Yritystä odottavat

Meillä eilen tehtiin kiirellinen nivustyräleikkaus torstai-perjantai välisenä yönä mentiin päivystykseen, kun itki tyräänsä ja seurantaan osastolle, mutta jouduimme nyt kiirellisenn leikkaukseen. Lääkärin arviointi olikin päivystyksessä, että viikonloppuna taikka viikolla leikataan tyrä. Leikkaus meni suunnittelujen mukaisesti ja kesto 3h nyt teholla, mutta nyt klo 14:00 päästään osastolle.
 
Ikävää että teille tuli sellainenkin vaiva, heitsu. :sad001 Onneksi leikkaus meni hyvin. Pikaista toipumista ja voimia koko perheelle!

Onnea yritykseen unisieppari! :)

Tiuhtimukselle tsemppiä pohdintaan! Nää on välillä vaikeita asioita, kun ne on niin isoja.
 
Ikävää että teille tuli sellainenkin vaiva, heitsu. :sad001 Onneksi leikkaus meni hyvin. Pikaista toipumista ja voimia koko perheelle!

Onnea yritykseen unisieppari! :)

Tiuhtimukselle tsemppiä pohdintaan! Nää on välillä vaikeita asioita, kun ne on niin isoja.
Kiitos. No tuo leikkaus tiedettiin kyllä tulevan, mutta näin nopeasti ei osattu arvata.
 
Mun ajatukset on ihan sekaisin kolmosen suhteen. Se kuitenkin on varmaa että se halutaan mutta että koska..mies puhuu et yritetään alle 3v ikäeroa että saatais etuudet samoille tuloilla ko aiemmista mutta oon tässä palaamassa ainakin vuodeksi työelämään et toisaalta voisi tulla isommallakin ikäerolla. Itsellä ei tällä hetkellä oo mikää järisyttävä vauvakuume mutta olisihan sellanen pieni taas ihan kiva. Nyt vaan kaikki niin helppoa kun nuorempikin kohta jo 2 ja isompi varsinkin jo omatoiminen ja kuopuskin kovaa vauhtia, itsellekin saa hyvin omaa-aikaa jne.mut sit taas ei haluis mitää hirveetä ikäeroa ettei vauvarumba tuntuiskaa taas nii haastavalta. En tiiä, on tää vaikeeta, esikoisen jälkeen oli heti selvää että n.2v ikäero ois hyvä mut nyt arvotaan jotain 3-4v väliltä..ja mieluiten kesä- tai syysvauva jos yhtään siihen pystytään vaikuttamaan, suvussa niin paljon talvi-ja keväällä syntyneitä ettei mielellään siihen juhlasumaan enää haluttais lisää..

Tsemppiä pohdintoihin! Kunhan ette liikaa mieti ja suunnittele :wink voi tulla yllätyksiä.. Noiden etuuksien määräytymiseen tulee ensvuoden alussa muutos. Tulot lasketaan jatkossa tukea edeltävän 12kk mukaan, tai jos on ollu esim hoitovapaalla ni edeltävän 3kk mukaan.edelleen myös kuitenkin se aiempi tuki mahdollinen jos la alle 3v edellisestä. Meilläki lipsahti vähän yli 3v tää mahdollinen ikäero kun mies ei vielä ollu suostuvainen kolmoseen. Ite haaveilin tukien takia jostain n.3,5v ikäerosta mut salamatkustaja oli nyt päättänyt asian toisin ilman et ehittiin yritystä alottaa :grin
 
siska, Mutta musta tuntuu että miehet ei muutenkaan osaa oikein ajatella etukäteen, ennenkö asia konkretisoituu. Sitten tosiaan kun se plussatesti on kourassa, varmasti ihan eri tavalla meiningissä mukana. :grin Ymmärrettävää toki, me kun käydään kaikki fyysisestikin läpi niin helpompi sisäistää yritys ja odotus ja itse raskauskin.

