Alkuraskauden tunnot ja ajatukset

IhaNainen:
älä suotta huolestu. Rintojen turvotuksen lasku ja se kiristämisen loppu on ainoastaan luonnollista, niin pitääkin mennä. Ei ne koko raskautta ole pingottuneet ja kipeät... seuraavan kerran se alkaa sitten vuorokausi synnytyksen jälkeen ja usko pois, että tähän astinen on vielä ollut pientä! [:D]
Toinen kolmannes lähestyy ja monet alkuajan oireista heikkenee tai katoaa. Siitä kannattaa nauttia! <3

Vatsakivut varmaan johtuu siitä, että sun kohtu kasvaa taas kovaa vauhtia, kun sikiö ottaa kokonsa tuplaamisvaihteen päälle. Kun se kasvaa niin hurjan paljon niin lyhyessä ajassa (noin 3 viikkoa), niin tokihan siinä saa kohtukin venyä aika tavalla. Samalla lapsivettä alkaa olla enemmän, istukka kasvattaa kokoaan jnejne. Tai sitten sinuu vaivaa vaan ummetus! [8D]

Eli itse sanoisin, että ei syytä huoleen! Mutta hyvä että pääset ammattilaisenkin luokse sen kohta toteamaan - eipähän kaiherra sitten mieltä. [:)]
 
Kiitos Cava! Mä en tosiaan voi käsittää että noissa lippulapuissa joita neuvolasta saa on oikeasti TODELLA lapsellista tietoa. Miksi niissä ei voi lukea selkeästi oireista miten ne menee usein sykleissä tms. jos kerran näin on. Ihmekös se että naiset on sitten epämääräisen nettitiedon varassa! Niistä keskenmenoistakaan ei oikeasti lue mitään todellista ja luotettavaa tietoa. Ehkä tosiaan näin teknisen alan työntekijänä ja vähän vanhempana kaipaisi fakta tietoa ja myös sitten vähän enemmän kuin nuorempana ja pelottomana. Muutenkin miettinyt että pitäisi varmaan kirjoittaa listaa mitä kaikkea pitäis kysyä siellä neuvolalääkärissä.
Mun kun pitää seurata tota verenpainetta, se on siis vähän koholla, etenkin alapaine joka huitelee 72-95 välillä ja yläpaineet 117-140 välillä. No keskiarvo ei nyt niin kauheen huolestuttava ole, 122/83 ja syke 63, mutta saishan tuo alapaine etenkin matalampikin olla! Siis joo mulla on oma mittari kotona ja siitä saa sitten tietokoneella ties millasta käppyrää aikaiseksi [8|] Epäilen että lekurit on taas ihmeissään kun pistää dataa tiskiin....
 
Heissan kaikille [:)]
 
Täällä ihan vähän alkaa kuvotus-olo vähenemään. Sitä on vielä ja aika iltapainotteisesti, mutta ei ole niin voimakasta ja ihan niin usein ei tarvitse enää syödä. Silti pitää koputtaa puuta *kop kop* [:D]
 
Mammafarkut kävin ostamassa ja voi mikä ihanuus ne ovat. Sitä ei tunne itseään niin turvonneeksi kun housut ei kiristä ja vyötärön yli ei iltaakohden vyöry maha ulos [:D] Ne ovat jopa ihan trendikkään näköisetkin, olin ihan yllättynyt.
 
Neuvolassakin on käyty, mutta eipä sieltä mitään ihmeitä...ensi viikolla on sitten nt-ultra ja sitä odottaessa...siihen saakka mennään kahdella eri lasketulla-ajalla, neuvolan 17.4 ja varhaisultran 23.4. Luotan kyllä enemmän tuohon jälkimmäiseen.
 
