Äidin jaksaminen.

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja NiBaBa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Jos on joku syy, miksi vauva herää tai häiriintyy, niin siinä tapauksessa kannattaa siirtää. Meillä tyttö nukkuu edelleen meidän kanssa samassa huoneessa, mutta havahtuu koiran touhuihin. Yleensä ei kuitenkaan herää kokonaan. Itse puhun unissani ja siksi siirsin myös vähän kauemmas itsestäni. Tarkoitan, että joskus omaan huoneeseen siirtämällä voi taata rauhallisemman ympäristön..

Kyfi, kuulostaa tosi rankalta! Toivottavasti saat apua! Hyviä neuvoja tulikin jo muilta! Saako vauva kiinteitä jo 5 kertaa päivässä ja maitoa päälle?

Neuvolan kautta saa meillä ainakii perhetyöntekijän kotiin pariks tunniks päivällä jos tarvii ottaa päiväunet. Miulle tarjottiin sitä ku oon nii väsyny ollu aika samanlaisten yöheräämisten kanssa ku nimimerkitön. MLL hoitajiin mie en luota, oon ite käyny joskus teininä sen lastenhoitaja koulutuksen ja tiedän et siellä voi olla ihan ketä vaa hoitajina... Vai onko MLL:n lastenhoito systeemit muuttunu? Siitä on tietty jo 10 vuotta aikaa ku ite olin mukana siinä toiminnassa. Meiän kylässä taitaa olla myös unikoulupalvelu, muistaakseni joskus neuvolasta siitä kuullu, luulis et niitä on vähän joka puolella.

Täytyy muuten mainita että tää foorumi on ollu iso apu miulle jaksamisessa, täältä oon saanu vertaistukea ja vinkkejä vauva arjessa selviytymiseen. Jaksaminen on ollu ihan lopussa viimeset puol vuotta... Onneks täällä on niin ihania ja fiksuja kanssaäitejä kenen kanssa saa jutella :) kun miulla ei hirveesti tuttuja oo tässä kylässä ni välillä tunnen olevani melko yksin... Eli kiitos kaikille :)

Itsellä ollut hermo todella piukassa viimeisen puoli vuotta kun väsytys painaa päälle, työmäärä kasvoi räjähdysmäisesti vauvan synnyttyä, aikaa niiden tekemiselle on ollut todella vähän, korvat ovat soineet tytön huudosta ja on jatkuva päänsärky joka lisää ketutusta entisestään.. Mutta foorumi on auttanut todella paljon juuri kun saa lukea, että niin monella muullakin on samanlaista ja auttaa kasaamaan hermot kun ei mene siihen ajatusmaailmaan, että "miksi juuri meillä on TÄLLAISTA???" ja kuvittelee muut äidit samalla pirteinä ja iloisina perhekahviloissa tyytyväisenä tuhisevien nyyttien kanssa.. :wink

Eilisilta ja viime yö antoi täällä vähän toivoa tutittomuuteen :cat: Illalla nukahti vielä 19 aikaan (vaikka miten koitti pitää hereillä ettei enää niin myöhään nuku ennen yöunia) ilman tuttia sylissä tuolissa keinutellen.. :happy: Annoin nukkua siinä jonkin aikaa ja n. puolen tunnin päästä siirsin sänkyyn kun ajattelin, että jos nyt herää niin on torkkunut sille ajankohdalle ihan tarpeeksi.. Unet jatkuivat kuitenkin sängyssä, ilman tuttia :happy:

Yöunille mentiin taas tutin kanssa ja kahden aikaan alkoi taas ähinä, puhina ja tuttishow.. Kun olin kolmesti viiden minuutin aikana käynyt laittamassa tuttia takaisin ja alkoi taas ähinä niin päätin, että NYT en kyllä enää nouse!! Hetki kuunneltiin ähinää ja puhinaa ja sitten tuli hiljaisuus.. Tyttö nukahti takaisin vaikkakin heräsi sitten nähtävästi nälkäänsä vähän ennen klo 3.. Jatkoi unia maidon annon jälkeen ja ähisi ja puhisi taas muutamia kertoja yöllä, mutta olin niin laiskana että ajattelin kuulostella hetken josko vaikka nukahtaisi.. Ja niinhän se sitten nukahti aina itsekseen.. Tuskinpa noin helpolla jatkossa päästään silti tutittomuuteen opettamisen kanssa :grin Oma huone tytölle olisi tässä kohtaa kyllä paikallaan JOS jatkossakin nukahtaa itsekseen, mutta kaksiossa sitä on vaikea järjestää.. :confused:

Äidin jaksamista tukee tänään kinderpiirakka :D meinasin leipoa tänään. Kunhan jaksan.. :D Toivottavasti ens yö menee vähän paremmin, ei tämä väsymys muuten haittaa mutta suututtaa itseäänkin kun kiukuttaa kaikki. Kaiken kruunaa kun pojalle ei maistu edes päikkärit o.O mut suht hyväntuulinen on silti onneksi.

