Alkuraskauden tunnot ja ajatukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja IhaNainen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla on väsymys ja yököttävä olo ollu nyt pari päivää oikeestaan kokonaan pois. Nälän tunnetta ei saa päästää valloilleen.. on syötävä pieniä määriä vähän väliä. Ultrassa oli siis kaikki hyvin, luulin tosin eläväni rv 7+0 mut laskujen mukaan onkin 7+2.

Voi yök mikä olo! Pakko vähän avautua...

Tänään tuli ekat konkreettiset yökkäysreaktiot, kun siivosin kissan vessaa.. Mutta tuntui kuin se olisi haissut kylppärin ulkopuolellaki, ni ajattelin et helpommalla pääsen, kun vaan siivoan sen ite(mies on pois kotoa..).
Töissä on pakko parin tunnin välein pistää jotain suuhun, vaikka ei varsinaisesti tee mieli yhtään mitään. Maha on hirmu kipeä, pää särkee ja väsyttääkin. Yöunet ovat venyneet jo 9 tuntisiksi tarkoittaen sitä, et oon peiton alla jo klo 9 illalla.
Tänään olisi eka tanssitunti edessä. Töitten jälkeen olin jumalattoman väsynyt ja ajattelin, et jaksan paremmin mennä tanssitunnille, jos käyn päikkäreillä. Noh, mä en ole koskaan harrastanut päikkäreitä ja nytkin sain niiden seurauksena ainoastaan hillittömän päänsäryn, enkä oo yhtään virkeämpi. Ei kukaan kertonut, että raskaana on näin kamalaa olla?! Toivottavasti tää edes jossain vaiheessa vähän tästä helpottaa.
Voisin kuitenkin kuvitella, et liikunta vois tehä ihan hyvääkin, joten positiivisella mielellä ajattelin lähteä vähän hikoilemaan. Ainakin henkiset pahat olot lähtevät tanssilla, joten jos sitten nämä fyysisetkin :)

sista81: voi ei! Kuulostaapas kyllä rankalta. Mutta niin, eihän tämä koko aikaa mitään herkkua ole. Joillakin koko raskaus on pahaa oloa tai fyysistä kipua. Suurimmalla osalla kuitenkin helpottaa aivan huomattavasti heti kun se 12 viikkoa tulee plakkariin. Ja koko ajan: eyes on the prize!!! Kyllä se pieni, tuhiseva nyytti sitten kaiken kuittaa. [:)]

Voin yrittää vaan lohduttaa, että muutaman viikon päästä tulet huomaamaan, että esim se väsymys on kadonnut kuin taikaiskusta! Ja ihan yht'äkkiä energiatasot on taas aivan ennallaan ja yrittääpä sit vaan joku pitää sut tanssitunneilta poissa!

Yksi raskaus ei tee minusta mitään asiantuntijaa, enkä halua kuulostaa liian kaikkitietävältä ja nenäkkäältä, mutta haluaisin silti rohkaista kaikkia ajattelemaan niin, että se toinen kolmannes alkaa IHAN PIAN! Tässä ollaan jo kuitenkin ihan kohtalaisen pitkällä tätä hankalinta ja riskialtteinta aikaa.
Tehkää, hyvät naiset, juuri sitä mikä hyvältä tuntuu. Jos väsyttää koko ajan, niin sitten levätään aina kuin mahdollista. Jos liikunta ei maistu, niin ehtii sitä sitten myöhemminkin kun olo alkaa olla parempi. Ja jos se höyrytetty parsakaali ei oikein uppoa, ni syöt sitten pizzaa jos se maistuu paremmin. Vauva saa kyllä ihan jokaisen ravintohipun mitä tarvitsee, vaikka söisit pelkkiä voileipäkeksejä ekat kolme kuukautta (kuten itse esikkoa odottaessa). Oma olo siinä saattaa vähän kärsiä, mutta sitten taas: mikä nyt onkaan parasta tällä hetkellä. [:)]
Kerrankin elämässä (ja esikoista odottavilla kenties viimeistä kertaa elämässä) on lupa keskittyä vain omaan itseensä ja omaan napaan! Repikää siitä kaikki irti seuraavat kuukaudet! Sitä toista muksua odottaessa sulla onkin sitten kädet täynnä muuta hommaa, ja oma olo on pantava välillä kokonaan syrjään.

