Yleinen keskustelu

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Vargynja
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onnea plussista!

Mulla oli ensimmäisen lapsen odotuksessa kauheaa väsymystä noin rv6-8 ja toisen raskaudessa pahointia noin pari kuukautta plussan tekemisestä. Sain kaikki esikoisen päiväkodista tuomat taudit, olin väsynyt, huonovointinen ja oksensin vähintään kerran päivässä. Silloin oli myös pakko kertoa raskaudesta tosi aikaisin mun vanhemmille, kun kunto ei ollut kauheen hyvä. Onneksi se pahoinvointi helpotti noin ensimmäisen kolmanneksen jälkeen.
Tällä kertaa näin alkuun tuntuu paremmalta, kun on toistaiseksi ollut vaan pientä etovaa oloa, rintojen turvotusta ja väsymystä. Alavatsalla tuntuu välillä jotain muiluntaa, mut mietin et ehkä tässä tunnustelee nyt tosi herkällä kaikkia fiiliksiä, ja oikeesti on kyse vaan normaalista vatsan toiminnasta. 😄

Muokattu viimeksi:
Kuinka te olette näin alussa voineet? Ensimmäisessä raskaudessa voin tässä kohtaa jo pahoin ja nyt ei ole mitään 🤭 Tai no, kamala nälkä 😅
Huomenna hcg-arvojen kontrolli. Jännittää 😬
Saitko vielä tänään vastauksia vai meneekö ens viikolle?

Saitko vielä tänään vastauksia vai meneekö ens viikolle?
Sain! Hcg maanantaina 172, tänään 1602 😍 eli hienosti se on noussut. Tänään 4+5. Varhaisultra julkisella parin vko pääsyä, mutta mennään käymään yksityisellä jo aiemmin 😬

Ja mitä tuolla aiemmin oli viikkojen laskemisesta puhetta, niin ainakin itse näin hoitotaustaisena se menee just noin, eli ovis on 2+0 (samalla dpo0) ja siitä sitten lasketaan eteenpäin 👍🏻

Sain! Hcg maanantaina 172, tänään 1602 😍 eli hienosti se on noussut. Tänään 4+5. Varhaisultra julkisella parin vko pääsyä, mutta mennään käymään yksityisellä jo aiemmin 😬

Ja mitä tuolla aiemmin oli viikkojen laskemisesta puhetta, niin ainakin itse näin hoitotaustaisena se menee just noin, eli ovis on 2+0 (samalla dpo0) ja siitä sitten lasketaan eteenpäin 👍🏻
Mahtavaa! 😍

Oon kans miettinyt et raaskisiko maksaa yksityisellä varhaisultrasta, koska sinne ekaan neuvolan ultraan on vielä niin pitkä aika. Millä viikoilla se varhaisultra suositeltiin? Rv7-8 alkaenko?

Onko teillä muilla ollut mielialan muutoksia? Tuntuu et tänään oon ollut hormonit ihan sekaisin, kun oon itkenyt about kaikesta. 🤣

@Eben85 Tosi hyvä uutinen, onnea! 🤩
@mirmeliisa Eikö se varhaisultran suositus ole aikaisintaan 6+3. Tällöin sikiön sydän alkaa lyödä. Mutta jos odottaa vähän enemmän, niin ehkä siellä ultrassa näkyy sitten enemmän jo, minkä takia kannattaa malttaa tonne viikoille 7-8.

Joillain hyvinvointialueilla tai tietenkin hyvästä syystä varhaisultraan pääsee ilmeisesti julkisellakin. Tuntuu kyllä epäreilulta, että ylipäätään neuvolan palvelut riippuu paljolti siitä, missä satut asumaan. Meillä täällä landella se varhaisultra yksityisellä olisi noin 350 e, mikä on ihan posketon summa, mutta onneksi on muutenkin asioita Helsinkiin, niin siinä samalla voi käydä vähän edullisemmin yksityisellä.

