Alkuraskauden tunnot ja ajatukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja IhaNainen
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällä tuo pahoinvointi on aika selkesti jäänyt taka-alalle. toki ei ruokaa tee hirveästi mieli.
Eilen mahaa vihlaisi kipeästi, mutta se sitten rauhoittui.
Flunssa ei meinaa antaa periksi, joten senkin vuoksi voi olla ett ei tuo huonoolo ole niin hallitsevaa.
Väsymys on edelleen ihan kiva - nukkua voisi koko ajan. noin 12 tuntia yössä ja kahdet päikkärit. silti voisi nukkua vielä lisää [:D]
Ja nyt huomaa että tuo maha vain turpoaa turpoamistaan.
Oli kiva kuulla kun tuttava sanoi että näytn laihtuneelta [:)] kyllä tuli hyvä mieli kun tuntuu että vain turpoaa

Tulinpas jakamaan tämmösen linkin kun löysin. Ihan hauska, antaa vähän konkreettisemman kuvan, että mikäs kokonen toukka siellä vatsassa milloinkin mellastaa. [:)]

http://community.thebump.com/cs/ks/blogs/nb_checklists/pages/how-big-is-baby.aspx?r=0

Hitaille yhteyksille huom: tuo avautuu aika hitaasti jostain syystä. Taitaa olla sivujen struktuuri vähän turhan raskas. Mutta kun sen saa auki, niin hauska juttu.

Tiistaina neuvola... Sillon on 8+6, jokohan meinaa kokeilla sydänäänten kuulumista dopplerilla...? On ihan mahdollista, ettei ne ihan vielä kuulu, mut sit jos kokeillaan ja ei kuulu, ni eipä iskekään kun maailman isoin huoli! [&o] Ja vaikka sitä taas miten yrittäs järkeillä, että ei tässä oo mikään hätä, ni silti... Nooh, sen näkee sitten.

Just.. Tänään alkaa puol vuotta kestävä koulutus ja manailin just että varmaan alkaa just se pahoinvointi tällöin.. Ja niinhän se alko! Alotinpa aamuni halailemalla pönttöä [:'(][:'(][:'(][:'(] Ääh, ei kivaa.. Täytyy toivoo et tää ei kestä kauaa. En halua mitään saikkujakaan ottaa! Mut jee, torstaina neuvolaan [:D][:D]

Kuulumisia täältä suunnalta. Ei mitään ihmeellistä uutta. Paha olo on jokapäiväinen kaveri. Vähintään 2 tunnin välein pitää syödä, eikä riitä mikään korppu tai hedelmä. Tätä menoa olen tosi iso jo ennenkuin edes oikea vauvamaha alkaa näkymään. Hui! [&:] Päänsärky on lisäksi kaverina, jos oikein pahaksi nälkä yltyy. Viikonloppuna keksin, että nuudeliannos auttaa nopeasti. Eli ne jossa on maustepussit mukana.

Yölliset wc-käynnit on alkaneet täälläkin. Onneksi kuitenkin saan unenpäästä kiinni uudelleen kun menen takaisin sänkyyn [:)] Rinnat on kasvaneet, ne on sellaset tosi pinkeät pallot, ihan kun silikonirinnat omistaisin[:D][;)] Mulla on normaalisti A-B-kuppi ja sellaset kiinteät pallot muutenkin. Vanhat liivit vielä menee, mutta toppaukset on tarvinnut jo irrottaa [:D] Mies vaan ei hirveesti ole isojen rintojen perään, että saa nähdä innostuuko se ollenkaan [8D]

Välillä iskee epätoivo, varmaan lähinnä tän pahan olon takia. Aattelen, että tällanen puolikuntoinen ja kohta isomahainen kömpelys mä oon sitten seuraavat 7-8 kk:tta. Ja että mihin mä oikein oon pääni pistänyt. Miehet ne vaan voi tehdä normaalisti kaikkee niinku ennenkin ja mä vaan "kärsin" Ehkä se kuuluu asiaan...siis tämä epäilevä olo [8|]

Mies on kyllä kultaisista kultaisin. Tuo mulle viikonloppuna aamupalat sänkyyn ja jaksaa kuunnella mun voivotuksia [:)] on kovasti huolissaan jokapäivä mitä mulle kuuluu ja onko masussa kaikki hyvin [:)]