Risteily meni kivasti ja jaksoin jopa olla ihan menossa mukana, ei tarvinnut edes päikkäreitä nukkua [;)] Mansikkamargarita maistuu alkoholittomana ihan yhtä hyvälle kun holillisenakin [;)][:D]
 
Millainen se tuleva perhevalmennus oikein on? Kokeneet kertokaa. Itse mietin, että onko se välttämätön. Kun mekin ollaan jo yli nelikymppisiä, niin en kauhean motivoivaksi ajattelisi keskustelua pari-kolmekymppisten odottajien kanssa [:D] voi olla vähän erilaiset ajatusmaailmat...vai onko se niin hyvä juttu, että sinne kannattaa mennä?
 
Mukavaa syksyistä viikonalkua kaikille ja masukeille liimaa ja tarrasukkia [:)]
 
Huomenta. Pika-imurointi, pala prinsessakakkua [:D], äkkiä suihkuun ja töihin iltavuoroon.. Siis suihkuun NYT, eikä kirjottelemaan mihinkään foorumeille, myöhästyn kohta muuten?!!

Niin... Mun mies kyseli eilen illalla minkälaisista häistä mä pidän ja sanoin että mulle on OIKEASTI tärkeintä vain se että mennään naimisiin.. Niin se sitten kysykin että käviskö että mentäis ihan kaksin maistraatissa aika pian..

Tota mä oon just haaveillutkin!! Mutta mä luulin että se haluis isot häät. Voi kun ihanan romanttista. mutta huvittavinta tässä on se, ettei meillä oo nyt just varaa sormuksiin, että pitää odottaa hetki et tulee rahaa.
Kyl mä silti meen kampaajalle ja meikattavaksi ja ostan ehkä uudet vaatteet, niin voidaan mennä sen jälkeen kuvaan ja lähtettää sukulaisille kortti "kiitos ja anteeks, mentiin nyt naimisiin ilman teitä!" [:D]

Mut mitens tää nyt liittyi raskausoireisiin... Noh, mitään oireita ei mulla ole. Hyvä olo. Hirveesti virtaa. [:)]
 
Täällä verenpaineet huitelee 130-150/90-100 ja seuranta päällä koko ajan. Ens viikolla neuvolalääkäri ottaa kantaa arvoihin...
 
IhaNainen:
joo, ne neuvolan esitteet on vähän semmosia "suuntaa antavia". Ite oon lueskellut tosi paljon netistä juttuja. Ja ostin sillon muutama vuosi sitten yhden raskauskirjankin, mistä oon ihan tykännyt.
Noi oireet ja niiden variaatiot ovat vaan niin yksilöllisiä, että ainoa mitä voi varmaksi sanoa, on että kaikki raskaudet ovat erilaisia ja jokainen kokee sen eri tavalla. [:)]

Se kirja on tämä (jos jota kuta vaikka kiinnostaa hankkia tää itelleen): http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9522100218
Siitä löytyy paljon tietoa myös lapsen hoidosta ja sairauksista ja kaikesta, raskauden ja synnytyksen lisäksi.

Sipriina:
perhevalmennuksesta täällä HUSin aluella kokemus on, että se eka kerta on ihan turha, jos ei halua verkostoitua muiden oman alueen lapsiperheiden kanssa. Sen sijaan valmennuskerrat synnytyksestä ja imetyksestä oli todellatodella hyödyllisiä. Näiden järjestäminen menee aina paikkakuntakohtaisesti, eli suosittelisin kysymään suoraan neuvolantädiltä, että mikä on kunkin tapaamisen agenda, ja mennä mukaan sitten jos aihe kiinnostaa.

Vesimeloni: ihanaa! Toivottavasti saatte just semmosen päivän kuin haluattekin. [:)] (Itse menimme myös maistraatissa naimisiin, meillä oli läsnä vaan vanhemmat ja sisarukset ja molempien parhaat ystävät. Toimituksen (kesto n.5min [:D]) jälkeen mentiin sit ihanaan kahvilaan ihan vaan pullakahveille. En ois tyytyväisempi voinut olla!)

