Mitä mielessä?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja KatMa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä kerrottu jo kaikille läheisille ystäville sekä perheelle eli kaikille, jotka hoidoista tiesivät. Oma ajatus kertomisesta on sellainen, että kaikille niille ihmisille, kenelle olen valmis kertomaan myös niitä mahdollisia huonoja uutisia, raskaudesta voin kertoa jo alkuvaiheessa. Meillä on yksi keskenmeno takana, joten olen jo aiemmin niitä huonoja uutisia joutunut kertomaan. Silloin kukaan ei tiennyt raskaudesta vielä mitään. Nyt on ollut kiva, kun moni on tiennyt raskaudesta ja elänyt kanssani alkuraskautta yhdessä.

Sitä en oikein tiedä, koska uskallan yleisesti ruveta kertomaan raskaudestani. Nt-ultra nyt odotetaan ainakin, mutta ei välttämättä uskalla vielä senkään jälkeen asiaa lähteä kirkossa kuuluttamaan. Sitten kun tuntuu hyvältä, kerron julkisesti. Viimeistään rakenneultran aikaan, tai kun raskaus alkaa selkeästi näkyä.

Me odotetaan nt-ultran tulokset ja todennäköisesti käyn varmuuden vuoksi vielä NIPT- verikokeessa. Sitten varmaan kerrotaan laajemmin.

Onko moni teustä jo kertonut raskaudesta muille? Me meinattiin kertoa jouluna mun esikoiselle ja vanhemmille kun paljastuu joulupöydässä muutenkin... :grin

Ollaa kerrottu omille vanhemmille sekä parille hyvälle ystävälle. Mies on kertonut sisaruksilleen ja minä siskolle ja veljelle ja ultran jälkeen kerron vasta toiselle siskolle ja veljelle. Viime raskaudessa kerrottiin vanhemmille ensin ja muille pikkuhiljaa nt-ultran jälkeen.

Töissä tietää muutama ihminen ja oma esimies, lähinnä siksi että joudun välttelemään välillä tiettyjä töitä raskauden vuoksi(sikiölle vaarallisten liuottimien käsittely yms.) niin oli pakko kertoa etteivät ihmettele ja esimiehelle kerroin kun sain vapautuksen työterveydestä ettei tarvitse tehdä yövuoroja enää. Sitten muutama läheinen ystävä tietää.
Jouluna ajateltiin paljastaa kummankin vanhemmille, silloin ollaan viikolla 11.niin uskalletaan jo kertoa :cat:
Lopuille lähipiirissä paljastuu varmaan viimeistään uutena vuotena kun juonkin skumpan sijaan Pommacia :woot:

Hei, vasta tänään uskalsin liittyä mukaan. :happy: Minulla jo ennenstään kaksi lasta, tyttö 06/11 ja poika 09/12 sekä enkelityttö 10/15:Heartpink

Mutta tämä tuleva lapsi on uuden miehen kanssa ja miehelle ensimmäinen. :) Me kerrottiin joulukortissa läheisille (vanhemmat ja sisarukset) ja minun lapsille kerrottiin jo myös :):Heartred 31.12 olisi ensimmäinen ultra, se jo jännittää. Joulukortissa oli viisi panosta rivissä (harrastamme molemmat metsästystä) kaksi isoa kuvaamassa minua ja miestä, kaksi pienempää kuvaamassa lapsiani ja pienin kuvaamassa tätä tulevaa vauvaa :Heartred

Töissä en ole vielä kertonut kenellekään.

Me odotetaan nt-ultran tulokset ja todennäköisesti käyn varmuuden vuoksi vielä NIPT- verikokeessa. Sitten varmaan kerrotaan laajemmin.

Mä oon jotenkin niin pessimisti, että toisaalta haluaisin kans odottaa seulontojen tulokset ennen kuin kerrotaan, mutta se menee ainakin tammikuun puoliväliin. Toisaalta jouluna olis niin ihana töräyttää asia julki kun tavataan perhettä, viikot kuitenkin jo 11+ joten riski jo paljon pienempi. Ja jos nyt kehnosti kävisi, tulisi siitäkin puhuttua perheen kanssa kuitenkin. Töissä muutama tietää ja pomo tietää jo, halusin antaa sille reilusti aikaa suunnitella kesää ja se oli siitä hyvin kiitollinen.

