Yleinen keskustelu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
@Eben85 Ei oo ollu vuotoja tässä raskaudessa. Ymmärtääkseni turhuttelu/niukka vuoto on aika yleistä alkuraskaudessa ilman, että se tarkottaa mitään sen kummempaa. Toivottavasti kyse on vain siitä. Tsemppiä! ❤️

Oireet oli pari päivää hyvin minimaaliset, näitä Dolly Partoneita lukuunottamatta😅 Kävin sit kuitenki ostamassa pari lisätestiä. Jos niillä ois joku psykologinen merkitys ja sais rauhoiteltua itseensä. Tänään 5+3, varhaisultraan pari viikkoa (vieläkin)😬

Alavatsa on turvonnut, menkkajomotuksia, nippailuja ja pissahätä on normaalista poikkeavaa. Eli ehkä oireita🤔 Palelu, järkyttävä nälkä, närästys ja väsymys on aika vakiot jo vuosien takaa😅 Sanoinko jo Dollyt🍉🍉😂

Mä oon tutkinut NIPT-testien tarjontaa tänään. Kaikesta sitä voikin saada päänvaivaa itelleen😵‍💫

Onko jollain faktatietoa, että nouseeko hcg esim tuulimuna ja kohdunulkoisessa raskaudessa samalla tavalla ku normiraskaudessa?

@Emri Miulla oli ekassa raskaudessa myös oireena, että makeanhimo katosi. Ennen raskautta joka päivä teki kamalasti mieli sokeria ja yhtäkkiä se loppui alkuraskaudessa kuin seinään. 😁 Valitettavasti jossain vaiheessa alkuviikkojen jälkeen alkoi taas vaan sokeri maistua, olis voinut tää oire vaikka jäädä pysyväksi. 🤣 Tässä raskaudessa ei oo vielä tullut mitään ruokahimoja tai ällötyksiä. Oottelen kyllä kovasti, että alkaisi taas kahvi etoa, kun sen juomista on muuten niin vaikea lopettaa. Monena päivänä ollut nyt päänsärkyä, enkä tiedä johtuuko hormoneista (kun on muutenkin migreenitaipumusta) vai onko vaan vieroitusoire, kun olen vähentänyt kahvin lipittämistä...

@Eben85 Tosi paljon tsemppiä! Noi vuodot on ihan kamalia, kun aiheuttaa niin paljon epätietoisuutta ja huolta. Toivottavasti ei meinaisi mitään, raskauden aikana vähäiset verenvuodot kai on aika normaaleita, vaikka ne säikäyttääkin. Miulla tuli edellisellä kerralla joskus aika myöhään vielä (muistaakseni oli nt-ultran jälkeen) monena päivänä ihan näkyvääkin verenvuotoa, mutta se ei merkannut mitään. Ihan lohdutuksena vaan tämä, että ei välttämättä ole vaarallista ollenkaan.

Mie kanssa mietin tota treenaamista, kun jossain lähteissä lukee, että voi alkuraskaudessa urheilla kuten ennenkin ja toisissa taas neuvotaan jättämään vatsarutistukset yms heti pois. Olin alkuviikosta salilla ja tuntui, että joissain selkäliikkeissä ja sivulankuissa tuli selvää painetta jo vatsan seudulle. Ihan pelästyin. En varmaan uskalla noita "kiellettyjä" liikkeitä nyt sitten tehdä, vaikka periaatteessa näin varhain pitäisi kai olla vielä ok. 🫣 Pitää kyllä kuitenkin miettiä, miten treenata keskivartaloa, kun synnytyksen jälkeen tullut kaikenlaisia selkäkipuja ja pelkään, että ne räjähtää vielä raskauden edetessä ihan käsiin.

Muokattu viimeksi:
Tein aamulla PC:n puikon. Viiva oli vahvistunut ja tuli nyt heti näkyviin. Ei se edelleenkään ole kontrolliviivan vahvuinen🤷🏻‍♀️ CB:n digissä edelleen 2-3. No eipä rauhoittanut tämä testaaminen mieltä yhtään😫 Eli jos joku vielä miettii testaamista 5+, niin en suosittele. Tulee vaan paha mieli😬

Tein aamulla PC:n puikon. Viiva oli vahvistunut ja tuli nyt heti näkyviin. Ei se edelleenkään ole kontrolliviivan vahvuinen🤷🏻‍♀️ CB:n digissä edelleen 2-3. No eipä rauhoittanut tämä testaaminen mieltä yhtään😫 Eli jos joku vielä miettii testaamista 5+, niin en suosittele. Tulee vaan paha mieli😬
Oon kuullut, että se +3 on tosi vaikea saada Clearbluehun joillakkn, tai se vaatii tosi paljon hormoonia, jota ei kaikilla ihan luonnollisesti ole välttämättä kehossa vielä viikolla 5, kun hormoonitasot nousee omaan tahtiin ❤️ ymmärrän, että huolettaa, mutta luultavasti kaikki on hyvin ja sulla vaan hormooni tasot on vähän alhaisemmat, mikä ei tarkoita mitään pahaa.