Tää mahan turvotus on kyllä ihan eeppistä... [:D] Aamulla on vielä ihan ok, mutta jo lounaan jälkeen (vaikka salaattia yleensä syön) alkaa semmonen rellotus, ettei oo tosikaan [8D] Iltaa kohden vaan pahenee. Ihan kuin ois kaikki ne vähätkin vatsalihakset jo kadonnu jonnekin! [:D]
Onneks on parit isommat housut kaapissa, ni niitä voi vielä hyvän aikaa käyttää. Tosin mammafarkkujakin on edelliseltä kierrokselta tallessa, että niihinkin voi tarvittaessa siirtyä. Ei vaan ihan vielä haluais, kun niissä samoissa pitäis sit tonne huhtikuulle saakka viihtyä...
Äh, ois jo ens maanantai, ni pääsis ultraan!

Ja voi prrkele, että pitäis oppia nyppimään ne punasipulit pois salaatista lounaalla... Tykkään sipulista, mutta tää suuhun koko loppupäiväksi jäävä maku pistää nyt melkoisen etomisen päälle... [:'(]

Cava
 
pikkuenkeli67 Onko sulla mittari ollut kotona lainassa tai omasta takaa? Kannattaa mittailla myös kotona, sillä mulla huitelee välillä tuolla valkotakkisten parissa alapaineetkin lähellä sataa! En vaan osaa mitenkään olla rentona tilanteessa jossa on neuloja ja kaikkee [;)] Enkä itse ole tilanteen "herra"
 
Vesimeloni, oi miten ihanaa ja romanttista! [:)] Siis oikeasti. Me ei olla vielä edes kihloissa, mutta vähän olen tässä ilmaa haistellut ja olen sellaista ollut haistavinani, että mies ehkä jotain suunnittelee. [:D] Ehkä. Tai sitten nää on vaan näitä raskauhormooneja, jotka pyörii ja sekoittaa mun pään. [:D]

Mulla menossa 9+1 ja päänsäryt on alkanu olla viikon sisällä jokapäiväinen riesa. Ja oksentaminen sen myötä. Yleensä kun on pää kipeä, niin en oksenna, mutta nyt pääkipu jo olemassa olevan ellotuksen kera on aika tehokas resepti. [:'(] Edelleenkään mua ei toi oksentaminen sinänsä haittaa, mutta pääkipu on kyllä ihan pyllystä! Tai kun se on siis migreeniä. Pitänee lääkärille puhua parin viikon kuluttua, että olisko jotain turvallista lääkettä...

Ja kun Jolane mainitsi tuosta mahan kasvusta (ultrakuulumisissa), niin oikeesti, täällä ainakin ihan oikeasti jo näkee sen kasvaneen. Ehkä se sitten johtuu siitä, että siellä kaksi kasvattelee sitä kohtua, kun ei se muuten pitäisi vielä näillä viikoilla varmaankaan kasvaa. Iltaa kohti tulee ihan järjetöntä turvotusta, mutta aamuisin, kun maha on muuten ns. littana, niin näkee aika jännän kohouman, joka lähtee suoraan navan alta eteenpäin. [:D]
 
mulla kans aamuisin maha ihan littana, mutta kuitenkin pieni kumpu näkyy..
ja illalla turvotuksen takia.. HUH! luulis että olis jo pidemmälläkin :D

Olin eilen paha odottava-äiti.. otin puoliskan panadolin, mutta oikeesti meinasin kuolla
siihen päänsärkyyn. Ja lueskelin netistä, että panadol sopii, ei jatkuvas käytös kuitenkaa :)

Tajusin tänään, että ehkä mulla ei oo pahoinvointia sen takia kun syön tuota multivitan
raskaus ja imetys - monivitamiinia, jossa B6-vitamiinia on yli 350% päivän saantisuosituksesta.
Kun tuossa etusivulla tais joskus olla mainintaa juuri kyseisestä vitamiinista..