Mielialanvaihteluista on paljon puhuttu ja peloteltu, mutta mulla ei ole sellaisia ollut ollenkaan. Tasaisen hyvällä fiiliksellä on menty :woot: Toki alussa huoli oli kova ja satunnainen pieni vuoto vetää mieltä matalaksi aina esiintyessään, mutta mitään erityistä heittelyä ei ole ollut. Mites muilla?

Erehdyin katsomaan seulontaverikokeiden tuloksia vaikka tiedän, että ne eivät vielä ilman niskaturvostusta kerro mitään ja niskaturvotuksenkin jälkeen lasketaan riskiluvut jollain ohjelmalla huomioiden ikä ja paino.

S-pappa näytti olevan aikalailla mediaanin rajoissa mutta se toinen arvo, S-hcgbv oli kyllä reilusti mediaania korkeampi. Mediaani on rv 11 noin 50-60 ja mulla arvo oli 157.

Kävin sitten katsomassa mitä ne oli esikoisen kohdalla ja silloin S-pappa oli mediaania reilusti matalampi ja tuo s-hcgbv oli 141 eli korkea silloinkin. Terve lapsi kyllä tuli ja nt oli esikoisella 1,1. Esikoisesta riskiluku oli 1:1257.

Huomenna on NT-ultra ja kyllä rupesi jännittämään, olisi vaan pitänyt jättää katsomatta omakannasta tulokset, eipä niitä tullut katseltua esikoisen kohdallakaan.

Onko muut käyneet kurkkimassa verikokeiden tuloksia?

Mä kävin, musta ne luvut oli niillä käyrillä tai lähellä käyrää. Meillä kans huomenna nt-ultra, vähän jännittää kyllä.

Mä oon jotenkin niin pessimisti, että toisaalta haluaisin kans odottaa seulontojen tulokset ennen kuin kerrotaan, mutta se menee ainakin tammikuun puoliväliin. Toisaalta jouluna olis niin ihana töräyttää asia julki kun tavataan perhettä, viikot kuitenkin jo 11+ joten riski jo paljon pienempi. Ja jos nyt kehnosti kävisi, tulisi siitäkin puhuttua perheen kanssa kuitenkin. Töissä muutama tietää ja pomo tietää jo, halusin antaa sille reilusti aikaa suunnitella kesää ja se oli siitä hyvin kiitollinen.

Mielialanvaihteluista on paljon puhuttu ja peloteltu, mutta mulla ei ole sellaisia ollut ollenkaan. Tasaisen hyvällä fiiliksellä on menty :woot: Toki alussa huoli oli kova ja satunnainen pieni vuoto vetää mieltä matalaksi aina esiintyessään, mutta mitään erityistä heittelyä ei ole ollut. Mites muilla?

Me kerrotaan kyllä lähipiirille, vanhemmille jne. jouluna jos huomisessa nt-ultrassa ei ole mitään poikkeavaa. Mutta isommin vasta varmaan sen NIPT-tuloksen jälkeen. Edit: vielä tuosta mielialasta, mulla jatkuva paha olo vaikuttaa mielialaan tosi paljon, nyt on onneksi jo alkanut vähän helpottaa.

Onneksi sulla Jansson alkaa jo helpottaa, itselläkin tuntuu jo paremmalta pitkiä aikoja.

Mä en nähnyt Kannassa vielä minkäänlaista jälkeä viikko sitten otetusta verikokeesta, ehkä parempikin että viivyttäisivät sitä ultraan asti...

Itsellä verikokeet otettiin jo 9+2 ja nt-ultra vasta 13+0... Tosi kiva kun joutuu nyt odottelemaan noin kauan että saa tietää ne riskiluvut. Mulla näkyy omakannassa nuo molemmat arvot, hcg oli 70 ja pappa 230. Tuntuu mun mielestä jotenki tosi matalilta mutta yritetään olla stressaamatta. Mua vähän pelottaa että tuli käytyä liian aikaisin tuossa verikokeessa, oon melko varma että laskettu aika siirtyy muutamalla päivällä eteenpäin kun kierto on aina ollut pidempi kuin 28 päivää. Jännä kyllä että neuvoloissa käytetään tuota 28 päivän kiertoa automaattisesti.