Alkion sydän alkaa lyödä, kun alkio on 25 pv vanha. Mutta ultrassa syke on nähtävissä aikaisintaan 6-7 viikolla. Varhaisultran ajankohdaksi suositaan usein aikaisintaan 7-8 viikkoa, koska mitä myöhemmin sinne menee ja jos/kun kaiken todetaan olevan ok, niin keskenmenon riski on pienempi. Ja jos menee liian aikasin, niin usein se aiheuttaa vaan turhaa huolta, jos ei sykettä vielä näykään. Ja sit varataan uus aika. Ei myöskään ihan ilmasta ainakaan yksityisen hinnoilla.

Näköjään täällä olis naapurikunnassa varhaisultra 140€ lääkärin tekemänä ja toisessa naapurikunnassa 79€ arkisin kätilön tekemänä. Etenkin toi kätilön hinta olis melko kohtuullinen ja kyseistä paikkaa oli paikallisessa äitiryhmässä useampi suositellutkin.

Täytyy ehkä itsekin katsella lähialueiden tarjontaa. Täällä halvin varhaisultra n. 250€, koska Aavasta saa 50€ alennusta varhaisultrista vuoden loppuun asti tietyiltä lääkäreiltä.

Ootteko käyny noissa yksityisen kätilön tekemissä varhaisultrissa? Vai lääkärillä. Katoin, että tässä suht lähellä ois kätilön tekemä ultra 70-90€. Sellanen alkoi houkutella

Täällä nuo varhaisultrat on lääkärin tekeminä noin 140€, kätilöiden hinnat ei olekaan tiedossa, enkä ole varma tehdäänkö täällä päin kätilöiden toimesta 🤔 ainakaan yksityisesti siis.

Täällä lääkärin tekemät ultrat on 250-450€. Tossa on aika iso hintaero😅 Ja täällä kunnallisen nt-ultran ja rakenneultran tekee myöskin kätilö, niin sama kai se varhaisultrakin ois kätilöllä käydä

Heippa!

Tupsahdan tänne mukaan 🙈
Mulla kai vasta dpo 10 ja hailura perus liuskalla, mutta herkällä ihan selvät viivat.
Täällä ei hirveesti oo taustoista puhuttu, mutta, meillä yksi yhteinen lapsi entuudestaan (3v) ja sitä tehtiin ihan tekemällä 1,5v aiemmin. Tää on mun 5 kerta raskaana, joista tosiaan yksi onnistunut spontaani raskaus ja lapsi + 3 keskenmenoa (1 kohdun ulkoinen rv 7+, spontaani rv 10+ ja kesän kierroista kemiallinen). Usko ei ole tähän siis vielä mitenkään kovin suuri, kun mulla ei ole edes menkat myöhässä vielä 😂 Ovulaatio sattui olemaan vain hyvin aikaisessa vaiheessa. Mulla on pco(s), mistä noi keskenmenot ja raskaaksi tulemisen vaikeudet johtuu. Kierto on siis ollut kaikkea 25-60 päivään. Esikoisen plussasin kiertopäivällä 42 🙈

Mä tiputin painoa ennen plussaa 10 kg, mutta nyt tulee varmasti takaisin. Tulen noudattamaan melko varmasti radi-ruokavaliota, koska ylipainoa on, joskin ei mitään hirveän isoa, mut on kuitenkin. Olin ennen plussaa vhh, kun mulla vikaa rasva- ja sokeriaineenvaihdunnassa sekä hiilahydraattien kanssa. Ekassa raskaudessa lihoin 25kg ja nyt ois tavoite siinä, että paino ei nousisi kauheita määriä. Toki nää riskit on kai muutenkin koholla ton pco takia, mutta nyt tiedostan ne ihan eri tavalla kuin ekalla kerralla ja osaan toimia.

