Yleistä löpinää

Aamutorkku mulla on alkanut kehitys todella nuorena. En enää 10 vuotiaana kehdannut mennä liikuntatunneille koska tissit.. Niin ja mua myös koulukiusattiin melkein koko ala- ja yläaste sen takia ku kerty tota rasvakudosta nopeammin ku muilla. Sit jotenkin nyt taas ruvennut hävettämään miten paljon noi on turvonnut ja tulee vaan olo että pitää piiloutua jotenkin kun tuntuu että peittävä vaatetus on näillä keleillä ihan liikaa.

Joo tiedän että häpeän ihan turhaan mut se on jotenkin se mihin on ihan nuoresta pitäen tottunut niin tavallaan tulee selkärangasta :( mut joo täytyy koittaa muuttaa noita omia ajatuksia niin ehkä helpottais.

Terveisiä sokerirasituksesta! Jännitin ihan turhaan, kun nyt paastokin oli paljon inhimmillisempi kuin kahden vuoden takaisessa raskaudessa. Silloin piti olla syömättä ja juomatta 12 tuntia ja vettäkin sai paastoaikana juoda max puoli desiä. Nyt paastoaika olikin 10-14 tuntia eikä veden juonnille ollut rajoitteita, mikä oli ihan kiva juttu näin kuumina kesäpäivinä. Ja tosiaan sen takia jo näin rv 13+5 olen sokerirasituksessa, kun edellisessä raskaudessa todettiin radi.

Litku oli pahaa, mutta meni nopeasti alas, kun olin ollut tietoisesti juomatta tuntiin, jotta ehtisi kehkeytymään hyvä jano :D Ekan tunnin aikana tuli hiukan ällö olo, mut siedettävänä pysyi kuitenkin. Nyt sitten toista tuntia viedään ja parinkymmenen minuutin päästä kolmas verikoe ja sitten mässäilemään. Nälkä!

Hyvä syksyinen että sait hyvät arvot :)

Mä join ekas raskaudessa cociksen makuista litkua ja se oli hyvää. Toisessa sitten jouduin juomaan jotain kirkasta nestettä joka maistui niin kamalalle... toivottavasti nyt kolmannessa sais sitä cokista :) ei radia kahdesta aikaisemmasta, terkkari oli varma että on kun oon niin läski. Ihmetteli kun arvoni olivat ihanteelliset, lällslää ;)

Eilen tuli telkkarista kaappaus keittiössä ja ne teki siinä hyvän näköistä kana tomaatti pataa ja päätin kans tehdä saman. Ohjeessa luki että kuudelle, mutta mun 4 litran kattila täyttyi hujauksessa, tosin "vähän" sovelsin. Ai että kun tulee hyvää ja tota syödään varmaan loppuviikko...... :-D pekonin jätin pois kun en vain voi sitä syödä, yök... jauheliha ja makkara ovat myös yök. Tosin pataan tuli kyllä maustenakkeja.

Mies on ruvennu soittelee päivisin ja kyselee että mitä kuuluu? Mikä fiilis? Hyvä vai paha? Mikä olo? Ei se ennen tuollaisia ole murehtinut. Tänäänkin niin hämmennyin kun soitti, että letkautin että mitä sä nyt sitte oot suunnitellu kun pitää mun moodi tietää? Ettei tuu heti raivohuutoa puhelimeen vai kun ehdotat jotain poikienjuttuja??

Osais nyt olla oikeesti kiitollinen kun toinen oikeasti haluaa tietää mun fiilikset eikä heti pitäis olla tyrmäämässä. Sitte mä valitan kun en saa huomiota... :-D

Mä oon sellanen että teen aina kaikki itte enkä oleta edes saavani apua saatikka sitä pyydä. Tää raskauskin on vähä niinku mun juttu ja mä oon nii huonosti huomioinut miehen asiassa vaikka se oikeasti on ilmeisesti kiinnostunut. Oon mä nolo...

Caarina, mulla oli just sitä kirkasta nestettä... Olis vaan pitäny vetää kaikki ykkösellä, niin ei olisi hirveästi ehtinyt makustelemaan. 5 minuuttiahan siinä on aikaa se neste juoda, mut kyl se vaan joka sekunti alkoi ainakin mua äklöttää enemmän, joten join kolmessa erässä sitten niin nopeasti kuin pystyin. Tulokset saan sitten huomenna, kun soitan neuvolapuhelimeen. Pidän teidätkin ajan tasalla :) Oon kyllä aika varma, että mulla on radi, kun kerran edelliselläkin kerralla oli. Tällä kertaa ei sit kyl tulis niin shokkina, kun sitä osaa jo vähän odottaa.