Samaistun tiuhtimuksen aatoksiin sillä tavalla että asiaa on ehkä tullut pohdittua ihan liikaa, ihan liian monesta kulmasta. :woot: Eilen juuri viimeemmäksi puitiin mun nykyistä synnytyspelkoa ja sitä, että voisiko kolmosta sitten pohtia sektiolla jos samaan toimenpiteeseen laitettaisiin myös steri mulle. Ja mietittiin ettei parempaa ajankohtaakaan varmasti tule, kuin nyt.. Silti sitä empii. :oops:

Toipumisia sinne heitsu! Onhan tuo varmasti ollut sitten hurja ylläri, vaikka tiedossa olikin että joskus tulee eteen. Onneksi kaikki meni hyvin. :happy:

Kaku, Miten multa on mennyt tuollainen muutos täysin ohitse :wideyed: Eli käytännössä, jos äippäloma alkaisi ennen kuin kuopus on 3v saisin yhä samat rahat kuin molemmista lapsista, (palkkatulojen mukaan)
kun taas jos ehtii täyttä 3v tulot katsotaan edellisiltä 12kk jotka ovat olleet kotihoidontukea, vai miten? :eek:
 
Meille ei nyt hirveän hyvää tai kyllä nyt peremmin menee kuin pari päivää sitten. Pojalta, kun tyräleikkaus tehtiin kaikki näytti menevän hyvin ja oltaisiin päästy kotiin sunnuntai leikkauksesta siis 2päivän kuluttua. Lauantaina illalla hoitaja katsoi leikkaus aluetta ja turvotusta oltiin jo kotona alkamassa unille tyrä oli uusiutunut oltiin katsottu ultraäänellä tarkemmin. Kirurgi soitti ja sanoi uutiset ja sanoi, että tyrä leikataan uudestaan kiireellisellä leikkauksella 1h sisällä. Me nopeaa lähdimme sairaalaan ja nähtiin poika ja 2:00kirurgi soitti, että kaikki mennyt hyvin, mutta vatsa oli täynnä maitoa ja väärää kurkkuun keuhkoihin yskinyt ja mennyt maitoa plus leikkaus oli isompi, mitä arveltiin niin hän menee teho-osastolle. Päästiin 4:00kattomaan poikaa ja häntä edelleen pidetään nukutuksessa, menee paljon särkylääkkeitä myös morfiinia menee koko ajan hengityskoneessa vielä on. Lääkärit on yrittäneet asetuksia vähentää hengityskoneessa, mutta ei vielä jaksa vähemmällä asetuksilla olla. Pidempi reissu siis tuli tästä reissusta ja kun hän aikoinaan pääsee koneesta pois toinen hengitys muoto on ylipainehoito ja sen jälkeen happiviikset. Maidot 4ml maidot menevät nyt nenämahaletkuun . Tyrän lisäksi oli pitänyt leikata ja avata suolta suoli oli puhkeamaisillaan missä ulostetukos suolen ympärille oli myös kietoitunut tyrä.
 
Muokattu viimeksi:
Kaku, Miten multa on mennyt tuollainen muutos täysin ohitse :wideyed: Eli käytännössä, jos äippäloma alkaisi ennen kuin kuopus on 3v saisin yhä samat rahat kuin molemmista lapsista, (palkkatulojen mukaan)
kun taas jos ehtii täyttä 3v tulot katsotaan edellisiltä 12kk jotka ovat olleet kotihoidontukea, vai miten? :eek:
Juu tammikuun alusta muuttuu, että jos kuopus ehtii täyttää 3v ennen seuraavaa, tulot katsotaan menneeltä 12kk..siksi me nyt arvotaan yritetäänkö pari kuukautta loppuvuodesta että josko saataisiin alle 3v ikäero tai sitten odotellaan kiltisti ensi vuoden elo-, syyskuulle jotta kerkesin sitten hyvin tehdä töitä jotta saataisiin sitten työtulojen turvin paremmat tuet taas.
https://www.kela.fi/vanhempainpaivarahat-maaran-perusteet-muuttuvat
 