Kotimama, kuullostaa tutulta.
Mua kanssa välillä väsymyksen vuoksi suututtaa kaikki ja se ärsyttää itseä. Ja meillä on välillä lähes päikkärittömiä päiviä ja muuten ei haittaa, mutta todella väsyneenä äiti kaipaa edes pientä hetkeä omaa aikaa, kun mies päivän töissä.

Täysin samaa mieltä pikkumuru :) välillä vaan ihmetyttää miten tämän ikäinen vesseli voi olla koko päivän vaan minimaalisilla torkuilla. Stressiä äidille :D

Kotimama samaa tämä äiti on miettinyt, mutta neiti on pääsääntöisesti päivisin itse aurinko niin ei kai siinä sitten mitään:happy:

Kyllä tosiaan tuntuu iltaisin, että neiti on imenyt äidistä kaikki mehut! Yöt ovat melko rauhallisia, kahdella syönnillä mennän yleensä. Olen tosin yrittänyt vähentää yömaidon määrää, jos ruoka maistuisi sitten paremmin päivällä. Paljon vaihtelee tuo syönti päivittäin, mutta jospa hän itse tietää parhaiten.
Tuo liikkumisen opettelu on äidillä melko työlästä. Istumaan pitäisi päästä ja kun ei onnistu.. Kontilleen nousee, muttei vielä jaksa siitä liikkua. Ryömiminen on tuskastuttavaa ja pyörimällä mennään päin huonekaluja.
Neiti vaatii siis 110 % huomiota koko ajan ja kun päiväunet ovat lyhyitä, eipä äiti juuri saa lepohetkeä.
Eniten voimia vaatii siis tämä herpaantumaton huomion antaminen, ei niinkään yöunien katkonaisuus.

Meilläkin poika tarvitsee tällä hetkellä kokoajan viihdytystä eikä viihdy hetkeäkään yksin.

Sama täällä. Jos häipyy tytön näkökentästä, esim hakee viereisestä huoneesta jotakin, alkaa huuto välittömästi. Tyttö ei tunnu myöskään juuri viihtyvän lattialla tällä hetkellä, paitsi istuen. Ei osaa kuitenkaan itse nousta vielä istumaan, mutta istuu sitten kyllä tuetta aika hyvin ja osaa jo melko nätisti tulla siitä takaisin vatsalleen. Välillä toki meinaa kaatua taaksepäin, etten vahtimatta uskalla jättää. Lattialla koitan kuitenkin viihdyttää ja pitää, jotta oppisi liikkumaan, ja onhan se helpompi itsekin monta asiaa tehdä kun toinen ei ole sylissä ihan koko aikaa. Melkoista lauleskelua ja lällättelyä meillä päivät on, että saadaan rinsessa pidettyä tyytyväisenä :p

Välillä päivät tuntuvat siis aika raskailta, kun tyttö pitää olla itsessä kiinni välillä ihan koko ajan. Jää siivoilut esim aika minimiin. :wink Vaunulenkit koirien ja tytön kanssa piristävät kyllä, vaikka usein lähdön hetkellä tuskastuttaakin koko ajatus edessä olevasta. Koirat on kuitenkin vietävä ja hyvä niin, tulee haukattua raitista ilmaa. Mies on ensi viikon lomalla, joten saa tämä mamma hengähtää hieman useammin, kun on toinenkin viihdyttäjä paikalla. Ihanaa. Suunnitelmissa pikaloma ja yhden yön hotellivisiitti johonkin suht lähellä sijaitsevaan kaupunkiin. Neidin kera toki, mutta luulen, että se tekee hyvää kun pääsee hieman rutiineista poikkeamaan. Ja hotelliaamupalalle :smiley-angelic001

Muokattu viimeksi:
Tykkäys Nunnuliina breikille ja aamupalalle meillä myös aikamoista viihdyttämistä päivät, nyt pitänyt jonkun verran kantorepussa, että näkee ympärilleen ja saa itsekin tehdä muuta kuin istua lattialla lauleskelemassa.

