Yritystä odottavat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täälläpä on ollut kinaa ja monenmoista. Tsempit jokaisen omaan tilanteeseen. Täällä perus vauva arkea ei mitään raportoitavaa meidän osalta paitsi yksi kiertoon liittyvä asia. Tänään on 44kp synnytyksestä 5kk ja kierrot ollut sektion jälkeen 26,10 ja 37kp. Tuohon kierron pitkitykseen voi tottakai vaikuttaa, se kun poika nyt tullut kotiin kaikkien sairaala reissujen jälkeen ja on tullut osa arkea meille yö heräilyt edelliset yö heräilyt oli ennen viimeisempia sairaala reissua. Tottakai osansa tekee vauva vuosi, kun ekan vuoden kierto voi heitellä sellaista olen kuullut.

Tuo keskeytetty yhdyntä on myös mielenkiintoinen keskustelunaihe. Onko yleistäkin, että ennen ehkäisyn kokonaan pois jättämistä siirrytään keskeytettyyn? Olen ainakin muutamien kuullut niin tehneen, ja niin olemme mekin. Itse asiassa keskeytettyyn siirryttiin jo aika kauan sitten, mutta sitten siirryttiin kondomiin, koska jännitin aina kuitenkin raskautumista ja se alkoi stressata. Mikä oli tietysti resurssien haaskausta, koska raskautuminen keskeytetyllä on niin epätodennäköistä. Päätettiin, että yritetään oikeasti sitten kun yritetään ja sitä ennen ehkäistään luotettavasti.

Me itseasiassa käytettiin keskeytettyä melkein 2v ennen kuin esikoinen sai alkunsa. Halusin lopettaa hormonaalisen ehkäisyn ja kysyin mieheltä haluaako käyttää kumia vai keskeytettyä. Meillä oli elämässä sellainen tilanne että vauvaa ei haluttu vielä yrittämällä yrittää mutta yllärikään ei olisi ollut katastrofi :) Ekan synnytyksen jälkeen käytettiin ensin kumia, kunnes mies ehdotti taas keskeytettyä, eli oletettavasti hänenkään mielestä toinen vauva ei olisi ikävä yllätys vaikka varsinaista yritystä vähän jarrutteleekin.

Plus turhamaisena puolena, touhujen jälkeen on helpompi siistiytyä kun tavaraa ei ole ammuttu sisään :D Näin tehtiin itseasiassa silloinkin kun käytin pillereitä.

Me käytettiin myös keskeytettyä lähes 10 vuotta (oltiin siis 11 vuotta naimisissa ennen esikoista), meillä se toimi aina, mies oli tarkkana. Käytettiin myös varmoja päiviä, mutta mulla olikin tosi säännöllinen kierto ja selkeät oviksen merkit. Sit kun haluttiin raskautua niin käännettiin prosessi ja napsahti laakista.

Me käytettiin keskeytettyä vuosia.
Mutta sitten kun päätettiin että nyt tehdään vauva, niin kerta laakista napsahti!
Sama kakkosen kohdalla.
Ja nyt käytössä myös keskeytetty.

Mulle ei edes sovi minkäänlaiset ehkäisyt.
Joten sitten kun lapsiluku on täynnä, täytyy varmasti steri hankkia.
Kumeillekkin olen allerginen. :D Elleivät oo lateksittomia, mutta nepä on kalliita ja kurjan tuntuisia.

Eiköhän kaikki tiedosta sen mahdollisuuden että voi tullakin raskaaksi, jos ehkäisynä on vain keskeytetty yhdyntä ja/tai varmat päivät. Olettaisin ainakin näin ja tällöin sitä käyttäville ei olisi katastrofi jos plussaisikin. En myöskään mitenkään päin nää että jos siihen on yhdessä päädytty, siinä ketään huijattaisi. :) Meilläkin oli nää "ehkäisynä" ennen kun ruvettiin yrittämään esikoista. Juurikin sillä ajatuksella että ei nyt vielä tehdä vauvaa, mutta jos vahinko käy niin otetaan vauva vastaan. Vahinko itseasiassa kävi (varmat päivät ei olleetkaan niin varmat) ja sitten suretti, kun se meni kesken. Tämän tapahtuman jälkeen annettiin vauvalle lupa tulla.