Oho. Aika pitkästi tuli tekstiä siihen nähden, että tulin vaan sanomaan että voihan ällötys, yökötys ja kuvotus. [:D]

Proosallinen Cava

Ääh, sovin jo itteni kanssa, että tänään riittää koneella istuminen (koooko päivä töissä ja töiden jälkeen kotonakin puoli iltaa... vähän liikaa!).
Mutta oli vielä pakko tulla urputtamaan tästä vatsa-asiasta. Nälästä ja yökötyksestä jne.

Nyt kun melkeen mikään ei maistu, mutta nälkä on melkoisen kova, on mulla maha jotenkin koko ajan turvonneen ja kipeän tuntuinen. Ja just silleen että tietää syöneensä huonosti. Mitä ihmettä tässä pitäisi syödä että vatsalla ois parempi olla?
Vehnää ja sokeria vältän kuin ruttoa, olen jo pitkän aikaa sitten huomannut noiden kahden ruoka-aineen sopimattomuuden itselleni. Mutta salaatit alkaa pikkuhiljaa tökkimään, eikä niillä kovin pitkään kylläisenä pysy. Ruisleipä maistuu, mutta kun ruokavalio koostuu lähinnä siitä, on maha tosiaan vähän kovilla...
Vissiin se on kaurapuuroa syötävä (jos saa menemään alas). Tai jotain viiliä ja rahkaa.

Onko vatsaystävällisiä ideoita? Tahoisin palata normaaliin "yksi lämmin ruoka päivässä ja muutenkin tasapainoinen ruokavalio" -elämääni. Mutta kun lämmin ruoka ei mene alas ja kaikki tasapainottava etoo...

Cava

Cava Minusta ainakin on erittäin ihana lukea sinun ja muidenkin aikaisemmista kokemuksista! niistä saa ja pitääkin meille esikoisen odottajille kertoa! [:)] Koska ainakin minulle kaikki on ihan uutta ja outoa, huuli pyöreänä yritän päästä näihin raskauden saloihin kiinni [:-]
Vesimeloni ei se ole niin millin tarkkaa syömisen kanssa, mun neuvolatäti ainakin sanoi että syö sitä mikä vähäkin maistuu! kuuntele itseänsä ja syö sitä mikä tuntuu hyvältä. Suurin osa on suosituksia, mutta minä en niihin suosituksiin ainakaan pääse ja varmaan ei moni muukaan, maalaisjärjellä pärjää kehui ainakin neuvolatäti - siihen siis luotan [;)]

Kyllä sitä odottaa jo innolla että toinen kolmas alkaisi, jos tämä yökötys edes vähenisi, ja väsy helpottaisi - ei onneksi enään kauaa [;)]

Entäs kaurahiutaleet/mysli luonnonjugurtin kanssa ja vaikka marjoja ja banaaniviipaleita sekaan
Pinaattikeitto + keitetty kananmuna
Kasvissosekeitto
Kasvisgratiini
Täytetyt paprikat

Joo, itselläkin kaikki liika venhä ja sokeri aiheuttaa turvotusta, väsymystä, v*tutusta ja ällöä oloa (noin ilman raskauttakin), esim. jonkun pasta-aterian jälkeen olo on kuin persuksiin ammutulla karhulla..
Varmaan meikäläisen elimistöllä on kyky kehittää hiivaa yli omien tarpeiden. Valkoinen vehnä, raffinoidut tuotteet, arominvahventeet, kahvi, tee, virvoitusjuomat, sokeri ja liha muistaakseni aiheuttavat myös elimistön happamoitumista. Yleisesti ottaen länsimaalaisten ihmisten elimistö on liian hapan.
Liika happamuus tuo mukanaan ylipainoa, närästystä ja muita elintasosairauksia....
Emäksisyyttä tuovat melkein kaikki kasvikset, mieluiten vielä kuorineen ja raakana.
Äh, mitä mä luennoin täällä. Anteeks. [:D] Älkää ottako näitä minään tosifaktoina, mä vaan höpötän.......