Tuo tickeri pitäisi varmaan päivittää...jahka kerkiää [:D]

Nyt oon varovasti alkanut uskoa, että paha olo voisi alkaa helpottaa. On nyt lauantaista asti ollut suht siedettävä olo. Äiti keksi kuningasidean ja ehdotti, että ostaisin mehukeittoja. Oon nyt sit vedellyt litran mehukeittoa päivässä! Ja kyllä helpottaa pahaa oloa. Mua on jotenkin hirvittänyt tuo jatkuva syöminen, joten mehukeitto tuntuu paljon paremmalta kuin leivän syöminen parin tunnin välein. Työpäiväkin meni ihan huomaamatta, kun pöydällä oli koko ajan lasillinen raparperikeittoa :)

Oonko mä ainut, jolla ei ole rinnoissa tapahtunut mitään?! Oon kyllä ihan tyytyväinen, koska oon aika pienirintainen luonnostani, eikä vielä huvittaisi lähteä hankkimaan uusia liivejä. Kyllä nuo arat ovat, mut ei kyllä mitään muutosta muuten. Kyllä nuo mun mielestäni kerkee venymään myöhemminkin.. Mitä vähemmän sen parempi. Kai sekin sitten on näitä yksilöllisiä eroja.

Oon myös huomannut, et suklaa yököttää erityispaljon. Käytiin tuossa pari viikkoa sitten Porvoossa kesäretkellä ja ostettiin sieltä iso säkki suklaata. Nyt sitten mies on saanut syödä kaikki yksin, kun mulla ne ei mene ollenkaan alas. Salmiakki sen sijaan... sitä voisi syödä vaikka kuinka (se ei tosin ole mitään uutta).

Hyvä idea Sista81 mehukeittoa kävin minäkin ostamassa. Se on kivaa vaihtelua, vettä kun en jaksa litkiä litratolkulla. Olen aina juonut jotain 2-3 litraa vettä työpäivän aikana, joten onneksi se on kohdillaan nytkin. Ei se kyllä mihinkään turvotukseen auta [:@]

Omaa napaa masentaa, kävi äsken salilla ja vaa´assa. 3 kiloa on tullut painoa siitä kun plussasin, eli 2 viikkoa sitten tai no ehkä mua jo turvotti 2 viikkoa enne plussaamista aika lailla, että kuukaudessa noin tullut 3 kiloa...näin alussa!! [:o] Maha on sivuprofiililtaan sen näköinen, että mun vois oikeesti kuvitella olevan jo vaikka kuinka pitkällä. Sieltä se alhaalta nätisti [:'(] pyöristyy koko alavatsa [:(]

Ei tykkää. Siis en mä mikään hysteerikko-kropan vahtija ole, kesällä tuli kyllä kiloja lisää, mutta näin alussa tää ihan kauhistuttaa!! Oon 172 pitkä ja painan nyt siis 72 kg. Ikinä en oo ollut näin painava.
Eikä tää nyt elämää suurempi ongelma ole, kunhan vaan järkytyin [&:][8D]

En mielestäni syö epäterveellisesti. Useammin kyllä on nyt tullut syötyä herkkuja, kuten äsken ostin Croissantin, mutta ennepä en syönyt tuollaisia ollenkaan. Aamullakin on pakko vetästä 4 palaa ruisleipää, entisen 2 sijaan. Huoh! Paha olo on meinaan jos ei syö.

Kiitos kun jaksoitte kuunnella [8|][:)]

sipriina: sentään jaksat salilla käydä! Itse en ole jaksanut enkä kyennyt kahteen viikkoon mitään liikunta-aktiviteettia edes ajatteleen, sen verran katkipoikki ja puolikuntonen poskiontelotulehduksen jäljiltä oon.

Ja hyvin mahdollista, että alkuraskauden painonnousu on pääasiassa ummetus ja/tai nestekertymä- pohjaista, ns väliaikaista, ettei vielä mitään sitkoläskiä....[;)] Don't worry!

Olipas vähän anaalista olla kahteen viikkoon ekaa päivää töissä...
Voisin kirjoittaa tästä aiheesta romaanin, mutta ehkä mun työketutus ei nyt kuulu tälle osastolle!