Meillä on nyt lääkäriltä lupa tehdä vauva. :binkybaby Lääkitykseni ei ole sille esteenä. n__n Taidan silti roikkua täällä niin ei ehkä tule niin paljoa stressiä yritykseen kuin jos hyörisin yrityskeskusteluissa.

Onko joillain ollut tuollaista, kun minulla synnytyksen jälkeen kiertoja ollut pari-kolme ja sitten taukoa, ettei kuukautisia tule vau onko heti tullut säännöllisesti?

Vargynja, Voi että, ihana uutinen!:love7

Heitsu, Mulla oli esikoisen synnytyksen jälkeen niin että kun vauva oli 6kk aloin tuntea "ovistuntemuksia" joka kuukausi, kuitenkin ensimmäiset menkat tulivat kun esikoinen täytti 1v. Tällöin oli marraskuu. Ja seuraavia ei koskaan tullutkaan vaan raskauduin tammikuussa.
Kävin varhaisultrassa vielä varmistamassa viikkoja kun tosiaan oli 2 kuukautta ettei menkkoja tullut. Silloin sanottiin että hormoonit voi heitellä ja kierto sen mukana. Joillain voi tulla kerran menkat ja jäädä taas pitkäksi aikaa pois jne. Etenkin jos imettää. Toisilla kierto on vaikkapa 2kk synnytyksestä jo säännöllinen.

Mulla oli kierto ihan mitä sattuu silloin kun se käynnistyi. Saattoi olla lyhyt kierto välissä ja sit taas pitkää kiertoa. Niin ne on kyllä nytkin vähän, mutta ei ihan niin isolla heitolla.

Mulla meni toisen lapsen jälkeen ainakin kaksi vuotta tosi pitkillä ja epäsäännöllisiä kierrolla. Nyt vasta vuosi pari ollut säännöllinen kierto. Huomasin silloin kun oli vielä tosi epäsäännöllinen, että hormonit oli kyllä kauan sekaisin, kun kärsin todella runsaista finneistä naamassa, mut nyt kun kierrot säännöllistynyt niin finnitkin hävisivät.

Vargynja, Voi että, ihana uutinen!:love7

Heitsu, Mulla oli esikoisen synnytyksen jälkeen niin että kun vauva oli 6kk aloin tuntea "ovistuntemuksia" joka kuukausi, kuitenkin ensimmäiset menkat tulivat kun esikoinen täytti 1v. Tällöin oli marraskuu. Ja seuraavia ei koskaan tullutkaan vaan raskauduin tammikuussa.
Kävin varhaisultrassa vielä varmistamassa viikkoja kun tosiaan oli 2 kuukautta ettei menkkoja tullut. Silloin sanottiin että hormoonit voi heitellä ja kierto sen mukana. Joillain voi tulla kerran menkat ja jäädä taas pitkäksi aikaa pois jne. Etenkin jos imettää. Toisilla kierto on vaikkapa 2kk synnytyksestä jo säännöllinen.
Itellä ekat kuukautiset tuli 6vk sektiosta ja kierrot mitä nyt on ollut on ollut 26,10 ja 37kp ja nyt 45kp. Migreeniä,selkäsärkyä ja finnejä kasvoihin ilmestynyt nuo kaikki kylläkin helposti voi johtua kumpasestakin asiasta raskaudesta taikka kuukautisista. Sektion jälkeen kuukautisten aikaan ja ennen niitä aina just selkä ja pää säryt tullut niin ja seksiä on ollut, mutta ei mitenkään runsaasti voi hyvinkin mennä viikko ilman seksi :sad001 imetystä ei ole.