Mutta tää päänsärky.. ehkä tämä tästä..

Odotan vain innolla, että muksut rupee liikkumaan ja liikkeet tuntumaan! <3
 
Tiina, vetäsin eilen väkisin litran vettä ja hokkus pokkus - päänsärky katosi!! [&:] En oo koskaan juonut hirveästi vettä (vaikka tiedän, että pitäisi...), mutta nyt näköjään oikeasti kannattaa. Mulla on ollut tosiaan viikon sisään 4:nä päivänä pääkipua+migreeniä, mikä ei tosiaan oo normaalia, joten katsotaan auttaako toi veden litkiminen asiaan. [:)] Ainakin yritän! [:D] Kiva vaan kun tulee muutenkin aika usein tuolla vessan puolella käytyä, että mitähän tämän jälkeen... [:D]
 
Tiina hoi!
 
Et ole paha äiti. Mulle tk-lääkäri nauro, kun sanoin ottaneeni alkaneeseen migreeniin yhden 500 mg:n Panadolin... sanoi, että särkyyn pitää ottaa 1 g eli kaksi 500 mg:n tabua. Panadol ei ole vaarallinen särkylääke raskaana oleville vaan lähestulkoon ainoa turvallinen lääke käyttää. Ite sain ohjeeksi migreenin päällä ollessa ottaa vuorokaudessa 3 g eli 6 tabua!!
 
Panadolista.... sitä ne synnärilläkin sanovat, että 2x500mg supistuksiin ja ne kyllä jeesaavat, jos ei tosi kyseessä. Itse uskon niin, että kivussa kieriskely on pahempi sekä itselleen, että vauvalle kuin että ottaa lääkettä annettujen ohjeiden mukaan.  [:)]
 
ALKUPERÄINEN: Riikka33

Panadolista.... sitä ne synnärilläkin sanovat, että 2x500mg supistuksiin ja ne kyllä jeesaavat, jos ei tosi kyseessä. Itse uskon niin, että kivussa kieriskely on pahempi sekä itselleen, että vauvalle kuin että ottaa lääkettä annettujen ohjeiden mukaan.  [:)]



Tämä on ihan totta. Kipu ja särky saavat kehossa aikaan stressihormoneiden erityksen ja stressihormonia erittyy istukan läpi myös sikiöön. Eli ei kannata turhasta kivusta kärsiä. Panadol on turvallinen lääke, ja todella suureen kipuun käy myös Panacod (jota ihan turhaan arastellaan, koska se on resepti- ja kolmiolääke. Kuitenkin sekä parasetamol että kodeiini ovat täysin turvallisia raskausaikana.).
Sitten on vielä se joku Paratabs vai mikäköhän se oli, mikä sopii myös raskaana ollessa... apteekista tietävät kyllä.
 
Panadol ja paratabs ovat toistensa rinnakkaisvalmisteita, eli sama asia. [:)]

Juu, hullua se on kivusta kärsiä, eikä se tee ketään huonoksi äidiksi jos hoitaa omaa kipuaan lääkkeellä jonka selosteessa lukee että sopii käytettäväksi raskauden aikana. Itse popsin surutta panadolia maksimimäärät kun mulla oli se poskiontelotulehdus ja 6 päivää kuumetta tossa alkuraskaudessa.
 
Ah! Ihanaa, kiitos infosta! Arvatkaa marssinko Apteekkiin ostamaan Panadolia. [:D] Toivon tosin, että nää migreenit pysyisi loitolla nyt muutenkin (mitä en tosin usko), mutta eipä vara venettä kaada. [:)] Helpotti, kun sai jotain infoa asiaan. Jeee, kiiiiiiitos!
 
Joo, mulle kirjotettiin reseptillä vielä tuota Panacodia (se kolmiolääke) ellei nykyinen estolääke migreeniin tehoa.
 