Juu tammikuun alusta muuttuu, että jos kuopus ehtii täyttää 3v ennen seuraavaa, tulot katsotaan menneeltä 12kk..siksi me nyt arvotaan yritetäänkö pari kuukautta loppuvuodesta että josko saataisiin alle 3v ikäero tai sitten odotellaan kiltisti ensi vuoden elo-, syyskuulle jotta kerkesin sitten hyvin tehdä töitä jotta saataisiin sitten työtulojen turvin paremmat tuet taas.
https://www.kela.fi/vanhempainpaivarahat-maaran-perusteet-muuttuvat

Toi olikin hyvä uusi tieto toi hoitovapaan laskeminen erityistilanteeksi. Eli jos on ollut hoitovapaalla riittää 3kk tarkastelujakso. Ei ole meillekään sitten kiveen hakattu toi alle 3v ikäero.
 
Mitä tuo 3kk tarkastelujakso tarkoittaa käytännössä? Eikös hoitovapaan rahoista olisi aika onnettomat päivärahat anyways vai oonko aivan väärässä? (Ei sillä, ei mulla mitkään huimat oo ollu vaikka laskettu työtulojen mukaan) Joku viisas vääntäkää mulle rautalangasta :banghead:
Nukuin viime yönä peräti kaksi tuntia, ensimmäinen päivä kun mies palasi töihin joten voitte arvata että oon hieman tillintallin...
Lisäksi vihaan Kelan juttuja kun ne kiemurat ei koskaan mee mun päähän, ei vaikka haluaisin.
 
Voi ei, voimia Heitsu! Varmasti säikäyttänyt kun pitikin leikata heti uudestaan ja tuli ongelmia. :shy: Toivottavasti nyt menisi kaikki hyvin.

Mun on kanssa vaikea pysyä perässä Kelan ja muun byrokratian kiemuroissa. Lapsi kun kuuli puhuttavan byrokratiasta hän kysyi mikä se "byrofakia" on. Jotenkin tosi osuvan kuuloinen tuo lapsen versio. :hilarious:

Jaksamista Miitu!
 
Miitu, suurin muutos tuossa on se et jatkossa niitä tuloja ei lasketa enää edeltävän vahvistetun verotuksen mukaan vaan tukikautta edeltävän 12kk mukaan. Jos uuden lapsen la on ennen edellisen 3v päivää, niin sit saa vanhat tulot, se säilyy ennallaan. Jos oot nyt hoitovapaalla ja saisit seuraavan lapsen niin et ikäeroa tulee reilu 3v, niin käytännössä kannattas mennä töihin väh 3kk ajaksi ennen äloman alkua, niin sit niiden 3kk avulla laskettas sulle uus vuositulo. Vanhanki systeemin mukaan olisit tippunu huonoille tuille jos ikäeroa vähän yli 3v, sillä siinä tarkastelujakso on 6kk ennen uuden äloman alkua tai se edeltävä verotus eli kotihoidontukivuosi+ ehkä osittain vanhempainraha eli tulot pienet :)
 
Miitu, suurin muutos tuossa on se et jatkossa niitä tuloja ei lasketa enää edeltävän vahvistetun verotuksen mukaan vaan tukikautta edeltävän 12kk mukaan. Jos uuden lapsen la on ennen edellisen 3v päivää, niin sit saa vanhat tulot, se säilyy ennallaan. Jos oot nyt hoitovapaalla ja saisit seuraavan lapsen niin et ikäeroa tulee reilu 3v, niin käytännössä kannattas mennä töihin väh 3kk ajaksi ennen äloman alkua, niin sit niiden 3kk avulla laskettas sulle uus vuositulo. Vanhanki systeemin mukaan olisit tippunu huonoille tuille jos ikäeroa vähän yli 3v, sillä siinä tarkastelujakso on 6kk ennen uuden äloman alkua tai se edeltävä verotus eli kotihoidontukivuosi+ ehkä osittain vanhempainraha eli tulot pienet :)

Putosin ihan kärryiltä. Siis jos oon alottanu työt toukokuussa ja vauva syntyis vaikka kesäkuussa tai myöhemmi 2020 nii lasketaanko siis siinä 12kk tulot ?
 