Itsehän syön ihan mitä sattuu ja sen kyllä huomaa, kun oon nytkin niinkuin joku saakelin ilmapallo..
MILLOIN TÄÄ PIERESKELY LOPPUU?!!! En kestä enää! [:D]

[:D] Hyvä, Vesimeloni! Täällä ootellaan tismalleen samaa... millon loppuu piereskely! [:D] Väsymys ja yökötys on loppuneet, nyt kivistää tissejä kohtuulliseen malliin.

Mä olin puolisen vuotta vähähiilarisella ruokavaliolla.. Vältin leipiä, riisiä, pastaa ja pottua. Ne meinaa turvottaa mut samantien. Ja nyt, maistuu vaan kaikki hiilarit ja rasvaset ruuat, yh [:-] Ajattelin just että ens viikosta etiäpäin hillitsen tätä syömistä.. Yks lämmin ruoka päivässä ja jugurtteja ja hedelmiä kun jotain tekee mieli.. Ja yritän juoda sen 2-3 litraa vettä päivässä, ni pysyy turvotus kurissa [:)] Annan itelleni luvan vaikka lauantaisin mässäillä [:D][:D]
Hitto, ei jaksais oottaa ens torstaihin kun pääsee neuvolaan.. Meijän neuvolassa oli ainakin vielä viis vuotta sitten ultralaite ja silloin kattovat ekalla käynnillä sillä. Toivottavasti nytkin [:)]

Tänään taas sellanen päivä että on normaaliolo. Mitä nyt tissit arat koskiessa.. Mutta niin toivon ettei pahoinvointi saavuta mua ollenkaan! Ens viikolla alkaa mulla koulutus ni kuitenkin alkaa karseet pahoinvoinnit [:D][:D] Jäis vaan siihen etovaan oloon. Ai nii, eilen illalla ihan yhtäkkiä alko vihloo häpyluusta. Onks teillä muilla ollu? Siis tuntu että vihloo sitä luuta, ei mahaa. kesti varmaan pari minuuttia, vihlovaa viiltävää kipua aika ajoin. Weird!! [8|]

Eve ja mini 6+0

Joo, olin itsekin aikaisemmin ihan alakarppaaja, tommonen vähähiilarinen ruokavalio sopi mulle ihan älyttömän hyvin. Hullua, kun luulin monta vuotta olleeni maitotuotteille herkkä, mutta karpatessa vedin kaikkea ei-hylaa, eikä maha sanonut mitään. Eli vehnä tai sokeri varmaan aiheutti senkin. Ja atoopikon iho alkaa näköjään voimaan heti paremmin, kun jättää turhat hiilarit pois. Ja karpatessa tulee syötyä rasvoja paljon paremmin ja monipuolisemmin, että sekin auttaa. Niin ja kaveri, joka on kärsinyt aika pahasta refluksista, kertoi karppauksen helpottaneen sitä ihan huimasti. Voi vaan kuvitella, miten sopivaa ravintoa vehnä on ihmiselle...
Raskaana ollessa en voi vetää ihan niin tiukkaa karppilinjaa, mutta vehnää ja sokeria ei silti oo mitään syytä syödä.[:)] (mitä nyt sitten tietysti spessutilanteissa, kunhan ei joka päivä). Tosiaan: vähän sitä syön mikä alas menee. Esikon kanssa ekat kolme kuukautta meni vaan voileipäkeksit ja karjalanpiirakat...

Eve: kannattaa lueskella semmoisesta ilmiöstä, kuin raskaudenaikaiset liitos- tai nivelkivut. Idea on se, että kroppa valmistuu synntystä varten jo ihan alkuraskaudesta alkaen ja hormonit pehmittää kudoksia. Toi häpyliitoksen vihlominen on aika olennainen osa sitä. Yleensä näitä kipuja esiintyy vasta loppuraskaudessa, mutta jokainen kroppa on yksilö. Esim mulla oli esikon kanssa vasta ihan parina vikana viikkona jalkapöydän ja kämmenien luut (nivelet) kipeenä - mutta vain aamuisin! [:)] Ja joillekin ei tuu mitään kipuja missään vaiheessa.