Meillä kans uutena juttuna nyt tuo "äitiriippuvuus" eli kun sanoo heipat niin pojalla kääntyy suu väärinpäin ja itkasee, kun lähtee. Lopettaa tosin itkun heti. :) Yksin ei oikein viihdy lattialla etenkään mahallaan ja kun ryömiä ei osaa niin...

Eroahdistus näkyy myös yöllä eli ei välttis riitä tutti, vaan pitää ottaa syliin :)

Meillä just samanlaista kuin DT:llä. Joku äippäriippuvuus iskeny. Vielä ei vierasta muita ihmisiä , viihtyy muidenkin sylissä mutta erikoisempia ääniä kuullessaan saattaa inahtaa, esim. Jonkun nauru :D hassua!

Viimeiset pari yötä ollut ihan kamalia ja oma jaksaminen nollassa... Poika heräillyt 45-60min välein ja roikkunut tississä. Potkinut, äheltänyt ja sählännyt. Yritä siinä sit itse nukkua.. Selviän vain sen avulla että perjantaina aloitetaan unikoulu ja sen on pakko toimia! Olen antanut miehen nyt nukkua kun hän hoitaa unikoulun.
Välillä tuntuu että oliko lapsen hankkiminen suurin virhe ikinä.. Huono äiti olo päivästä toiseen. Lapsi ei nuku päikkäreitä kunnolla ja on koko ajan yliväsynyt. Kohta se saa adhd:n ihan vaan univajeesta. Päivärytmi ei pidä vaikka parhaani yritän. Tuntuu etten osaa lukea lasta.. Onko se yliväsynyt eikä sen takia nuku vai eikö se vaan oo väsynyt? Tarvitsisin jonkun manuaalin lapsen hoitoon. Ois myös ollut kiva jos perhevalmennuksessa tai neuvolassa ois puhuttu enemmän nukkumisesta ja tuettu sen oman nukuttamistyylin löytämisessä. Nyt en voi olla ajattelematta että ollaanko alusta asti tehty väärin kun poika ei osaa nukkua itse. :-( :-( :-(

Meillä menee tyttö ainakin lähes joka kerran yliväsyneeksi ja nukahtaminen & nukkuminen sen vuoksi vaikeaa.. Siihen on suurelta osin auttanut se, että seurasi uniaikoja hetken ja alkoi laittaa tyttöä nukkumaan niihin aikoihin kuin itsekin nukkui, jo ennenkuin suurimmat väsymyksen merkit tulivat esiin.. Silti kyllä ehtii monesti yliväsyneeksi, huutaa eikä nuku ja lopulta nukkuu 10 min.. Ja sitten taas tietysti huutaa kohta väsymystään..
Onneksi nukkuu nykyään sitten aina jossain kohtaa pidemmän pätkän ja kuroo univajeen kiinni jos on mennyt sekaisin, kuten esimerkiksi eilen kun ei päikkäriaikaan nukkunut kuin 5-10 min niin seuraavalla sitten onneksi melkein pari tuntia..
Nukahtaminen on mennyt kyllä tytöllä tosi vaikeaksi nyt taas viime aikoina.. Vaikka on väsynyt niin ei voi vain nukkua kun pitää pelleillä, vaunuissa tutkii vain vaunun seiniä ja pyörii minkä pääsee, kiljahtelee ja örisee.. Sängyssä polkee jalkojaan ja naureskelee.. Kolistelee tutilla pinnasängyn pinnoja ja pyörii ympäriinsä.. Sitten on taas se yliväsymys maisemissa..
Ja nyt on pari yötä on mennyt sillä, että tyttö herää huutaen/kiljuen tunnin-parin välein, välillä useammikin.. Äheltää ja säheltää.. Ilmavaivoja.. :(

Kyllä kanssa on välillä käynyt mielessä, että oliko se lapsen hankkiminen kuitenkin virhe.. Ettei jaksa olla äiti jos se on tällaista.. Mutta kyllä sitten taas ajattelee itse, ettei tämä ikuisuuksia kestä eikä nyt oikeasti tuota mieltä ole :)

Muokattu viimeksi:
Takaisin