Sipriina:
nyt on pakko taas jakaa kokemustani, tuosta painonnoususta esikoista odottaessa.
Mä oon 176cm ja painoin plussatessani n70kg. Eli varsin ihannepainoinen, bmi tais olla jotain 22 tms.
Ekat kolme kk söin tosi vähän ja huonosti (sattuneesta syystä oli vähän kuvottava olo), mutta muistaakseni vko12 mennessä oli painoa jo +4kg!

Mulla sitä painoa tuli tasaisesti KOKO raskauden ajan, vaikka en herkutellut (kun ei maistunut rasvainen eikä makea), lounaat oli lähinnä salaattia tai keittoa, enkä välipalastellut mitään turhuuksia. Sokeria ja vehnää välttelin jo silloin. Eli ihan ihanne ruokavalio.
Loppujenlopuksi mulle tuli +22kg!!!! Siis aivan sikana! Etenkin kun vertaa siihen, miten nuhteetonta elämää vietin! Vikalla viikolla tuli joku 1,5kg... [8D]

Neuvolantäti lohdutti näin: se mikä tulee ilman herkuttelua ja terveen elämän tuloksena, sulaa pois imettäessä. Ne kilot mitkä herkuttelemalla kartuttaa, ei sula sit melkein millään. Joillekin hormonit vaan tekee sen, että sitä painoa tulee helpommin ja enemmän. Mutta jos se ei oo epäterveellisesti hankittua, ni ei se jumita kroppaan sitten lopullisesti. Ja nyt alussa on kovin paljon turvotustakin.

Ja me kun ollaan tällasii pitkii flikkoi, ni se 20kg ei hassua kyllä edes näy niin kovin paljon - onhan siinä se valtava vatsa tasapainottamassa leviävää persettä! [:D]

Eli se mitä yritän sanoa: minä tiedän!!! Vedin melkein itkupotkuraivareita esikkoa odottaessani, että "prkl vaikka miten hyvin elää, ni v***u tätä painoa vaan tulee, stana!". Mutta kuinka ollakaan: laitokselle jäi 8kg ja siitä eteenpäin lähti sit 1,5kg viikossa (tosin en imetysaikanakaan mässännyt ja herkutellut mitenkään sikana - mut vähän enemmän kuin odotusaikana).

Ja sitten on tällaisia tapauksia, niinkuin kaverini... Pieni ja siro tyttö joka keräsi kokonaiset 9kg painoa kroppaansa koko raskauden aikana... AIKAS PERKELEEN EPÄREILUA, SANOISIN!!!! [:D] Niin ja sanomattakin on selvää, että se tuli sairaalalta kotiin lähtöpainossaan. Voi kiva...

Mutta mutta, meidän kaltaisille erinomaisella painonottokyvyllä varustetuille voisin sanoa, että tärkeintä on hyvinvoiva äiti ja terve lapsi. Sitten imetyksen jälkeen voi ajatella, että kaikki liha tottelee kuria: salille vaan. Nyt on se aika, kun pitää nauttia!! [:)]

Mulla on paino pudonnu 1,5 kg mistä en valita. Oon 168cm, nykyinen paino 70kg. Painon putoaminen johtuu taatusti huonommasta ruokahalusta viime viikkojen aikana. Oon joutunu enemmän suosimaan pikkuporkkanoiden napostelua yms. kevyttä.

Kiitos Cava ja Vesimeloni lohdutuksen sanoista. Ne oikeasti lohduttivat. Eilenkin itkeä tirautin illalla kun oli niin epätoivoisen iso olo [&:] On se hyvä, että sinä Cava olet täällä jakamassa kokemuksiasi ja tietty muutkin konkarit [:)]

Aamulla on nykyisin ihan järkky nälkä, pari sämpylää menee ihan kevyesti napaan [:D] iltaa kohti alkaa enemmän tulemaan sellanen "mikään ei maistu" -olo ja kaikki ällöttää.