Putosin ihan kärryiltä. Siis jos oon alottanu työt toukokuussa ja vauva syntyis vaikka kesäkuussa tai myöhemmi 2020 nii lasketaanko siis siinä 12kk tulot ?

Jos oot ollut hoitovapaalla niin se on erityistilanne ja silloin tarkastellaan 3kk tuloja, jolloin kaikki työt sen 3kk aikana tietty nostaa tuloja, vaikka vain se toukokuu. Mutta muuten se tarkasteluaika on se 12kk jos seuraava lapsi on yli 3v (tai kyseessä on eka lapsi).
 
Voi ei, voimia Heitsu! Varmasti säikäyttänyt kun pitikin leikata heti uudestaan ja tuli ongelmia. :shy: Toivottavasti nyt menisi kaikki hyvin.

Mun on kanssa vaikea pysyä perässä Kelan ja muun byrokratian kiemuroissa. Lapsi kun kuuli puhuttavan byrokratiasta hän kysyi mikä se "byrofakia" on. Jotenkin tosi osuvan kuuloinen tuo lapsen versio. :hilarious:

Jaksamista Miitu!
Kiitos toivotaan parasta:Heartred
 
Plaaah..söin hampaan vuoksi antibioottikuurin ja nyt tuntuu, että oon jossain ihme hiivakierteessä. Oikee joku haava tullu tuoho ulkosynnyttimiin, kippee on! Toivotaan, et parantuu seuraaviin yrityspäiviin mennessä. Edellisen kerran kun oli antibioottikuuri, niin hiivakierre oli muistaakseni lähes puolenvuoden ajan. :sad001
 
Plaaah..söin hampaan vuoksi antibioottikuurin ja nyt tuntuu, että oon jossain ihme hiivakierteessä. Oikee joku haava tullu tuoho ulkosynnyttimiin, kippee on! Toivotaan, et parantuu seuraaviin yrityspäiviin mennessä. Edellisen kerran kun oli antibioottikuuri, niin hiivakierre oli muistaakseni lähes puolenvuoden ajan. :sad001

Mullaki tullu joskus antibiooteista hiiva :sad001 toivottavasti helpottuis mahollisimman pian!
 
Kiitos Tips ja Kaku, tämä selvensi enemmän kuin Kelan sivut. :rolleyes:

Mullakin on tullut joskus antibiooteista hiiva ja voi että se on rasittavaa! Siitä tuli oikein kierre. :mad:Toivottavasti olisi nopeasti ohi Edz!
 
Paranemisia Edz! Inha vaiva tuo hiiva. :/

Kerrankin muiden lasten näkeminen vaikuttaa vauvakuumeeseen vähentävästi eikä nostavasti. Siinä kohtaa kun olin lukenut kahdelle neljävuotiaalle lapselle yhden kirjan tuntui siltä että ehkä siinä on hyvät puolensa että on yksi lapsi. "Tuolla on Rasmus ja tuossa Kalle!" "Miksi toi keskeyttää!" :hilarious:
 
Kiitos tsempeistä, tässä vielä onneks menkat välissä ennen yritystä, taidan laittaa kaikki hiivalääkkeet kehiin jotka kaapista löytyy...
Tietty hiilarit kans minimiin.

Kyl niin paljon pyörii tuo yrittäminen mielessä ettei tosikaan...aina kun kerkeen, niin käyn lukemassa täällä foorumilla ja seilaan flo-sovellusta eestaas jos menkkojenalkamine jotenki muka sillä aikaistuis.
 
Takaisin
Top