Vesimeloni:
Oon itsekin tosi kiinnostunut noista ravintojutuista. En siis mistään ihmedieteistä vaan just sellaisesta omalle kropalle sopivasta balanssista.
Ja keitot! Niin tietysti!!! Olin kokonaan työntänyt kaikki keitot pois mielestäni, kun lämmin ruoka ei jotenkin maistu. Mutta joku pehmeä, kermainen kasvissosekeitto vois kyllä olla vatsalle oikein bueno! [:)]
Tänään alotin aamun kaurapuurolla, josta meni alas kyllä vaan puolet. Gnnh! Tiiän, että se ois hyvää vatsalle, mutta kun ei uppoo niin ei uppoo...

Uhh, noh, jospa tää syöminen ja muut alkais helpottua jo ihan parin viikon sisällä.

Cava

Eilen meinasin kuolla, kun otin liivit pois! Siis apua miten kipeät mun rinnat oli. No, aamu toi helpotuksen, joten taas normaalilla arkuudella mennään. Mielenkiinnolla odotan, että mitä tapahtuu tänä iltana..

Niin ja kävinpä sitten äsken ekaa kertaa pönttöäkin halailemassa ruuan jälkeen. Saapa nähdä tuleeko tavaksi. Jotenkin vaan hymyilyttää, tuntuu niin raskaana olevalta. [:)]

Mä oon kans vältelly hiilareita ja olo ja paino on tykänny. Nyt sitten mun ei muuta teekään mieli kuin pizzaa ja hampurilaisia, pastaa... Apua. [:D] Oon kans tehny itteni kanssa vaikka mitä sopimuksia, että "tänään vielä, huomenna ei enää" jne. [:D]
Johtuiskohan tuosta rasvaisemmasta/suolaisemmasta ruokavaliosta, niin mulla on kokoajan jano ja vettä tuleekin juotua ihan tosi paljon enemmän kuin ennen. Se on kyllä ihan hyvä juttu. :) Ennen olin kova karkkihirmu, mutta jostain syystä nyt himoitsen vaan roskaruokaa. Mennyt ihan päälaelleen omat mieliteot.

Miten mä saan tehtyä tähän ton missä on kuva ja että kuinka pitkällä oon raskaana??? Ei ymmärrä!!! [:D][:D]

Oon nyt huomannu että mun pahoinvointi voimistuu aina iltaa myöten. Noin kaheksan tienoilla tulee aina sellanen oksettava olo ja ruuan ajatteleminenkin tekee pahaa [:'(] Ihan kyllä hyvä, ennen olin kauhee iltasyöppö [:D] Ja sit joka toinen aamu on kauhee olo kun herää.. Näin viime yönä unta että multa tuli sellasta rusehtavaa vuotoa. Hirmu helpotus kun heräsin eikä ollutkaan totta. Ja sit näin siinä unessa että masu oli jo kasvanut ja sit oli hirmu pettymys kun ei ollutkaan totta [:D][:D] Mutta vähänkin kun on mahallaan sängyssä niin hirmu painon tunne alavatsassa. Kai se sieltä vielä joskus kasvaa, haluun jo mahan!! [:D][:D][:D]

Niin, sitä mahaa täälläkin kovasti ootellaan...
Vaikkakin nää alkuraskauden turvotukset paisuttaa mun mahan illalla aina ihan palloksi ja olo on tosi tukala, tuntuu että painaa keuhkoja ja muutenkin ahdistaa, selkä pitää vettää ylisuoraks että helpottaa..

Oon miettinyt että mulla on aika ääliömäinen ruumiinrakenne tätä raskautta ajatellen.... Oon 163cm pitkä, eli melko lyhyt ja oon silleen suht pitkäjalkainen, että toi mun keskivartalo on taas aika lyhyt. Ylipainoa tai mitään ylimäärästä ei entuudestaan onneksi ole, mutta en ole koskaan ollut mikään kapeeuumanen ja heti jos pari kiloa tulee jostain lisää, se menee tohon mun tasapaksuun ja lyhyeen keskiosaan.

Voin vaan kuvitella miten hyvältä se raskausmaha sitten tuntuu, kun sillä mahalla ei oo tilaa kasvaa samalla tapaa kun pitkäselkäsillä. ja jos tuun yhtään meidän äitiin, joka on kyllä mua lyhempi, niin vaikka se oli kanssa alunperin hoikka, niin joka raskaudessa siitä tuli about yhtä leveä, kuin pitkä. [:D]
Hauskan näköstähän se on, mutta takuulla tukalaa!