@Ainuska ja @Ninnnnni Kiitos teille tsempeistä ❤️ Vuoto ei ole runsastunut 🙌🏻 Tänään on vielä hcg-kontrolli samalla kun tsekkaillaan kilpparit.

Tää treenihomma kyllä mietityttää. Mä oon tehnyt tässä kovaa elämäntapamuutosta viimeisen vuoden aikana ja aloittanut juoksemaan noin puoli vuotta sitten. No, nyt en uskalla askeltakaan juosten ottaa, kun niin ristiriitaista tietoa asiasta löytyy! Jossain sanotaan, että saa jatkaa niin kuin ennenkin ja toisaalla, että kaikki tärähtely ja hypyt heti pois 🤔 Ja vaan lääkärin hyväksynnällä reilummin liikuntaa, sanoi mun pt.

Mulla on ruvennut eilisen päivän jälkeen hellittää tuo rintojen kipuilu. Heti tietty googlettelin ja voi olla ettei mitään aihetta huoleen ole, sillä ilmeisesti raskausoireet voi tulla ja mennä, mutta tietty sitä pelkää heti pahinta. Kaapista löytyy vielä yksi digitesti niin aattelin sen tehdä varmaan viikonloppuna. Nyt menossa 4+6, niin kaiketi digin pitäisi silloin jo näyttää 3+?

Täällä tänään tuli kans digiin 2-3 🙏 on jotenkin hyvä fiilis tästä ja ehkä teen samoin kuin @Pottis ja jätän testailut nyt. Varmaan kyllä viikonlopun jälkeen testaan vielä vikan liuskan, niin voi nähdä ne tasavahvat viivat toivottavasti.. mulla on kans yksi clearblue jäljellä, mutta jos malttaisin säästää sen testaamisen varhaisultraan ja jos siellä näyttää hyvältä, vois sen vaan antaa pois jollekin niitä enemmän tarvitsevalle ☺️ mua jotenkin pelottaa se 3+ testaaminen digillä, kun lukenut niin monesta paikasta, että sitä ei kaikki saa kovin aikaisin, enkä halua itselleni turhaa stressiä.

Täällä kans oireet tulee ja menee, rinnat on herkät, nälkä on joskus ja yöt nukun aika huonosti.. mutta nyt en oo enää herännyt sellaiseen kovaan nälkään. Sit toisena ongelmana on levottomat jalat 🙈 tosi ikävä vaiva ja ärsyttää jos se alkaa jo plussasta, kun yleensä vasta loppuraskauden juttuja.. mulla alhainen ferritini, se varmasti vaikuttaa ja nyt alkoi huolettaa onko mulla tarpeeksi rautaa kehossa raskauteen, jos jo nyt tulee raudan puutteesta johtuvia ongelmia 🫠 viime kuussa mitattuna ferritini oli 30, oli se sentään noussut tammikuun 15:sta ylös vähän, mutta tosi hitaasti kyllä..

Oon sitä mieltä, että tää mun testaaminen tai testaamatta jättäminen ei saa asioita tapahtumaan, eikä myöskään estä niitä tapahtumasta. Toivon, että hyvin tässä lopulta käy❤️

Raskausoireet voi vaihdella päivien välillä ja oireettomuuskin on ok.

Voisiko joku vielä vähän täsmentää tuota raskausviikkojen laskenta tapaa, kun kaikki laskurit antaa eri päiviä. Kun lasketaan menkkojen ekasta päivästä niin se on 0+0 ja tasan siitä viikko on 1+0?

Muokattu viimeksi:
Voisiko joku vielä vähän täsmentää tuota raskausviikkojen laskenta tapaa, kun kaikki laskurit antaa eri päiviä. Kun lasketaan menkkojen ekasta päivästä niin se on 0+0 ja tasan siitä viikko on 1+0?
Tuotaaa täällä neljättä odottava enkä minäkään osaa sanoa miten tuo laskukaava oikein menee 😂😂 Jokainen laskuri tai raskaussovellus näyttää useammankin päivän heittoja toisistaan 🤔 en ymmärrä.