Muokattu viimeksi:
Eiköhän kaikki tiedosta sen mahdollisuuden että voi tullakin raskaaksi, jos ehkäisynä on vain keskeytetty yhdyntä ja/tai varmat päivät. Olettaisin ainakin näin ja tällöin sitä käyttäville ei olisi katastrofi jos plussaisikin. En myöskään mitenkään päin nää että jos siihen on yhdessä päädytty, siinä ketään huijattaisi. :) Meilläkin oli nää "ehkäisynä" ennen kun ruvettiin yrittämään esikoista. Juurikin sillä ajatuksella että ei nyt vielä tehdä vauvaa, mutta jos vahinko käy niin otetaan vauva vastaan. Vahinko itseasiassa kävi (varmat päivät ei olleetkaan niin varmat) ja sitten suretti, kun se meni kesken. Tämän tapahtuman jälkeen annettiin vauvalle lupa tulla.

Meillä on nyt lääkäriltä lupa tehdä vauva. :binkybaby Lääkitykseni ei ole sille esteenä. :happy: Taidan silti roikkua täällä niin ei ehkä tule niin paljoa stressiä yritykseen kuin jos hyörisin yrityskeskusteluissa.

Jes ihana kuulla :smiley-bounce013:Heartbigred

Mäkin nyt tuun kirjoittamaan vähän tästä keskeytetyn harjoittamisesta - ihan miehen omalla päätöksellä vielä siinäkin vaiheessa kun hän ei ollut 100% varma lapsen haluamisesta. Molemmilme se nyt oli toki itsestään selvää, et se ei oo mikään varma ehkäisykeino ja varsinkin mulle "hullulle vauvakuumeiselle" se toi paljon toivoa - ei siitä että kävisi "vahinko" VAAN enemmänkin et se on vaan miehen prosessi kohti sitä että hänkin todella lämpenee ajatukselle. Ja niin kävikin, tosin souti ja hupashan se sen asian kanssa vielä sillonkin kun siirryttiin yrittämään. Jälkeenpäin mies voi toki sanoa et lapsi oli parasta mitä tapahtui ja oikea ratkaisu, riippumatta siitä kuin monta kertaa tuli koko prosessin aikana käännettyä kelkkaansa. Hän oli vain pelännyt sitä vastuuta niin paljon.

Ja joo, jos olisin koko ton prosessin kirjoitellut tänne foorumille niin voisi ihan helposti voinut vetää vaikka mitä johtopäätöksiä sekä musta että miehestä. Ihan turha se on tuntemattomia analysoida.

Ja asiasta vähän toiseen. Mä sit palailen tänne huhtikuisista, todettiin ma tuulimuna. Prosessi ihan kesken, ens viikolla vast jatkot asiaan liittyen.. :sad001

Mäkin nyt tuun kirjoittamaan vähän tästä keskeytetyn harjoittamisesta - ihan miehen omalla päätöksellä vielä siinäkin vaiheessa kun hän ei ollut 100% varma lapsen haluamisesta. Molemmilme se nyt oli toki itsestään selvää, et se ei oo mikään varma ehkäisykeino ja varsinkin mulle "hullulle vauvakuumeiselle" se toi paljon toivoa - ei siitä että kävisi "vahinko" VAAN enemmänkin et se on vaan miehen prosessi kohti sitä että hänkin todella lämpenee ajatukselle. Ja niin kävikin, tosin souti ja hupashan se sen asian kanssa vielä sillonkin kun siirryttiin yrittämään. Jälkeenpäin mies voi toki sanoa et lapsi oli parasta mitä tapahtui ja oikea ratkaisu, riippumatta siitä kuin monta kertaa tuli koko prosessin aikana käännettyä kelkkaansa. Hän oli vain pelännyt sitä vastuuta niin paljon.

Ja joo, jos olisin koko ton prosessin kirjoitellut tänne foorumille niin voisi ihan helposti voinut vetää vaikka mitä johtopäätöksiä sekä musta että miehestä. Ihan turha se on tuntemattomia analysoida.

Ja asiasta vähän toiseen. Mä sit palailen tänne huhtikuisista, todettiin ma tuulimuna. Prosessi ihan kesken, ens viikolla vast jatkot asiaan liittyen.. :sad001

Oon samaa mieltå ton keskeytys asian kanssa. Mäki koen et se on miehen omaa päänsisästä prosessia. Ja paljon voimia tuulimunasta :Heartbigred älä syytä itseäsi siitä :love7

Takaisin