Enkuli85: esim tästä löytyy ohjeita ton lilypien tickerin laittamiseen
http://forum.vau.fi/tm.aspx?m=5376
valitset siitä copypastevaiheesta sen pseudoHTML-kohdan ja liität sen omien tietojen kautta allekirjoitukseksi. Tuosta linkistä löytyy paremmat ohjeet :)
Juu, kyl se kohtu alkaa olla sen verran iso, että se tuntuu jo vatsallaan ollessa. Muutama viikko eteenpäin, ni housut on tosi ahtaan tuntuiset kun ne painaa alavatsaa. Kivaa! [:)]

Cava

Cava, osaatko neuvoa miten sen lilypien saa aina automaattisesti omaan viestiinsä? Mä on saanu sen tehtyä mut en osaa laittaa sitä enää jokaiseen laittamaani viestiin.

Mulla on ihan tuo alavatsa ollut nyt tosi arka, siis ihan kosketusarka monta päivää. Perjantaina alkoi housut puristaa tuolta alavatsan alueelta ja sama jatkui tänään. Mulla on muutamat ihan tosi matalat väljät housut ja ne on tällä hetkellä verskojen lisäksi ainoat mitä voi kuvitellakaan jalkaansa.

Perjantaina piti lähteä töistäkin aikaisin pois, kun oli niin huono olo. Sanoin vaan, että oksettaa ja melkein käskivät kotiin. On siinä puolensakin, ettei ole kertonut työpaikalla raskaudesta [:D] Tänään sit onkin ollut melkein pahoinvointivapaa päivä. Ihanaa. Ajattelin kruunata tämän lauantain kokeilemalla alkoholitonta olutta saunan jälkeen :)

Mää ostin eilen isommat farkut itelleni. Niissä on pikkusen kasvunvaraaki [;)]. Ihan normifarkut, ei siis mitään äitiyshousut. Katoin vaan isomman koon. Ihana oli eilen vetää ne jalkaan ku ei puristanu mistään [:D]

Huomenta!

Tickerin sain ainakin minä näkymään siten, että tällä keskustelufoorumilla menee tuolla sivun ylälaidassa olevaan kohtaan "Oman käyttäjätili" ja sieltä se Allekirjoitus-kohta. Siihen olen copypastennut sen pseudoHTML-rimpsun minkä sieltä lilypie-sivulta sain aikaan ja sitten pitää vaan kilkata boksi siitä alapuolelta "lisää aina allekirjoitus".

Sitten jos sitä tickeriä ei jostain syystä johonkin postaukseensa halua näkemään, niin tässä "vastaa viestiin" -popup-ikkunassa on vielä erikeen tuo lisää allekirjoitus. Koska olen säätänyt sen asetuksista automaattisesti, on boksissa aina ruksi. Välillä en tickeriä tahdo kirjoitukseen, niin klikkaan sen vain tyhjäksi: ei siis tarvii mennä aina tuonne oman tilin tietoihin säätämään.

Oon vähän huono selittämään näitä, sorry [:)] Teen niin paljon töitä tietokoneen ja ohjelmistojen kanssa, että osaan kyllä käyttää näitä mutta oon huono opettamaan... Tarkentavia kysymyksiä saa esittää! [:D]

Cava

Täälläkin sama turvotus, pieretys, väsymys - meininki jatkuu. Lisäksi on vihlassut tuolla toosassa päin pari kertaa tänään melko ikävästi. Kumma jos ne liitoskivut alkaa nyt jo. Tosin oon kapealanteinen, niin ehkä luonto on nyt alottanut hieman etuajassa sen synnyttäjän lantion muovaamisen, jee, musta tulee nainen!! [:D]

Tissitkin on ihan kipeet ja ne alkaa näyttään jo vähän eroottisemmilta, kun mun normaalit käteen mahtuvat a-kuppitisut.... Toinen: jee, musta tulee nainen! [:D]

Oon valehtelematta maannu lähes koko päivän sohvalla ja syönyt muroja ja jugurttia ja pari ruisleipää <-- ihan liikaa kaloreita tähän paikoillaan makaamiseen! [&:]

Huomenna mennään neuvolaan! <3

Takaisin