Heh, toivottavasti saat näytää Caarina pitkää nenää tälläkin kertaa terkkarille :) Ihan tyhmää tommonen olettaminen, kun ylipainohan nyt vaan lisää todennäköisyyttä radiin, ei siinä mitään yhtäläisyysmerkkiä ole!

Hieno juttu Syksyinen, että sokerirasituksesta olet voiton puolella!
Mun ei onneksi kuulemma tarvitse tässä raskaudessa mennä, vaikka ekassa olinkin. Mut ekassa oli arvot hyvät, olen alle 40-vuotias ja esikoinen oli syntyessään alle 4,5kg, joten näillä spekseillä neuvolan terv.hoitaja sanoi, ettei nyt tarvitse mennä.

Kelpais kyllä mullekin jos ei tattis mennä.. Mulla luki tuolla omakannassa että sokerirasitustesti viikolla 12-15.. No ehkä siihen mennessä on sit helpompi olla niin menee helposti se litku alas.

Soitin neuvolaan ku ärsyttää ettei niitä tuloksia ole tuolla kannassa. No sain sen verran tietoa että noi normi seulonnat ei oo valmiit vielä mut hemoglobiini oli ok ja veriryhmäkin tuli nyt sit tietoon. Muistelin että äiti joskus sano että mulla olis A rh- niinku se olikin :) tosin toi tarkoittaa lisää verikokeita :( kuulemma 2 kertaa otetaan vielä sit vasta-aineet multa

Plaah, radituomio taaskin. Oli odotettavissa, mutta silti inhottavaa. Paastoarvo oli koholla, muut arvot ok. Olin jo unohtanut kuinka syyllistävän kuuloisia neuvolapuhelimessa osataan olla, kun kyseessä on raskausdiabetes....Ja kesäkuun lopulla täytyy sitten mennä tapaamaan vielä diabeteshoitajaa, joka varmasti saa mut tuntemaa itseni vauvantuhoajaksi. Työtäänhän he tietysti vain tekevät, mutta raskauden aikana nyt on muutenkin tunteet herkässä.. Ja myönnetään, että en ole mitenkään ohjeiden mukaisesti tätä raskauden alkupuoliskoa elellyt, että siinä mielessä olen noottini ansainnut, mutta silti.

Taidanpa perustaa aiheelle oman ketjun, niin ei tarvitse tätä yleistä löpinää kuormittaa :)

Jännä että Suomessa syyllistetään niin paljon, eihän sillä saa kun pahaa mieltä:sad001 motivoida vois muutenkin kun saarnaamalla. Täällä Englannissa ei sanota paljon mistään vaikka varmasti varaa olis.. ja esim paino otetaan vaan ekassa neuvolassa ja just ennen synnytystä..

Asioista kuuluu kertoa ja keskustella, se on ammattilaisten työtä. Sanomisenkin voi kuitenkin tehdä monella tapaa! Uskon, että raskauden aikana on myös aika herkillä ottamaan vastaan mitään palautetta, vaikka se nätisti ja rakentavasti yritettäisiin sanoakin.

Joo siis samaa mieltä että pitää keskustella, mutta kyllä terveysalan ammattilaisen pitäisi tietää miten niitä asioita otetaan esille ilman että menee syyttelyksi jne.

Mä oikeasti vähän häpeän tätä mun norsupainoa niin mun mielestä oli ihanaa kun neuvolantäti sanoi, että hän ei ala siitä napottaa ja jos tekee tiukkaa niin voin käydä kotona vaa'lla neuvola-aamuna. Jotenkin ihanaa, että ei tarvii joka kerta puolustella makkaroita.

Just sanoin kaverille eilen että ihan sama vaik painasin 500kg en jaksa enää ressata tai laihduttaa. Sen saa ihmiset hyväksyä tai olla hyväksymättä, ihan sama mulle.

On muuten aika raskas puhaltaa lasten jättisuuriin uimaleluihin ilmaa... huh...

Olen siis samaa mieltä Fujin kanssa. Eli asian voi sanoa niin monella tapaa! Ja tukea pitäisi myös aina löytyä!

Takaisin