Siten varmaan jatkan vhh tyyppisesti, syöden silloin tällöin laadukkaampia hiilareita. Tästä tuli nyt pitkä kuin nälkävuosi ja voi olla, että minun la. 13.6 siirtyy vielä hyvin edemmäksi, mutta jäänee nähtäväksi. Tai voi olla, että palaan tuonne yrittäjiin, jos tämäkin menee kesken. Mulla myös varhaisraskauden uä varattu, kävin viimeksikin. Mutta se ei ollut silloin huojentava kokemus, koska koko oli liian pieni viikkoihin nähden ja meinasin saada taas keskenmeno tuomion 🫣🙈 noh, rv 10 uä selvisikin vaan myöhäinen hedelmöittymisajankohta ja terve lapsi siitä syntyi. Eli näinkin voi käydä 😁

Mulla ei juuri oireita oo muuta kun paleltaa välillä, vaikka yleensä hikoilen paljon ja olen mielestäni rauhallisempi kuin tavallisesti 😁 Turvottaa.. Etoo vaan välillä. Eikä ole oikein nälkä samalla tapaa kuin ekan kanssa..Eka raskaus oli hirveän vaikea, mut nyt luulen, että tää on tyttö ja helpompi. Olen meinaan ihmeen pirteä 😂🙈 Meidän poika syntyi siis 4kg, ja mulla oli valtavasti lapsivettä. Ei ollut radia, vaikka sitä kolmesti tutkittiin. Isänsä syntyi 4,4kg ja mulle synnytyslääkärit lopulta totesi, ettei tuu koskaan paljoa alta 4kg lapset olemaankaan, lantiossa paljon tilaa. Lisäksi oli kaikki mahdolliset puutostilat ja olin niin väsynyt jo heti alkuraskaudessa, että ajattelin kuolevani 😂🙈 Siis, että olin kyllä sillon niin raskaana, että oksat pois. Oksentelin myös paljon ja pahoinvointi kesti koko raskauden. Tässä raskaudessa on ollut enempi vaan selkä- ja vatsakipuja sekä finnejä enemmän naamassa 😁

Moikka,

Mä seuraan @zar_ :n esimerkkiä ja hyppään mukaan nyt! Täällä kans vielä tosi aikainen plussa, dpo11 nyt, eli meillä sama laskettu aika 🥹

Mulla kans 1 lapsi entuudestaan, jonka tekemiseen mahtui keskenmeno, mutta saatiin pysyvä plussa kuitenkin alle vuodessa ❤️ tätä toista on taas tehty yli kaksi vuotta, joista 1.5 v hoidossa, eli tämä plussa on itselleni vielä jotenkin vaikea uskoa 🥹 jotenkin olin ehtinyt jo menettää toivon plussaan, vaikka ei tää yritystaival oo mitään verrattuna monen muun kokemuksiin.

Yritän olla rauhallinen ja uskoa, että plussa on pysyvä ja iloita nyt, vaikka tiedostan, että mitä vaan voi vielä käydä. Aion todellakin varata varhaisultran, luultavasti yritän saada 6+9 tai 7+0, silloin pitäis sydämen lyödä varmasti ❤️🥹 toinen jännitystä lisäävä tekijä on, että folliultrassa oli kaksi follia, eli haluan todellakin nähdä olisko siellä yksi vai kaksi pientä mukana 😍🥹

DPO 13 ja testit tummenneet. Maltoin jopa pitää eilisen väliä etten tehnyt uutta testiä 😄Pidän ensi viikkoa ratkaisevana mielessäni jos kuukautisia ei ajallaan kuulu niin sitten alan uskoa että tästä oikeasti voi syntyä lapsi😍

DPO 13 ja testit tummenneet. Maltoin jopa pitää eilisen väliä etten tehnyt uutta testiä 😄Pidän ensi viikkoa ratkaisevana mielessäni jos kuukautisia ei ajallaan kuulu niin sitten alan uskoa että tästä oikeasti voi syntyä lapsi😍
Joo, ei täälläkään pyke uskomaan tätä vielä. Olen ollut niin oireetonkin, että ainoa, joka muistuttelee tästä on selkäkipu ja atooppisen ihottuman puhkeaminen kasvoihin 🙈

Jännittää niin paljon enemmän kuin ekan kanssa 😂😲 Mulla vasta dpo 11, et ei oo menkat edes myöhässä, mutta viiva on testeissä yllättävän voimakas. Toiv. ei mitää kaksosia nyt sentään 😂😂😂🙈 Mut luulis, et ois olojakin, mut ei oo..

