivussa kouluttaa ongelmakoiraa ja äskenkin kun koira onnistui kaatamaan minut aloin raivoamisen jälkeen itkemään.

Kaksi yötä enää ensimmäiseen neuvolakäyntiin. Onhan sitä tässä jo odotettukin.[:)]
 
Takaisin
Top