Itsellä verikokeet otettiin jo 9+2 ja nt-ultra vasta 13+0... Tosi kiva kun joutuu nyt odottelemaan noin kauan että saa tietää ne riskiluvut. Mulla näkyy omakannassa nuo molemmat arvot, hcg oli 70 ja pappa 230. Tuntuu mun mielestä jotenki tosi matalilta mutta yritetään olla stressaamatta. Mua vähän pelottaa että tuli käytyä liian aikaisin tuossa verikokeessa, oon melko varma että laskettu aika siirtyy muutamalla päivällä eteenpäin kun kierto on aina ollut pidempi kuin 28 päivää. Jännä kyllä että neuvoloissa käytetään tuota 28 päivän kiertoa automaattisesti.

S-pappan mediaani rv 9 on noin 500 ja, jos sulla onkin viikkoja vielä vähemmän niin vaikuttaa aika normiarvolta. Tuo hcg:n mediaani viikolla 9 on juuri tuo 70. En olisi huolissani noista arvoista :)

Täällä kans kävin juuri katsomassa verikokeen tuloksia, kokeissa kävin viime viikolla kun oli 9+3(tai varhaisultran arvio 9+0)ja nt-ultra vasta 8.1...vielä pitäisi siis jaksaa odottaa täälläkin.
Olisi ollut kiva saada jotain selvennystä noihin, itsellä hcg 164 ja pappa 480, eikä mitään hajua mitä niiden edes "pitäisi olla".. Kauhee stressi iski vaan, mietin pitäiskö soittaa neuvolaan huomenna mutta en tiedä ovatko töissä enää tässä joulun alla :oops: tosin neuvolasta kyllä sanoivat että älä ala analysoida tuloksia kun ne tulee, mitä aloin tietysti heti tekemään :woot:

Mulla ei edes näy ne tulokset Omakannassa vaikka pian tulee 2vko käynnistä verikokeissa ja ehkä ihan hyvä niin, toivottavasti kaikki olis kunnossa :smiley-angelic001

Itse katselin mediaaniarvot tästä, nämä on huslabin sivuilta. Mutta näihinhän kannattaa suhtautua varauksella, kun niihin riskilukuihin otetaan huomioon se nt-luku, äidin ikä ja paino. Nämä ei siis vielä kerro oikein mitään.

Ja nämä ei ole viiterajoja vain mediaaniarvoja eli normaalien raskauksien keskiarvoja.

Liitteet

• Screenshot_20201222-201756.png
    Screenshot_20201222-201756.png
    48.5 KB · Katsottu: 24
  • Screenshot_20201222-201745.png
    Screenshot_20201222-201745.png
    54.8 KB · Katsottu: 25
Katsoin ne sillon oma kannasta mut en ymmärtänyt mitään niin annoin olla. Oon ymmärtänyt et pelkistä noista omista luvuista ei voi päätellä mitään vaan niistä voi saada osviittaa vasta kun ultrakin on tehty ja samoin kun Violaveen mainitsemat ikä ja paino.

Eli en noita murehtisi tässä vaiheessa ollenkaan kun ne on vaan lukuja paperilla ja niinkun neuvolastakin on sanottu, niin ei niitä voi oikein edes analysoida itse mitenkään kun ei omaa kaikkea tietoa mitä siihen tarvitsisi. :)

Voi kun osaisi vaan olla stressaamatta liikaa, helpommin sanottu kun tehty. Joka päivä joku stressi että jotain menee pieleen o_O ehkä se tästä helpottaa jossain kohtaa :rolleyes:

Mulla ilmeisesti toi hcg joku 53 ja pappa 286. Yritin ettiä et mitä ne tarkoittaa mut oli kyllä tosi vaikea löytää niille edes mitään järkevää selitystä. Kaikki noi muut testiarvot oli paljon helpompi selvittää et mistä niissä on kyse. Eipä ne nyt silti ihan hirveesti mulle avannu et missä mennään, mut kai se selviää sit ens maanantaina ultrassa jos niissä jotain ihmeellistä on.

Takaisin