Voiko oikeesti samalla ihmisellä kaksi eri raskautta olla täysin erilaisia? Eka oli niin vaikea, ettei tottakaan. Olin ihan varma, että toinen olisi myös vaikea. 🫣

Alla mun rfsu herkkä päivällä pienellä pidätyksellä. Ei tarvi enää ees tihrustaa 🙈

Liitteet

• 20240929_162847.jpg
    20240929_162847.jpg
    394.9 KB · Katsottu: 18
@zar_ mullakaan ei vielä mitään oireita paitsi ihan hentoa etovaa oloa ollut joka voi olla ihan itse jännityksellä aiheutettua 😆 mulla pitäisi alkaa menkat joskus tiistai/keskiviikko akselilla ja tuommoinen perustesti aamulla näyttää nyt tältä

Liitteet

• 20240929_104038.jpg
    20240929_104038.jpg
    2.5 MB · Katsottu: 17
@zar_ mullakaan ei vielä mitään oireita paitsi ihan hentoa etovaa oloa ollut joka voi olla ihan itse jännityksellä aiheutettua 😆 mulla pitäisi alkaa menkat joskus tiistai/keskiviikko akselilla ja tuommoinen perustesti aamulla näyttää nyt tältä
Wau! Sulla on kunnon leffaviivat jo 😍

Mä toivon, että omat vahvistuu kans.. ensi ja seuraavan viikon saa tosiaan jönnäillä ihan täysillä 🤭🤞

Täällä kans viivat vahvistuu 😍 mulla on tosin enää yksi samanlainen testi jäljellä.. järki sanoo, että ei kannata tilata lisää, mutta tekisi mieli.. pitää ainakin malttaa olla testaamatta huomenna, nyt kun voin olla varma, että viivat tosiaan on tähän mennessä tummenneet. Pari digiä on kaapissa, mutta ne ei tässä vaiheessa vielä oikeen kerro mitään.. milloinkohan uskaltaisi testata sillä, että näyttäisi 2+3, 1+2:n sijaan 😅

Täällä kun on oireista puhuttu niin mulla kans iho kukkii ja siis on kamala nälkä.. herään yöllä 3 aikoihin ja tekisi mieli vaan syödä 🤭 ei vielä vahvaa pahoinvointia, mutta tunnistan tämän nälän ja kuinka se varmaan viikon päästä tuntuu jo vatsataudilta 🙈 mitenkähän sitä malttaisi alkaa nukkua ihan aamuun asti? Mun mielestä viime raskaudessa heräilin kans tosi aikaisin ja olin paljon yöllä valveilla - johtuukohan jännityksestä vai onkohan vaan oire 😅

Liitteet

• PXL_20240930_041415211~2.jpg
    PXL_20240930_041415211~2.jpg
    282.5 KB · Katsottu: 28
Mäkin oon nyt heräillyt keskellä yötä ja aamulla tosi aikasin mutten oo yhdistänyt et vois olla oire eikä vaan stressistä joutuvaa 🤔Samoin digitesti odottelee kun haluaisin myös nähdä 2-3 ja viimeinen liuska kaapissa enkä enää osta uusia(ehkä) 😅

Mä nukun yleensäkin melko vaihtelevasti, mutta nyt oon jo pari viikkoa nukkunut superhuonosti😴 Oon myös kahtena yönä nähnyt unta, että aloin vuotaa😫 Pientä stressiä siis havaittavissa.
Päätä särkee usein, mutta sekään ei oo mulle epätavallista🤯

Mulla näkyi digitestissä 2-3 dpo 14, aiemmin en testannu. Ymmärtääkseni silloin sen kuuluiskin näkyä. Nyt tekis kauheesti mieli ostaa vielä yks digi, että siinä näkyis 3+😅 Tosin oireitakin on...tissit on edelleen kipeet ja turvonneet, etova olo on usein, väsyttää ja nälättää.

Mulla ei oo mitään vauvatarvikkeita jemmassa, koska isot lapset on jo niin isoja, että oon ehtinyt myydä kaiken. Nyt sit jo innoissani eilen googlailin mm. vaunuja, kaukaloita, rintapumppua, yms😅 Löysin jo mieluisat vaunut😂 Aattelin käydä niitä liikkeessä vielä ihmettelemässä, niin sit voi keväämmällä alkaa kytätä niitä torista.

Takaisin