Kaikki hyvin [:)] pikkukaverilla on niin hyvät unenlahjat vaan ettei meinannut millään kääntyä mittausta varten hyvään asentoon. Hyvähän se on että nukkuu sikeesti, vähän vaan pisti käsiä päänsuojaksi kun ultralekuri yritti heilutella hereillle.[:D]
 
Heips, ihan sellaista oisin kysellyt, että onko jollain teistä tullut vastaan parvorokkoa? Meillä pikkuneidin päiväkodista tuli ilmoitus, että sitä siellä liikkeessä ja nyt iskikin sitten paniikki. Ajattelin soittaa tänään neuvolaan ja kysästä sieltä, että josko pääsisin siihen vasta-ainetestiin.. mut apua, jos mulla ei ole sitä ollut!!
 
AkinnA - mun serkku sairasti parvorokon hyvin varhaisessa vaiheessa raskautta ja kaikki meni hyvin, terve tyttö tuli, on tällä hetkellä 15v.. Itse en siis tuosta rokosta juuri mitään tiedä. Kannattaa ottaa yhteyttä neuvolaan, osaavat siellä jeesata. Niin, ja pysyisin kaukana hetken päiväkodista ja tietty lapsikin sieltä pois, jos ei olekaan vielä tarttunut, niin ei tartukaan. [:)]
 
Oon kanssa kuullut, että tuon parvon kanssa ei ois leikkimistä. Tosiaan: äidille ja leikki-ikäisille lapsillekin suht harmiton, mutta sikiölle voi olla vaarallinen. Mutta en ole asiantuntija, joten en ota jyrkästi kantaa suuntaan tai toiseen.

Tulin vähän päivittämään oloani.
Energiat alkaa selvästi palata - oon jo kahtena iltana jaksanu Zumbaan mennä ja harkitsen vielä, että meinisin myös huomenna. Eikä töiden jälkeen tule enää kaaduttua sohvalle koko illaksi.
Mutta voi ällötys tätä pahoinvointia... aina kun ajattelen, että "no nyt se varmaan alkaa vähentyä", niin sitten istun taas illan naama rutussa kun on niin etova olo. Mutta nyt alkaa olla vielä edellisiä viikkojakin selkeämmin iltapainotteista. Kolmisen viikkoa sitten oli kyllä ällöä, kun paha olo iski jo aina heti lounaan jälkeen... töissä on vähän hankala olla, kun koko ajan vaan etoo.
Lämmin ruoka on vieläkin vähän hankala juttu, mutta salaatit ja ruisleipä ja viili maistuu vuorokaudenaikaan katsomatta. Makea ei, mutta se on ihan hyväkin.

Naaman kukkiminenkin alkaa ehkä vähän rauhottua... EHKÄ! Ainakaan uusia finnejä (a.k.a. monsterimöykkyjä, joilla on oma verenkiertonsa) ei ole nassuun siunaantunut parin kuluneen viikon aikana. Noissa vanhoissakin on vielä kyllä rauhottelemista, että ei tässä vielä kovin hehkeiltä näytetä.

Vielä pitäis viikon verran jaksaa kärvistellä ekaa kolmannesta. Vai onkohan se niin, että eka kolmannes päättyy virallisesti vasta 12+6... En oo varma, mutta eipä se nyt niin tarkkaa ole. Alkuviikosta np-ultra anyway.

Niin ja huom: olette ehkä huomanneetkin, mutta englanninkielessä lasketaan raskausviikot sen mukaan, että montako viikkoa on täynnä. Eli itse elän parhaillaan pregnancy week 11, vaikka suomeksi sanotaankin, että kahdestoista raskausviikko.
Sillä vaan vinkkasin, että esim. tää on todella kiva sivu seurata tuon masukin kasvamista. Tosi hyvät animaatiot ja paljon tietoa, mutta helpossa muodossa.
http://www.babycentre.co.uk/pregnancy?intcmp=tnav_preg_main


Semmosta täältä.
 
Takaisin
Top