Sipriina minäkin heräilen kauheaan nälkään öisin. Ei nyt joka yö mutta muutaman kerran on tullut valvottua kun ei tajua että se on nälkä mikä valvottaa. Ei riitä vesi, ei mehu vaan on saatava tosiaan voikkuleipää ja hedelmää. Maito ja piimäkin vie tuota nälkää yöllä pois. Aamulla sit ei oikeen ole välttis tuollasiten öiden jälkeen ollenkaan nälkä.
Mulla tuo paino-ongelma on ollut päällä melkeinpä koko aikuisiän. Välillä pääsee tuloksiin ja on lähes normi paino, mutta sitten taas rysähtää 20kg päälle. Nyt ei ainakaan ole pariin viikkoon tullut sitten grammaakaan lisää, ja näin minun kohdallani saa kuulemma mennä vaikka koko raskaus. Ei sillä uutta toi läski tällä kertaa on ettei siinä mitään vanhoja raskasmetallikertymiä ja muita epäpuhtauksia ole. Viime syskystä kerättyä ihan uutta ihraa.... [;)] höh aika ironista mutta näin on [8|]

Hihihihihiiihii![:)][:)][:)] Mun maha on vähän tullu ulos! Se on ihan eri muotonen kuin koskaan ennen!
Se lääkäri sanokin että mulla on kohtu jotenkin ihan tossa edessä ja suorassa niinkuin oppikirjoissa ja just tällasen kohdun kasvu alkaa aika äkkiä näkymään, kun ei oo mitään erityisen paksua läskikerrasta tossa päällä. Aijaijai mä eilen illalla suihkun jälkeen peilailin tätä mahaa vaikka kuinka kauan!

Mä en heränny yöllä nälkään vaan hiivatulehduksen aiheuttamaan helkatinmoiseen kutinaan ja oli pakko käydä suihkussa... Oon käyttänyt nyt canesten combin sitä voidetta, toivottavasti sillä + ruokavalion tarkkailulla pääsen tosta ällöhiivasta. [:'(] Miksi kaikki mun vaivat on niin epäseksikkäitä?!

Täälläkin massu muistuttelee melkein päivittäin pienellä nippailulla. Onneks mitään ei ole vuotanut, muuten olisin huolissani. Ihmettelen että kuin kauan tää menkkanippailun tapainen jatkuu..?!

Turvottaa, housut puristaa ja oon takuulla lihonnut jo parissa kuukaudessa ihan liikaa. Mulla on aivan tajuton ruokahalu, kertaakaan en oo yökkinykyökkiny. Pakko syödä pienin väliajoin jotain, koska sit iskee huono olo jos maha pääsee tyhjäksi.Aikamoinen väsy on myös 8 tunnin työpäivän jälkeen.

Eka neuvolakäynti ens viikolla ja eka ultra rv12 tasan. Joudun menemään yksin (vähän harmittaa) kun aika on keskellä työpäivää ja mies tietysti omassa työssään...

Vanhemmat, veli ja yksi ystävä tietää. Muille kerrotaan vasta rv12 jälkeen. Toisaalta olen masustani jo niin turvonneen näköinen että kuvittelen yhden jos toisenkin epäilevän.

Eilen ehdin sanoa tutulle että pahoinvointi on kadonnut kokonaan, niin eiköhän parin tunnin päästä joutunut yökkäämään [:'(] Johtui siitä kun ei ollut syönyt, se tekee mut näköjään todella huonovointiseksi.
En tiedä kuvittelenko vain vai alkaa tuo masu jo vähän näkyä, ainakin niin että itse sen huomaa [:)]
Täälläkin tuo mahan nippailu on alkanut olemaan päivittäistä välillä vähän kovempaa ja välillä ihan pienesti vain.

Vesimeloni et ole ainoa jolla on epäseksikkäitä oireita, epäilen että tuo hiivatulehdus on täälläkin, ei niin mukavaa - josko huomenna muistaisi mennä apteekin kautta.. miten tuo ruokavalio vaikuttaa tulehdukseen? [:-] itse en yhtään tiedä...

Taas sain läjän äitiysvaatteita tuttavalta ja kirppareilta on muutamat vaatteet ja kestovaipat ostettu eilen.. niitä on niin kiva hypistellä [;)]
Mutta nyt on pakko mennä kauppaan ostamaan vesimelonia! yhden palasen jo söin tänään mutta vielä tekee mieli lisää [:D]

Vesimelooni käy vaan reeippaasti hakemassa ne emätinpuikot. mulla oli ekassa raskaudessa ja sit kun apteekista sanoivat että pitää kysyä neuvolasta niin sieltä vaan sanottiin että kyllä niitä saa käyttää. Asetinta ei suositella käytettäväksi että sormella sitten vaan kapseli paikoilleen.