Näin mä oon kuvitellu sen menevän ainaski mut ite lasken ovulaatiosta siten että se päivä oli viikko 2+0 koska ovulaatio tuli niin varhain kierrossa. Sit oon kyl ihan sekasin jos se ei muka mee noin täysien viikkojen mukaan 😄

Just noin, menkkokrn eka päivästä se alkaa. Jossain sovelluksissa 1+0 käynnistää samalla raskausviikon kaksi, ja 2+0 käynnistää rv3.
Pari vuotta sitten neuvolassa puhuttiin noista käynnissä olevista viikoista, nyt onneksi käytössä tuo minusta järvevämpi eli 1+0.
Neuvolassa laskevat kierron pituudeksi aina 28vrk (mikäli kyseessä ei ole alkion siirto) ja viikot tarkentuvat nt- ultrassa.

Huhhahhei, puhelin tilttas ja en päässyt sisään enää PUK-koodinkaan jälkeen. Uus puhelin ja hirvee säätö sovellusten ja tunnusten kanssa.

Työpaikan sovellukset vaatii 8-numeroisen pin-koodi niin voitte kuvitella kuin pää meinas räjähtää tuossa eilen. Ei auttanut ku hankkia uusi puhelin. Kaikki kuvat katosi koska no back-up. 😭

Mä niin vihaan tätä digi-aikaa. No en, mut syö naista.

Tää yöheräily olis kyl kiva jos loppuis. Kolmas kerta hereillä tänä yönä ja yhtä mones vessareissu 😅
Tämä yöllä hereily on kyllä. Kävin syömässä josko auttaisi, mut nou.

Taapero tuhisee vieressä. Olen niin kateellinen kun tuo nukkuisi vaikka metelissä.

Mulla on vahvistunu epäily kaksosraskaudesta.:Eyes: Oireiden vahvuus, plussan aikaisuus ja nippailut molemmin puolin on poikkeuksellista verrattuna aikaisempiin raskauksiin. Tasan 3 viikkoa varhaisultraan. Niin jännittävää nähdä onko aavistus oikeassa vai ihan kuviteltetua.:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Ajatus kaksosista ei mitenkään hirvitä, päin vastoin, tässä vauvakuumeessa kaksi tuhisevaa vauvelia tuntuu maailman onnekkaimmalta asialta.:smiling face with heart-eyes: Mutta toisaalta jos siellä onkin yksi, niin olen huojentunut siitä, että loppuraskaus, synnytys ja heti synnytyksen jälkeinen aika menee todennäköisesti helpommin (ei niin suurta riskiä esim käynnistykseen jne.). :thumbs-up:Molemmissa vaihtoehdoissa puolensa.:red-heart:

Mulla on vahvistunu epäily kaksosraskaudesta.:Eyes: Oireiden vahvuus, plussan aikaisuus ja nippailut molemmin puolin on poikkeuksellista verrattuna aikaisempiin raskauksiin. Tasan 3 viikkoa varhaisultraan. Niin jännittävää nähdä onko aavistus oikeassa vai ihan kuviteltetua.:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Ajatus kaksosista ei mitenkään hirvitä, päin vastoin, tässä vauvakuumeessa kaksi tuhisevaa vauvelia tuntuu maailman onnekkaimmalta asialta.:smiling face with heart-eyes: Mutta toisaalta jos siellä onkin yksi, niin olen huojentunut siitä, että loppuraskaus, synnytys ja heti synnytyksen jälkeinen aika menee todennäköisesti helpommin (ei niin suurta riskiä esim käynnistykseen jne.). :thumbs-up:Molemmissa vaihtoehdoissa puolensa.:red-heart:
Haha oon miettinyt ihan samaa, kun pahoinvointi alkoi jo pari päivää oviksen jälkeen ja pahentuu vaan. Ekassa raskaudessa oli kaikki oireet tosi lieviä, nyt jo 5+1 oksennus kurkussa saa olla puolet päivästä, kamala väsymys alkaa jo iltapäivästä ja yöllä saa ravata vessassa. Tai sitten on tyttö tulossa tällä kertaa. 😅 Pc:llä haalea plussakin tuli jo dpo9, mikä kai on ei kauheen yleistä oo. Nojoo toki kaikki raskaudet on yksilöllisiä, ja raskaussovelluksessa luki, että usein oireet on toisessa raskaudessa pahempia. Miksiköhän näin on? Ois kyllä aika kamalaa kaksoset, kun meillä on aktiivinen ja huonosti nukkuva taaperokin, niin ehkä kuitenkaan ei. Meillä suvussa paljon kaksosia ja jotenkin ekassa raskaudessa näin uniakin siitä, että ootan kaksosia, mutta oli vaan jotain vauvahuuruisten aivojen tuotosta.

Samat mietteet ku tiitikällä ja ainuskalla. Herkkä testi oli positiivinen jo dpo8 ja normitesti oli positiivinen dpo9. Oireita ei kyllä mitenkään tosi pahasti ole mut noi aikaset plussat pisti kuumottamaan monikkoraskautta🙈

Takaisin