Sipriina:
nyt on pakko taas jakaa kokemustani, tuosta painonnoususta esikoista odottaessa.
Mä oon 176cm ja painoin plussatessani n70kg. Eli varsin ihannepainoinen, bmi tais olla jotain 22 tms.
Ekat kolme kk söin tosi vähän ja huonosti (sattuneesta syystä oli vähän kuvottava olo), mutta muistaakseni vko12 mennessä oli painoa jo +4kg!
Mulla sitä painoa tuli tasaisesti KOKO raskauden ajan, vaikka en herkutellut (kun ei maistunut rasvainen eikä makea), lounaat oli lähinnä salaattia tai keittoa, enkä välipalastellut mitään turhuuksia. Sokeria ja vehnää välttelin jo silloin. Eli ihan ihanne ruokavalio.
Loppujenlopuksi mulle tuli +22kg!!!! Siis aivan sikana! Etenkin kun vertaa siihen, miten nuhteetonta elämää vietin! Vikalla viikolla tuli joku 1,5kg... [8D]
Neuvolantäti lohdutti näin: se mikä tulee ilman herkuttelua ja terveen elämän tuloksena, sulaa pois imettäessä. Ne kilot mitkä herkuttelemalla kartuttaa, ei sula sit melkein millään. Joillekin hormonit vaan tekee sen, että sitä painoa tulee helpommin ja enemmän. Mutta jos se ei oo epäterveellisesti hankittua, ni ei se jumita kroppaan sitten lopullisesti. Ja nyt alussa on kovin paljon turvotustakin.
Ja me kun ollaan tällasii pitkii flikkoi, ni se 20kg ei hassua kyllä edes näy niin kovin paljon - onhan siinä se valtava vatsa tasapainottamassa leviävää persettä! [:D]
Eli se mitä yritän sanoa: minä tiedän!!! Vedin melkein itkupotkuraivareita esikkoa odottaessani, että "prkl vaikka miten hyvin elää, ni v***u tätä painoa vaan tulee, stana!". Mutta kuinka ollakaan: laitokselle jäi 8kg ja siitä eteenpäin lähti sit 1,5kg viikossa (tosin en imetysaikanakaan mässännyt ja herkutellut mitenkään sikana - mut vähän enemmän kuin odotusaikana).
Ja sitten on tällaisia tapauksia, niinkuin kaverini... Pieni ja siro tyttö joka keräsi kokonaiset 9kg painoa kroppaansa koko raskauden aikana... AIKAS PERKELEEN EPÄREILUA, SANOISIN!!!! [:D] Niin ja sanomattakin on selvää, että se tuli sairaalalta kotiin lähtöpainossaan. Voi kiva...
Mutta mutta, meidän kaltaisille erinomaisella painonottokyvyllä varustetuille voisin sanoa, että tärkeintä on hyvinvoiva äiti ja terve lapsi. Sitten imetyksen jälkeen voi ajatella, että kaikki liha tottelee kuria: salille vaan. Nyt on se aika, kun pitää nauttia!! [:)]