Pisces:
Venhä ja sokeri saa elimistön "käymistilaan", eli tuottamaan hiivaa. Hiivaa on luontaisestikin elimistössä jonkin verran, mutta vehnä ja sokeri saavat sen tuotannon tehostumaan.
Jos on luontaisesti taipumusta saada hiivatulehdus aina toisinaan, niin hyvin suurella todennäköisyydellä juuri vehnän ja sokerin poisjättö saa kierteen loppumaan.
Jos päätät nuo pahikset ruokavaliosta pois jättää (muista myös piilosokeri esim jugurteissa jne), niin tulet huomaamaan myös sen, että kaiken maailman turvotukset vähenevät noin 90%.

Raskausaikana keho kyllä elää jotenkin vähän omaa elämäänsä - hormonit vaikuttaa ihan kaikkeen. Joillakin raskaus saattaa kanssa lisätä tuota hiivatulehdusalttiutta. Ja vastustuskyky on muutenkin ilmeisesti vähän heikompi.

ÄÄÄÄHHH

Voi ällötys ja kuvotus! Söin päivällä lounaaksi salaatin, jossa oli punasipulia mukana. Yleensä tykkään, että salaatissa on vähän jotain sipulia antamassa potkua.
Nyt söin niitä ihan vaan muutaman suikaleen ja sitten alkoi tökkimään.

Ja nyt. Suussa maistuu sipuli ihan koko ajan!!! Ja se ällöttää. Ja sitä makua kun ei saa MILLÄÄN pois...

Voin kertoa, että saattaa jäädä sipulit tästä eteenpäin syömättä. Hrrr....[:-]

Ja mies teki sillivoileipää itselleen. Eipä juuri meinannutkaan yököttää se sillin haju...

Mielitekoja ei oo vielä ilmennyt (paitsi että olen yht'äkkiä huomannut tomaatin nerokkuuden - jokaisen leivän päälle pitää saada tomaattia), mutta näitä kuvotuksia näköjään alkaa löytymään. [:D]

Kiitos tietopaketista Cava [:)]
Tuo sokerin vähentäminen on mulle vaikeaa, muttei vehnä niinkään..
aiemmin ei oo ollut tuota hiivatulehdusta kuin nyt, neuvola täti sanoi että siihen kannattaa kiinnittää huomiota että raskaus altiista tulehdukselle.
Täytyy kuitenkin ainakin yrittää vähentään sokerin syönti ja tuo vehnä myös..

Vesimeloonilla oon tämän päivän menny - se on niin vastustamattoman hyvää!

No juu, en mä mitään hiivalääkettä ois tarvinnutkaan, kun tunnistinkin sen mun vaivan eri vaivaksi, herpesrakkulahan siellä oli... Mun herpes ei ole uusinu varmaan vuoteen, joten en ihan muistanut että mulla on tällainenkin riesa. Hiivatulehdus ja herpes tuntuu alkavan vaan aika samalla tavalla, helkatinmoinen kutinahan siinä on. Mutta onneks mulla tulee aina vaan toi yksi rakkula ja se paranee nopeesti...
Toivottavasti se ei nyt ala uusiin jatkuvasti, kun on tää alentunut vastustuskyky...[&:]

Oon mä ottanut jo selville miten herpeksen kanssa eletään raskauden ja synnytyksen suhteen, asiklovir-lääkitys voidaan alottaa estolääkkeeksi ennen synnytystä, niin beibiin ei tartu herpes.

Joo, kai tästä pitää lähtee töihin, vaikka mieluummin jäisin tähän höpötteleen...
Hyvää työ- tai vapaa- tai koulupäivää kaikille! [:)]

Testailen tässä päivitettyä tickeriä, nyt on la ultran mukaan...voipihan tuo vielä muuttua np-ultrassa. Mutta tällä tiedolla mennään siis nyt. Tuloillaan siis pieni pääsiäispupu [:)]

Takaisin